Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door ib010
#3343785
Hoi,
even in het kort.
Beauceron pup, 8 maanden, sinds enkele weken bekend dat hij ED heeft (incongurentie).
Paar weken rust nu en pijnstilling, daarna verder kijken en evt. opereren.
Heeft altijd Tammenga gehad aangevuld met spiervlees, zou niet teveel calcium binnen hebben gekregen.
Denk ED door trauma.
Maar toch, maakt het me aan het twijfelen en vraag ik me af of ik niet moet switchen naar een ander KVV.
DA wil dat ik zijn brokken neem ivm constante kwaliteit en analyses calcium/fosfor, ik blijf natuurlijk liever op vlees.
Mensen met verstand van zaken die me een KVV kunnen aanraden wat laag in calcium is, redelijk betaalbaar (heb nog een hond en meerdere andere dieren) en zonder troep.
BARF ook aan zitten denken maar zit nu zo vol twijfels over juiste samenstelling dat ik bang ben dat ik met BARF nu alleen maar meer twijfels heb.
Ik hoor graag jullie meningen...(mag ook over zijn incongurentie).
Heb al advies aan Meike van Voerwijzer gevraagd, zij heeft haar twijfels over Tammenga omdat zij zegt dat ze er geen analyses van heeft....

Groet Ingrid
Door Lizzy
#3343792
ib010 schreef:Hoi,
even in het kort.
Beauceron pup, 8 maanden, sinds enkele weken bekend dat hij ED heeft (incongurentie).
Paar weken rust nu en pijnstilling, daarna verder kijken en evt. opereren.
Heeft altijd Tammenga gehad aangevuld met spiervlees, zou niet teveel calcium binnen hebben gekregen.
Denk ED door trauma.
Maar toch, maakt het me aan het twijfelen en vraag ik me af of ik niet moet switchen naar een ander KVV.
DA wil dat ik zijn brokken neem ivm constante kwaliteit en analyses calcium/fosfor, ik blijf natuurlijk liever op vlees.
Mensen met verstand van zaken die me een KVV kunnen aanraden wat laag in calcium is, redelijk betaalbaar (heb nog een hond en meerdere andere dieren) en zonder troep.
BARF ook aan zitten denken maar zit nu zo vol twijfels over juiste samenstelling dat ik bang ben dat ik met BARF nu alleen maar meer twijfels heb.
Ik hoor graag jullie meningen...(mag ook over zijn incongurentie).
Heb al advies aan Meike van Voerwijzer gevraagd, zij heeft haar twijfels over Tammenga omdat zij zegt dat ze er geen analyses van heeft....

Groet Ingrid
Getsie, wat vervelend.... En het lastige met dit soort dingen : het kan van alles wezen. Erfelijke aanleg, voeding, trauma, stofwisseling, etc. En soms is het een combinatie van allerlei zaken.

En ja, het is vervelend dat er geen analyses beschikbaar zijn van Tammenga. Misschien kun je ze eens vragen? Maar feit blijft dat alle andere voedingen waar wel analyses van beschikbaar zijn: ze kunnen 1 batch voer hebben laten analyseren maar dat wil niet zeggen dat de kwaliteit de rest van het bestaan constant is en blijft. Ze hoeven maar net iets te veranderen in de voeding en de analyse klopt al niet meer. Dat geldt voor brok en dat geldt voor KVV. Want er is niemand die ter controle analyses trekt van het voer. De fabrikant moet op papier laten zien dat het klopt (en dat geldt ook voor brok!!!).

En wat brok of KVV fabrikanten in hun prak gooien is ook voor iedereen een raadsel. We kennen de samenstelling niet en we weten al helemaal niet wat voor kwaliteit vlees ze in de bak knikkeren. Er zijn maar weinig KVV's die echt totale openheid van zaken geven, waar je zo iedere dag naar binnen kunt wandelen en mee mag kijken. En die KVV's zijn dan in de regel duur.

Dus vraag je het mij persoonlijk zeg ik je heel eerlijk dat een goed zelf samengestelde maaltijd met kwalitatief hoogwaardige vleessoorten altijd beter is dan welke prak dan ook. Moet je natuurlijk niet gaan barfen met rotzooi en maar een dotje gaan doen (want dan zijn er KVV's die je beter kunt geven) maar als je goed vlees geeft en je weet wat je doet (en wie tot 10 kan tellen kan zelf samenstellen): dan is dat altijd beter. Je weet dan precies wat je voert en hoeveel en jij kunt het menu helemaal indelen zoals dat het best past bij jouw hond.

En oh joh, het is zo makkelijk! Je voert gewoon zeg 40% goed gevulde vleesbotten (dus geen kale jekkers en als je al wel vaak kale jekkers voert, voer dan minder vleesbot), 10% pens, 10% a 15% andere organen (hart, lever en nier), 10% groenten (en misschien tijdelijk even wat meer) en de rest spiervlees. Aangevuld met 2 keer per week een lekker vet visje zoals sardientjes of horsmakreeltjes en zeg 2 eitjes per week. Kind kan de was doen! Een kwalitatief goede visolie (in capsules) lijkt me een goede aanvulling, in deze periode. Je hebt een Beauceron, dikke kans dat je Sieneke Groenman wel kent. Zij voert ook BARF aan haar Beacerons en ze heeft 2de generatie BARF gevoerde Beaucerons rondlopen. Neem anders ook eens contact met haar op!

En weet je wat zo lullig is? Zou jouw hond nu ED hebben gehad en jij had je hond netjes op Royal Canin brokjes gehad: kraaide geen haan naar de voeding en zou je dierenarts er al helemaal niet over begonnen zijn :-\ . Toch heb ik nog wel een vraagje aan je. Wie heeft de diagnose gesteld en hoe is dat gebeurd?
Door ib010
#3343793
Dank voor je reactie.
Diagnose is gesteld door DA Bosch uit Rotterdam, erkende orthopedische DA waar ik wel vertrouwen in heb (qua kennis over deze afwijkingen).
CT_scan gemaakt, zelf ook meebekeken.

Tja BARF, ik wil het echt wel maar zit met 2 kinderen en man die ook vaak vlees uit de vriezer moeten halen en die zijn daar niet zo handig in.
Of ik zou echt porties moeten gaan maken, dat zou moeten lukken ;-)
Gebruikersavatar
Door pluk
#3343801
ib010 schreef:Dank voor je reactie.
Diagnose is gesteld door DA Bosch uit Rotterdam, erkende orthopedische DA waar ik wel vertrouwen in heb (qua kennis over deze afwijkingen).
CT_scan gemaakt, zelf ook meebekeken.

Tja BARF, ik wil het echt wel maar zit met 2 kinderen en man die ook vaak vlees uit de vriezer moeten halen en die zijn daar niet zo handig in.
Of ik zou echt porties moeten gaan maken, dat zou moeten lukken ;-)
als je overweegt te barfen dan is het sowieso wel handig om eens in de zoveel tijd een hele berg te portioneren. Dan hoeven man en kind hooguit het juiste bakje of zakje uit de vriezer te halen.

En tot je besloten hebt wat je gaat doen, een menu hebt gemaakt en alles in huis hebt zou ik gewoon kvv blijven geven. Maar als het even kan wel zoveel mogelijk gevarieerd, dus verschillende merken en verschillende smaken. Alleen Tammenga is wel erg wedden op 1 paard. En ik begrijp het aanvullen met spiervlees niet zo eigenlijk.
Gebruikersavatar
Door pike
#3343823
pluk schreef:als je overweegt te barfen dan is het sowieso wel handig om eens in de zoveel tijd een hele berg te portioneren. Dan hoeven man en kind hooguit het juiste bakje of zakje uit de vriezer te halen.

En tot je besloten hebt wat je gaat doen, een menu hebt gemaakt en alles in huis hebt zou ik gewoon kvv blijven geven. Maar als het even kan wel zoveel mogelijk gevarieerd, dus verschillende merken en verschillende smaken. Alleen Tammenga is wel erg wedden op 1 paard. En ik begrijp het aanvullen met spiervlees niet zo eigenlijk.
Zodra je aan kvv iets gaat toevoegen verander je alle gehaltes van die kvv. De voedingswaardes wijzigen en de verhoudingen van bot/vlees/orgaan veranderen.
Als ik zie dat Tammenga vleesmix een calciumgehalte heeft van 0,41% dan is dat aan de lage kant, zeker voor een pup. Geef je daar dan spiervlees bij breng je dat calciumgehalte nog verder omlaag. Als de andere versies van Tammenga ook zo laag in Ca zitten heeft de hond dus zeker niet teveel gekregen, eerder te weinig. Maar zeer waarschijnlijk is ook de Ca/Ph van de kvv uit balans getrokken.
Als je niet weet welk calciumgehalte de andere versies van Tammenga hebben weet je dus nooit hoeveel Calcium de pup gekregen heeft en begrijp ik ook niet waarom er spiervlees is toevoegd.
Op Voerwijzer kan je vinden hoeveel Calcium er voor een pup/opgroeiende hond/volwassenhond in de kvv behoort te zitten (https://www.voerwijzer.com/calcium-in-k ... in-zitten/).
Misschien was ts bang te veel Ca aan een pup van een groot ras te geven. Maar vergeet niet dat natuurlijk calcium heel iets anders is dan een toegevoegd calciumpreparaat (of dat nou in een kvv is of in brok).
Met ED heb ik verders geen ervaringen, weet alleen dat het vaak genetisch bepaald is, maar ik kan dus verder geen raad geven in deze.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door