Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3327611
Hallo,
Ik heb een Hollandse herderpup van nu 10 weken en ze weegt 6 kilo.
Ze is bij de fokker afgespeend op brok en we zijn thuis in eerste instantie gelijk overgestapt op vers. Dit ging niet goed, veel diarree (ook door wormen en kattenpoep gegeten bleek later :-\ ) en ze kwam ook nauwelijks aan. Ze wou na drie dagen de kvv helemaal niet meer eten.... Toen terug gegaan naar brok en dit at ze wel. Na ongeveer 1,5 week ontlasting weer normaal, ze groeide goed dus even rust in de tent.
Toen weer, iets voorzichtiger overgestapt naar vers en dat gaat nu goed! Poept veel minder, drinkt veel minder, gewoon zoals het hoor!
Ze zit nu zo'n 3 Daren weer helemaal op vers. ze krijgt nu eerst even alleen tamro compleet maar wil dit gaan afwisselen met tinlo barfmenu, kiezebrink, carnibest, etc.
ze weegt nu 6 kilo en krijgt 500 gram per dag, verdeeld over 4 keer. Nu is ze de laatste paar dagen niet echt aangekomen en ze zou met gemak nog een kilo wegwerken volgens mij. Nu zit ik met die 500 gram al op 9% vd richtlijn. Mag ik haar nog meer geven? Ze is volgens mij ook iets te licht omdat ze de eerste week slecht is gestart. Ze is niet te mager maar zou best iets steviger mogen, ribben zijn goed voelbaar.
Ben ook best een beetje onzeker door slechte start, is eerste pup die ik op vers laat opgroeien (Andere honden allemaal op vers maar niet als pup bij ons gekomen)

Wat kan ik nu het beste doen, meer voeren dan die 9/10%? Of vettere/andere kvv, nog iets anders?
Graag advies!

Groet,
Johanneke
#3327622
Heel simpel, als ze te weinig aankomt, nog te mager is, en honger heeft, geef haar gerust meer. Die richtlijn moet je ook stellen op haar ideale gewicht, als ze nu te licht is moet je dus schatten hoeveel ze zou moeten wegen en daarmee rekenen.
Als het aankomen ook binnen een week of 2 nog een probleem blijft terwijl ze al meer krijgt, zou je wel eens grondig moeten kijken hoe dat kan.
Maar voor nu kan dat nog gewoon aanpassing van het lichaam aan ander voedsel zijn. Geef haar wat meer en geef het wat tijd.

En verder kan je ook eens kijken naar hoeveel brok ze kreeg. Kwam ze dan wel mooi aan?
Als ze een juiste hoeveelheid brok kreeg, zou ze nu ongeveer het dubbele in gewicht aan vers nodig hebben. Maar opgepast want ze groeit dus heeft steeds meer nodig. De hoeveelheid moet op die leeftijd nog elke week worden aangepast.
Het lichaam kan wat tijd nodig hebben om zich aan te passen of de eiwitten elders gebruiken, waar het het nodig heeft. Als ze een beetje een tekort opgelopen heeft, is dat zeker niet ondenkbaar. Herstel kost ook wat meer energie.
Nogal wat hondjes krijgen ook meer energie op vers en dan hebben ze ook meer voedsel nodig natuurlijk...
#3327686
Helemaal eens met pop, mooi wat meer gaan voeren. 10% van 6 kilo is 600 gram en dat kun je sowieso al geven. En dan zoals PoP zegt, elke keer wegen en naar boven bijstellen. Pas als ze echt spekjes gaat vormen weet je dat ze (letterlijk) meer dan genoeg krijgt en kun je een tijdje op dezelfde hoeveelheid blijven tot ze daar weer netjes ingegroeid is qua formaat ipv spekjes. Dat blijf je dus continu op het oog doen.

Ik weet niet hoe lang de ontlasting inmiddels goed is en hoe lang ze het al goed doet op de tamro? Ik zou vrij vlot andere merken toe durven voegen, om afwisseling te gaan geven. Dat is bij vers echt goed om te doen en als het al even goed gaat met haar buikje, zou ik daar niet al te bang voor zijn.

Ennuh, wij vinden puppie foto's errug leuk ;D
#3327689
In principe geef je ook de % van het gewicht wat je hond moet wegen. Als jij denkt dat je pup eigenlijk al 7 kilo zou moeten wegen, ga je dus van dat gewicht uit. Dus dan zou je zelfs 700 gram kunnen geven...

Maar ik zou ook eerst starten met 600, zo'n buikje moet toch ook weer even wennen aan meer.
#3327691
eelke schreef:In principe geef je ook de % van het gewicht wat je hond moet wegen. Als jij denkt dat je pup eigenlijk al 7 kilo zou moeten wegen, ga je dus van dat gewicht uit. Dus dan zou je zelfs 700 gram kunnen geven...

Maar ik zou ook eerst starten met 600, zo'n buikje moet toch ook weer even wennen aan meer.
Helemaal eens met Eelke. Gewoon nu uitgaan van het percentage ideale gewicht en eerst 600 en dan 700 gram gaan voeren.

Wij zijn inderdaad dol op puppy foto's :biggrin2:
#3327699
O, ze is gekanteld....
Ga gewoon iets meer voeren en wat extra snacks tussendoor geven, lekker verwennen!
Was ook al begonnen met andere merken er bij te mengen, ze poept super goed! Van die heerlijke vleeskeutels.... ::)
Vmi stukje vuile pens, vond ze heerlijk!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door