Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door donya
#3330165
Hallo, mijn hond eet vers vlees vanwege o.a. zijn struviet. Van sommige kvv`s wordt zijn urine echter veel te basisch hoe kan dit? :o

groetjes Donya
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3330187
donya schreef:Hallo, mijn hond eet vers vlees vanwege o.a. zijn struviet. Van sommige kvv`s wordt zijn urine echter veel te basisch hoe kan dit? :o

groetjes Donya
Zitten er koolhydraten in de kvv? Premix?

Enn er kan ook aanleg meespelen. Dan moet je extra verzuren, is rauw vlees alleen niet voldoende...
Door Lizzy
#3330190
donya schreef:Hallo, mijn hond eet vers vlees vanwege o.a. zijn struviet. Van sommige kvv`s wordt zijn urine echter veel te basisch hoe kan dit? :o

groetjes Donya
Hoi Donya, wat noem je "veel te basisch"?
Door donya
#3330199
pearlsofpassion schreef:Zitten er koolhydraten in de kvv? Premix?

Enn er kan ook aanleg meespelen. Dan moet je extra verzuren, is rauw vlees alleen niet voldoende...

Nee er zitten geen koolhydraten in de kvv en geen premix....
Lizzy schreef:
Hoi Donya, wat noem je "veel te basisch"?
ph van 8
Door Lizzy
#3330238
donya schreef:Hallo, mijn hond eet vers vlees vanwege o.a. zijn struviet. Van sommige kvv`s wordt zijn urine echter veel te basisch hoe kan dit? :o

groetjes Donya
Bij een pH waarde van 8 kan zich inderdaad struviet gaan vormen. Het kan trouwens ook zijn dat er toch een bacterie in zit (in de blaas) waardoor de pH waarde oploopt. De bacterieen zorgen namelijk ook voor een te alkalisch milieu, waardoor zich dan uiteindelijk weer struviet kan vormen (in de alkalische urine).

Struviet kan trouwens ook veroorzaakt worden door afwijkingen in het urineweg-systeem. En, sommige honden (en katten) hebben een genetische "afwijking" waardoor zij een eiwit produceren (in grote hoeveelheden) dat in het Engels cauxine wordt genoemd. Dit proces veroorzaakt zogenaamde steriele struviet kristallen. Er zitten dan wel struviet kristallen in de urine maar er is geen sprake van een infectie. Deze dieren zijn heel gevoelig voor chronische blaasontsteking.

Dus ik heb nog meer vragen: zitten er bacteriën in de urine en is de urine al eens op kweek gezet? Is er wel eens een echo gemaakt van de nieren en blaas, door een radioloog (zoals bijv. Warmerdam) ?

Bij welke KVV is de pH waarde volgens jou wel in orde en bij welke KVV is dit niet het geval?

Bij struviet moet er een koolhydraat-vrij voer worden gegeven. En waarschijnlijk ten overvloede maar dit geldt ook voor snacks. Dus geen graan, geen aardappels, ook geen zoete aardappel. Dus sec gezien zou iedere KVV waar spiervlees, orgaanvlees, gemalen bot in zit goed genoeg moeten zijn bij de behandeling van struviet. Tenzij er dus sprake is van een blaasontsteking of een afwijking aan het urineweg systeem of dat je hond cauxine aanmaakt, zonder dat je daar vooralsnog van op de hoogte bent. In dat geval zul je de urine moeten gaan aanzuren om het stabiel op een goede pH waarde te houden (rond de 6.0 a 6.5).

Bij katten schijnt glucosamine goed te helpen bij struviet, wanneer er geen ontsteking aanwezig is. Geen idee of dit voor honden ook geldt. Verder kun je de urine aanzuren met biologische appelazijn en met cranberry capsules. En dan kan het weken tot zelfs maanden duren voordat de gruisjes ook echt opgelost zijn.

Moet ik nog wel 1 ding vertellen over de pH waarde van de urine (misschien weet je dit allemaal al hoor, maar voor de volledigheid): de pH waarde van de urine fluctueert enorm gedurende de dag. Stel je meet 's morgens een pH waarde van 6.0, kun je zomaar een pH waarde van 7.5 meten later op de dag. Zo maar, door wat de hond (of kat) eet of drinkt. In de ochtend is de pH waarde altijd lager (zuurder) en gedurende de dag loopt de pH waarde op (door wat gegeten/gedronken wordt en door de verdunning van de urine). Het beste meet je dus de urine altijd op het zelfde moment van de dag, zodat je geen appels met peren zit te vergelijken. Ik vind de ochtend het beste moment. En daarnaast is het van groot belang dat de pH waarde gemeten wordt in verse urine. In oude urine stijgt de pH waarde (naar alkalisch).
Door donya
#3330322
Lizzy schreef:Bij een pH waarde van 8 kan zich inderdaad struviet gaan vormen. Het kan trouwens ook zijn dat er toch een bacterie in zit (in de blaas) waardoor de pH waarde oploopt. De bacterieen zorgen namelijk ook voor een te alkalisch milieu, waardoor zich dan uiteindelijk weer struviet kan vormen (in de alkalische urine).

Struviet kan trouwens ook veroorzaakt worden door afwijkingen in het urineweg-systeem. En, sommige honden (en katten) hebben een genetische "afwijking" waardoor zij een eiwit produceren (in grote hoeveelheden) dat in het Engels cauxine wordt genoemd. Dit proces veroorzaakt zogenaamde steriele struviet kristallen. Er zitten dan wel struviet kristallen in de urine maar er is geen sprake van een infectie. Deze dieren zijn heel gevoelig voor chronische blaasontsteking.

Dus ik heb nog meer vragen: zitten er bacteriën in de urine en is de urine al eens op kweek gezet? Is er wel eens een echo gemaakt van de nieren en blaas, door een radioloog (zoals bijv. Warmerdam) ?

Bij welke KVV is de pH waarde volgens jou wel in orde en bij welke KVV is dit niet het geval?

Bij struviet moet er een koolhydraat-vrij voer worden gegeven. En waarschijnlijk ten overvloede maar dit geldt ook voor snacks. Dus geen graan, geen aardappels, ook geen zoete aardappel. Dus sec gezien zou iedere KVV waar spiervlees, orgaanvlees, gemalen bot in zit goed genoeg moeten zijn bij de behandeling van struviet. Tenzij er dus sprake is van een blaasontsteking of een afwijking aan het urineweg systeem of dat je hond cauxine aanmaakt, zonder dat je daar vooralsnog van op de hoogte bent. In dat geval zul je de urine moeten gaan aanzuren om het stabiel op een goede pH waarde te houden (rond de 6.0 a 6.5).

Bij katten schijnt glucosamine goed te helpen bij struviet, wanneer er geen ontsteking aanwezig is. Geen idee of dit voor honden ook geldt. Verder kun je de urine aanzuren met biologische appelazijn en met cranberry capsules. En dan kan het weken tot zelfs maanden duren voordat de gruisjes ook echt opgelost zijn.

Moet ik nog wel 1 ding vertellen over de pH waarde van de urine (misschien weet je dit allemaal al hoor, maar voor de volledigheid): de pH waarde van de urine fluctueert enorm gedurende de dag. Stel je meet 's morgens een pH waarde van 6.0, kun je zomaar een pH waarde van 7.5 meten later op de dag. Zo maar, door wat de hond (of kat) eet of drinkt. In de ochtend is de pH waarde altijd lager (zuurder) en gedurende de dag loopt de pH waarde op (door wat gegeten/gedronken wordt en door de verdunning van de urine). Het beste meet je dus de urine altijd op het zelfde moment van de dag, zodat je geen appels met peren zit te vergelijken. Ik vind de ochtend het beste moment. En daarnaast is het van groot belang dat de pH waarde gemeten wordt in verse urine. In oude urine stijgt de pH waarde (naar alkalisch).

Dank je wel Lizzy voor je informatie

De laatste KVV die hij at was Alroda puur, met dat merk voer konden we zijn ph redelijk op peil houden met toevoegen van appelazijn, maar toch zonder toevoeging daarvan weer echt te hoge ph waarde.
Hij heeft heel veel merken geprobeerd, o.a. Haaksbarf konijn Barfmenu premium kalkoen Dailymeat, eet koolhydraat vrij en krijgt geen snacks, geen aardappel en geen zoete aardappel. Water uit de kraan is ook taboe voor hem gaat ook niet. Ja urine is toen op kweek gezet (blaaspunctie) en er is een echo gedaan van blaas en nieren, geen afwijkingen geconstateerd. Ik geef hem nu spiervlees groente maar dat is natuurlijk niet voldoende, maar wel een prachtige ph van 6.0 - 6.5. We meten altijd de ph in verse urine. Ik wist nog niet dat een hond cauxine aan kon maken.
Door donya
#3330578
Kan dit niet in de hoeveelheid orgaanvlees zitten wat in de KVV zit? :D of kan ik dat gewoon bij het spiervlees geven?
Door Lizzy
#3330581
donya schreef:Kan dit niet in de hoeveelheid orgaanvlees zitten wat in de KVV zit? :D of kan ik dat gewoon bij het spiervlees geven?
Orgaanvlees zal de urine in de regel juist verlagen (zuurder maken). Maar ik zou dan toch eens gaan proberen om volledig zelf te gaan samenstellen (even voorlopig zonder groenten) om te kijken wat dat doet! Met vleesbot, vlees en zeg 10% orgaanvlees en 10% pens.
Door donya
#3330582
Lizzy schreef:Orgaanvlees zal de urine in de regel juist verlagen (zuurder maken). Maar ik zou dan toch eens gaan proberen om volledig zelf te gaan samenstellen (even voorlopig zonder groenten) om te kijken wat dat doet! Met vleesbot, vlees en zeg 10% orgaanvlees en 10% pens.

Okee ga ik doen! laat ik de groenten ook even weg.Afbeelding
Door Onze Sjoes
#3331121
Als hij geen kraanwater drinkt,wat drinkt hij dan wel?Ons struviet shih die drinkt thuis amper maar buiten vind ze regenwater juist heerlijk.
Door donya
#3331141
Onze Sjoes schreef:Als hij geen kraanwater drinkt,wat drinkt hij dan wel?Ons struviet shih die drinkt thuis amper maar buiten vind ze regenwater juist heerlijk.


Hij krijgt gefilterd (Brita) regenwater
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door