Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Lizzy
#366934
Overigens Cynthia, waarom begin je niet eens in de Barfplaats Bibliotheek te lezen. En te kijken op http://www.barfclub.nl. Je krijgt dan misschien een beter idee waar wij voor staan op Barfplaats! Dat geeft je misschien wat meer vertrouwen.

En als je geen rauwe botten durft te geven: geef dan tenminste alsjeblieft geen gekookte botten ook. Geef dan een calciumsupplement bij zijn geitenvlees voor de komende 6 weken!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#366935
Noah schreef: Jeetje, mensen. Jullie maken me helemaal zenuwachtig.

Over die botten; Ik neem aan dat iedereen begrijpt wat ik met ribben bedoel. Geen dragende botten dus.
En v.w.b. plinteren, dat doet het rauw ook; er steken de meest gevaarlijke punten uit en ik kan ze met mijn vingers breken. In de poep ziet het eruit als aardbeienpitjes, dus ik ga er maar van uit dat een hond van 80 kilo dat wel aankan.
Botten mogen nooit gekookt gegeven worden, Rauwe botten splinteren ook maar deze splinters zijn elastisch, door ze te koken wordt de structuur veranderd van elastisch naar bikkelhard, deze harde splinters kunnen voor ernstige perforaties van maag en darmstelsel zorgen. Dus botten rauw, niet gekookt
Over rauw geven; het gaat geheel tegen mijn gevoel in om een hond die nooit rauw voer gehad heeft èn misschien straks inderdaad overgevoelig of allergisch te zijn voor voedsel blijkt te zijn wat hij steeds binnenkreeg en al een aanslag op zijn darmflora pleegde èn die momenteel diarree heeft van de één op de andere dag rauw voer te geven! Dat kunnen zijn darmen nu niet aan lijkt mij. Bovendien heeft een hond die al ziek is vast niet genoeg weerstand tegen al wat erin kan zitten.
Rauwe voeding versterkt de darmflora, als je hond nu een ernstig verzwakt systeem heeft dan kun je langzaam aan steeds wat minder gaar gaan geven.
Ik was al van plan om over een tijdje het steeds korter te koken en over te gaan op rauw, maar dat is nu toch niet slim?
Ja . juist wel slim.
Bovendien raden dierenartsen rauw af. En zelfs de slager, waar veel fokkers komen, zegt dat het even 85 graden gehad moet hebben, maar bij invriezen moet het echt goed doorgekookt zijn! En ik moet het wel invriezen aangezien ik maar eens in de 2 weken dat hele end naar die geitenslachterij ga rijden.
Ten eerste een dierenarts en een slager zijn geen voedingsdeskundigen, een dierenarts weet van voeding alleen wat de vertegenwoordigers hem vertellen en een slager weet hoe hij een koe, varken of schaap vakkundig moet demonteren. Invriezen van vlees kan ook gewoon rauw, ik neem toch ook niet aan dat je het vlees voor jezelf ook eerst kookt voor je het in de vriezer doet.Iedereen die barft of een kvv geeft heeft hiervoor vries ruimte nodig aangezien het voer van heinde en ver wordt ingeslagen, maar er is hier niemand die het eerst kookt.
Wie en met welke achtergrond geeft advies? Het zou me een meer vertrouwd gevoel geven om dat ook te weten, want wat de één zegt staat haaks op wat de ander zegt.
Ik denk dat als je hier in de bieb even gaat kijken bij beginnen met kvv of beginnen met barf dt je al een heel eind komt.
Het gaat me hier om Noah, dat hij beter wordt. Maar ook dat hij geen tekorten krijgt of schade oploopt tijdens dit dieet. Dus maak me alsjeblieft niet gek, ik ben al aan het einde van mijn latijn.

groetjes, Cynthia
Het beste wat je voor Noah kunt doen is hem overzetten op een rauwe versevoeding, je bent dus al aardig opweg , lees je eens goed in, en niemand wil je hier gek maken.
Succes
Laatst gewijzigd door sylvia op di 09 aug 2005, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
#367229
Ik ga je niet gek maken met nog meer advies. Is niet nodig, want al het goede advies staat er al van de experts hier. ;D
Wat rot dat je hond er zo aan toe is. Maar wat verstandig dat je hem nu op eliminatiedieet hebt gezet. Maar botten meekoken met eliminatiedieet heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord. Je mag gewoon nooit gekookte botten geven en zeker al geen kraakbeen.
Het vlees koken kan wel, maar een botsupplement wordt dan toegevoegd. Waarom adviseert zo'n DA dat?
Voel jij je prettiger om te koken de komende 6 weken moet je dat zeker doen, maar dan niet meer het bot erbij zoals eerder gezegd. Rijst zou ik zelf ook niet doen, dan nog eerder wat vezelrijk vuller als verse sperciebonen of hooguit wilde rijst.

Als je ziet dat hij goed reageert op het gekookte dieet zou ik zeker langzaam overschakelen naar rauw. Wees er niet bang voor en doe het lekker geleidelijk. Hier zijn heel veel mensen met probleemhonden die de overstap naar rauw hebben gemaakt en die honden varen er wel bij, inclusief de mijne.

Succes hoor! Ben heel benieuwd hoe het hem vergaat!

Groetjes,
Sandra, Stanley en Whooper
Door Elvira
#367269
mijn hond had ook diarree. Elke nacht eruit. Toen las ik over vers vlees. Ik heb mijn hond (tegen het advies van de dierenarts, die liever hypo-allergene brokken wou geven) van de een op de andere dag op Duck over gezet. Hij heeft daarna nog nauwelijks diarree gehad en als hij het had, moest hij er niet vaker uit.
Vrienden van me hadden een pup. Met 5 maanden had deze hond 3 weken geen diarree gehad. Ook van de 1 op de andere dag op vers vlees (in dit geval BIBI) over gezet en hij durfde me nauwelijks te bellen om te zeggen dat hij geen diarree had, want hij was bang dat het terug zou komen. Ook hij liep elke nacht met z'n hondje op straat. Mijn hond heb ik later over gezet op carnibest en krijgt nu regelmatig een zelf samengestelde maaltijd (lamsribben, kippenonderdelen, groenten, pens e.d.). Hij eet goed, z'n ontlasting is goed en hij heeft bovendien een prachtig wit gebit.
Door Lizzy
#367901
Hallo Cynthia? Ben je er nog? Hoe gaat het nu met je? Heb je nog een beetje kunnen slapen van alle overdonderende adviezen? Ik heb ook nog even na zitten denken he. Zou het gewoon niet handiger voor je zijn om heel voorzichtig over te schakelen naar een kant-en-klaar (wel rauw) hypoallergeen dieet? Je hoeft je dan geen zorgen te maken over tekorten, Noah kan dan op z'n gemakje aansterken en binnen 6 a 8 weken weet je dan of je het moet zoeken in de 'voeding-hoek'. Ik geef je even de URL die je op je gemakje kunt lezen:

http://www.carnibest.nl/eend-rijst.htm\

Je zou dit voer de eerste dagen kunnen overgieten met gekookt water. Of je kunt het zelfs licht een paar tellen koken. Als het afgekoeld is, dan zou je er echt goed aan doen om probiotica-capsules toe te voegen (dat zijn dus goede bacterieen. Het merk Akropharma is goed en te koop bij veel reformwinkels. Ook Protexin is erg goed en te bestellen via de dierenarts. Solgar is ook goed en te koop via een aantal drogisten maar wel errrrg duur). Probiotica wordt trouwens ook wel acidophilus genoemd. Akropharma noemt het acidophilus. Dat is gewoon 1 van de type bacterieen.

Maar goed, na een paar dagen (zeg 2) kun je dan 3/4 van het voer gekookt geven en 1/4 rauw. Als dat goed gaat kun je de helft rauw geven en de helft gekookt. En binnen een paar dagen/week bouw je het koken helemaal af tot nul. Misschien is dat minder rigorieus en minder eng voor je.

En ik ben echt ook een groot voorstander van zelf voeding voor de hond maken, maar volgens mij zou het voor jou ook heel rustgevend zijn als je heel goede voeding geeft waarvan je weet dat Noah niks tekort komt! Deze voeding voldoet helemaal aan die eis.

Als deze voeding dan helpt, dan is het niet te moeilijk om vanuit hier weer verder te gaan (en te gaan zoeken waar hij dan precies allergisch voor is). Als deze voeding niet helpt, dan kun je eigenlijk wel aannemen dat er iets anders aan de hand is. Bijv. een allergie voor iets anders. Misschien dat dan een bezoek aan een holistisch dierenarts een idee is?

Nou, ik hoop toch nog eens van je te horen.....
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 10 aug 2005, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door