Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3327327
Hubie80 schreef:

Ze weegt iets minder dan 8kg. Wij geven haar nu ongeveer 400gr. De rollen zijn 500gr, gooien nu 100 Gr weg per dag.
Kunnen wij die 100gr de volgende dag weer geven en aanvullen met het volgende menu?
Je hoeft die 100 gram niet weg te gooien hoor, dat is zonde. Het is twee dagen goed in de koelkast dus dat kan je de volgende dag gewoon geven.
Ik snij de worsten in de juiste hoeveelheid en dat verpak ik dan per dag. Ik snij ze als ze nog bevroren (klein beetje laten ontdooien zodat ze snijdbaar zijn) en doe ze dan in de vriezer.
#3327333
Hubie80 schreef:Nee, ze heeft 1 dag het vis gekregen.
Wij hebben het barfmenu compleet gekocht.
Dit bestaand uit,
BARFmenu – NATUURLIJK!,
BARFmenu – KIP,
BARFmenu – EEND,
BARFmenu – LAM,
BARFmenu – VIS.

Maar ik wil dus van verschillend merken wat halen zodat ik wat kan wisselen van merk. Of is een merk bestellen, die op maken, dan een ander merk bestellen voor de afwisseling?

Tot nu toe was haar menu dus als volgt.

Zaterdag Vis
Zondag Kip
Maandag eend
Dinsdag lam.

Ze weegt iets minder dan 8kg. Wij geven haar nu ongeveer 400gr. De rollen zijn 500gr, gooien nu 100 Gr weg per dag.
Kunnen wij die 100gr de volgende dag weer geven en aanvullen met het volgende menu?
Ah ok. Oef. :)
Het klonk anders in je bericht.

Nu, je kan idd best merken afwisselen en wat je noemt is prima. Of je ze door elkaar of na elkaar voert mag je zelf kiezen, al is door elkaar eigenlijk ietsje beter bij een pup. Hangt er ook vanaf hoeveel je per keer koopt natuurlijk. Per week is niets, maar pas om de 2 maanden van merk wisselen is minder handig. :)

Je kan uiteraard de restjes van de dag ervoor eerst voeren en aanvullen.
Weggooien mag je zeker nooit doen. Ofwel binnen de 2 dagen opvoeren, ofwel eerst in dagporties verdelen en dan telkens maar voor 1 dag uithalen. Maar als je telkens maar 100gr over hebt denk ik dat doorschuiven je beter zal bevallen. Dan hoef je gewoon om de 4 dagen eens niets uit te halen.

Als ze er diarree van krijgt is het misschien handiger de vis steeds met iets anders te combineren. Dat hoeft niet ingewikkelder te zijn dat dat je die gewoon uithaalt op het moment dat je 200gr over hebt van de dag ervoor. En dan heb je nog 300gr voor de dag erna. Zoals eerder aangegeven is barfmenu vaak nogal stoppend dus combineert dat goed met laxerendere rollen zoals de vis.

1x per week een rol van dit vismenu is prima want hij bevat niet enkel vis. Bij enkel vis geef je beter iets minder vaak.
#3327340
pearlsofpassion schreef:Ah ok. Oef. :)
Het klonk anders in je bericht.

Nu, je kan idd best merken afwisselen en wat je noemt is prima. Of je ze door elkaar of na elkaar voert mag je zelf kiezen, al is door elkaar eigenlijk ietsje beter bij een pup. Hangt er ook vanaf hoeveel je per keer koopt natuurlijk. Per week is niets, maar pas om de 2 maanden van merk wisselen is minder handig. :)

Je kan uiteraard de restjes van de dag ervoor eerst voeren en aanvullen.
Weggooien mag je zeker nooit doen. Ofwel binnen de 2 dagen opvoeren, ofwel eerst in dagporties verdelen en dan telkens maar voor 1 dag uithalen. Maar als je telkens maar 100gr over hebt denk ik dat doorschuiven je beter zal bevallen. Dan hoef je gewoon om de 4 dagen eens niets uit te halen.

Als ze er diarree van krijgt is het misschien handiger de vis steeds met iets anders te combineren. Dat hoeft niet ingewikkelder te zijn dat dat je die gewoon uithaalt op het moment dat je 200gr over hebt van de dag ervoor. En dan heb je nog 300gr voor de dag erna. Zoals eerder aangegeven is barfmenu vaak nogal stoppend dus combineert dat goed met laxerendere rollen zoals de vis.

1x per week een rol van dit vismenu is prima want hij bevat niet enkel vis. Bij enkel vis geef je beter iets minder vaak.
Bij een rol met enkel vis kan je elke 10e dag vis geven. Uitgangspunt is nl.dat niet meer dan 10% van je menu uit vis bestaat.
#3327350
Hubie80 schreef:Hoe moeten wij dat doen met het vis menu? Kan dit dan wel op 1 dag in de week of toch anders geven?
1 Dag in de week kan wel met de BarfMenu Vis omdat het niet 100% vis is, maar aangezien Fiep meteen dunne ontlasting had na de vis zou ik het over 2 dagen verdelen en het bijvoorbeeld met Natuurlijk! geven. Niet met eend, eend geeft waarschijnlijk ook iets zachtere ontlasting omdat het vrij vet is.
KVV kun je prima 2 dagen ontdooit in de koelkast bewaren. Wij gebruiken daar aparte afsluitbare bakjes voor. Dus vroeg in de avond de rol uit de vriezer, plastic eraf, in een bakje (of meerdere bakjes) de koelkast in. De volgende dag en de dag daarop kun je het gebruiken voor de maaltijden.
Voor BarfMenu hebben we deze araven van 1.8l, er past overdwars 1 rol in.
Wat ik soms ook doe is de rol in het plastic een uurtje in de koelkast en dan doormidden snijden met een groot scherp koksmes, dan past het in deze komax 900ml.
#3327382
pike schreef:Ik wil je nog graag even waarschuwen voor de barfmenu's met dierlijke vezels. Die vezels zijn haren. Niet elke hondenmaag kan dat waarderen (lees: het wordt uitgekotst).
Ik heb er zelf geen ervaring mee hoor , maar ik hoor nogal eens dat menig hond ook piepend probeert te poepen als er dierlijke vezels in zitten
#3327444
smulpaap schreef:Ik heb er zelf geen ervaring mee hoor , maar ik hoor nogal eens dat menig hond ook piepend probeert te poepen als er dierlijke vezels in zitten
Geen idee. Mijn honden aten vroeger reekoppen met huid en haar. Dat was behoorlijk dik en stug haar. En dat werd probleemloos verwerkt en uitgepoept. Ik heb dat indertijd ervaren als een geweldige inpakker. Maar als ze konijnenoren met dat zachte haar eraan eten, dan kotsen ze dat wèl uit. Je hebt dus haar en je hebt haar. En bij niet alle honden zal het werken zoals bij de mijne. Het is een kwestie van uitproberen denk ik. Maar ik zie het nut niet van haar toevoegen aan de kvv. Je hebt ook geen flauw idee om hoeveel haar het gaat.
#3327446
pike schreef:Geen idee. Mijn honden aten vroeger reekoppen met huid en haar. Dat was behoorlijk dik en stug haar. En dat werd probleemloos verwerkt en uitgepoept. Ik heb dat indertijd ervaren als een geweldige inpakker. Maar als ze konijnenoren met dat zachte haar eraan eten, dan kotsen ze dat wèl uit. Je hebt dus haar en je hebt haar. En bij niet alle honden zal het werken zoals bij de mijne. Het is een kwestie van uitproberen denk ik. Maar ik zie het nut niet van haar toevoegen aan de kvv. Je hebt ook geen flauw idee om hoeveel haar het gaat.
Ik gaf mijn vorige viertal bv ook konijnenkoppen met vacht . Of wilde eendenkoppen , dat was idd een betere inpakker dan pens
Pootjes in de vacht ging ook prima , maar het zachte haar aan de romp ging dus niet
Maar ja , als je zelf samenstelt weet je wat je geeft , en wat en hoeveel er in die kvv gaat ?
#3327526
smulpaap schreef:Ik gaf mijn vorige viertal bv ook konijnenkoppen met vacht . Of wilde eendenkoppen , dat was idd een betere inpakker dan pens
Pootjes in de vacht ging ook prima , maar het zachte haar aan de romp ging dus niet
Maar ja , als je zelf samenstelt weet je wat je geeft , en wat en hoeveel er in die kvv gaat ?
Klopt, je weet niet welke haren van welke soort en hoeveel er in gaat.
Wel grappig van die eendenkoppen. WIlde eendenkoppen en/of ganzenkoppen was hier een beetje een drama. In elk geval het gehemelte van die koppen dat ging helemaal niet goed, die kwamen terug.

Weet je, ik ben mij momenteel aardig aan het verdiepen in kvv, aangezien mijn oudste het niet goed meer doet met botten. En ik zelf meer dan genoeg heb van het zelf malen met een kreunende molen, en steeds meer moeite moet doen om aan fatsoenlijke spullen te komen. Maar mijn hemel, goed barf voeren is een eitje vergeleken bij kvv. Ik ben er nog niet van overtuigd dat je dat goed kan voeren ::)
#3327529
pike schreef:Klopt, je weet niet welke haren van welke soort en hoeveel er in gaat.
Wel grappig van die eendenkoppen. WIlde eendenkoppen en/of ganzenkoppen was hier een beetje een drama. In elk geval het gehemelte van die koppen dat ging helemaal niet goed, die kwamen terug.

Weet je, ik ben mij momenteel aardig aan het verdiepen in kvv, aangezien mijn oudste het niet goed meer doet met botten. En ik zelf meer dan genoeg heb van het zelf malen met een kreunende molen, en steeds meer moeite moet doen om aan fatsoenlijke spullen te komen. Maar mijn hemel, goed barf voeren is een eitje vergeleken bij kvv. Ik ben er nog niet van overtuigd dat je dat goed kan voeren ::)
Dat hadden ze hier alle vier met snavels . Ze kotsten nooit , maar grotere snavels van bv gans werd niet verdragen

En ja , als je gewend bent om zelf samen te stellen is kvv een hele puzzel
#3327535
pike schreef:Klopt, je weet niet welke haren van welke soort en hoeveel er in gaat.
Wel grappig van die eendenkoppen. WIlde eendenkoppen en/of ganzenkoppen was hier een beetje een drama. In elk geval het gehemelte van die koppen dat ging helemaal niet goed, die kwamen terug.

Weet je, ik ben mij momenteel aardig aan het verdiepen in kvv, aangezien mijn oudste het niet goed meer doet met botten. En ik zelf meer dan genoeg heb van het zelf malen met een kreunende molen, en steeds meer moeite moet doen om aan fatsoenlijke spullen te komen. Maar mijn hemel, goed barf voeren is een eitje vergeleken bij kvv. Ik ben er nog niet van overtuigd dat je dat goed kan voeren ::)
Je kan ook gewoon gemalen bot kopen he. Vast een stuk eenvoudiger en beter. ;)
#3327537
pearlsofpassion schreef:Je kan ook gewoon gemalen bot kopen he. Vast een stuk eenvoudiger en beter. ;)
Eenvoudiger ja, zonder meer. Natuurlijk heb ik dat geprobeerd. Maar beter, nee zeer zeker niet. Ik vond het vieze en vette smurrie en niet voor herhaling vatbaar.
#3327539
pike schreef:Eenvoudiger ja, zonder meer. Natuurlijk heb ik dat geprobeerd. Maar beter, nee zeer zeker niet. Ik vond het vieze en vette smurrie en niet voor herhaling vatbaar.
Ah oei. Ja, das wel jammer dan...
Dat hoort natuurlijk niet...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door