Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door BelleFae
#3346686
Hallo allemaal,

Daar ben ik weer eens met een vraag. Ik zit al een tijdje te klooien met het eten voor onze Saluki teef van 2 jaar.

Ze is geen goede eter, heel veel dingen wil ze niet eten wat het extra lastig maakt.
Brok eet ze niet, alleen als ze bijna uitsterft.
Sommige verssoorten eet ze niet, ik geef nu Smuldier en dit eet ze gelukkig wel.
Ik wilde haar een keer zalmkop geven maar toen zat onze jachthond bibberend in een hoekje met alleen een VINNETJE van de zalm voor haar neus. De held. Karkas, nek en kippenbouten etc eet ze wel super graag!

Maar goed. Nu eet ze dus 2 bakjes Smuldier per dag en dat gaat de laatste tijd goed. Maar ze ziet er nog steeds niet echt beter uit, dus ik moet op zoek naar wat anders. Iets waar ze meer spieren van kan opbouwen en waar ze een beetje een vetlaagje van krijgt. Ook moet het bevorderend zijn voor haar vacht want die is momenteel erg droog en ze verhaart best. kortom. Ik moet een veel geschikter menu voor haar hebben.

Welke merken en soorten kan ik het beste naar kijken? En andere tips?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3346695
Heel eerlijk gezegd denk ik dat bijna elk merk een verbetering zal zijn tov smuldier.
Mij persoonlijk bevalt bandit, darf en alroda goed. Soms aangevuld met een rolletje barfmenu omdat dit goed verkrijgbaar is.

Sowieso zou ik je willen aanraden om minstens 3 merken te nemen en te zorgen dat je per week vijf verschillende diersoorten geeft. Vergeet vooral niet zo'n 10% vis in je menu op te nemen.

Maar aangezien kipkarkas er goed in gaat. Heb je al eens overwogen om geheel over te gaan op barf?
Gebruikersavatar
Door Ina
#3346699
Als ik me niet vergis is het voeradvies voor Smuldier 4% per kilo hond
Geen idee hoe zwaar je dame zou moeten wegen met 2 jaar, maar ga ik uit van een kilo of 25 gemiddeld, dan zijn 2 bakjes smuldier al te weinig om op gewicht te blijven.... laat staan aan te komen zoals jij graag zou willen

Daarnaast is zoals Puk al aangaf Smuldier nu niet kwalitatief het aller beste voer, dus om je hond te laten groeien zul je er waarschijnlijk goed aan doen om over te stappen naar beter voer die goed spier, orgaan en bot verwerkt
Door BelleFae
#3346700
Ina schreef:Als ik me niet vergis is het voeradvies voor Smuldier 4% per kilo hond
Geen idee hoe zwaar je dame zou moeten wegen met 2 jaar, maar ga ik uit van een kilo of 25 gemiddeld, dan zijn 2 bakjes smuldier al te weinig om op gewicht te blijven.... laat staan aan te komen zoals jij graag zou willen

Daarnaast is zoals Puk al aangaf Smuldier nu niet kwalitatief het aller beste voer, dus om je hond te laten groeien zul je er waarschijnlijk goed aan doen om over te stappen naar beter voer die goed spier, orgaan en bot verwerkt
Daarom ben ik ook op zoek naar een ander merk die goed spier en orgaan en bot verwerkt haha. Dat is mijn vraag. Wat moet ik hebben?

Ze weegt trouwens 17 kg ofzo.
Door BelleFae
#3346701
pluk schreef:Heel eerlijk gezegd denk ik dat bijna elk merk een verbetering zal zijn tov smuldier.
Mij persoonlijk bevalt bandit, darf en alroda goed. Soms aangevuld met een rolletje barfmenu omdat dit goed verkrijgbaar is.

Sowieso zou ik je willen aanraden om minstens 3 merken te nemen en te zorgen dat je per week vijf verschillende diersoorten geeft. Vergeet vooral niet zo'n 10% vis in je menu op te nemen.

Maar aangezien kipkarkas er goed in gaat. Heb je al eens overwogen om geheel over te gaan op barf?
Dankjewel voor je reactie! Die merken ga ik eens naar kijken.

Ik ga zeker mijn best doen om die 10% vis erin te krijgen, maar ik hoop dat Zahra het met mij eens is daarover....

Geheel over op barf lijkt me op zich wel wat.. maar ook wel weer lastig.. En ik betwijfel of ze ALLES zou eten wat ze dan moet eten..
En het lijkt me vrij prijzig voor zo'n grote hond?
Gebruikersavatar
Door Ina
#3346702
Dan zou ik inderdaad naar Darf, Alroda en Bandit gaan kijken, zijn (voor mij niet onbelangrijk) allemaal biologish

Darf is gemengd, verschillende diersoorten in 1 versie
Alroda is van dezelfde leverancier en zijn allemaal (kleine) rolletjes van 1 diersoort
Bandit zijn over het algemeen ook mixen

Momenteel heeft Floris deze merken ook in zijn lijst staan, maar dan wel in grotere hoeveelheden
viewtopic.php?p=3346643#p3346643

Anders zijn er een aantal webshops die deze merken leveren en je kleinere verpakkingen zou kunnen proberen
Door src_esther
#3346705
Van Darf en Alroda weet ik ook dat ze lekker vet zijn.
Voor de afwisseling geef ik Ko nu Carnivoer en daar moet ik hem beduidend meer van geven. Gaf ik vorige jaar met het warme weer van Darf tussen de 425 en 475 gram, van de Carnivoer zit ik nu minstens 500gr.
Vind het er overigens prachtig uitzien en de geur vers, dat kon ik van de laatste levering Darf/Alroda niet zeggen...
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3346714
Onze windhonden eten allemaal zo´n 4% van hun lichaamsgewicht (en dat hebben ze ook echt nodig om dat gewicht te behouden). Dus ik zou 4% gaan geven van het gewicht dat je graag wil dat ze krijgt (als dat 20 kilo is, zit je wel goed met 800 gram).
Door eelke
#3346719
BelleFae schreef:Ze krijgt dan teveel voor haar lichaamsgewicht.. Ze weegt zo'n 17kg (misschien momenteel ietsjes minder).
Maar ze is te dun zeg je? Je geeft altijd het percentage van het gewenste lichaamsgewicht (zoals Spikkelneus ook schrijft). En daarbij staat het ook niet vast, heeft je hond meer nodig, heeft je hond meer nodig, de ene hond is de andere niet natuurlijk.
Door BelleFae
#3346725
eelke schreef:Maar ze is te dun zeg je? Je geeft altijd het percentage van het gewenste lichaamsgewicht (zoals Spikkelneus ook schrijft). En daarbij staat het ook niet vast, heeft je hond meer nodig, heeft je hond meer nodig, de ene hond is de andere niet natuurlijk.
Ja klopt. Maar het is maar een windhond. ik denk dat ze met 18/19 kg al op gewicht zou zijn ofzo. Ze zal niet gauw boven de 20 uitkomen.

En ik kan wel op m'n kop gaan staan om haar nóg meer te gaan voeren, maar dat doet ze gewoon niet. Ze vindt zelf al heel snel dat ze genoeg heeft gehad. Meer dan dit krijg ik er echt niet in. Dus ze moet iets anders hebben, iets wat veeeeeel meer voedt. Waar ze veel meer uit kan halen.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3346744
Wat ook nog wel eens wil helpen om echt aan te komen is in plaats van 1 of 2 keer voeren, een extra maaltijd aanbieden
Mijn blondje eet ook (soms veel) meer als 2 % en 's winters bied ik tussen de middag een extra prak aan
Als ik dezelfde hoeveelheid in 2 maaltijden stop, stopt ze met eten als ze vol zit en ze poept er ook alleen maar meer van.... terwijl die extra maaltijd wel gewoon naar binnen gaat en ook qua ontlasting veel beter blijft hangen
Gebruikersavatar
Door pike
#3346751
Je kan ook kiezen voor wat vettere kvv's. Lam of eend bijvoorbeeld. Persoonlijk vind ik Kiezenbrink en Alaska ook prima merken. De ene met, de andere zonder groenten. En als je hond niet graag vis eet kan je ook nog kiezen voor een goede visoliecapsule. Liever geen flesje olie want dat wordt razendsnel ranzig. op die manier krijgt hij dan toch de omega 3 vetzuren binnen.
BelleFae schreef: Ja klopt. Maar het is maar een windhond. ik denk dat ze met 18/19 kg al op gewicht zou zijn ofzo. Ze zal niet gauw boven de 20 uitkomen.
Ik snap dat "maar" niet zo goed.
Door BelleFae
#3346849
pike schreef:Je kan ook kiezen voor wat vettere kvv's. Lam of eend bijvoorbeeld. Persoonlijk vind ik Kiezenbrink en Alaska ook prima merken. De ene met, de andere zonder groenten. En als je hond niet graag vis eet kan je ook nog kiezen voor een goede visoliecapsule. Liever geen flesje olie want dat wordt razendsnel ranzig. op die manier krijgt hij dan toch de omega 3 vetzuren binnen.


Ik snap dat "maar" niet zo goed.
Ik bedoel dat ze wel groot is maar heel smal zeg maar. Een andere hond van die hoogte zou 40kg wegen ofzo :biggrin2: Ze is heel smalletjes.

Dankjewel voor alle tips al!

Meerdere keren eten werkt niet, als ze eenmaal eet moeten we maar hopen dat er zoveel mogelijk op het bord ligt want dan eet ze wel door. Maar als ze een 3e keer eten krijgt doet ze het niet. Ook niet in kleinere beetjes.

Ik heb in ieder geval vandaag even een doos Darf Eko en Darf Konijn gehaald. Dan hebben we alvast iets waardoor het hopelijk wat beter wordt. Als ze het eet.. En dan kan ik nog even rustig verder kijken wat ik haar allemaal wil geven.
Door eelke
#3346854
Ik zou denk ik inderdaad gaan zoeken naar een beter merk kvv (dan smuldier) en dan het extra gewicht in snacks zoeken. Eet ze dat wel? Gedroogd vlees etc? Hoewel ik smuldier echt niet heel fout vind hoor, maar met kvv is het inderdaad wel belangrijk om meerdere merken te geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door