Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3339143
src_esther schreef:Volgens mij is gal spugen rete slecht voor de tanden, dus ik vind het wel erg als Ko gal spuugt. En dus krijgt hij 1x per dag een kleine maaltijd en 1x per dag een grote maaltijd. Slaat hij de kleine maaltijd over, prima, krijgt hij de grote maaltijd diezelfde dag eenmalig iets meer en de volgende kleine maaltijden minder tot dat hij zienderogen afvalt, dan wordt er weer meer gevoerd.
Overigens schrijft Lizzy volgens mij 1x per dag 1 grote maaltijd, dat lees ik niet als 1 maaltijd per dag.
Lizzy bedoelt wel degelijk 1x per dag voeren.
Ik begrijp jouw bericht eerlijk gezegd niet goed. Waarom die kleine maaltijd steeds groter of kleiner maken? Wat is daar het nut van?

Ik voer hier aan mijn hongerige kater ( katten voer je standaard minstens 2x per dag, dat zijn itt honden kleine prooieters) net een grotere en kleinere maaltijd om de honger te verminderen. En dat werkt duidelijk beter dan 2 gelijke maaltijden. Dus of dat positief is voor een moeilijke eter....

Ik denk dat het maagzuur slecht is voor de tanden en dat heb je bij eten spuwen, maar galspuwen smaakt niet zuur. Dus ik denk dat dat niet zo erg is daarvoor.
Ik ben het wel met je eens dat ik galspuwen ook niet leuk vind. En dan vooral omdat ik het zelf wel eens doe en dus weet dat dat van veel dieper komt dan gewoon overgeven. Gal spuwen voelt soms ( niet altijd maar toch) echt alsof je heel even doodgaat. Ik vind het een vreselijk gevoel. Dus dat zie ik mn dier liever niet doen.
Neemt niet weg dat mijn hongerige kater het af en toe ook wel eens heeft. Doorgaans als het eten iets later geserveerd wordt dan normaal, maar zelfs dat niet altijd.

Bij een hond zou ik het gewoon proberen, overgaan naar 1x per dag. 1 maaltijd afbouwen, niet gewoon van de ene dag op de andere weglaten he.
En kijken wat dat zegt.
Als het je na 1 of 2 weekjes proberen niet bevalt kan je altijd nog teruggaan naar 2x.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3339145
pearlsofpassion schreef:Lizzy bedoelt wel degelijk 1x per dag voeren.
Ik begrijp jouw bericht eerlijk gezegd niet goed. Waarom die kleine maaltijd steeds groter of kleiner maken? Wat is daar het nut van?

Ik voer hier aan mijn hongerige kater ( katten voer je standaard minstens 2x per dag, dat zijn itt honden kleine prooieters) net een grotere en kleinere maaltijd om de honger te verminderen. En dat werkt duidelijk beter dan 2 gelijke maaltijden. Dus of dat positief is voor een moeilijke eter....

Ik denk dat het maagzuur slecht is voor de tanden en dat heb je bij eten spuwen, maar galspuwen smaakt niet zuur. Dus ik denk dat dat niet zo erg is daarvoor.
Ik ben het wel met je eens dat ik galspuwen ook niet leuk vind. En dan vooral omdat ik het zelf wel eens doe en dus weet dat dat van veel dieper komt dan gewoon overgeven. Gal spuwen voelt soms ( niet altijd maar toch) echt alsof je heel even doodgaat. Ik vind het een vreselijk gevoel. Dus dat zie ik mn dier liever niet doen.
Neemt niet weg dat mijn hongerige kater het af en toe ook wel eens heeft. Doorgaans als het eten iets later geserveerd wordt dan normaal, maar zelfs dat niet altijd.

Bij een hond zou ik het gewoon proberen, overgaan naar 1x per dag. 1 maaltijd afbouwen, niet gewoon van de ene dag op de andere weglaten he.
En kijken wat dat zegt.
Als het je na 1 of 2 weekjes proberen niet bevalt kan je altijd nog teruggaan naar 2x.
Dat is voor een hond echt niet zo. Die pompen een paar keer, gooien de boel eruit en gaan weer vrolijk verder. Merk je helemaal niets aan. Dat komt volgens mij ook omdat bij een hond het teveel aan gal zich naar de maag beweegt en het ook niet van zo ver hoeft te komen.
Door Lizzy
#3339150
Ik bedoelde 1 keer per dag 1 maaltijd. En ja, ik weet dat er altijd gezegd wordt dat een hond gal spuugt (in de ochtend) omdat de maag leeg is en je daarom meerdere maaltijden per dag moet voeren. Mijn ervaring is echter anders. Heb ik het natuurlijk wel over vers etende honden, bij voorkeur ongemalen handel.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3339158
Gal spuwen komt wanneer de maag leeg is wanneer het lichaam eten verwacht. De suikerspiegel ligt daardoor te laag ( lichaam is aan het wachten tot er suiker via het voedsel binnenkomt ipv het vrij te maken uit reserves) en dat induceert het galspuwen.

Je kan dat dus op 2 manieren oplossen.
- zorgen dat de maag nooit leeg is op dat moment maar dan blijkt dat het vaak naar voren schuift en je toch vaak te laat bent.
- zorgen dat het lichaam geen eten verwacht. En dat doe je dus door 1x per dag te voeren.

Net wat jij ook zegt Lizzy, de maag en het lichaam went aan 1x per dag voedsel te verwerken en neemt de rest van de dag rust ( maakt energie vrij uit reserves, daar dienen ze voor). Ipv te pas en te onpas aan het werk te moeten en op den duur gewend te worden aan constant eten te verwerken.
Voor de suikerhuishouding ( alvleesklier) is dat trouwens ook beter. Want telkens er van verteren overgeschakeld wordt op reserves vrijmaken en omgekeerd moet de alvleesklier bijtrekken en het regime omgooien.
Door HildeElmo
#3339262
Iedereen weer onwijs bedankt voor alle aanvullingen en tips!
src_esther schreef:Ja, een beagle is ook iets anders dan een poedel. :biggrin2:
Het klinkt niet alsof Elmo te kort komt.
Met 19 kilo is hij net iets lichter dan mijn Ko. Hoewel Ko met 14 maanden - toen hij vanuit Spanje kwam - 17 kilo woog. 17 kilo was overduidelijk te weinig, het was een onderontwikkeld scharminkel inmiddels is dat wel anders. Hij zat daarna vrij lang op 19 kilo en dat is later nog 1 - 2 kilo meer geworden. Geen idee wat hij nu precies weegt, hij ziet er goed uit.
Van 500 gram naar 400 gram is misschien een wat grote stap, ik merk vaak dat 50 gram al verschil maakt. Gewoon proberen en goed naar hem blijven kijken.
Een deel vlees vervangen door groentenmix is geen slecht plan, als hij het blieft, voor Ko moet het goed door het vlees gemengd. In de gewichten die Ko krijgt, zit ook groentemix, 10 tot 15%. 's Ochtends alleen vlees, 's avond inclusief groentenmix.
Ik heb net van die ijsblokvormpjes besteld, dan kan ik eens gaan klooien met groentemixen en kijken wat wel en niet bevalt. Hij kreeg gisteren voor het eerst kokos bij, dat werd NIET gewaardeerd :P Vandaag maar weer proberen.
Door HildeElmo
#3339263
Kaela schreef:Op een foto en zeker met een mooie poedelvacht is het lastiger oordelen, maar ik vind hem er prachtig uitzien op deze foto. Afhankelijk van hoe goed je zijn ribben voelt, zou ik me in ieder geval niet snel zorgen maken dat ie te slank staat.

Ik zou ook eens gaan minderen in hoeveelheid en in aantal voerbeurten. Wij hebben (in de periode dat onze hond gezond was) altijd 1 keer per dag gevoerd. En of dit nu BARF was of kvv, daar merkte ik geen verschil in honger in. Dus ik zou dat gewoon gaan proberen, zien wat dit met hem doet. En dan ook kijken op welk moment van de dag hij het beste eet, sommige honden eten beter smorgens, andere savonds.
Gal spugen doet elke hond wel eens. Wat Lizzy zegt, hoe vaker die maag aan de gang moet, hoe gevoeliger ze erop worden. En gal spugen is helemaal niet erg, een hond doet dat zomaar en heeft daar verder geen hinder van. Dus als dat eens gebeurd, geen zorgen.

Als je BARF voert ipv kvv, zou ik je gaan verdiepen in een goed menu. Want wat ik wel zou denken bij een slechte eter, is dat áls hij eet, je wilt dat hij voedingstoffen binnen krijgt. Kalfspezen zijn maagvulling, zonde voor een hond die slecht eet. Ga je inlezen over een goed BARF menu en zorg dat je op je BARF-dagen goede verhoudingen en een goede kwaliteit voert. Hoef je je direct minder druk te maken over hoeveelheden, ik zou echt zeggen kwaliteit voor kwantiteit!
Zijn ribben voel je met heel lichte druk, dus dat lijkt goed te zitten. Wat betreft de gevoeligheid van de maag hebben jullie wel een punt, wellicht zet ik die door vaker kleine porties te voeren juist te veel aan het werk. Het gal spugen vind ik altijd zo vervelend om te zien, het komt echt van achteruit dat lichaam, bij wijze van spreken. Het BARF menu moet ik inderdaad goed naar kijken, het is nu nog meer een extraatje wat hij vaak lekker vindt. Ik vind het zo lastig om te proberen, omdat ik altijd bang ben dat ik een kilo van iets koop wat hij vervolgens niet eens aanraakt. Het voordeel is dat we de betere weersperiode weer in gaan, dan durf ik hem ook makkelijker buiten te leggen met iets nieuws in plaats van binnen klieren. Die laatste zin is een goede tip, dankjewel, ik ga mijn best doen.
pike schreef:Ik sluit me vrijwel volledig bij Kaela's antwoord aan. Ik vind hem ook prachtig uitzien.
Alleen het minderen van de hoeveelheid voer, dat weet ik nog zo net niet . Ik zou eerst eens de kalfspezen eruit gaan laten. En misschien de grootte en de voedingswaarde van de trainingsbeloning kleiner maken. Een klein dobbelsteentje worst is net zo lekker als een plak. Een dobbelsteentje gedroogde long vult minder dan een dobbelsteentje gestoomde worst. Ik zou hier zeker eens kritisch naar kijken, hoeveel het nu daadwerkelijk is in verhouding tot zijn echte eten. En als je toch voer wilt minderen, zou ik dat met 5% doen. En als dat geen resultaat heeft, na enkele weken weer 5% eraf. Maar niet teveel in een keer eraf halen.

Voor een hond van 19 kg lijkt 500 gram misschien veel, maar voor een ECHT actieve hond is het dat niet. Mijn 10-jarige actieveling van 17 kg krijgt ook nog altijd 500 gram aan kvv. Hij heeft tot voor kort altijd barf gehad, 1x per dag, en nu de kvv ook 1x per dag, en dat maakt geen verschil in hongergevoel.
Voeren vóór een training deed ik trouwens nooit, altijd achteraf. Een hond presteert beter op een lege maag en achteraf heeft hij wel lekker trek. Dat betekende ook dat hij soms pas 's avonds, en soms eind van de ochtend zijn eten kreeg.
Ja, die kalfspezen vindt hij gewoon zo lekker... Hij is ook op één van zijn kiezen tandsteen aan het ontwikkelen, dus ik vind het zo prettig als hij daar wat schuring krijgt en dat doen die kalfspezen zo fijn. Maar andere BARF delen natuurlijk ook. De trainingsbeloning is al klein, hij krijgt kleine vierkantjes, een vierde van een dobbelsteen. Wellicht wat meer kijken naar de gedroogde vleesjes, al heb ik het idee dat hij op dit moment meer doet voor worstbeloning. Ik voer ook nooit voor een training, behalve dan 's ochtends. Ik train altijd 's avonds, dan krijgt hij om 8.00 eten en daarna niet tot de training om zeg maar 19.00. En in mijn hoofd zou hij inderdaad rond de 380-400 gram moeten eten (volgens de richtlijn), maar actief is hij zeker.
Lizzy schreef:Voor de omega 3 vetzuren hoef je deze olie niet te geven. Met lijnzaadolie kunnen ze echt nauwelijks wat. Het is namelijk een niet-actieve vorm van omega 3, die eerst in het lichaam omgezet moet worden naar DHA en EPA en dat terwijl een hondenlichaam dit helemaal niet goed kan. De rest van de plantaardige olie is best leuk. Olijfolie kan een hond niet zoveel mee maar tarwekiemolie levert vitamine E en als je hond geen granen allergie heeft is dat prima. Teunisbloem en borage olie bevat voor actieve omega 6 vetzuren. Dat heeft een hond niet echt nodig hoor, hij krijgt al genoeg omega 6 binnen via de voeding (vlees en vooral kip is heel rijk). Blijft er nog omega 3 in actieve vorm over waar het gemiddelde menu te weinig van bevat en actieve omega 3 zit in : algenolie, marine fyto plankton en in visolie/krill-olie. Die laatste twee hebben natuurlijk ook grove nadelen namelijk dat ze heel ranzig worden (geldt trouwens ook voor deze plantaardige olie die je nu hebt) en je ze beter in capsule-vorm kunt geven maar daarnaast zijn er maar echt enkele merken goed genoeg gezuiverd en dus "zware metalen-vrij" en last but not least is het natuurlijk bezwaarlijk voor het milieu (de zee). Krill-olie is voor walvissen. De krill-stand is al omlaag doordat iedereen op deze planeet ineens krill-olie wil hebben :-X
Ja, het gaat natuurlijk vooral om de verhouding omega 3 en 6. De visolie ging hier dus echt niet prettig, die had ik in een capsule vorm en ondanks dat hij het heerlijk vond leek zijn maag te protesteren. Ik ken de nadelen die je noemt van krill-olie, dus daar had ik sowieso al niet naar gekeken, maar een goede algenolie is natuurlijk wel een optie. Dankjewel voor je uitleg!

Wat betreft de tanden en gal spugen, daar maak ik me niet zo zorgen om. Het is inderdaad het maagzuur wat vaak slecht is voor de tanden, maar met gal spugen komt er vooral ook een hoop slijm mee. Het zal inderdaad gaan om een maag die eten verwacht en alvast gal gaat produceren en dat loopt op een gegeven moment niet meer.
pearlsofpassion schreef:Bij een hond zou ik het gewoon proberen, overgaan naar 1x per dag. 1 maaltijd afbouwen, niet gewoon van de ene dag op de andere weglaten he.
En kijken wat dat zegt.
Als het je na 1 of 2 weekjes proberen niet bevalt kan je altijd nog teruggaan naar 2x.
Ik voer op dit moment nog 3 keer daags, dus ik denk dat ik dan eerst naar 2 keer daags ga om eens te kijken wat dat doet. In mijn hoofd is het nog een beetje gek, omdat hij dan zijn dagportie over minder momenten (dus meer in één keer) moet gaan eten. Maar ik denk dat ik het gewoon moet proberen om te kijken wat er gebeurd. En wat je zegt, als het niet bevalt of werkt kan ik altijd nog terug.
pearlsofpassion schreef:Gal spuwen komt wanneer de maag leeg is wanneer het lichaam eten verwacht. De suikerspiegel ligt daardoor te laag ( lichaam is aan het wachten tot er suiker via het voedsel binnenkomt ipv het vrij te maken uit reserves) en dat induceert het galspuwen.

Je kan dat dus op 2 manieren oplossen.
- zorgen dat de maag nooit leeg is op dat moment maar dan blijkt dat het vaak naar voren schuift en je toch vaak te laat bent.
- zorgen dat het lichaam geen eten verwacht. En dat doe je dus door 1x per dag te voeren.

Net wat jij ook zegt Lizzy, de maag en het lichaam went aan 1x per dag voedsel te verwerken en neemt de rest van de dag rust ( maakt energie vrij uit reserves, daar dienen ze voor). Ipv te pas en te onpas aan het werk te moeten en op den duur gewend te worden aan constant eten te verwerken.
Voor de suikerhuishouding ( alvleesklier) is dat trouwens ook beter. Want telkens er van verteren overgeschakeld wordt op reserves vrijmaken en omgekeerd moet de alvleesklier bijtrekken en het regime omgooien.
De tweede optie snap ik niet helemaal: dan gaat het lichaam toch ook eten verwachten als je elke dag aan het eind van de middag gaat voeren? Of is het dan de bedoeling om ook in tijdstip te wisselen? Het klinkt verder wel heel logisch, dat het lichaam dan na die maaltijd kan gaan verwerken en daarna rust neemt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3339270
Ja, je kan op verschillende tijdstippen voeren, maar zelfs als je dat niet doet gaat het lichaam minder zitten wachten op eten. Wss omdat het maar 1x per dag is.
Je krijgt wel gewoon honger, maar dat is niet noodzakelijk gelinkt aan een drop in de bloedsuiker. Tenslotte is het lichaam op dat moment al 23u energie aan het vrijmaken ipv opslaan. Dat geeft wel rust en het is niet zo gehaast daar iets aan te veranderen.
Ik vermoed dat hoe vaker je voert, hoe vaker het moet switchen tussen opslaan en vrijmaken, hoe meer het als het ware op zijn hoede is en alvast begint met vertering voor te bereiden. Zo zou ik toch verklaren wat je waarneemt... misschien klopt dat wel niet 100%, zou kunnen.
We merken ook dat honden vrijwel altijd 's ochtends gal spuwen. En dat als je die ochtendmaaltijd dan gaat afbouwen en weglaten, het verdwijnt. Niet altijd hoor, maar vaak wel.

Bij mensen werkt het trouwens ook zo. Als je de hele dag door knabbelt, slaag je er op den duur niet meer goed in je reserves aan te spreken waardoor je bij een beetje inspanning meteen 'op' bent. Dat heb ikzelf ooit ondervonden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door