Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3348328
Sinds vorige week ben ik eigenaar van Kira nu 9 weken oud en kruising keeshond/cavalier. Ik woon in België en in de buurt niet echt veel kvv te vinden.
Sinds haar thuiskomst vorige week krijgt ze kvv van het merk Kivo dat ik online had besteld. Ik merk dat ze sommige dagen te weinig eet, andere dagen eet ze alles op zonder problemen maar zou toch graag een ander merk kvv geven.
Welk merk is het meest geschikt voor mijn kleine pup, makkelijk te verkrijgen en in geschikte verpakking, ik bedoel de kivo die ik nu heb komt in verpakking van 1kg en dat is teveel om ineens te ontdooien aangezien ze nu nog niet zo'n heel grote hoeveelheid per dag nodig heeft. Ze weegt nu zo'n 2 kg en volwassen gewicht zal rond de 12 kg komen.
Op de verpakking staat aangegeven hoeveelheid 40 à 50 gr per kilogram lichaamsgewicht wat dus neerkomt op zo'n 100 gram per dag.
Haar stoelgang is heel goed, stevig en niet overdreven veel. Ze heeft veel energie en is speels. Snoepjes tussendoor weigert ze ook trainingssnoepjes. Dus suggesties hierover zijn ook welkom, wat ik kan gebruiken bij het trainen. Ze start binnenkort in de hondenschool.
Ook heb ik 6 katten die gek zijn op vers vlees dus als er een voeding zou bestaan die voor beide diersoorten gaat hoor ik het graag.
Door eelke
#3348334
Welkom hier!

Hier worden de kvv rollen met een bijltje 'op maat' gehakt. Dat gaat best goed.
Wat vind je zelf het makkelijkst, kvv kopen online of in een winkel? Er is zo veel keuze... het is maar net wat je voorkeur heeft. Merken afwisselen Waar in Belgie woon je ongeveer?

Wat voor trainingssnoepjes geef je nu? Hier gaat eigenlijk alles er wel in, maar ik geef gedroogd vlees. Ik merk dat andere honden daar altijd wel fel op reageren :)

Wat betreft katten is het grootst verschil dat de meesten niet van pens houden en dat ze meer taurine nodig hebben, als ik het goed heb. Maar daarvoor zou ik je naar de katten kvv hoek willen verwijzen, daar is genoeg te lezen over kvv bij katten.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3348342
Elk merk dat al langer bestaat en bot als calciumbron heeft, is in principe geschikt voor je pup. We adviseren altijd om een aantal merken af te wisselen, omdat elk merk toch zijn eigen samenstelling heeft en je zo wat varieert. Dus kijk wat je kunt bestellen en wissel vooral lekker af.

Te grote rollen kun je even een (half) uurtje buiten de vriezer leggen en dan in stukken snijden. Een deel kun je dan verder ontdooien en de rest weer terug in de vriezer, dat kan geen kwaad. Ze gaat vanzelf meer eten, waardoor je minder hoeft te portioneren.

Snoepjes weigeren kan ook van de stress (teveel indrukken, te spannend) komen. Gedroogd vlees is vaak een hele geschikte beloning, het is even uitproberen wat jou pup het lekkerste vindt. En als ze iets binnenshuis wel graag aanneemt en buiten niet, dan ligt het niet aan de beloning, maar aan het feit dat ze dan teveel aan haar hoofdje heeft om voedsel aan te nemen. Dan moet je de stapjes kleiner maken (eerst in de tuin oefenen, makkelijkere oefeningen, super rustige plek buiten enz) om te zorgen dat ze het beter aan kan. Maar het is een pupje, dat moet ook simpelweg wennen en groeien, komt echt wel goed.

Veel merken verkopen ook kattenversies van kvv en je kan deels ook wel hondenkvv voeren. Inderdaad de versies zonder pens. Katten mogen wel wat meer en betere kwaliteit spiervlees hebben, dus dat zou je dan eventueel aan kunnen vullen met wat vlees (geen varkensvlees!) uit de supermarkt.
#3348351
bedankt ik zal eens andere merken bijbestellen, maakt niet uit online of in een winkel. Ik woon in West Vlaanderen vlakbij Brugge.
Binnenshuis eet ze ook geen snoepjes, ik had zo'n grote doos gekocht met trainingssnoepjes in de vorm van kleine botjes, kipsmaak staat erop maar zal eens op zoek gaan naar gedroogde vlees snoepjes want die botjes lust ze dus duidelijk niet, ze speelt er gewoon mee maar eet ze niet op. Bij de kweker kreeg ze gewoon brokken maar dat wil ik niet geven. Heb vroeger een Berner Sennen gehad die vers vlees kreeg en die was daardoor super gezond en glanzende vacht dus voor mij geen brokken meer.
We oefenen dagelijks in de afgesloten tuin en ik zorg ervoor dat ze genoeg rust krijgt. Vandaag is ze precies 1 week hier en hebben we voor het eerst een wandeling in de buurt gemaakt.
Voorlopig doe ik het ook op deze manier, de rol een klein beetje ontdooien, stuk afsnijden en de rest terug in de vriezer.
De kvv kivo die ze nu krijgt is puppymix op basis van rund en kip en calcium uit bot , ik ga even op zoek naar iets op basis van pens, mijn berner was daar ook gek op.
Heb gezien dat ze bij AVEVE ook kvv verkopen onder andere van het merk Duck, weet niet of dit een goed merk is.
Alaska hebben ze ook, als ik een mix voor puppys kan vinden ga ik die zeker proberen.
Moet ik verder nog iets toevoegen?, Heb hier bij Tom en Co diepvriesvoer gezien waar ook fruit in zit. Is dit aan te raden?
Door eelke
#3348352
Die merken die je noemt zijn inderdaad ook wel bekend. Wat ik belangrijk vind bij kvv is geen extra 'rommel' (graan, rijst) en zo veel mogelijk natuurlijk, dus geen premix (je voert dan compleet door verschillende diersoorten af te wisselen) en ook allerlei dingen als toegevoegde olie hoeft van mij niet. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Puppy kvv is inderdaad niet noodzakelijk, dus je kunt de alaska bv ook gewoon geven.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3348364
pascale.van-der-bruggen schreef:bedankt ik zal eens andere merken bijbestellen, maakt niet uit online of in een winkel. Ik woon in West Vlaanderen vlakbij Brugge.
Binnenshuis eet ze ook geen snoepjes, ik had zo'n grote doos gekocht met trainingssnoepjes in de vorm van kleine botjes, kipsmaak staat erop maar zal eens op zoek gaan naar gedroogde vlees snoepjes want die botjes lust ze dus duidelijk niet, ze speelt er gewoon mee maar eet ze niet op. Bij de kweker kreeg ze gewoon brokken maar dat wil ik niet geven. Heb vroeger een Berner Sennen gehad die vers vlees kreeg en die was daardoor super gezond en glanzende vacht dus voor mij geen brokken meer.
We oefenen dagelijks in de afgesloten tuin en ik zorg ervoor dat ze genoeg rust krijgt. Vandaag is ze precies 1 week hier en hebben we voor het eerst een wandeling in de buurt gemaakt.
Voorlopig doe ik het ook op deze manier, de rol een klein beetje ontdooien, stuk afsnijden en de rest terug in de vriezer.
De kvv kivo die ze nu krijgt is puppymix op basis van rund en kip en calcium uit bot , ik ga even op zoek naar iets op basis van pens, mijn berner was daar ook gek op.
Heb gezien dat ze bij AVEVE ook kvv verkopen onder andere van het merk Duck, weet niet of dit een goed merk is.
Alaska hebben ze ook, als ik een mix voor puppys kan vinden ga ik die zeker proberen.
Moet ik verder nog iets toevoegen?, Heb hier bij Tom en Co diepvriesvoer gezien waar ook fruit in zit. Is dit aan te raden?
Welkom!

Je hebt al veel tips gekregen zie ik. Heb je toevallig de beginners informatie al gevonden?
viewtopic.php?f=5&t=134715
Hierin staat waaraan je goede kvv voldoet en wat je eventueel nog kunt toevoegen.
Iets als fruit voeg ik liever apart toe aan het menu dan als onderdeel van het voer. Idem voor groenten.

Speciale kvv voor pups is in mijn ogen onzin. Het is doorgaans dezelfde als voor volwassen honden maar enkel wat fijner gemalen. Een hond van 8 weken kan gewoon normale kvv eten.
Van Alaska kun je dus alle varianten prima voeren.
Door Janie2
#3348365
Ik vond darf altijd fijn, door de 250 gram plakken.
We zaten hier echter al snel op 500 gram en dan kan een kilo rol prima. Daarna wisselde ik af met merken als haaksbarf, Tinlo, lupa, Alaska enz.
Kun je dat daar allemaal krijgen?
#3348430
ben vandaag langs geweest bij dier en tuincentrum Aveve en daar enkele merken gevonden en meegenomen, oa Wolf's menu, op verpakking staat gebaseerd op barf methode en is verpakt in schijfjes van 50 gram dit leek me wel handig. Heb ook nog jolypet paard en jolypet kalkoen meegebracht en duck compleet pens en compleet rund en groenten.
Nu uitproberen wat ze het lekkerst vind
Ik merk dat ze vooral in de avond veel eet, overdag minder zeker op warme dagen, maar ze krijgt wel voldoende binnen.
Ga ook nog online op zoek naar de merken die jullie hebben opgenoemd
Heb ook gedroogde hert schijfjes meegebracht en daar is ze blijkbaar wel gek op
Het zal een beetje uitzoeken worden wat ze lust en niet lust
Bedankt voor de info
Door fransbulletje
#3348433
Voor meer info over kvv zie www.voerwijzer.com.
Jolypet heeft een hele andere samenstelling dan de meeste kvv.
Las op voerwijzer 30 - 35% witte rijst, geen organen en geen bot.
Persoonlijk zou ik dat niet aan mijn pup voeren.
Door Maika
#3348556
Toen Maika kwam was ze ruim 4 maanden, ik ben eerst met kvv begonnen, allerlei soorten.
Maar ook de eerste week braadkuiken ed, ze kauwt en knaagt er graag op los.

Mijn vroegere friese stabij was een geboren barfer, toen hij kwam met 8 weken, meteen met barf gestart, geen enkel probleem, die greep zijn eten, trok zich terug in de tuin en vermaakte zich voor een uur of meer.
Zalmkoppen, eens een hertenkop, die hij in strenge winter in paar dagen voor groot deel soldaat maakte.

Het is dat ik geen grote vriezer meer heb maar anders zou ik weer helemaal gaan barfen.

Maika krijgt trouwens grotendeels lotgering maar ik weet niet of dat bij jullie te krijgen is.
( Misschien met aantal mensen een grote bestelling gaan halen? )
#3348559
Misschien Go Will eens proberen, die zijn van West-Vlaanderen. Ik zou dus verwachten dat ze wel wat verkooppunten in de buurt hebben.
Ik geef dat aan mijn hond afgewisseld met Carnis, Raw4dogs en dan nog eens wat anders dat ik toevallig ergens tegenkom en eens wil proberen (Duck, Alaska, Rodi).
Als ik de uitleg hier goed begrepen heb is het vooral zaak van voldoende af te wisselen tussen diersoorten en merken.
Door frodo quin
#3354025
Bij mijn weten leveren oervoer, dogmeat en Lupa in jouw regio. Floris (hier in de verzamelhoek te vinden) misschien ook.

Qua merken denk ik aan bv: bandit, darf, carnibest, carnivoer, alaska, haaksbarf... Merken die al langer bestaan en waar geen problemen mee opgedoken zijn. Er zijn de laatste jaren veel kvv's bijgekomen en die zijn niet altijd even goed. Zo zijn er zeker een aantal die beweren compleet te zijn, maar het niet zijn.

Ik zou je katten wel kattenkvv geven en geen hondenkvv. Voor een keertje kan het geen kwaad, maar structureel zou ik het niet doen. Katten hebben taurine nodig en hoeven geen pens. In theorie kan hondenkvv geschikt zijn als het van diersoorten zonder pens is, maar dan moet de kwaliteit van het vlees voldoende hoog zijn en moet er voldoende hart in zitten dat weet je gewoon niet. Veel leveranciers bieden zowel honden als katten kvv aan.

De rollen zou ik een uurtje in de koelkast leggen (-7° voorkomt sterke bacteriegroei) en dan met een scherp mes in dagpories snijden en goed verpakt terug invriezen. Als je problemen hebt om er door te geraken kan je een groot mes nemen en een paar tikken met de hamer op het lemmet geven. Je kan ook kleinere rollen kopen, maar die zijn in verhouding vaak wel duurder.

Duck en smuldier staan niet bekend als goede merken. Alaska wel en de anderen ken ik niet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door