Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3337024
Hallo
Ik ben nieuw op het barf forum,
Echter voer ik al enige tijd kivo kvv aan mn 15 maanden oude am bulldog kruising.
Hierbij doe ik elke maaltijd een lepeltje schapenvet met knoflook.
De maaltijd is afwisselend voorbeeld van het week menu :
Ma- kip
Di-rund
Wo-lam, konijn of eend
Do - pens
Vrij-vis
Zat- mix kip, rund, pens, vis(overgebleven delen kilo rol)
Zo-compleet

Ik zou dit nenu graag willen aanvullen met groenten +/- 3 keer per week.
Ik heb zelf al het een en ander gelezen en ben uitgekomen op deze groenten mix,
Graag hoor ik of ik nog iets kan toevoegen of juist weg kan laten.
Ik heb nu de komkommer, gourgette en de wintelpeen geschild, wist niet of dit noodzakelijk was?
Alles behalve de komkommer heb ik kort geblanceerd, omdat dit na mijn idee beter gepureerd wordt.
Het blancheren is niet noodzakelijk?

1 komkommer
1 gourgette
1 winter peen
1 flinke hand sperziebonen
1/2 stronk broccoli
5 stengels paksoi met blad
2 stengels selderij
3 teentje knoflook

Ik twijfel nog of ik hier een zakje van 125gr pompoenpitten aan toe zou kunnen voegen of dat ik de pompoenpitten op de dagen geef zonder groenten?

Ben benieuwd naar jullie mening.

Mocht dit draadje in de verkeerde categorie staan mijn. Excuses.
Door Lizzy
#3337097
Ladydanagirl86 schreef:Hallo
Ik ben nieuw op het barf forum,
Echter voer ik al enige tijd kivo kvv aan mn 15 maanden oude am bulldog kruising.
Hierbij doe ik elke maaltijd een lepeltje schapenvet met knoflook.
De maaltijd is afwisselend voorbeeld van het week menu :
Ma- kip
Di-rund
Wo-lam, konijn of eend
Do - pens
Vrij-vis
Zat- mix kip, rund, pens, vis(overgebleven delen kilo rol)
Zo-compleet

Ik zou dit nenu graag willen aanvullen met groenten +/- 3 keer per week.
Ik heb zelf al het een en ander gelezen en ben uitgekomen op deze groenten mix,
Graag hoor ik of ik nog iets kan toevoegen of juist weg kan laten.
Ik heb nu de komkommer, gourgette en de wintelpeen geschild, wist niet of dit noodzakelijk was?
Nee, dit is niet noodzakelijk. Ik moet er wel bij zeggen dat komkommer en courgette het nodige onkruidbestrijdingsmiddelen bevat maar ook al haal je de schil er wel af: daarmee niet het gif. Beste koop je deze twee dus biologisch.
Alles behalve de komkommer heb ik kort geblanceerd, omdat dit na mijn idee beter gepureerd wordt.
Het blancheren is niet noodzakelijk?
Nee hoor, nergens voor nodig :)
1 komkommer
1 gourgette
1 winter peen
1 flinke hand sperziebonen
1/2 stronk broccoli
5 stengels paksoi met blad
2 stengels selderij
3 teentje knoflook

Ik twijfel nog of ik hier een zakje van 125gr pompoenpitten aan toe zou kunnen voegen of dat ik de pompoenpitten op de dagen geef zonder groenten?

Ben benieuwd naar jullie mening.

Mocht dit draadje in de verkeerde categorie staan mijn. Excuses.
Paksoi is natuurlijk bladgroenten maar het is een beetje weinig aan bladgroenten voor de totale mix. Ik zou er nog wat andijvie of waterkers of een beetje spinazie, veldsla ofzo aan toe voegen. Verder is het prima.

Je kunt er gerust de pompoenpitten aan toe voegen. Hoeft niet maar het kan wel.
Door Lizzy
#3337103
hannabelgje schreef:Ik vind rauwe rode biet ook een hele goede aanvulling voor een groentenmix

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Ja, eens. En witlof, vinden ze ook lekker en is erg gezond. En ook voor groentenmix geldt dat afwisselen uitstekend is. Dus de ene keer kun je broccoli door de mix doen, de keer erop boerenkool bijvoorbeeld. De ene keer wortel, de keer erop pompoen. De ene keer paksoi, de andere keer andijvie. Enzovoorts.
#3337107
Weten jullie dat paksoi behoort tot de koolfamilie?
Ik weet niet of honden die daar gevoelig aan zijn, op paksoi dan ook reageren, maar het lijkt me wel nuttig om gewoon te weten... Rapen, radijs en aanverwanten trouwens ook.
Luzerne ( alfalfa) behoort dan weer tot de peulen ( erwten, bonen).


Snijbiet is ook een leuke als bladgroen vind ik, heel neutraal van smaak, en ontzettend eenvoudig zelf te kweken. Geef hem een grote pot en af en toe wat voeding bij en je kan bijna het hele jaar door blad afsnijden. Hij verdraagt lichte vorst en gaat jaren mee.
#3337112
Lizzy schreef:Nee, dit is niet noodzakelijk. Ik moet er wel bij zeggen dat komkommer en courgette het nodige onkruidbestrijdingsmiddelen bevat maar ook al haal je de schil er wel af: daarmee niet het gif. Beste koop je deze twee dus biologisch.


Nee hoor, nergens voor nodig :)


Paksoi is natuurlijk bladgroenten maar het is een beetje weinig aan bladgroenten voor de totale mix. Ik zou er nog wat andijvie of waterkers of een beetje spinazie, veldsla ofzo aan toe voegen. Verder is het prima.

Je kunt er gerust de pompoenpitten aan toe voegen. Hoeft niet maar het kan wel.
Dankje wel voor het advies,
Volgende keer zou ik dan idd gaan kijken voor biologische groenten vanwege de bestrijdingsmiddelen (daarom had ij de schil ook verwijderd maar je hebt helemaal gelijk het zit natuurlijk ook in de groenten)

Ik durfde er eigenlijk niet te veel blad groenten in te doen, weet van mn vorige hond dat ze hier snel diaree van kreeg maar als ik het geheel zo bekijk, heb je wel gelijk dat beetje blad van de paksoi is vrij karig.

Zou jij bij gebruik van biologische groenten de schil er aan laten of als nog schillen of volstaat goed afspoelen dan?
#3337113
pearlsofpassion schreef:Weten jullie dat paksoi behoort tot de koolfamilie?
Ik weet niet of honden die daar gevoelig aan zijn, op paksoi dan ook reageren, maar het lijkt me wel nuttig om gewoon te weten... Rapen, radijs en aanverwanten trouwens ook.
Luzerne ( alfalfa) behoort dan weer tot de peulen ( erwten, bonen).


Snijbiet is ook een leuke als bladgroen vind ik, heel neutraal van smaak, en ontzettend eenvoudig zelf te kweken. Geef hem een grote pot en af en toe wat voeding bij en je kan bijna het hele jaar door blad afsnijden. Hij verdraagt lichte vorst en gaat jaren mee.
Zou dan dus volgende keer wel het blad maar minder stengel kunnen gebruiken van de paksoi.
#3337114
Lizzy schreef:Ja, eens. En witlof, vinden ze ook lekker en is erg gezond. En ook voor groentenmix geldt dat afwisselen uitstekend is. Dus de ene keer kun je broccoli door de mix doen, de keer erop boerenkool bijvoorbeeld. De ene keer wortel, de keer erop pompoen. De ene keer paksoi, de andere keer andijvie. Enzovoorts.
De volgende mix ben ik dus wat beter voorbereid en zal dan ook kijken of het kwa ingrediënten lukt om 2 apparte mixen te maken voor de afwisseling.

Deze mix wordt nu in ieder geval geaccepteerd, dus dan ben je ook wat makkelijker de volgende keer met variatie.
Door Lizzy
#3337130
pearlsofpassion schreef:Weten jullie dat paksoi behoort tot de koolfamilie?
Ik weet niet of honden die daar gevoelig aan zijn, op paksoi dan ook reageren, maar het lijkt me wel nuttig om gewoon te weten... Rapen, radijs en aanverwanten trouwens ook.
Luzerne ( alfalfa) behoort dan weer tot de peulen ( erwten, bonen).


Snijbiet is ook een leuke als bladgroen vind ik, heel neutraal van smaak, en ontzettend eenvoudig zelf te kweken. Geef hem een grote pot en af en toe wat voeding bij en je kan bijna het hele jaar door blad afsnijden. Hij verdraagt lichte vorst en gaat jaren mee.
Yup, ik wist dat : viewtopic.php?f=11&t=92472 maar het is niet algemeen bekend, denk ik. Super bedankt voor de aanvulling dus :-*
Gebruikersavatar
Door pike
#3337132
pearlsofpassion schreef:Weten jullie dat paksoi behoort tot de koolfamilie?
Ik weet niet of honden die daar gevoelig aan zijn, op paksoi dan ook reageren, maar het lijkt me wel nuttig om gewoon te weten... Rapen, radijs en aanverwanten trouwens ook.
Luzerne ( alfalfa) behoort dan weer tot de peulen ( erwten, bonen).


Snijbiet is ook een leuke als bladgroen vind ik, heel neutraal van smaak, en ontzettend eenvoudig zelf te kweken. Geef hem een grote pot en af en toe wat voeding bij en je kan bijna het hele jaar door blad afsnijden. Hij verdraagt lichte vorst en gaat jaren mee.
Luzerne is inderdaad een vlinderbloemige, maar daarvan voer je dan wel de spruiten (ontkiemde zaden). En dat vind ik niet vergelijkbaar met de grote zetmeelrijke erwten of dito bonen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door