Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Woody_
#3336795
Hey, ik ben nu een week bezig met kvv bij mijn hondje van 7m. Ik heb de eerste 4 dagen enkel pens gegeven op aanraden van de verkoopster van het vlees (was beter voor hem omdat hij vaak diarree had van brokken).
Ze vertelde mij ook dat hij heel waarschijnlijk diarree gaat krijgen maar dit is dus helemaal niet het geval...
Nu heeft hij heel harde ontlasting, hij lijkt geen pijn te hebben maar hij moet dus wel heel veel moeite doen :???:
Moet ik hem nog even de tijd geven om gewoon te worden aan het vlees of kan ik er beter iets bijvoegen om de stoelgang tog wat zachter te maken?
Gebruikersavatar
Door pike
#3336819
Weet je het calciumgehalte van de kvv? Binnen een bepaald merk kan dat per diersoort behoorlijk variëren.
Zit er wel of geen groente in de kvv?
Door Woody_
#3336820
Het merk dat ik geef is gowill.
Ik heb dus de eerste 4 dagen enkel pens gegeven, dus geen groenten erbij.
Overige 2 dagen kip en daar nog extra 10% zelfgemaakte groentenmix bij. (Wortel,courgette,komkommer)

Dit vind ik op voerwijzer over de kip;
68% kippenvlees en -bot
23% rundvlees
10% runderorganen
9% groentenproducten

Het calcium-gehalte staat er niet bij.
Eiwit=18.4%
Vet=10.7%
Door Woody_
#3336823
Net gekeken op de verpakking zelf en daar staat ook niets op terug te vinden.
Ik heb ook rol van het huismerk van de winkel gekocht en daar staat het wel op vermeld.
Kalkoen-vismix
Calcium: 2.37%
Fosfor: 1.16%
Door Too
#3336826
Goed moeten drukken isniet erg, brokken keutels zijn eigenlijk altijd wel zachter dan versvleespoep.
Als de keutels echt wit en brokkelig zijn dan kan het zijn dat er echt teveel bot in het voer zit
Gebruikersavatar
Door pike
#3336836
Woody_ schreef:Het merk dat ik geef is gowill.
Ik heb dus de eerste 4 dagen enkel pens gegeven, dus geen groenten erbij.
Overige 2 dagen kip en daar nog extra 10% zelfgemaakte groentenmix bij. (Wortel,courgette,komkommer)

Dit vind ik op voerwijzer over de kip;
68% kippenvlees en -bot
23% rundvlees
10% runderorganen
9% groentenproducten


Het calcium-gehalte staat er niet bij.
Eiwit=18.4%
Vet=10.7%
68+23+10+9 = 110 dus dat klopt niet. Er kan geen 110% in de rol zitten. Of je hebt het verkeerd overgenomen :-\
Woody_ schreef:Net gekeken op de verpakking zelf en daar staat ook niets op terug te vinden.
Ik heb ook rol van het huismerk van de winkel gekocht en daar staat het wel op vermeld.
Kalkoen-vismix
Calcium: 2.37%
Fosfor: 1.16%
Dat is uitzonderlijk hoog. :-X Dit is van dezelfde fabrikant of niet? Hier gaat de hond zeker niet gemakkelijker op ontlasten.

Ik lees op voerwijzer.com dat er vitamix in gowill-mixen zit (niet in de puppenmix, en ik weet ook niet of het in al hun mixen zit). Dat is een vitaminen-mineralen supplement. Dus dan heb je naast de Calcium uit bot ook nog Calcium uit het supplement.
Je zou het moeilijke ontlasten op kunnen lossen door spiervlees en/of orgaanvlees toe te voegen. Groente gaf je al bij en samen met wat er aan groente in zit is dat meer dan genoeg. Orgaan is maar 10% (of minder misschien omdat de optelsom niet klopt) maar je weet niet welk orgaan er in zit dus het wordt moeilijk kiezen dan. Dan zou je ook nog spiervlees kunnen toevoegen. Maar het wordt er niet evenwichter op denk ik. Persoonlijk zou ik voor een kvv kiezen waar de hond het wel goed op doet.
Door Woody_
#3336841
Dan staat het idd verkeerd aangegeven op voerwijzer :???: ik ga me dus wat verder verdiepen in het calcium-gehalte en eventueel extra spiervlees enzo bijgeven.
Bedankt voor de hulp allemaal :)
Gebruikersavatar
Door pike
#3336854
https://www.voerwijzer.com/calcium-in-k ... in-zitten/

1,2% maximaal dus, om dat ongeveer te bereiken moet je heel veel toevoegen bij deze kvv; om 2,37% Ca terug te brengen naar ongeveer 1,2% moet je op elke 100 gram kvv die je voert zon' 50 gram bijleggen. En dan zit je nog steeds aan het max. Hangt een beetje van de hond af hoe hij het daarop doet. Zelf ga ik niet boven de 1% zitten.
Gebruikersavatar
Door pike
#3336864
devillovesangel schreef:1.2%? Ik dacht dat het voor pups maar 0.8 % mag zijn? Met 7 maanden zijn ze nog niet volwassen toch? Of mag het dan wel al?
Oeps gaat het nog om een pup? dat had ik even over het hoofd gezien! 7 maanden, nou dan zou ik die kvv de deur uitgooien. Want dat is dan inderdaad maar 0,8% maximaal. Zeker met een pup zou ik dan niet aan zo'n kvv beginnen. Je moet er zoveel aan gaan toevoegen om tot dat percentage te komen dat je je kan afvragen waar je dan mee bezig bent. En wat je nu eigenlijk aan het voeren bent. En zeker als daar dan ook nog een premix in zit waar onnatuurlijk calcium in zit. Mijn advies: Koop een andere kvv met een goed Ca percentage geschikt voor een pup en met een goede Ca/Fosfor verhouding.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door