Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door viperenoscar
#3335171
Hallo,
Ik wil mijn katten nu ook op kvv overzetten. Mijn honden geef ik afwisselend verschillende diersoorten van het merk lupa en kiezebrink met zelfgemaakte groeten mix. Mag mijn katten hetzelfde kvv geven en de groeten dan weglaten?
Door Lizzy
#3335173
Als je kat het al wil eten... Ik zit even naar bijv. deze KB mix te kijken (compleet regular):

63% Kip: 38% ruggen, 15% hart, 10% maag, 35% rund: 15% pens, 10% tongbot, 10% vlees, 1% zalmolie

Vocht 64% Eiwit 16%
Calcium 0,64% Fosfor 0,39%
Energie 188 kcal/100g

En de gemiddelde kat zal geen pens eten. Maar ik zit ook andere "smaken" te vergelijken, waar geen pens in zit, en ik kan niks bedenken waarom je die niet aan je kat zou kunnen voeren. Neem nou de mix konijn.

Voor de hond: 100% Konijn; Rug, nier, hart, long en lever
ocht 62% As 3%
Eiwit 18% Calcium 0,85%
Vet 20% Fosfor 0,46%
Celstof 0,28% Energie 202 kcal/100g

Voor de kat: 100% Konijn; Bevleesde rug, hart, long, nier, lever, oor
Vocht 63% As 2,45%
Eiwit 18% Calcium 0,65%
Vet 15% Fosfor 0,50%
Celstof 0,26% Energie 205 kcal/100g

Zit wel iets verschil in hier en daar maar dat is ZO minimaal! Ik zou de kat gerust de hondenversie durven geven.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3335183
Die eerste mix die Lizzy post is niet iets wat ik zou voeren, ook niet aan een hond. Er zit geen lever en geen nier in en veel maag en pens. Al kan je dat natuurlijk misschien wel corrigeren met een andere mix.
Tongbot weet ik ook niet wat ik me daarbij moet voorstellen. Is dit met premix? Want dat zou verklaren waarom ie compleet heet, maar dat wil niet zeggen dat het voor katten ook compleet is.

Eigenlijk zeggen die analyses van de kvv me niets. Ik zou de eigenlijke samenstelling willen weten. Dus samenstelling vleesbot, spier en vooral de orgaansoorten.
Een kattenmenu is wel een tikje anders dan hondenmenu en dat zit hem vooral in het orgaan en iets meer spiervlees. En katten luisteren ook wat nauwer.
Als je katten te harde ontlasting zouden hebben op de hondenkvv, zal je wel moeten kijken hoe je dat kan corrigeren door zelf wat te gaan toevoegen, of andere kvv te zoeken.

We raden eigenlijk aan toch het merendeel kattenkvv of kvv die geschikt is voor zowel hond als kat te voeren. Een deel hondenkvv ernaast kan geen kwaad, dat niet.
Als je de samenstelling even opzoekt kunnen we wel zeggen of dat geschikt is voor katten of niet. ;)
Door viperenoscar
#3335186
Ik heb even opgezocht welke mixen ik gebruik. Soms wissel ik ook wel eens af met andere diersoorten. Maar de laatste keer deze:
kip-rund mix
Samenstelling
50% Rund; Botjes, pens, hart. 50% Kip; Rug en lever
Analyse
Vocht 67% As 3%
Eiwit 16% Calcium 0,81%
Vet 15% Fosfor 0,42%
Celstof 0,32% Energie 198 kcal/100g
eendmix

Samenstelling
100% Eend: rug, nek, hart, vlees, lever
Analyse
Vocht 68% As 4%
Eiwit 15% Calcium 0,93%
Vet 11% Fosfor 0,58%
Celstof 0% Energie 172 kcal/100g

lammix

IN WINKELMAND
Samenstelling
100% Lam; Pens, buiklap, vlees, hart, lever, long en vet
Analyse
Vocht 65% As 3%
Eiwit 16% Calcium 0,53%
Vet 20% Fosfor 0,45%
Celstof 0% Energie 217 kcal/100g

fazant
100% Fazant; Heel dier min kop, veren en filet
Analyse
Vocht 58% As 5%
Eiwit 19% Calcium 1,22%
Vet 17% Fosfor 0,56%
Celstof 1% Energie 178 kcal/100g

zalm


1
IN WINKELMAND
Samenstelling
100% Zalm; Lijf en kop
Analyse
Vocht 62% As 4%
Eiwit 14% Calcium 1,58%
Vet 21% Fosfor 0,65%
Celstof 0% Energie 255 kcal/100g

ik hoop dat je hier iets mee kunt?
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3335214
De KB compleet had ik ook geprobeerd voor mijn katten. Normaal heb ik de mixen. Ik vond de compleet nogal vies ruiken maar ik denk dat dat de pens is (waarvan ik de reuk niet ken). En ik vond hem vet, zelfs diepgevroren. Mijn kieskeurige poes moest er niets van hebben maar mijn andere kat (vuilnisbakje) heeft hem wel gegeten. Er is tegenwoordig ook een compleet variant zonder pens. (zie samenstelling onder) Die heb ik nog niet gehad.

KB mixen en compleet:
Kip: 100% Kip (70% rug, 15% maag, 10% hart, 5% lever)
Kalkoen: 100% Kalkoen (30% nek, 30% vlees, 25% hart, 10% rug, 5% lever)
Eend: 100% Eend (35% rug, 20% nek, 20% hart, 20% vlees, 5% lever)
Konijn: 100% Konijn (60% rug, 10% hart, 7% long, 5% lever, 10% oor, 4% nier, 4% vet)
Haas: 100% Haas (Hazenborst inclusief: hart, long en lever)
Lam: 100% Lam (40% pens, 15% vlees, 15% bevleesde ribben, 10% vet, 8% hart, 8% lever, 4% long)
Paard: 100% Paard (60% vlees, 20% buiklap (met rib), 15% hart, 5% lever)
Fazant: 100% Fazant (Heel dier min kop, veren en filet)
Wilde Duif: 100% Duif (Heel dier min kop, veren en poten)
Kwartel: 100% Kwartel (Heel dier min veren)
Vis: 40% Zalmlijven, 30% hele sardine, 30% hele haring
Zalm: 100% Zalm (70% lijven, 30% koppen)
Compleet regular: 63% Kip (38% ruggen, 15% hart, 10% maag), 35% rund (15% pens, 10% tongbot, 10% vlees), 1% zalmolie
Compleet sensitive: 33% paardenvlees, 40% konijn (30% rugstuk, 5% oren, 2,5% nier, 2,5% vet), 25% kalkoen (15% hart, 10% rug), 1% zalmolie, 1% vitaminen en mineralen

Ik begrijp dus dat je dan nog niet weet hoeveel bot er precies gegeven wordt. Ik neem aan dat in de Fazant (heel dier) e.d. ook wel nier zit, maar dus onbekend in welke verhouding.

Zijn er hier KVV merken bekend waarvan gezegd wordt "dat is zonder meer prima voor de kat"?
Of is het geen probleem als ik deze KB mixen afwissel.
Gebruikersavatar
Door pike
#3335226
Ik weet niets van katten kvv, maar wel dat Alaska speciale kvv voor katten heeft naast die voor honden (Alaska Natural Catfood). En als Alaska dat heeft zullen er misschien wel meer merken zijn die dat hebben.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3335229
Voor KB (kiezebrink) staan die mixen wel in een aparte kvv voor katten categorie op animalfoodexpress.nl. Maar het lijkt voor de mixen inderdaad op dezelfde als die voor honden qua samenstelling. Ik was eigenlijk wel verbaasd pens te zien in de compleet voor kat en dat zag ik dus te laat :( (lijkt mij niet handig van hun om die compleet op die manier voor katten te introduceren) Ik zag later ook dat de KB Lam ook 40% pens bevat. Twee artikelen die wat mij betreft niet onder het kopje katten thuis zou horen.

Alaska, BARFmenu, Carnivoer en Haaksbarf hebben ze daar ook. Alaska en BARFmenu cattery geef ik ook af en toe. Alleen de Alaska hebben ze alleen maar in worstjes van 250 gram (onvoordelig?). Verder heb ik even gekeken naar de ingrediënten maar zie verder niet zoveel verschil met KB. KB heeft echter wel veel meer variatie in dieren (zoals paard, wilde duif, fazant, haas, kwartel e.d.). En ik begreep dat variëren in dit geval wel verstandig is.

Vergelijk Alaska met KB:
Kip Alaska: 100% Kip: bevleesde ruggen (65%), hart (20%), maag (10%), lever (5%).
Kip KB: 100% Kip (70% rug, 15% maag, 10% hart, 5% lever)

Kalkoen Alaska: 100% Kalkoen: bevleesde ruggen (35%), hart (25%), vlees (25%), nekken (10%), lever (5%).
Kalkoen KB: 100% Kalkoen (30% nek, 30% vlees, 25% hart, 10% rug, 5% lever)

Konijn Alaska: 100% Konijn: bevleesde ruggen (67%), hart (9%), long (9%), lever (5%), nier (5%), oren (5%).
Konijn KB: 100% Konijn (60% rug, 10% hart, 7% long, 5% lever, 10% oor, 4% nier, 4% vet)

Rund/Kip Alaska: 70% Rund: vlees (20%), bevleesde tongbotjes (20%), hart (20%), lever (5%), nier (5%), 30% bevleesde kippenruggen.
Rund/Kip KB: Niet

Lam/Vis Alaska: 35% Zalm: lijven (20%), koppen (15%), 35% lam: hart (12%), lever (12%), long (6%), bevleesde ribben (5%), 30% hele haring.
Lam/Vis KB: Niet

Ik moet er eens even goed induiken wat ze nu precies werkelijk nodig hebben in welke verhouding want dat kon ik voor de kat hier niet precies vinden. Maar als ik het lijstje hier (Alaska) en in mijn eerdere post (alles van KB) bekijk dacht ik zo'n beetje alles wel te zien (behalve de KB Lam, 40% pens en dus de Compleet regular, ook pens). Alleen de vraag of de percentage/verhoudingen goed liggen.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3335231
Je zit hier in de honden hoek. Leden met alleen katten lezen hier waarschijnlijk niet mee. Je zou je vraag beter in de katten hoek kunnen stellen.

Toevallig heb ik zelf gisteren Bandit kvv voor katten ontvangen terwijl ik voor honden had besteld. De kattenkvv blijkt verhoudingsgewijs meer spiervlees en minder orgaan te bevatten.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3335234
Ha, ik zie. Het was oorspronkelijk ook een reactie op TS die de KB voor honden aan de katten wil geven.

Ik zal mijn vraag wat betreft verhoudingen tzt in de kattenhoek stellen indien ik het niet kan vinden.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3335263
In de kattenhoek staat gewoon een mooi topic met de verhoudingen die een kattenmenu hoort te hebben.
Los van het weinige nier vind ik deze kvv's ontzettend veel hart hebben. :o
Blijkbaar zijn er wel meer fabrikanten die dat logisch lijken te vinden. Misschien heeft het te maken met dat kvv gemalen is en taurine zo sneller afgebroken wordt. Dus dat mn meer hart toevoegt om het taurinegehalte te verhogen. Maar goed. Sommige mixen hebben ook vrij veel long. Dat kan op zich geen kwaad, zolang er nog voldoende goed spiervlees in zit. En dat is minder het geval.

Ter afwisseling kan je deze mixen wel gebruiken. En dan liefst afwisselen met iets waar wel nier en veel spier in zit.
Zeker de mixen op basis van hele dieren zie ik geen probleem, uiteraard.
Door viperenoscar
#3335266
Dan is het toch de moeite waard om mijn honden menu ook nog eens onder de loep te nemen.
Zou ik dan bv ook een dagje af kunnen wisselen met bv een mix van alleen vlees en daarbij losse niertjes bij doen?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door