Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Tanja
#3336585
Hallo, we geven sinds het weekend kvv aan de pup .
Nu heb ik twee dier soorten schaap en konijn maar zit geen etiket op wat nu wat is .
Kan iemand me hier mee helpen .
De ene is donker rood vlees en de andere is licht vlees
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3336587
Rood is paard, wit is konijn.

Paard is nooit wit, dat is donkerrood vlees. Of het moet puur vet zijn, maar dat zou je wel merken.
Konijn kan nog rood zien van bloed en orgaan maar het vlees zelf is wit.

Geef je enkel deze twee soorten?
Zit er een premix in de kvv?

Het is aan te raden meerdere merken te combineren en het is ook beter meer smaken te voeren. Zeker bij een pup.
En volgende keer dan best zelf labelen bij aankomst. ;) Ik vermoed dat er toch wel iets op de doos stond oid?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3336588
pearlsofpassion schreef:Rood is paard, wit is konijn.

Paard is nooit wit. Of het moet puur vet zijn, maar dat zou je wel merken.
Konijn kan nog rood zien van bloed en orgaan maar het vlees zelf is wit.

Geef je enkel deze twee soorten?
Zit er een premix in de kvv?

Het is aan te raden meerdere merken te combineren en het is ook beter meer smaken te voeten.
En volgende keer dan zelf labelen bij aankomst. ;) Ik vermoed dat er toch wel iets op de dood stond oid?

Maak het nu niet zo ingewikkeld :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pike
#3336591
Ja. Het heeft niet echt met de daadwerkelijke kleur te maken. Konijn is ook rood vlees. Alle zoogdiervlees valt onder rood vlees. Vet is geen vlees ::) en paardenvet is trouwens geel :biggrin2:

"According to the USDA, all meats obtained from mammals (regardless of cut or age) are red meats because they contain more myoglobin than white meat chicken or fish. Another difference is that white meat is a leaner source of protein (lower fat) but contains lesser heme Iron, Zinc and Vitamins A, D, E and K (fat-soluble vitamins)."
(http://www.foodsng.com/differences-betw ... -examples/ )

Maar wat de oorspronkelijke vraag betreft:
Ik heb toch echt wel konijn kvv gezien die rood zag, en lamskvv die heel licht van kleur was. Hangt er maar helemaal vanaf wat ze erin stoppen. Veel konijnorgaan maakt de kvv rood. Minderwaardige stukken lamsvlees zijn meer roze dan rood van kleur en dat met vet en pens door elkaar gemalen geeft geen rode lamskvv.
Dus het eerste antwoord was naar mijn idee het beste: Vragen aan de leverancier. En geen rollen meer nemen die niet gestickerd zijn. Er moet opstaan wat er in zit en er moet ook een houdbaarheidsdatum op staan, ook al is het dierenvoeder.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3336593
Ja, lam heeft dezelfde kleur als kalkoendij.
Maar paard is geen lam. Paard is toch echt donkerrood...Om dat bleek te krijgen moet je toch gekke dingen doen?

Heb ook ooit konijnmdm gezien sie rood was van het bloed. Dat kan wel...
Maar in deze context zet ik mijn geld toch op paard.

Maar ja, het hoort gelabeld te zijn...
Door Too
#3336594
Ik denk dat schaap de donkerste is en die andere konijn

Als je lekker varieert, in merken en smaken, komt t best goed
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3336596
Oh, ik zie nu pas dat er schaap staat ipv paard. :crazy2:

Euhm ja, blond dus... :cool:

Ja, dan zou ik het ook navragen en lees dan maar over al mijn geblaat in de vorige posts heen... ::)
Gebruikersavatar
Door pike
#3336636
pearlsofpassion schreef:Ja, lam heeft dezelfde kleur als kalkoendij.
Maar paard is geen lam. Paard is toch echt donkerrood...Om dat bleek te krijgen moet je toch gekke dingen doen?

Heb ook ooit konijnmdm gezien sie rood was van het bloed. Dat kan wel...
Maar in deze context zet ik mijn geld toch op paard.

Maar ja, het hoort gelabeld te zijn...
Dan ga jij er dus van uit dat de paard kvv boordevol mooi rood spiervlees zit.

Kijk even naar deze twee plaatjes: Hoezo konijn bleker dan lam??? Best verhelderend:
6z2a6238-kb_mix_rabbit.jpg
6z2a6272-kb_mix_lamb.jpg
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3336647
pike schreef:Dan ga jij er dus van uit dat de paard kvv boordevol mooi rood spiervlees zit.

Kijk even naar deze twee plaatjes: Hoezo konijn bleker dan lam??? Best verhelderend:

6z2a6238-kb_mix_rabbit.jpg6z2a6272-kb_mix_lamb.jpg
Ow, dat heb ik beide niet gezegd!
En ik had dus erover gelezen dat het om schaap ging ipv paard. Had zelf al aangegeven dat het dan net zo goed andersom kan zijn. En dus beter nagevraagd wordt.

En nee, zelfs in mijn eerste post zeg ik dat erg veel vet ook lichtere kleur kan geven, maar dan moet je het toch erg gortig maken bij paard? Dat zou je toch merken als je het voert, zou ik denken? Want al de rest: bot, orgaan en dus spier bij paard), maakt roder.
Bij lam is iets anders, dat is al heel bleek van kleur van zichzelf en vaak vet dus ja, lichte kleur is niet zo onverwacht.
Bij konijn kan het roder uitvallen door bloed en orgaan.

Dat heb ik allemaal eerder zo gezegd hoor. Niet zoals jij het nu poneert.
Sorry dat ik verkeerd gelezen heb. ;)
Angelique geeft gelijk, het is daardoor een stuk ingewikkelder dan de vraag was... :P
Door Tanja
#3336692
Lieve mensen het is ondertussen al opgelost .
Dank jullie wel voor de antwoorden en de discussies hahaha.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door