Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3351713
ywa100 schreef:mijn vragen:

Yvonne Wassenburg Jan ik heb nog een paar vraagjes:
1. zit er ook bot in?
2.. is de calciumbron bot of een supplement?
3. Zit er premix in?
4. zitten er verder nog toevoegingen in?
5. welke organen zitten erin?
6. Welke groente en waarom zoveel? 20%?
Graag je antwoord, bij voorbaat dank, groetjes

Het antwoord:

Source: Yvonne Wassenburg er zit geen bot door ons voer . Calciumbron komt uit kraakbeen en zalmgraat . Ee is geen premix toegevoegd . Geen toevoegingen . Organen zijn longen, hart en mild . Aardappel en wortel . Gr jan

Zou hier wel alles inzitten?
En aardappel ?
Nou, als dit letterlijk het antwoord op je vragen is, zou ik het al per definitie niet meer hoeven. Hier heb je niets aan, het roept meer vragen op dan dat het beantwoord. Komt totaal niet professioneel over.

Feit is en blijft ook dat je voor die prijs niets kunt verwachten. Kwaliteit kost geld, vlees is duur en voor 1,65 kun je dan ook simpelweg geen fatsoenlijke prak draaien. En dan zou je nog kunnen denken "leuk ter afwisseling", maar koop dan voor 0,50 ct per kilo een doos kippenruggen en vul dat aan met kwalitatief mooi spiervlees en je hebt voor iets meer geld een maal dat iets toevoegt aan je menu ipv als maagvulling dient.
Gebruikersavatar
Door pike
#3351758
Kaela schreef:Nou, als dit letterlijk het antwoord op je vragen is, zou ik het al per definitie niet meer hoeven. Hier heb je niets aan, het roept meer vragen op dan dat het beantwoord. Komt totaal niet professioneel over.

Feit is en blijft ook dat je voor die prijs niets kunt verwachten. Kwaliteit kost geld, vlees is duur en voor 1,65 kun je dan ook simpelweg geen fatsoenlijke prak draaien. En dan zou je nog kunnen denken "leuk ter afwisseling", maar koop dan voor 0,50 ct per kilo een doos kippenruggen en vul dat aan met kwalitatief mooi spiervlees en je hebt voor iets meer geld een maal dat iets toevoegt aan je menu ipv als maagvulling dient.
Helemaal mee eens.
Door Lizzy
#3351825
Iemand die mild met een d schrijft, kan die wel tot 10 tellen om een KVV samen te stellen? Echt, kijk ik naar de ingrediënten zou deze prak gewoon geen optie moeten zijn.
Door ywa100
#3351831
Hartelijk dank voor jullie reacties....
Inderdaad had ik ook mijn twijfels en miste ook de lever en nier.
En het bot inderdaad. Maar dacht ter afwisseling.
Wat ik raar vind is 20% wortels en aardappelen!!!
Zo kom je ook aan € 2,00 per kg voor het vlees zeg maar.
Ik had een proefpakketje gehad en de honden vonden het wel lekker.
Maar inderdaad was de ontlasting dun(nig).
Fijn dat ik met jullie kon "overleggen"!!
Ik ga het niet doen en zal hem netjes een mailtje sturen!

Bedankt allemaal.

Groetjes,
Yvonne
Door eelke
#3351847
Lizzy schreef:Iemand die mild met een d schrijft, kan die wel tot 10 tellen om een KVV samen te stellen? Echt, kijk ik naar de ingrediënten zou deze prak gewoon geen optie moeten zijn.
Da's niet echt een argument, taal en cijfers zijn natuurlijk verschillende dingen, maar goed, de uitkomst blijft hetzelfde ;)
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3351851
Milt zie ik niet zo vaak staan bij KVV specificaties. Zou natuurlijk wel handig zijn om de exacte percentages te weten. (Staat dat misschien wel op de verpakking zelf?)
Milt en baarmoeders liever niet voeren, dit zijn ophopingsplaatsen van vervelende bacterien.
https://www.voerwijzer.com/organen
Door Lizzy
#3351887
eelke schreef:Da's niet echt een argument, taal en cijfers zijn natuurlijk verschillende dingen, maar goed, de uitkomst blijft hetzelfde ;)
Nou Eelke, als je een KVV maakt heb je wel de verantwoordelijkheid voor het eten van al die honden die het voer eten. En als jij als KVV fabrikant niet eens weet hoe je milt schrijft, dan hoop ik alleen maar dat ie weet wat is voor de rest zit te doen. Kijk ik naar de inhoud van de prak: heb ik daar sowieso mijn enorme twijfels over. Sterker nog: dan denk ik dat ie niet weet wat je zit te doen. En dat vind ik zeer kwalijk, want er zijn dus honden die deze prak gevoerd gaan krijgen door hun baasje :-X

Wij zeggen altijd "wie tot 10 kan tellen kan zelf samenstellen" dus vandaar mijn opmerking hierboven, nu dus met wat uitleg.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3351901
Dat is ook wel wat ik bedoelde met mijn post. Je hoeft geen geleerde te zijn om kvv te maken, maar als je als fabrakant op een aantal duidelijke vragen niet verder komt dan twee regels slecht nederlands en gr als afsluiting, dan kan ik het gewoon niet serieus nemen. Bij een behoorlijke bedrijfsvoerig horen begrijpelijke en volledige antwoorden en een stukje fatsoen. En een fatsoenlijke prak kvv, maar met de informatie bij de producten en de antwoorden uit de mail wordt daar ook niemand wijzer van.

Een spelfout oid her en der is niet het punt, maar het totaalplaatje hier wat mij betreft wel.
Door Summerditches
#3351916
Ik ben nog even door mijn mailverkeer heen gegaan..
Dit is wat ik (zonder taalfouten ;D ) als antwoord terugkreeg op mijn vraag over de samenstelling.
##
Bij ons zit er geen toevoegingen in en ook geen beendermeel.
20% runderspiervlees 20% kipvlees 20% runderorgaanvlees 10% zalm 30% groente.
Ons voer bevat maar 0,5% calcium
##
.
Hierbij dus geen informatie over welk orgaan en welke groente maar daar had ik niet naar gevraagd.
Mijn voornaamste reden om het niet nog een keer te doen op dit moment is het ontbreken van pens en bot en de kip die echt in iedere mix zit. Het ontbreken van bot zag ik na een aantal dagen terug in de ontlasting. Ik blijf zeggen dat het vlees zelf met smaak gegeten werd, het er echt heel mooi uit zag niet stonk. Laten we niet vergeten..de prijs is alleen van toepassing bij 100 kilo. Als je echt veel nodig hebt per dag of een klein budget kan het denk ik wel en is het naar mijn mening toch wel iets meer dan maagvulling. Over de groente en orgaan valt dan te twisten maar je koopt dus op een kilo 40% spiervlees..als je dan zelf dagelijks wat kipkarkas kan toevoegen heb je toch best iets acceptabels. Natuurlijk zijn er rollen KVV van 4.50/kilo maar als je een klein budget hebt of per dag een paar kilo nodig hebt...

Dit was het antwoord wat ik kreeg toen ik zei dat ik het ontbreken van bot/calcium wel raar vond want de meest vleesvoerders denken hier heel anders over.
###
Is een ander uitgangspunt. Bij ons ligt hij op gezondheid. Joop Hopmans ( Roden )Walter Strikers (Sleewijk) en in Utrecht brengen van alle orthopedische problemen in kaart wat bij hun op de operatietafel komt. De rode draad in dit geheel is , dat er een te hoog calciumgehalte in
zit. Dat moet 0,5% zijn om problemen te voorkomen. 11,8% is genetisch 42.1% voeding en 42.1% trauma dit zijn de oorzaken die deze dierenartsen op tafel krijgen.
###

Vast weer genoeg om op te schieten...

Lotgering verdient op heel veel punten ook geen schoonheidsprijs maar is dan voor mij echt een slechtere variant dan dit. Dat stinkt toch meer dan regelmatig. Wat hier allemaal ingaat is ook soms dubieus..de beste man / leverancier heeft een niet al te beste reputatie op het gebied van dierenwelzijn maar ze staan in 4 rijen dik voor de deur..waarom..omdat uit alle hoeken gezegd wordt dat je vlees "moet "gaan voeren want dat is de hemel op aarde voor de gezondheid van je hond..en dat doen ze dan...punt....
Ik maak heel veel zelf dat kost mij echt bakken met tijd naast een fulltime baan ben ik echt soms alle avonden en weekenden bezig om betaalbare KVV te maken die in mijn ogen ook verantwoord is. Maar ik heb 2-2,5 kilo per dag nodig..als ik dan een keer echt geen tijd heb wijk ik uit naar een KVV van max 2.50/3.00..anders is het niet te doen..ook al zou ik het heel graag willen en zal het ongetwijfeld op alle fronten veel beter zijn.

Als je maar een klein beetje per dag nodig hebt denk ik dat je natuurlijk beter iets anders kan kopen maar voor de grootverbruikers kan het misschien iets zijn..
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3351926
Over dat het geen kwaad zou kunnen, zijn we het fundamenteel oneens.

Dat van die calcium is gewoon onzin, de fosfor/calcium balans is zo helemaal verkeerd. En dat is dan nog maar de meest doorslaggevende reden, niet de enige.
Verder moet je orgaan niet voor niets voeren. Lever is echt wel levensnoodzakelijk. Daar heeft je budget niets mee te maken.
En dat je voornamelijk spiervlees koopt ook niet, koop dan spiervlees, dan heb je de andere rommel die hier bijzit tenminste niet. En als dit goedkoper is dan spier los, dan zegt dat genoeg over de kwaliteit.
Vergelijken met een ander (slecht) merk, overtuigt mij niet van het deze. Bovendien heeft dat andere volgens mij een premix. En al is het nog meer rommel dan dit merk, je hond krijgt tenminste via de premix alles wat hij nodig heeft. En dat is in mijn ogen toch de allereerste vereiste om van een geschikt voer te kunnen spreken.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3351977
Als het jou vooral om de prijs gaat, prima. Is een argument en een ieder mag zelf weten wat ie aan voeding uit wil geven.

Maar: voor deze prijs draai je geen fatsoenlijle prak. Punt. Ook niet als je het per 100 kilo afneemt. Voor deze prijs zit er geen 40% goede kwaliteit spiervlees in. Dat is een illusie. Voor zo’n prijs gaat er 40% mdm in, of wat voor ander onderdeel van de dieren ook waar je met enig fantasie nog het label spiervlees op kan pakken. Maar geen mooie, kwalitatieve delen spiervlees.

Dat van dat calcium valt inderdaad over te discusieren, maar dat ga ik maar niet doen. Ben blij dat onze orthopeed vierkant achter ons menu met 40-45% vleesbot stond.

PoP lotgering heeft geen premix. Verder met je eens, dat de ene prak slecht of slechter is dan deze zegt niets. Persoonlijk heb ik bijna een jaar smuldier gevoerd vanwege de noodzaak zonder bot en met calciumsuplement te voeren. En dat heeft Oscar nog al die tijd bij brok weggehouden. Maar je gaat mij never nooit horen zeggen dat smuldier een goed merk is. We weten allemaal wat het kost en dan is het gewoon heel simpel: voor die prijs kan dat eenvoudigweg niet.
Door ywa100
#3352505
Zoals gezegd heb ik netjes een berichtje gestuurd dat ik de KVV niet af ga nemen:

Hoi Jan, eindelijk een reactie van mij. De honden hebben het vlees op zich wel goed gegeten. Een hond heeft 2x diaree gehad, maar weet natuurlijk niet zeker of het van het vlees kwam. Zij is wel erg gevoelig op haar darmen. Op zich was hun ontlasting dunner en donkerder, Dit kan ik wel opvangen door bot er bij te voeren. Maar de organen vind ik ook niet erg compleet zonder lever en nier. Long en milt is meer vulmiddel dan voeding. Wat mij tegen de borst stuit is de 20% aardappel en wortel. Ik heb geen problemen met de wortel, zij krijgen van mij al iedere dag wortel, maar aardappel heb ik mijn honden echt nog nooit gevoerd en zie daar het nut niet van in. Vele honden krijgen daar jeuk van, zo ook mijn DH teef. Ik begrijp ook niet waarom je aardappel aan het vlees toevoegt? Al met al heb ik besloten om het vlees niet te gaan bestellen in deze samenstelling. Mocht de samenstelling ooit veranderen dan houd ik mij aanbevolen! Groetjes Yvonne

Dit kreeg ik als antwoord:


Bedankt voor je bericht . Nieren mag niet gevoerd worden !! Dus dan blijft alleen de lever nog over . Die heb ik gevoerd , maar daar raken de honden van aan de dunne , beendermeel ( gemalen bot ) veroorzaakt groeipijnen en verhoogd het risico op afscheuren van bv kruisbanden . Volgende Walter Stikker en Joop Hopmans moet juist het calciumgehalte 0,5 zijn. Zie brengen al hun probleem honden die ze in de praktijk in kaart . Aardappel heeft een versterkende reactie op het ontlasting . Wortels op het pigment van de honden . Fijn weekend . Gr jan


.
Al met al ben ik er nu nog steeds niet uit welke betaalbare KVV ik nu zal bestellen.
Ik probeer zo veel mogelijk te lezen, maar zie soms door de bomen het bos niet meer.
Ik denk nu aan Specimal.......Ik kan dat zelf afhalen....

Summerditches, welke KVV voer jij voor € 2,50-3,00?

Groetjes,
Yvonne
Door Ruisje
#3352543
ywa100 schreef:...
Nu hoef ik niet meer persé (dure) Barf en speciale KVV te kopen omdat mijn huidige honden wel oa kip en rund mogen.
...
60 kilo Source Hondenvoeding voor €99,00
Prijs per kilo €1,65

...
Tussen ‘speciale KVV’ en deze dubieuze hap van €1,65 zitten volgens mij genoeg kvv’s die met afwisseling van merk en smaak een stuk beter zijn. Desnoods voer je 1 dag in de week Smuldier compleet om de prijs wat te drukken — ook zo goedkoop, maar tenminste zonder aardappel en iets meer jaren ervaring in het maken van diervoeding.

ywa100 schreef:...
Dit kreeg ik als antwoord:


Bedankt voor je bericht . Nieren mag niet gevoerd worden !! Dus dan blijft alleen de lever nog over . Die heb ik gevoerd , maar daar raken de honden van aan de dunne , beendermeel ( gemalen bot ) veroorzaakt groeipijnen en verhoogd het risico op afscheuren van bv kruisbanden . Volgende Walter Stikker en Joop Hopmans moet juist het calciumgehalte 0,5 zijn. Zie brengen al hun probleem honden die ze in de praktijk in kaart . Aardappel heeft een versterkende reactie op het ontlasting . Wortels op het pigment van de honden . Fijn weekend . Gr jan
...
Jan en alleman denkt tegenwoordig kvv te kunnen maken... ;)
Door Lizzy
#3352544
ywa100 schreef:Zoals gezegd heb ik netjes een berichtje gestuurd dat ik de KVV niet af ga nemen:

Hoi Jan, eindelijk een reactie van mij. De honden hebben het vlees op zich wel goed gegeten. Een hond heeft 2x diaree gehad, maar weet natuurlijk niet zeker of het van het vlees kwam. Zij is wel erg gevoelig op haar darmen. Op zich was hun ontlasting dunner en donkerder, Dit kan ik wel opvangen door bot er bij te voeren. Maar de organen vind ik ook niet erg compleet zonder lever en nier. Long en milt is meer vulmiddel dan voeding. Wat mij tegen de borst stuit is de 20% aardappel en wortel. Ik heb geen problemen met de wortel, zij krijgen van mij al iedere dag wortel, maar aardappel heb ik mijn honden echt nog nooit gevoerd en zie daar het nut niet van in. Vele honden krijgen daar jeuk van, zo ook mijn DH teef. Ik begrijp ook niet waarom je aardappel aan het vlees toevoegt? Al met al heb ik besloten om het vlees niet te gaan bestellen in deze samenstelling. Mocht de samenstelling ooit veranderen dan houd ik mij aanbevolen! Groetjes Yvonne

Dit kreeg ik als antwoord:


Bedankt voor je bericht . Nieren mag niet gevoerd worden !! Dus dan blijft alleen de lever nog over . Die heb ik gevoerd , maar daar raken de honden van aan de dunne , beendermeel ( gemalen bot ) veroorzaakt groeipijnen en verhoogd het risico op afscheuren van bv kruisbanden . Volgende Walter Stikker en Joop Hopmans moet juist het calciumgehalte 0,5 zijn. Zie brengen al hun probleem honden die ze in de praktijk in kaart . Aardappel heeft een versterkende reactie op het ontlasting . Wortels op het pigment van de honden . Fijn weekend . Gr jan


.
Al met al ben ik er nu nog steeds niet uit welke betaalbare KVV ik nu zal bestellen.
Ik probeer zo veel mogelijk te lezen, maar zie soms door de bomen het bos niet meer.
Ik denk nu aan Specimal.......Ik kan dat zelf afhalen....

Summerditches, welke KVV voer jij voor € 2,50-3,00?

Groetjes,
Yvonne
Iemand met zo weinig kennis over diervoeding en orgaanvlees en groeipijn, Ca/F verhoudingen en afscheuren kruisbanden: die zou nog even geen KVV moeten maken maar eerst huiswerk. Want deze meneer of mevrouw pakt wel de verantwoordelijkheid van al die mensen die deze prak bij hondjelief naar binnen schuiven! Nieren niet mogen voeren? Deze meneer of mevrouw kent de cadmium-regel dus niet en dat lijkt me toch wel belangrijk. Aardappel een versterkende reactie op de ontlasting? Moeten er dit soort ongeschikte voedingsmiddelen in de prak gestopt gaan worden omdat de honden slechte ontlasting krijgen van deze prak? Want echt, aardappel is nergens voor nodig, als je prak voor de rest gewoon in orde is.

Ik ga zo meteen echt nog blij worden van dat KVV keurmerk!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door