Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3342372
Ik volg even mee.
Ik heb ook zo’n aparte. De mijne is alleen wel een kliko en krijgt geen huidproblemen maar verder herken ik veel zoals een diersoort in het ene wel kunnen verdragen en het ander niet of in een combi wel en puur niet etc. Inclusief ook dat zeer snelle overgeven. Zo ging het 2 dagen goed, en dan ineens regurgiteert zonder geluid, of hij geeft juist pas savonds nog volledig zn ontbijt over (bijv als ontbijt worteltjes geprobeerd en dan om 23.00 dat nog in het overgeven heel terugvinden). Enzovoort enzovoort. Op een gegeven moment weet je het niet meer.
#3342378
Ik moet zeggen dat ik bij overgeven niet in de eerste plaats diersoort-gerelateerd denk.
Dat het vb aan de hardheid van het bot of het vetgehalte ligt, of iets anders dat hij niet verdraagt in het geval van kvv.
Als het niet aan de diersoort an sich ligt is het natuurlijk logisch dat je geen lijn kan zien.
Ik zou eens verder kijken dan dat en dat gaat het eenvoudigst als je heel precies en gedetailleerd opschrijft wat hij verdraagt en wat niet.

De allergieklachten is wat anders.
#3342380
Ik denk dat het goed is om voedselallergie en voedselovergevoeligheid uit elkaar te trekken. Een voedselallergie leidt tot huidklachten, zoals jeuk.
Een voedselovergevoeligheid zit meer in maag-darmproblemen (braken of diarree, verschilt per dier).

Ik sluit me aan bij bovenstaande:
Alleen door met pure producten te werken (zelf samenstellen, botvlees malen) kom je erachter wat werkt.

Zelf heb ik te maken met een kat met voedselovergevoeligheid en zeer waarschijnlijk IBD.
Dit zou (ik ben dus vooral thuis in katten en niet in honden) mijn aanpak zijn:

Ik zou heel simpel beginnen met een eliminiatiedieet. Spiervlees van 1 diersoort met een goede premix. Gaat dat goed, dan heb je 1 diersoort op je lijstje. Nieuwe diersoort, zelfde recept.
Om tekorten hoef je je geen zorgen te maken want je gebruikt een premix.

Als je vervolgens een lijstje met diersoorten hebt, dan kun je gaan kijken of je de premix kan gaan weglaten.
Kies om mee te beginnen een diersoort uit je lijstje waarvan je ook organen en bot kunt verkrijgen.
Ga dan eerst organen toevoegen (en een calciumsupplement omdat er nog geen bot in zit). Gaat dat goed, dan bot toevoegen.

Zo kom je erachter wat hij wel/niet verdraagt. Hier een voorbeeld dat bij katten met IBD vaker gezien wordt:
De kat kan wel tegen een bepaald eiwit (vleessoort) maar de maag en/of darmen hebben moeite met het verteren van bot. Met bot gaat niet goed, zonder bot en met een calciumsupplement gaat wel goed.
Daar kom je alleen achter door 1 voor 1 de verschillende dingen toe te voegen.
Met een kvv zou je daar nooit inzicht in krijgen.

Mijn ervaring met een kat met chronische maagdarmklachten (en een vermoeden van IBD) is dat het een enorme zoektocht is. Maar stukje bij beetje ga je ontdekken wat werkt en kom je hopelijk in beter vaarwater!

Voor toevoegingen zoals groente of omega-3 hetzelfde: alles 1 voor 1 testen. En met kleine hoeveelheden beginnen!



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
#3343352
Hoi,

Goed om te weten dat meerdere honden last hebben met de spijsvertering. Zo kunnen we van elkaar wat leren.

Ik ben verder gegaan met experimenteren en er inmiddels achter dat Orijen freeze dried regional red (rund en zwijn)goed verdragen wordt, met smaak gegeten wordt en geen allergische reacties ( voornamelijk aan de oren bij hem) veroorzaakt. Ik ben zo blij! Oren zijn rustiger en worden niet meer kapotgekrabt en er loopt geen smurrie meer uit.

Ik heb ook de Orijen freeze dried adult inmiddels geprobeerd (kip en kalkoen) deze belandde met een paar minuten in zijn geheel op de bank. Maar.......hij at het daarna weer op ( sorry voor de ranzige details, er ligt een kleedje op de bank) en het is binnen gebleven. Geen allergische reactie gehad ook. Super fijn.

Voer ik deze soorten (behalve de kalkoen) in enkelvoudige kvv vorm kotst hij het uit ( en eet het daarna zeker niet meer op)of begint hij er niet eens aan.....

Ik ben hier super blij mee! Ook al is het dan geen vers vlees helaas....ik vind de kwaliteit van freeze dried prima, soms is het roeien met de riemen die je hebt. ik heb een aantal diersoorten die ik nu, weliswaar in deze vorm, toe kan voegen aan zijn menu. Aanrader bij een kieskeurige, allergische hond met spijsverteringsproblemen.
#3343371
Janie2 schreef:Ik volg even mee.
Ik heb ook zo’n aparte. De mijne is alleen wel een kliko en krijgt geen huidproblemen maar verder herken ik veel zoals een diersoort in het ene wel kunnen verdragen en het ander niet of in een combi wel en puur niet etc. Inclusief ook dat zeer snelle overgeven. Zo ging het 2 dagen goed, en dan ineens regurgiteert zonder geluid, of hij geeft juist pas savonds nog volledig zn ontbijt over (bijv als ontbijt worteltjes geprobeerd den dan om 23.00 dat nog in het overgeven heel terugvinden). Enzovoort enzovoort. Op een gegeven moment weet je het niet meer.
Worteltjes verteren niet dus het is niet vreemd als die zoveel later heel weer terug komen. Als ze de goede kant opgaan worden ze heel weer uitgepoept.
#3343381
pike schreef:Worteltjes verteren niet dus het is niet vreemd als die zoveel later heel weer terug komen. Als ze de goede kant opgaan worden ze heel weer uitgepoept.
Dat is zo.
Maar gemiddeld is dat na een uur of 6 wel richting de volgende halte i.p.v. nog in de maag na een uur of 12.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door