Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door nina.smit
#3333648
We zijn nog een beetje zoekende wat haalbaar is meerdere fronten.

In eerste instantie onze hond (Dogo Canario, 6 maanden) overgezet van brokken naar KVV van Dogmeat. We gaven hiervan de compleet variant met premix en dan allerlei verschillende diersoorten. Hier doet hij het eigenlijk best goed op. nadeel is dat het nogal een prijzige hobby is met twee kilo per dag.

Nu zijn we met Barf bezig, ietsiepietsie goedkoper maar wel meer werk. nadeel vind ik met de vleesbotten dat hij er veel langer over doet dan de stafford die we ook hebben en ik er bij moet blijven omdat het anders ruzie wordt omdat de staff het af wil pakken. Doosan, de pup alleen in de kennel met zijn bot lijkt weinig zin te hebben omdat hij dan niet eet en staat te wachten tot hij er uit mag.

Dus misschien toch terug naar de KVV. Nu werd ik gewezen op de KVV van Best4Dogs. Ook van Dogmeat en dus wel vertrouwd en fijne ervaring met leveren etc. Maar wat mij opvalt is dat de verhoudingen met bot etc zo erg verschillend zijn. Dus hoe krijg ik dan een volwaardig menu.
Per soort bekijken wat er in zit en eventueel iets toevoegen? of voldoende afwisselen en kijken hoe hij het er op doet? Het begint bijna hogere wiskunde te worden haha.

Nog even en ik sta mn eigen kvv te maken om de verhoudingen van een barf menu aan te houden maar dan gemalen zodat het praktisch is met voeren.

Wie wil er eens met mij over brainstormen wat nu slim is...
Gebruikersavatar
Door pluk
#3333661
nina.smit schreef:We zijn nog een beetje zoekende wat haalbaar is meerdere fronten.

In eerste instantie onze hond (Dogo Canario, 6 maanden) overgezet van brokken naar KVV van Dogmeat. We gaven hiervan de compleet variant met premix en dan allerlei verschillende diersoorten. Hier doet hij het eigenlijk best goed op. nadeel is dat het nogal een prijzige hobby is met twee kilo per dag.

Nu zijn we met Barf bezig, ietsiepietsie goedkoper maar wel meer werk. nadeel vind ik met de vleesbotten dat hij er veel langer over doet dan de stafford die we ook hebben en ik er bij moet blijven omdat het anders ruzie wordt omdat de staff het af wil pakken. Doosan, de pup alleen in de kennel met zijn bot lijkt weinig zin te hebben omdat hij dan niet eet en staat te wachten tot hij er uit mag.

Dus misschien toch terug naar de KVV. Nu werd ik gewezen op de KVV van Best4Dogs. Ook van Dogmeat en dus wel vertrouwd en fijne ervaring met leveren etc. Maar wat mij opvalt is dat de verhoudingen met bot etc zo erg verschillend zijn. Dus hoe krijg ik dan een volwaardig menu.
Per soort bekijken wat er in zit en eventueel iets toevoegen? of voldoende afwisselen en kijken hoe hij het er op doet? Het begint bijna hogere wiskunde te worden haha.

Nog even en ik sta mn eigen kvv te maken om de verhoudingen van een barf menu aan te houden maar dan gemalen zodat het praktisch is met voeren.

Wie wil er eens met mij over brainstormen wat nu slim is...
Is het een optie om je staff in de kennel te zetten met zijn eten of als hij klaar is? Dan kan Doosan rustig verder eten.

Best4dogs is volgens mij precies hetzelfde als dogmeat maar dan in grotere hoeveelheden waardoor het goedkoper is.
Ik zou voldoende afwisselen, eventueel de halve maaltijd met hoog botgehalte en de andere helft met een laag % aan bot. Hou wel de ontlasting goed in de gaten! Dogmeat staat er om bekend dat het voor veel honden te veel bot bevat.
Wat ik wel lastig vind bij Dogmeat/Best4dogs is dat veel smaken toch ook een groot aandeel kip of rund hebben. Dit zou ik wel in de gaten houden. Zelf probeer ik max 20% van het menu uit 1 diersoort te laten bestaan.
En sowieso wil ik je aanraden om af te wisselen met andere merken of bijvoorbeeld Barf. Nu ben je wel heel afhankelijk van wat dogmeat in z'n kvv stopt.
KB Raw (voorheen Kiezebrink) zit een beetje in dezelfde prijscategorie als Dogmeat. Als je afwisselt met barf kun je bijvoorbeeld een compleet konijn of een zalmkop geven.
Gebruikersavatar
Door nina.smit
#3333681
Dank je wel voor je reactie Pluk,

Zodra ik Doosan of Enzo opsluit en verder ga met mijn bezigheden vind Doosan het niet zo nodig om verder te eten haha.
Al verschillende varianten geprobeerd, maar als ik politieagentje speel eet hij wel maar dus niet bijster snel. Zodra ik hem alleen laat gaat hij zitten wachten. Het is natuurlijk ook nog een pup (al is hij al 35kg haha) en moet ook wennen aan die rare botten hihi.

Om te veel kip of rund te voorkomen wilde ik voor de enkelvoudige smaken gaan, zodat je een beetje zicht houd op de diersoorten.
En het teveel aan bot misschien opvangen door zelf pens en of orgaan aan het menu toe te voegen?

Als je een zalmkop of andere vis geef, waar reken je dit dan onder? als complete maaltijd of trek je het af van het percentage spiervlees of vleesbot?

Zijn er mensen die bijvoorbeeld Barf voeren maar ipv vleesbotten, gemalen vleesbotten / botmix voeren? Dit zou je dan zelf kunnen aanvullen met orgaan, pens en spiervlees naar keuze?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3333694
nina.smit schreef:Dank je wel voor je reactie Pluk,

Zodra ik Doosan of Enzo opsluit en verder ga met mijn bezigheden vind Doosan het niet zo nodig om verder te eten haha.
Al verschillende varianten geprobeerd, maar als ik politieagentje speel eet hij wel maar dus niet bijster snel. Zodra ik hem alleen laat gaat hij zitten wachten. Het is natuurlijk ook nog een pup (al is hij al 35kg haha) en moet ook wennen aan die rare botten hihi.

Om te veel kip of rund te voorkomen wilde ik voor de enkelvoudige smaken gaan, zodat je een beetje zicht houd op de diersoorten.
En het teveel aan bot misschien opvangen door zelf pens en of orgaan aan het menu toe te voegen?

Als je een zalmkop of andere vis geef, waar reken je dit dan onder? als complete maaltijd of trek je het af van het percentage spiervlees of vleesbot?

Zijn er mensen die bijvoorbeeld Barf voeren maar ipv vleesbotten, gemalen vleesbotten / botmix voeren? Dit zou je dan zelf kunnen aanvullen met orgaan, pens en spiervlees naar keuze?
Als ik even snel kijk dan hebben de mixen 15 of 20% bot, ik zou deze tegelijk voeren zodat je gemiddeld op 17,5% zit. Als dat nog teveel is dan kun je ook nog wat meer mixen met 15% geven. Aangezien er 2kg per dag doorgaat kun je makkelijk 3-4 verschillende mixen combineren.
Ik zou het eventuele teveel aan bot niet gaan compenseren door extra pens of orgaan. Dan liever met wat hoogwaardig spiervlees.
Maar als ze hiervoor al een periode dogmeat kregen en dat ging goed dan zou ik me geen zorgen maken hoor.

Een zalmkop is een complete maaltijd, dit geldt ook voor andere vissen waar alles nog in zit. Als je bijvoorbeeld alleen zalmlijf voert dan tel ik deze als vleesbot omdat het ook nog graat bevat.

Gemalen vleesbot en dit verder aanvullen met barf is idd ook een optie.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3333713
1 van mijn katers verdraagt geen ongemalen bot en die barft ook met gemalen bot. Is natuurlijk perfect te doen. Hij krijgt zijn orgaan, spier, kuikens en af en toe een visje gewoon in 1 stuk.
Ik maal het zelf, maar daar zou ik voor een hond van die grootte niet blij om worden, eerlijk gezegd. Zo gaat er wel heel veel tijd in zitten. Een elektrische molen maalt wel snel maar je moet vb een karkas ook klein krijgen om het door de vulopening te krijgen.
Tenzij je een monster van een molen koopt, ga je weten waaraan je begint...

Er zijn ook webshops die gemalen bot verkopen. Dat kan ook.

Ik persoonlijk zou blijven zoeken naar een oplossing om je honden gewoon op hun gemak te laten eten.
Het zal wel wennen zijn, maar je moet je pup toch ook kunnen leren dat er eettijden zijn, ookal staan jij en je andere hond er niet bij om hem op te jagen?
Gebruikersavatar
Door nina.smit
#3333737
Dank dames voor jullie input! Duidelijk uitgelegd. Weer goede tips om mee aan de slag te gaan. We barfen zowiezo nog een week of twee verder tot de vriezer leeg is dus wie weet ben ik nog over te halen door Doosan haha
Door Cindy de Wolf
#3333851
Ook hier een eigen maler...de oudjes krijgen het vleesbot moeilijk weg en aangezien eten leuk moet blijven...dus ik maal het vleesbot en snij de rest zelf bij. Wel nog meer werk maar ik zie en weet iig wat ze krijgen in welke verhoudingen en in welke kwaliteit.

Helaas is er nog geen enkele leverancier die gemalen vleesbot verkoopt. Wel botmix maar bij doorvragen blijkt dat doorgaans kaal bot betreffen waardoor je moet compenseren met de rest en dus het duurste component spiervlees nagenoeg zie verdubbelen...
Door Cindy de Wolf
#3333853
pearlsofpassion schreef:1 van mijn katers verdraagt geen ongemalen bot en die barft ook met gemalen bot. Is natuurlijk perfect te doen. Hij krijgt zijn orgaan, spier, kuikens en af en toe een visje gewoon in 1 stuk.
Ik maal het zelf, maar daar zou ik voor een hond van die grootte niet blij om worden, eerlijk gezegd. Zo gaat er wel heel veel tijd in zitten. Een elektrische molen maalt wel snel maar je moet vb een karkas ook klein krijgen om het door de vulopening te krijgen.
Tenzij je een monster van een molen koopt, ga je weten waaraan je begint...

Er zijn ook webshops die gemalen bot verkopen. Dat kan ook.

Ik persoonlijk zou blijven zoeken naar een oplossing om je honden gewoon op hun gemak te laten eten.
Het zal wel wennen zijn, maar je moet je pup toch ook kunnen leren dat er eettijden zijn, ookal staan jij en je andere hond er niet bij om hem op te jagen?
Tenzij je slim inkoopt...kipvleugels, eendenvleugels, parelhoenvleugels, kippennekken, kiprugstukjes, kleine kalkoennekken, eendennekken,patrijsboutjes, hazenvoorbout, kwartelkarkas hoef je ontdooid niet kleiner te maken dat hapt mijn machine zo wel weg. Alleen met konijn/parelhoenkarkas/polderhoenkarkas moet ik even stoeien maar goed met een lintzaag is dat ook goed te doen. Sardientjes, haring hoef je niet kleiner te maken.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3333855
Maar ik maal ook zelden volledig ontdooit.
Bij die fazantbouten deze week ging de eerste 3 kwart als niets omdat die ofwel klein genoeg ofwel wel licht ontdooit waren. Maar dat laatste kwart dat nog hard was. Pffff, heb ik daarop gezwoegd! En ik was natuurlijk stomweg te koppig om er even mn hakbijltje bij te halen... ::)
Door Cindy de Wolf
#3333859
pearlsofpassion schreef:Maar ik maal ook zelden volledig ontdooit.
Bij die fazantbouten deze week ging de eerste 3 kwart als niets omdat die ofwel klein genoeg ofwel wel licht ontdooit waren. Maar dat laatste kwart dat nog hard was. Pffff, heb ik daarop gezwoegd! En ik was natuurlijk stomweg te koppig om er even mn hakbijltje bij te halen... ::)
Ik maal grotendeels wel ontdooid, maar soms zijn de binnen stukken nog hard maar dat gaat wel goed.
Gebruikersavatar
Door nina.smit
#3334223
Barf, leuk maar niet met twee honden.(ja ik weet dat er veel mensen met meerdere honden het doen)
Doosan was weer eens aan het kieskouwen met een stuk fazantenrugstuk en konijnenvlees.
Aangezien ik de kleine naar school wilde brengen heb ik het vlees weg gehaald zodat Enzo ook in het hok kon. Achter mij ontploft direkt de hele boel. Honden uit elkaar gehaald, blijkt er nog een stukje konijnenvlees in het hok te liggen.
Dat werd dus gelijk een ritje dierenarts. Doosan een dikke poot met vier punctie gaten en veel bloeduitstorting...
Antibiotica en pijnstiller.fingers crossed dat het netjes geneest en geen vieze pusbende wordt.
Ik ben om, ik ga weer kvv-en.
Hoop binnen kort dan een keer een topic te migen posten voor een goed menu (nog een keer)
Gebruikersavatar
Door nina.smit
#3334308
Woensdag een proefpakket van best4dogs binnen gekregen. Blij mee! Wat een service.

Nu heb ik het volgende menu bedacht, maar moet uiteraard misschien nog aangepast worden.

Doosan is op het moment 37kg en bijna 7maanden oud.

Ik voer op het moment twee worsten per dag. Verdeeld over twee porties. Heb voor het gemak nu even per dag een diersoort gekozen.
Misschien volgorde aanpassen en het is ook nog een optie om twee verschillende soorten per dag te voeren.

Maandag Kip
Dinsdag Kalkoen
Woensdag Rund/Kip
Donderdag Geit
Vrijdag Eend
Zaterdag Lam
Zondag Zalm of Witvis

Daarbij voer ik elke dag wat (gedroogde) groentemix.
1 x per week 1 ei (of mag dit meer?)

Verder zit er nog geen pens in dit menu.
Beter elke dag een beetje? Of 1 of paar keer per week?
Hij zou ong. 200gr per dag mogen?

Ben erg benieuwd naar jullie opmerkingen en of adviezen waar ik het nog kan verbeteren.
Door ywa100
#3392653
Vanwege de stijgende kosten van mijn huidige kvv en barf en het feit dat mijn ene hond zelfs na 2 jaar proberen absoluut niet wil barfen (met 8 jr als herplaatser brokkenhond gekomen) wil ik ook best4dogs gaan bestellen. Naar mijn mening als je voldoende diersoorten neemt is het toch compleet? Ik wil wel de lamspens erbij bestellen.
Voer jij dit inmiddels en wat zijn jouw ervaringen?
Groetjes,
Yvonne
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3392670
Dit is al een ouder topic, dus kans dat topicstarter niet reageerd.

In theorie zou je compleet voeren als je genoeg afwisselt met diersoorten. Ik persoonlijk zou ook afwisselen qua merk.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door