Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Zuzanna
#3326763
Even de informatie: Ziva, teefje, gesteriliseerd, kruising Australische herder x Berner Sennen, 1 jaar 3 maanden oud, krijgt sinds ze 6 maanden oud is kvv met een zelfgemaakte groentemix erbij.

We hebben wat geworsteld met de hoeveelheid eten en haar gewicht. Eerst te licht omdat ze giardia had, later te zwaar geworden, af laten vallen... Nu krijgt ze al zo'n vier maanden dezelfde hoeveelheid (500 gram kvv en 100 gram groenten per dag, daarnaast lekkers wat ze toegestopt krijgt op het werk van mijn vriend waar ze overdag is) en is sinds twee maanden op een constant gewicht waarvan de da zegt 'mooi op gewicht, maar moet niet dikker worden'.

Het probleem is: Ziva heeft honger. Na het eten wordt alles grondig nagelikt, als wij er niets van zeggen gaat ze gerust 10 minuten door. Eerder was dat niet zo. Ik weet niet goed wat ik er mee moet. Ik wil niet dat ze honger heeft, maar ook niet dat ze te zwaar wordt. Ziva heeft een stuk wortelhout (altijd), een runderklauwtje (altijd, wordt vervangen als het te klein is of anders elke week), en krijgt af en toe een calciumbot. De laatste is uit de gratie gevallen, niet lekker meer.

Een hele tijd heb ik haar klauwtje aan het eind van de week vervangen maar de laatste tijd knauwt ze er zo veel op dat ik haar wel twee keer per dag een nieuwe kan geven.
Wat moet ik hier mee? Is ze gewoon een puber met honger? Kan ik haar wat extra's geven? Zonder dat ze te dik wordt? Wat dan?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3326769
Een calciumbot? Wat is dat?

Je kunt het in 2 dingen zoeken om haar verzadigder te krijgen. Die twee combineren is helemaal mooi.

Het eerste is: magerder voeren. Kvv's zijn vaak aan de vette kant. Hoe vetter je menu, hoe minder je voeren kan. Uiteraard hoort er in een goed menu ook vet, maar waarschijnlijk is er wel marge om wat te minderen in vet en dat te vervangen door magere voeding. Daardoor kan je in grammen simpelweg wat meer gaan voeren.

Het tweede is: moeilijker gaan voeren. Kvv is zo op. Hap-slik-weg. Zorg dat ze moeite moet gaan doen voor haar eten. Als je per see kvv wil blijven voeren, kun je denken aan slow-bowls en voeren vanuit een kong. Moeite doen voor eten zorgt voor langzamer eten en mentaal meer verzadiging.

Het mooiste is deze twee dingen dus combineren in BARF. Als je een mooi mager barfmenu maakt kun je waarschijnlijk wat meer gaan voeren en moet ze er meer voor werken. Grote kans dat ze dan meer verzadigd raakt, want ook de vertering duurt langer, dus ze zal ook werkelijk langer vol zitten.

Ik zou ook kritisch kijken naar het lekkers wat ze toegestopt krijgt op het werk van je vriend. Geen idee wat en hoe vaak ze krijgt, maar als dat meer dan eens is en niet al te gezond, zou ik dat liever afschaffen en haar een grotere, gezondere maaltijd voor zetten. Van meerdere keren per dag een klein beetje eten krijgen blijft ze fysiek hongerig en mentaal met eten bezig.

Je voert al 100 gram groente. Dat zou ook nog best ietsje meer mogen, maar ik zou het liever eerst in een magerder menu waar ze meer moeite voor moet doen zoeken.
Door Zuzanna
#3326787
Een calciumbot is zo'n ding:
https://www.welkoop.nl/winkel/dier/huis ... uk_1192778

Ik geef haar inderdaad vaak eten in haar kong of puzzel. Dan merk ik dat ze inderdaad iets verzadigder is. Desondanks vraagt ze ook dan om meer.

Groenten krijgt ze in verhouding aardig wat ja, omdat ze zo'n honger heeft. Er zit overigens geen groente in haar kvv.

Ik zal mijn vriend eens aan de tand voelen wat ze bij hem op het werk precies krijgt. Het is zo gelopen omdat Ziva in eerste instantie niets moest hebben van klanten, bezorgers en alle andere mensen die daar komen. Dus krijgt ze van iedereen lekkers toegestopt om een beetje te lijmen. Vooral de bezorgers, die hebben schijnbaar gewoon dingen die ze mee kunnen nemen als ze ergens naar toe moeten met een minder lieve hond.
Ik heb daar weinig vat op, vandaar dat ik het maar zo gelaten heb. De hoeveelheid voer die ze krijgt is er automatisch op aangepast. Maar misschien wordt het tijd mijn vriend hierin iets meer te sturen.
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#3326803
Zuzanna schreef: Het probleem is: Ziva heeft honger. Na het eten wordt alles grondig nagelikt, als wij er niets van zeggen gaat ze gerust 10 minuten door. Eerder was dat niet zo. Ik weet niet goed wat ik er mee moet. Ik wil niet dat ze honger heeft, maar ook niet dat ze te zwaar wordt.
Ik denk dat je niet zomaar de conclusie moet trekken dat omdat ze na aan het likken is ze dus meer honger heeft dan voordat ze dat likken deed. Vaak begint het likken omdat er idd een klein stukje is blijven vastzitten of is het gewoon een toevallige actie. Dit likken geeft een prettig gevoel. Geregeld zie je dat de hond het na die eerste keer blijft doen. Het uitlikken van de bak wordt een gewoonte zonder specifieke reden. Wanneer het niet afgeblokt wordt zie je geregeld dat de hond na het uitlikken van de bak ook verder gaat met de grond. Jij zou dan de conclusie kunnen trekken dat ze nog meer honger heeft gekregen omdat ze nu ook de grond aflikt.

Ps ik zeg niet dat het meisje geen honger heeft en/of dat het niet goed is eens te kijken naar haar menu en vooral wat ze allemaal tussendoor krijgt op het werk; zeg alleen dat je niet direct moet concluderen dat ze honger heeft omdat ze de bak uitlikt (ze is niet af aan het vallen en is niet te mager). Ik zou de bak gewoon wegpakken zodra het eten op is. Geen gelik meer (En toch ook haar menu onder de loep nemen en de tussendoortjes).
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3326856
Ik zou ook 1 grotere en 1 kleinere maaltijd geven. Dat werkte hier erg goed bij mijn onverzadigbare kater. Dan heeft hij het gevoel tenminste 1x per dag deftig te eten ipv 2x weinig ( naar zijn idee).

Wat je ook kan doen is haar kleine maaltijd in een soepje veranderen. Dus een flinke kluts water erbij. Dat wordt bij katten met blaas- en nierproblemen soms toegepast om te zorgen dat ze voldoende vocht binnen krijgen, maar het zorgt ook dat de maaltijd een stuk groter lijkt. Bij beide maaltijden zou ik het niet doen. Zorg dat ze ook 1 keer per dag echt een stevige maaltijd krijgt.

Die tussendoortjes zou ik ook tot het minimum beperken. Zijn vast dikmakers en van de hele dag door wat te krijgen, krijgt ze net honger.
En dan kan je haar normale maaltijden iets groter maken. Win-win zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3326868
Zuzanna schreef:Een calciumbot is zo'n ding:
https://www.welkoop.nl/winkel/dier/huis ... uk_1192778

Ik geef haar inderdaad vaak eten in haar kong of puzzel. Dan merk ik dat ze inderdaad iets verzadigder is. Desondanks vraagt ze ook dan om meer.

Groenten krijgt ze in verhouding aardig wat ja, omdat ze zo'n honger heeft. Er zit overigens geen groente in haar kvv.

Ik zal mijn vriend eens aan de tand voelen wat ze bij hem op het werk precies krijgt. Het is zo gelopen omdat Ziva in eerste instantie niets moest hebben van klanten, bezorgers en alle andere mensen die daar komen. Dus krijgt ze van iedereen lekkers toegestopt om een beetje te lijmen. Vooral de bezorgers, die hebben schijnbaar gewoon dingen die ze mee kunnen nemen als ze ergens naar toe moeten met een minder lieve hond.
Ik heb daar weinig vat op, vandaar dat ik het maar zo gelaten heb. De hoeveelheid voer die ze krijgt is er automatisch op aangepast. Maar misschien wordt het tijd mijn vriend hierin iets meer te sturen.
Dan is het wel de moeite waard dat even na te gaan ja.

Want los van het feit dat ze ongemerkt meer binnen kan krijgen dan je denkt met zulke extra's, wordt ook elke keer de spijsvertering aan de gang gezet. Ik ben sowieso fan van 1 maaltijd per dag om die reden. Gewoon 1 keer de maag goed vol en de rest van de tijd rust in de tent. En acht, een snackje hier of daar mag best, maar hoe vaker je iets geeft, hoe vaker je de spijsvertering "aan" zet.

Wat voor merk kvv voer je? En hoe vet is die?
Door Zuzanna
#3326897
Een grote en een kleine, of zelfs maar één maaltijd op een dag, is een optie.
Remy heeft ook een punt. We hadden vandaag een wortel over, dus die hebben we aan Ziva gegeven. Doen we vaker. Maar ze had bepaald geen haast om dit op te eten, pas na een paar uur deed ze dat. Dus wellicht valt het met de honger wel mee?

@ Kaela: tja, welk merk... Volgens mij merkloos, het wordt verkocht op een verkooppunt hier in de buurt. Van een kennis had ik er goede ervaringen over gehoord, alle informatie die ik kon vinden zag er goed uit (op inderdaad een wat hoog vetpercentage na) en de ervaring tot nu toe is ook erg goed. Informatie staat hier: https://www.petgigant.nl/webshop/vers-vlees/
De soorten die ik geef bevatten meestal 8-12% vet, met eend en vis als uitschieters van 23 en 25%. Ik heb flink zitten puzzelen in een excel bestand om het gemiddelde vet percentage, eiwit, verhouding calcium/fosfaat, etcetera zo optimasl mogelijk te krijgen maar wel een mooi aantal diersoorten zonder dat er één domineert. Als je wil kan ik je precies de aantallen geven die Ziva per twee weken krijgt ;)
Ik kan er naast zitten maar volgens mij is het gemiddeldd vet percentage wat ik Ziva voer 16%.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3326919
Zuzanna schreef:Een grote en een kleine, of zelfs maar één maaltijd op een dag, is een optie.
Remy heeft ook een punt. We hadden vandaag een wortel over, dus die hebben we aan Ziva gegeven. Doen we vaker. Maar ze had bepaald geen haast om dit op te eten, pas na een paar uur deed ze dat. Dus wellicht valt het met de honger wel mee?

@ Kaela: tja, welk merk... Volgens mij merkloos, het wordt verkocht op een verkooppunt hier in de buurt. Van een kennis had ik er goede ervaringen over gehoord, alle informatie die ik kon vinden zag er goed uit (op inderdaad een wat hoog vetpercentage na) en de ervaring tot nu toe is ook erg goed. Informatie staat hier: https://www.petgigant.nl/webshop/vers-vlees/
De soorten die ik geef bevatten meestal 8-12% vet, met eend en vis als uitschieters van 23 en 25%. Ik heb flink zitten puzzelen in een excel bestand om het gemiddelde vet percentage, eiwit, verhouding calcium/fosfaat, etcetera zo optimasl mogelijk te krijgen maar wel een mooi aantal diersoorten zonder dat er één domineert. Als je wil kan ik je precies de aantallen geven die Ziva per twee weken krijgt ;)
Ik kan er naast zitten maar volgens mij is het gemiddeldd vet percentage wat ik Ziva voer 16%.
Ja gut, ik heb geen idee van hoeveel vet je gemiddeld wilt voeren in een menu aan procenten. We adviseren hier altijd wel om niet op 1 paard te wedden. Bij kvv moet je altijd maar vertrouwen op de mooie blauwe ogen van de fabrikant. En als ik dan op de site kijk en de eerste rol die ik aanklik is premium rund, die aangeprijst wordt als 100% compleet terwijl er enkel rundvlees, runderorganen en 20% "natuurlijke calciumbron" inzit. Dat is niet compleet. En de tweede is 100% compleet lam en daar zitten alleen maar organen in. Ik weet niet hoe je daarmee evenwichtig kan voeren? Maar het is in ieder geval niet volledig duidelijk wat er nog precies inzit aan calciumbron.

Ik zou je adviseren om een paar merken erbij te gaan voeren en dan magere varianten te pakken. Dat percentage kan best wat omlaag en dan zul je gaan zien dat je meer kan gaan voeren zonder dat ze dikker wordt. En dan voer je ipv vet ook nog eens voedingsstoffen, dus win-win.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3326923
Natuulijke calciumbron is normaal bot. 20% kaal bot dan in dit geval.
Dan kán die rund wel compleet zijn... Ik zeg wel kan want er wordt niet gespecifieerd he.
De lam zowiezo niet.

Ik zou denken dat ze met die 100% compleet eerder willen zeggen dat het 1 zuivere diersoort is. Dus 100% rund en niets anders.

Gemiddeld 16% vet is geloof ik niet overdreven.
Door Zuzanna
#3326943
Ja, 'natuurlijke calciumbron' is bot. Voorheen stond dat er op, sinds ze de nieuwe site hebben zijn de etiketten en omschrijving veranderd. Ik heb t nagevraagd, hij kreeg vragen van mogelijke klanten die bezorgd waren dat dat gevaarlijk zou zijn dus hij heeft de omschrijving veranderd maar de samenstelling is hetzelfde als voorheen. Dat is ook wat ik zie, de samenstelling is hetzelfde als voorheen en de stukjes bot zie ik zitten.

Ik weet dat het beter is meer dan één merk te geven. Helaas moet ik ook rekening houden met mijn vriend, hij moet de kvv ook kunnen en willen kopen en geven. En hij is daarin minder gemotiveerd dan ik. Dus ik moet het een beetje simpel houden. Vandaar dat ik ben uitgekomen op één merk, ik ben blij dat ik een merk heb gevonden waar ik achter sta en blij ben met de prijs-kwaliteit verhouding.

Edit: met compleet bedoelen ze dat je aan een soort worst genoeg zou hebben. Dat klopt niet, want er zit geen premix in. Ik geef daarom zo'n 7 verschillende soorten.
Door Sassol
#3327383
Hoeveel weegt de hond? Want 500g KVV voor een kruising Berner, lijkt me nogal weinig. Of krijgt hij 2x 500g?
Een gemiddelde van 16% vet reken ik overigens wel tot een 'wat vettere' KVV.
Kan hij misschien Kiezebrink bestellen? Die moet je ook afwisselen om compleet te maken maar de haasmix heeft bijvoorbeeld maar 6% vet. Paard/wilde duif 9%, kalkoen/fazant/kwartel 11%. Vis/zalmmix kun je ook geven maar ik geef zelf dan liever de voorkeur aan een omega 3 olie.

En verder ben ik ook benieuwd wat de hond gedurende de dag beweegt of aan uitdaging heeft. Zo zie ik bij mijn hond terug dat hij bij een dag niks doen een stuk minder tevreden is na zijn eten en gedurende de dag dan wanneer hij lekker een paar uur gelopen heeft.
Vergelijk het maar met jezelf: ga je een uurtje wandelen of een uurtje bankhangen, wanneer heb je meer trek?

En je kunt het inderdaad in een kong stoppen, maar je kunt de kong ook verstoppen! Dan moet ie hem ook nog eerst zoeken voor hij kan eten. Of de kong in een doos in een doos. Handig als je veel oud papier hebt. Dus wees creatief!
Door Zuzanna
#3330282
Al een tijdje niet meer gekeken hier.

Sassol, Ziva weegt 25 kilo. Toen ze pup was dachten we dat ze rond de 35 uit zou komen maar dat is dus niet zo.

Het gaat inmiddels veel beter! Hoe dat precies komt, ik weet het niet. Misschien lag het aan de donkere dagen.
Ik heb mijn vriend gevraagd naar het lekkers geven. Zijn antwoord was heerlijk vaag ('ja dat ligt er maar net aan hoeveel bezorgers er komen en dan ook wie het is, want van die krijgt ze vo veel en van die zo veel. En sommige klanten geven niets en sommige vijf dingetjes dus dat verschilt echt per dag'). Ik had weinig anders verwacht, ik denk ook wel dat dit echt de situatie is. Dus heb ik hem uitgelegd waarom het voor Ziva beter is om niet te veel te krijgen en om wat ze krijgt, gelijkmatig te verdelen. En ik denk wel dat hij daar rekening mee houdt nu.

Qua eten heb ik niets veranderd, hoewel ik jullie adviezen niet vergeten ben. Ik wilde eerst afwachten wat er gebeurde na het gesprekje met mijn vriend. En na twee weken was het extreme likken en knagen over. De voerbak wordt nog uitgelikt maar als het vlees eruit is mogen de laatste fliebertjes groenten blijven zitten. Haar knaagspul heeft ze nog steeds maar gebruikt ze veel minder.
Ik weet niet hoeveel ze nu weegt maar heb niet het idee dat ze is afgevallen of aangekomen. Volgende week moeten we naar de da voor een onderzoek en dan gaat ze weer op de weegschaal.

Bedankt voor al het meedenken!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door