Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3344854
Hi,

onze hond heeft seizoensgebonden atopie, vreselijke jeuk, kapotte oren, rode huid en vieze ogen. Daarnaast is ze een vreselijk moeilijke eter. Vorig jaar zomer heb ik haar toch aan 2 rondes prednison gezet, omdat ik het niet meer kon aanzien.
Ben daarna overgestapt van Renske brokken naar Farmfood lam (brok) en dan 1 in de week dag hart en pens. Daar ging ze wel ok op, tot ze opeens niet meer wilde eten. Toen overgestapt naar Jarco zalm brokken, maar ook die moet ze niet.
Nu probeer ik een eliminatie dieet te doen met kvv paard zodat ik die prednison kan voorkomen, maar je raadt het vast al....ze mot het niet. Ze heeft vrijdag avond voor het laatst gegeten en we zitten nu op zondagavond.
Ze drinkt verder wel, en ook is ze verder levendig wanneer ze buiten is (wat ik niet teveel/te lang probeer te doen ivm de pollen)
Hoelang kan een hond zonder eten? En wat kan ik nu verder nog proberen? Toch maar weer een brok proberen?
Ik ben radeloos en ontzettend gefrustreerd!!!
#3344878
Dank je wel!
En nee, paard heeft ze (nog)niet gegeten. Ik heb inderdaad geprobeerd met een scheutje gekookt water maar ook daar trekt mevrouw haar neus voor op. Zucht.....
Ze zal toch vast ooit een keer honger krijgen?
#3344887
Mackey73 schreef:Hi,

onze hond heeft seizoensgebonden atopie, vreselijke jeuk, kapotte oren, rode huid en vieze ogen. Daarnaast is ze een vreselijk moeilijke eter. Vorig jaar zomer heb ik haar toch aan 2 rondes prednison gezet, omdat ik het niet meer kon aanzien.
Ben daarna overgestapt van Renske brokken naar Farmfood lam (brok) en dan 1 in de week dag hart en pens. Daar ging ze wel ok op, tot ze opeens niet meer wilde eten. Toen overgestapt naar Jarco zalm brokken, maar ook die moet ze niet.
Nu probeer ik een eliminatie dieet te doen met kvv paard zodat ik die prednison kan voorkomen, maar je raadt het vast al....ze mot het niet. Ze heeft vrijdag avond voor het laatst gegeten en we zitten nu op zondagavond.
Ze drinkt verder wel, en ook is ze verder levendig wanneer ze buiten is (wat ik niet teveel/te lang probeer te doen ivm de pollen)
Hoelang kan een hond zonder eten? En wat kan ik nu verder nog proberen? Toch maar weer een brok proberen?
Ik ben radeloos en ontzettend gefrustreerd!!!
Hoi!

Jij verwacht dat ze naast een seizoensgebonden allergie ook een voedselallergie heeft? Want wat is anders de reden dat je haar op KVV paard hebt gezet? Paard is ook best een heftig vleessoort hoor. Daar zijn niet alle honden dol op.

Als je nou geen reden hebt om aan te nemen dat je hond een voedselallergie heeft (maar je gewoon wil dat ze sterker in haar vel komt te zitten), dan zou ik haar op een gewone KVV zetten. Elke smaak en merk mag maar probeer een KVV van goede kwaliteit te geven.

Als je wel reden hebt om aan te nemen dat je hond een voedselallergie heeft (dus naast de seizoensgebonden allergie), dan zou je ook KVV kalkoen of eend kunnen proberen. Dat gaat er vaak makkelijker in. Voorwaarde is natuurlijk wel dat ze nooit eerder kalkoen of eend heeft gegeten.

In beide gevallen moet je natuurlijk ook weer even afwachten of ze het eet. En dan is de tip van Eelke echt het proberen waard. Gooi er wat gekookt water overheen. Of bak het desnoods (in een oude pan :biggrin2: ) even heeeeeel kort in de ghee (geklaarde boter - dat is beter dan alle andere vormen van vetten).

In plaats van prednison kun je (mocht ze weer een dramatische aanval van allergie krijgen) kun je ook op Apoquel vragen. Dat is wel duur maar in de regel heeft het net iets minder bijwerkingen dan prednison (tis ook troep natuurlijk).

Ik weet niet in welk seizoen de problemen beginnen en waar ze allergisch voor is, maar als dat voor pollen/stuifmeel is, dan zou je volgend jaar een paar maanden voor het begint kunnen beginnen met Puur Pollen. En wat ook goede middelen zijn om allergische reacties te voorkomen zijn: Quercentin met Bromelaïne (er zijn veel merken die dit in een combinatie in 1 capsule doen). Een goede visolie (in een capsule en dus niet uit een fles) geven helpt ook vaak goed. Allemaal middelen om het immuunsysteem te versterken en de allergische (ontstekings)reacties te verminderen.
#3344976
Hi Lizzy,

Allereerst, dank voor je uitgebreide antwoord!
Ik denk (of hoop eigenlijk) inderdaad dat als ze op KVV overstapt, dat haar allergieën dan misschien ook verminderen. In de herfst en winter heeft ze geen last van jeuk/vacht irritaties, maar wel buik problemen. Gal spugen in de ochtend en daar dan een halve dag niet lekker van zijn, rommelende buik en slomig.
Omdat ze zelf eigenlijk stopte met het eten van haar dagelijkse (farmfood) lams brokken en daarna ineens vreselijk aan de diarree ging, ben ik me gaan afvragen of ik niet op ander voer over moest gaan.
Paard heb ik weggegooid. Ik heb haar vanmorgen koud geperste zalm brokken (herbafix)gegeven. Kon haar hongerstaking niet meer aanzien. En daar kon ze geen genoeg van krijgen.
Vanavond heb ik een beetje konijn geprobeerd, eerst kokend water overheen gegoten maar daar hield ze helaas ook haar neus voor op. Ik heb nog wat Darf wild, dat wil ik ook nog proberen maar als ze dat ook niet wil, dan Gaat vers vlees het helaas niet worden bij haar.
Misschien gestoomd? Zucht....
#3344978
Hallo,

Mijn hond is een makkelijke eter, eet tot nu toe alle merken en soorten kvv met smaak op ... behalve paard :-[ Eerste keer dat ik het hem gaf, spuwde hij het al na 1 hap uit en liet de rest liggen. Omdat het toch te goed (en duur) was om weg te gooien, heb ik het nadien gemengd met pens en toen lukte het wel. Maar voorlopig ga hem dit niet meer geven.
#3345000
Als ze pens wel eet, zou ik eens kijken of je de konijn vb met de pens gemengd, er wel in krijgt. Half om half zou wel moeten werken normaal.
En dan eens wat toegankelijker smaken zoeken. Rund vb, en kip of eend.
Wild willen veel honden ook niet eten, dus dat zou ook niet gek zijn.
Desnoods geef je gewoon eens een rundstartaartje of kipfilet om te proberen of ze het eet. Dan weet je meteen of ze iets rauw wil of niet. Doe dat dan als ze minstens 12u niet gegeten heeft zodat ze zeker niet gewoon nog verzadigd is en daardoor niet wil eten.

Ik denk ook niet dat je aan voedselallergie moet denken, dus zoek maar gewoon even wat ze lekker vind. En dan overgieten of even verwarmen om het rauwe eraf te halen, misschien werkt dat. Of mengen met iets dat ze lekker vind. Desnoods is dat blik he, belangrijkste is dat ze het goed eet. Dat kan je dan gaan afbouwen tot ze volledig vers eet. In dat geval voer je dus steeds een verhouding die ze net lekker vind. En probeer niet te snel te gaan of teveel te forceren. Ga je een keertje te snel, dan weer een stapje terug, op haar tempo het aandeel vers opbouwen.
En dat kan een tijdje duren, in de kattenhoek zijn er zat topics daarover want katten zijn vaak moeilijk te overhalen tot vers. Maar uiteindelijk lukt het wel hoor.

Wat ook ontzettend van belang is, is dat je je frustratie verbergt voor haar. Ga desnoods elders heen en laat haar even vb in de bench met haar eten. En bijt op je tanden maar laat niets merken als je na 10 min terug gaat en ze niets gegeten heeft.
Stress rond het eten, al is het maar een tikje, is nefast voor de eetlust.
Laat je ook niet verleiden tot het eindeloos aanbieden. Houdt vaste tijdstippen aan en geen pogingen tussendoor. Niet eten is weg en volgende keer weer een kans. Als je het dan toch te lang vind duren, geef je iets dat ze zeker wil, het volgende voermoment, nooit vlak na een weigering.
En probeer het een beetje los te laten. Je er zo weinig mogelijk in te frustreren.
#3345007
Mackey73 schreef:Hi Lizzy,

Allereerst, dank voor je uitgebreide antwoord!
Ik denk (of hoop eigenlijk) inderdaad dat als ze op KVV overstapt, dat haar allergieën dan misschien ook verminderen. In de herfst en winter heeft ze geen last van jeuk/vacht irritaties, maar wel buik problemen. Gal spugen in de ochtend en daar dan een halve dag niet lekker van zijn, rommelende buik en slomig.
Omdat ze zelf eigenlijk stopte met het eten van haar dagelijkse (farmfood) lams brokken en daarna ineens vreselijk aan de diarree ging, ben ik me gaan afvragen of ik niet op ander voer over moest gaan.
Paard heb ik weggegooid. Ik heb haar vanmorgen koud geperste zalm brokken (herbafix)gegeven. Kon haar hongerstaking niet meer aanzien. En daar kon ze geen genoeg van krijgen.
Vanavond heb ik een beetje konijn geprobeerd, eerst kokend water overheen gegoten maar daar hield ze helaas ook haar neus voor op. Ik heb nog wat Darf wild, dat wil ik ook nog proberen maar als ze dat ook niet wil, dan Gaat vers vlees het helaas niet worden bij haar.
Misschien gestoomd? Zucht....
Je geeft je snel gewonnen terwijl je smaken hebt geprobeerd die veel honden niet te pruimen vinden.
Ik heb even gemist welke merken je had, maar hier wordt niet elk merk (goed) gegeten.

En wat PoP zegt, niet moeilijk doen over niet eten. Gewoon weer in de koelkast en volgende voermoment nog eens aanbieden.
#3345072
Ik heb net wat vd zalmbrokjes gemengd met DARF wild en dat heeft ze smakelijk gegeten!! Er zit schot in. Misschien als ze eindelijk went aan de structuur dat ze het dan lekker gaat vinden. Ik ben in ieder geval blij dat ze een paar happen heeft gegeten. En gewoon lekker rauw!
#3345073
Oh ja, dat wou ik ook nog zeggen.

Het is niet omdat je nu moeite hebt met haar om te zetten op vers, dat ze het tegen haar zin zal blijven eten. Want dat wil je uiteraard ook niet voor je hond.
Ze kent het gewoon niet en is daardoor weigerachtig.
Bij m'n katten heb ik ze aan zoveel zaken moeten leren wennen en dat kieskeurige of achterdochtig gaat er steeds meer uit. Sommige zaken zoals vb lever, wilde gans of kuiken heb ik echt heel wat uit de kast moeten trekken, maar eens ze het kenden aten ze het gewoon erg graag. Kuiken was zelfs favoriet terwijl de eerste keren ik ze uit moest kleden en dan nog maar amper gegeten werd.
Wat ik ook lees uit je berichtjes is dat ze zo eentje is die iets een tijdje lekker vind en dan plots wat anders wil. Het vorige eten beu raakt.
Ik had ook zo'n kat, te lang dezelfde brok en ze was hem beu. En die ging dan gerust in hongerstaking. Op rauw heeft ze het nooit meer gedaan omdat daar gewoon steeds afwisseling in zat.
Af en toe wilde ze dan plots wel eens iets specifiek niet meer eten maar een paar weken later was dat weer over.
#3345075
Mackey73 schreef:Ik heb net wat vd zalmbrokjes gemengd met DARF wild en dat heeft ze smakelijk gegeten!! Er zit schot in. Misschien als ze eindelijk went aan de structuur dat ze het dan lekker gaat vinden. Ik ben in ieder geval blij dat ze een paar happen heeft gegeten. En gewoon lekker rauw!
Wat goed!
Nou, hopelijk zet het zo door. Maar niet meteen wanhopen of teveel zorgen maken als ze weer eens weigert he! Waarschijnlijk zal ze dat wel nog doen en moet je weer wat meer en anders proberen. Maar stap voor stap komen jullie er wel. Het is idd een kwestie van wennen voor haar, en er zullen natuurlijk ook wel smaken zijn die ze echt niet lekker vind. Dat hebben wij ook he. ;)
#3345540
Ik kom net terug van de dierenarts. Ik ben helemaal van slag.
Nadat ik m'n hond vanavond haar darf wild had gegeven stopte ze ineens met eten (er zat nog ongeveer een eetlepel in haar bak) en ging heel overdreven slikken. Leek wel alsof ze een soort van in paniek raakte. Rondlopen en maar slikken en maar rondlopen. Toen ze ging braken kwam er alleen maar slijm uit. Toen weer slikken en weer braken. Dit keer kwam al haar eten eruit.
Ik heb gelijk de dierenarts gebeld want ik dacht natuurlijk dat er misschien iets vast zat in haar keel? stukje bot? De DA raadde me aan om haar een stukje brood te geven met aan beide kanten boter, en melk met water (geen idee waarom?) en daarna een stukje met haar te gaan lopen zodat ze afgeleid zou worden. Dit heb ik gedaan, en ik was nog niet de straat uit of ook dat kwam eruit. En maar overdreven blijven slikken.
Ik heb haar gelijk teruggebeld, ze was nu ook aardig aan het hijgen en dus flink in paniek, DA vond dat ik langs moest komen. Eenmaal daar heb ik haar uitgelegd dat ik haar op KVV heb, nu ongeveer een week om te kijken of dat haar Atopie zal helpen...nou...die mevrouw de DA was niet blij met mij. Vond het belachelijk..en wist ik wel dat er allerlei wormen in KVV zitten en dat ik flink aan de wormenkuur moest en dat ze dat vlees vaak volstoppen met rund en kip. Allemaal afval producten en producten waar honden juist allergisch voor zijn. Ik heb me serieus nog nooit zo gevoeld. Wat een vreselijk naar mens was dat. (niet mijn normale DA trouwens, maar tja, vrijdagavond he...wanneer dit soort dingen gebeuren). Ze had ook van alles te zeggen over mijn beslissing om niet voor haar allergie naar mijn eigen DA te gaan, om haar verlichting te geven...en met behulp van de DA het eliminatie dieet te gaan bewandelen want wat ik deed was toch wel heel erg prutserig. (ik ga zsm naar m'n eigen DA voor Apoquel)
Ze heeft m'n hond een prik gegeven tegen het braken, nadat ze haar daar wat kattenbrokjes had gegeven en water en dat hield ze binnen. Voor ze de prik gaf, vroeg ze aan mij of ik een rontgenfoto wilde laten maken, want als er wel een stuk bot in haar keel zat, en dit nu in haar maag zit....dan kan dat haar maag perforeren. En dat zou dan wel heel duur zijn, en ze was zo moe. Ze wilde eigenlijk naar huis, en naar bed :o
Ik wilde daar zo snel mogelijk weg...ben net thuis...hond is rustiger....maar ik maar me zorgen.... :(
#3345544
Oh jee, dat was dus een dierenarts uit het jaar nul, die niets van kvv snapt.

Van vers vlees krijgt een hond niet in het bijzonder wormen. En bot perforeert ook niet zomaar de maagwand. Ongeschikt bot kan verstopping en perforering geven, maar dan moet je aan die grote gerookte dino botten denken die nota bene in elke dierenwinkel liggen en aan brokken-etende honden gegeven worden.

Waarschijnlijk heeft er iets klem gezeten in de slokdarm. Daarom moest je brood geven, dat kan dan soms het vastzittende stukje mee nemen. En als een maag eenmaal overstuur is, komt ie soms niet goed tot rust. Dus die prik kalmeert dat. Fingers crossed dat het daarna ook kalm blijft en je morgen gewoon weer rustig aan kunt gaan voeren. Ik zou eerst kleine maaltjes doen, hooguit de helft van wat je normaal geeft. Even rustig aan. Ik weet niet wat je aan kvv hebt, maar ik zou als je kan kiezen even voor iets lichters dan wild kiezen. En wild later pas weer eens in kleine beetjes proberen.

Als je je echt zorgen maakt, kun je een andere dierenarts bellen. Misschien als je vermeld waar je woont dat mensen tips kunnen geven voor een pro verse dierenarts.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door