Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3329785
Terug van weg geweest..
Eerder voerden wij onze stafford Enzo Barf, zelf samengesteld. Maar omdat het erg veel werk was op een gegeven moment toch terug op de brokken.
Nu hebben we een nieuwe pup erbij en deze deed het dus helemaal niet fijn op de brokken en at met lange tanden.
Dus toch maar weer rauw voeren.
Ik heb het mezelf iets gemakkelijker gemaakt en heb nu rauw vlees worsten met een premix. Doosan onze pup vind het heerlijk. Zijn ontlasting is vele malen beter. En so fa so good..
Nu de oraktische vraag. Hoe laten jullie het vlees ontdooien en dan vooral daarna op temperatuur komen?
Doen jullie dit ook of geef je het direkt uit de koelkast?
Ik doe nu twee kilo in de koelkast zetten om te ontdooien in een glazen schaal met goed afsluitbaar deksel.
Maar voordat ik het geef wil ik het even op temp laten komen buiten de koelkast. Ook dan wil ik het graag afsluiten maar zou ook handig zijn als het dan al in zijn voerbak kan.
Gezocht naar een deksel voor op een voerbak maar dat lijkt niet in de handel te zijn..
Ben dus heel benieuwd naar jullie oplossingen?!
We love pictures
9E5E2FA8-EA60-4B9A-B52E-BADD51D708B9.jpeg
Doosan
9E5E2FA8-EA60-4B9A-B52E-BADD51D708B9.jpeg (360.71 KiB) 4691 keer bekeken
Thanx voor de tips alvast
#3329793
Toen ik nog KVV voerde, haalde ik het plastic vast van de worst in bevroren toestand en legde hem dan in een afsluitbare bak in de koelkast. Ik deed dat 's middags al, voor zijn ontbijt de volgende dag.
Dan 's ochtends woog ik zijn ontbijt af en zette het op het fornuis om op kamertemperatuur te laten komen. Op het fornuis omdat de kou zakt en zo weg kon. ;)
Dan lekker met de hond eruit en zelf ontbijten. Dan was meestal het vlees wel genoeg opgewarmd om te geven.
Ik verspreidde het vlees wel over de bodem, niet op een homp laten zitten ;), dan ontdooit het wat sneller.

Heb je geen deksel van een pan waarmee je de voerbak even kunt afsluiten?
#3329796
kvv in worstvorm doe ik in een kunststof bak die ik alleen daarvoor gebruik en laat ik een halfuur of zo op kamertemperatuur staan. Dan haal ik de verpakking er af en stop de worst in de bak met deksel.
Vervolgens in de koelkast. Een halfuur voor het eten haal ik de bak uit de koelkast, weeg de juiste hoeveelheid af in de voerbak en laat de voerbak op het aanrecht staan. De rest gaat terug de koelkast in.
Ik dek de voerbak niet af, behalve in de zomer dan leg ik er of een deksel van iets op of zet er een vliegennet overheen.

Heb je niet een oude deksel van een pan of bak die je kunt gebruiken? Als de deksel oversteekt dan sluit het toch ook voldoende af?
#3329802
Mooie indrukwekkende pup, ik zou niet in de buurt durven komen geloof ik... :-[

Ik voer ook KVV. Ontdooien in de koelkast, direct verpakkingsplastic eraf en in een afsluitbare vershoudbak. Ontbijt (150 - 200 gr KVV) gaat in keramiek voerbakje dat ik op kopjes-opwarm-plaat van het espressoapparaat zet, daar komt het vrij snel op temperatuur. Avondeten krijgt hij nadat wij hebben gegeten, terwijl wij eten staat zijn keramiek voerbak met 300 - 350 gr KVV op een warme plek - heet met pannenlap - op het gasfornuis. Wat ik ook wel doe voor het ontbijt, 's avond het afgewogen eten in een afsluitbare vershoudbak buiten de koelkast laten staan en dan krijgt hij het 's ochtends direct bij het opstaan in het voerbakje. Zomers soms afgedekt met wat er voor handen is, bijvoorbeeld oude deksel of andere voerbak. Soms laat meneer het staan, dan gaat er aluminiumfolie over en dan de koelkast in voor gebruik bij volgende voerbeurt.
#3329870
In deze goed afsluitbare bakken ontdooi ik de barfspullen, en hier eten ze ook uit. Het is harde kunststof. Ook ideaal met vakantie. Nooit last van vliegen.
https://www.rostimepalshop.nl/bewaren/s ... -pink.html

Kvv ontdooi ik hierin:
https://www.via-natura.nl/VERZORGING-UI ... -5-X-9-cm/

Ontdooien doe ik in de koelkast. De bakken worden 's ochtends klaar gemaakt voordat we gaan wandelen en blijven dan op het aanrecht staan om op temperatuur te komen. Ze krijgen het bij thuiskomst, dan heeft het minstens 2 uur gestaan.
#3329871
Dank je wel voor de reacties :-*
Ik ga eens passen wat er zoal op de bak kan..
Erg lang hoeft het dus niet buiten de koelkast te staan, dat scheelt al.
De hoeveelheden zijn wel iets anders. Meneer eet nu al 1250 gram per dag...
Je mag m best aaien hoor sec_esther ; hij is de liefste en makkelijkste pup die ik ooit gehad heb haha.
Ik ga zo even op het gemak de linkjes bekijken. Thanx!
#3330272
Ziva eet een worst per dag. Ik laat de worsten 24 uur ontdooien in de koelkast, met het plastic er nog om in een niet afgesloten bak. Niet helemaal ideaal want soms lekken de worsten en op den duur gaat de koelkast ervan stinken.
De koelkast staat in de schuur en we merkten in het begin van de winter dat deze te koud is om het vlees in 24 of zelfs 48 uur te laten ontdooien. Dus maar buiten de koelkast in de schuur gezet. Dan ontdooide het in 48 uur of als het warmer was in 24. Was even zoeken elke keer.

Anyway, was het eenmaal ontdooit dan de (nog steeds ongeopende) worst minimaal een half uurtje op kamertemperatuur. Soms eten we zelf tussendoor, dan duurt het langer. Soms is de worst nog niet geheel ontdooit, dan zetten we de bak op de verwarming of doen de worst in het uiterste geval in een bak onder stromend water op kamertemperatuur.

Dan eten geven. De worst wordt verdeeld over 2 maaltijden en wat voor de volgende ochtend is gaat in een broodtrommel in de koelkast. (We hebben voor Ziva 2 broodtrommels, van dat standaard model kinder broodtrommel. Uiteraard met een print van Woezel&Pip en de andere Paw Patrol). Wat voor de volgende dag is gaat voor het wandelen uit de koelkast 's ochtends, lekker even wandelen en dan eten.

Ziva krijgt wel eens een ijsje in de zomer en heeft dan nergens last van. Ik denk dat ze in het uiterste geval haar vlees half bevroren kan eten zonder problemen te krijgen. Is wel eens gebeurd toen mijn vriend niet in de gaten had dat het nog niet ontdooit was. Hoe merk je dat niet? :wall:
Dat lijkt ze zelfs wel lekker te vinden. Maar ik doe het toch maar niet. Bij hoge uitzondering wel eens recht uit de koelkast, bijvoorbeeld als ik 's ochtends voor de wandeling vergeet het eruit te halen.
#3330275
Bij de sligro en bij de hema hebben ze fijne goed afsluitende bakken waar de rollen in kunnen. Ik laat daarin ontdooien, in (in 24 uur) of buiten de koelkast (overnacht). Moet bekennen dat ik meestal recht vanuit de koelkast voer.
Shadow eet 500 gram/dag, ik heb zowel rollen van 1 kilo, 800 gram als 500 gram (verschillende merken). Heb 2 bakken, zodra 1 bak leeg is, ontdooi ik een nieuwe rol. Daardoor grijp ik eigenlijk ook nooit meer mis en staat het nooit meer dan 3 dagen.
#3330313
Ik voer ook recht uit de koelkast hoor. Ik denk dat het een gewoonte is of je hond of kat dat een probleem vind.
Als ik het eerst buiten de koelkast moet laten staan, bederft het sneller. En katten zijn daar gevoeliger aan. Bovendien hebben zij geen geduld en zouden de hele tijd bij het aanrecht staan kwelen eens het uit de koelkast staat. En geloof maar niet dat ze dat na een tijd zouden afleren...
#3330345
pearlsofpassion schreef:Ik voer ook recht uit de koelkast hoor. Ik denk dat het een gewoonte is of je hond of kat dat een probleem vind.
Als ik het eerst buiten de koelkast moet laten staan, bederft het sneller. En katten zijn daar gevoeliger aan. Bovendien hebben zij geen geduld en zouden de hele tijd bij het aanrecht staan kwelen eens het uit de koelkast staat. En geloof maar niet dat ze dat na een tijd zouden afleren...
Daarom voer ik ook vanuit de koelkast.... als ik het 's ochtends voor de wandeling er uit zou halen en dan eerst de meiden mee zou nemen voor mijn geplande wandeling.... sleuren ze me bij de eerste de beste hoek mee terug naar huis..... "ETEN"
Heb het echt geprobeerd hoor, maar het werkt gewoon niet.... dus dan maar koud eten... en ook hier nog nooit problemen gehad met dat het slecht valt of zo
#3330485
We zijn nu een weekje aan het pionieren en we wirden er handig in...
Ik heb twee geote glazen bakken waar twee worsten van een kilo in kunnen. Deze heb ik in de koelkast staan om te ontdooien.
Doosan eet nu 1 1/2 kilo vlees per dag dus dat loopt lekker door.
Ik merk wel dat het erg lang duurt voordat het ontdooit is. Soms meer dan 24 uur, een beetje afhankelijk van welke smaak het is.
Kan het zijn dat het ook langer duurt doordat ik dikke glazen bakken heb ipv plastic?
Als 1 bak leeg is, was ik hem af en vul opnieuw met twee kilo.
Om een rol open te maken haal ik hem even heel kort onder de hete kraan door, plastic eraf en in de schaal...
Stond me eerst rot te peuteren maar zo is het zo gepiept.
Na het voeren zet ik de volgende portie klaar in zijn bak. Als er nog ijs in zit zet ik het in de bijkeuken buiten de koelkast. Is het goed ontdooit dan haal ik het een half uur voor het voeren eruit.
Punt waar ik nog even over moet denken is wanneer en hieveel bestellen want het gaat wel gigantisch snel zo.
Verder voer ik nu zo’n beetje alle smaken van dogmeat compleet. Na even snuffelen eet hij alles met smaak op.
En zijn ontlasting ziet er perfect uit. Erg blij mee.
Eerste dagen wat dof en vettig in de vacht maar ook de glans komt terug.
Ik ben om :D
15A8E6CB-A355-4469-8895-701732A81806.jpeg
15A8E6CB-A355-4469-8895-701732A81806.jpeg (3.21 MiB) 4513 keer bekeken
Door fransbulletje
#3330502
Ik haal kvv 24 uur voor gebruik uit de vriezer, uit het plastic en dan in een afgesloten plastic bak.
Een uur voor ze gaan eten haal ik porties uit de koelkast en zet dat in hun bakken op het aanrecht met een "vliegententje" eroverheen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door