Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3352690
Ik volg een discussie op Facebook waarbij iemand haar kvv, Tamro, heeft laten testen omdat haar honden zonder reden ziek werden.
Hartklachten en afvallen.
Bleek dat deze honden een te hoge T4 waarde in het bloed hadden.
Omdat ze het raar vond dat het beide honden betrof is ze overgestapt op een ander merk KVV en de waarden waren binnen no time weer normaal.
Nu heeft ze het lekvocht van de mixen Tamro van haar, maar ook een gekocht elders, laten testen in een lab en er bleken schildklierhormonen in te zitten.
Ik besef me dat dit een discussie is die op Facebook speelt, dus ben wel wat voorzichtig.
Maar wilde jullie dit ook laten weten.
Ik stop voorlopig even met dit merk tot het goed uitgezocht is, want ik verwacht dat dit nog wel een staartje zal krijgen.
Mijn bron is dus een discussie op Facebook.
Geen idee of ik dat hier wel of niet mag plaatsen dus dat doe ik vooralsnog niet.
Mag het wel, dan plaats ik het erbij.
#3352712
Je mag het hier wel plaatsen hoor. Prima waarschuwing. Je zou dan zeggen dat er in Tamro runderstrot, lamsstrot, geitenstrot moet zitten. Aan kippen, eenden en kalkoennek zit namelijk geen schildkliermateriaal.
#3352719
Tamro heeft eerder aangegeven geen strotten of nekken te verwerken. Een blik op de website leert dat in de mixen kalkoen, konijn en eendkarkas is verwerkt.
Het hele verhaal lijkt dus wat onwaarschijnlijk.

Overigens speelt dit al een tijd (of al weer). Nav eerdere verhalen heeft deze dame haar hond (die alleen Tamro eet) laten onderzoeken en er was niks mis https://www.voofla.com/NL/Soest/4513456 ... -Vers-Voer
#3352729
De dame waar het over gaat, heeft meerdere honden al 2.5 jaar op Tamro staan, tevens de pups daarvan.
Ook bij een gedeelte van de pups is een te hoge waarde gevonden.
Ze heeft het lekvocht van het vlees laten testen en daaruit zou gekomen zijn dat de schildklierhormoon waarde in het vlees te hoog was.
Is vers van de pers.
Nogmaals, ik voer het, maar voor de zekerheid stop ik er even mee tot ik zekerheid heb.
Maar inderdaad niet alle honden hebben er last van.
Blijft een apart verhaal.
#3352739
Lizzy schreef:Je mag het hier wel plaatsen hoor. Prima waarschuwing. Je zou dan zeggen dat er in Tamro runderstrot, lamsstrot, geitenstrot moet zitten. Aan kippen, eenden en kalkoennek zit namelijk geen schildkliermateriaal.
Ik postte onlangs een topic hierover. Ik had namelijk in een groep gezien dat kippennekken dat wel zouden kunnen hebben. Jij zegt nu van niet? Afbeelding

Is tamro trouwens hetzelfde als tammenga?

Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen, het gaat alleszins goed de ronde.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
#3352741
Die vraag of kippennekken de schildklier bevatten had ik eigenlijk ook.

Volgens kiezebrink dus niet.
https://kiezebrink.eu/nl/nieuws/geen-strotten-meer-in-producten-door-risico-van-schildklierweefsel.html
Daarom heeft Kiezebrink ervoor gekozen om geen strotten meer te verwerken in de rauw vlees producten. Eenden- en kippennekken worden nog wel gebruikt, hiervan kan gegarandeerd worden dat er geen schildklierweefsel aanwezig is.
Is die schildklier inderdaad te scheiden van een kippennek?

Loukas schreef:Is tamro trouwens hetzelfde als tammenga?
Zover ik begrijp is TamRo is van Bill Tammenga. Tammenga van zijn ouders.
In goed overleg heeft Bill Tammenga besloten zelfstandig verder te gaan als Tamro groothandel in diervoeding.


In hoeverre de ingrediënten hetzelfde zijn weet ik niet.
Laatst gewijzigd door Rik01 op ma 20 aug 2018, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
#3352745
Ons zéér gewaardeerde lid Pike heeft dit tot op de bodem uitgezocht en dit is bevestigt door Esther Plantinga (alleen heb ik dat laatste topic helaas niet meer op Barfplaats staan omdat we toen de bar nog opruimde dus daar zul je me op m'n mooie groene ogen moeten geloven) dat er geen schildkliermateriaal aan kippen en eendennek zit.

Ik heb wat oude topics opgegraven waar Pike uitleg geeft:

viewtopic.php?f=8&t=105077&p=2425105&hi ... k#p2425105

viewtopic.php?f=1&t=131024&p=3180427&hi ... r#p3180427

viewtopic.php?f=1&t=128253&p=3101076&hi ... r#p3101076

viewtopic.php?f=1&t=126642&p=3056843&hi ... r#p3056843

viewtopic.php?f=8&t=123361&p=2956407&hi ... r#p2956407

viewtopic.php?f=1&t=119984&p=2862468&hi ... r#p2862468

viewtopic.php?f=8&t=105077&p=2425609&hi ... r#p2425609
#3352784
Ik heb dat ook even gevoerd, en was uiteindelijk dusdanig ontevreden dat ik ermee gestopt ben. In een overleg met zowel bill als de leverancier werd mij verteld over de mooie grote vleesmaler die ze hadden waar zo een palletblok vlees in gestort kon worden en die dan binnen no time vermalen was. Dit als excuus toen ik meerdere zendingen had waar discutabele batches in voorkwamen, dat dat een keer kon gebeuren (dat er duidelijk bedorven orgaan in verwerkt zat) als die blokken er zo ingingen.
Ik heb toen ook gezegd dat lange tijd een vna mijn kvv-tegens was dat alleen de fabrikant wist wat erin zat...in deze wist de fabrikant dat dus niet eens. Je kan namelijk wel een beetje de buitenkant van zo,n 1x1 meter bevroren blok bekijken, maar wat daarbinnen zit is dus blijkbaar ook voor hun onbekend. Zoals ik hem zei...iemand kan z,n schoonmoeder er wel ingestopt hebben.

Dat ze dan ook stellig beweren dat er geen schildkliermateriaal oid inzit, leuk, maar gaat nergens over als ik op hun eigen verhalen mag afgaan.
#3352840
Loukas schreef:Ik ben op zoek gegaan naar een foto. Hier een link naar een dissectie van kip. De nek zie je er wel in. En de schildklier wordt aangeduid. Ik ga de volgende keer eens mijn kippennekken nader bekijken denk ik. Afbeelding

Voor de geïnteresseerden:
http://bszm.elte.hu/anatomy/birds/16

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Prachtige foto zonder meer. Hij is wel gekanteld. Hier nog een plaatje met een wat ruimer beeld. Als je jouw foto rechtop zet (want de kip ligt daar "plat") kan je ze vergelijken. Hier zie je heel duidelijk waar de nek ligt en waar de klieren, en je ziet ook dat je al die "rommel" nooit aan je nekken hebt zitten:
CoelomicCavity1 x750.jpg
CoelomicCavity1 x750.jpg (153.95 KiB) 3891 keer bekeken
Ben het eens met Angelique. Als je kvv voert weet je niet wat er in zit en kan die prak boordevol schildklier zitten, ongeacht van welk dier. Ongeacht wat de producent zegt. Het is ook nog maar de vraag of kvv-producenten thuis zijn in de anatomie van de dieren die ze in hun worst verwerken. Persoonlijk geloof ik niet dat dat het geval is.
Als je barft en je voert mooie nekken van kip, eend of welke vogel dan ook voer je geen schildklier.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door