Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Hubie80
#3326328
Hallo,

Wij hebben op 1 januari onze labrador pup opgehaald, genaamd Fiep!!
Na een paar dagen wennen willen wij gaan beginnen met KVV.

Omdat dit onze eerste hond Twijfelen wij behoorlijk.
Dierenspeciaalzaak in de buurt is “ tegen” KVV ivm hygiëne.
Fokker heeft er ook nooit over gesproken. Wij zijn dus zelf op onderzoek uit gegaan.
Hier de afgelopen weken veel gelezen en ook op voerwijzer.

Nu hebben wij Alaska KVV gezien op http://www.voerwijzer.com
Dit is een KVV die binnen ons budget valt en goed staat aangeschreven.

Omdat dit onze eerste hond twijfelen wij behoorlijk.
Het volgende menu willen wij geven, volgens voerwijzer.com

Voorbeeld menu voor pups van grote rassen
Dit menu is geschikt voor alle pups (en volwassen honden), maar dit is een menu met een lager calciumgehalte wat specifiek geschikt is voor pups met risico op groeipijn.

4x puppymix
1x lam
1x konijn
1x eend
56% vlees en bot (ong 20% bot)
16% hart
12% groenten
6,5% pens
5% lever
1,5% nier
3% overige
6% zalm
0,5% calcium en 0,35% fosfor
15% eiwit en 12% vet
Pups
Voor pups onder de 14 weken bevat de puppymix te weinig fosfor volgens de richtlijnen van de Fediaf. Er zit namelijk 1,75 gram fosfor per 1000 kcal in en 2,25 gram is de minimum-aanbeveling voor pups jonger dan 14 weken. Dit betekent niet dat een fosfortekort gegarandeerd is, maar ik zou er wel rekening mee houden. Voor pups ouder dan 14 weken is het wel geschikt, voor hen is het aanbevolen minimum 1,75 gram. Het is sowieso beter om het aan te vullen met andere mixen, van Alaska zelf of van andere merken.

Tevens gaan wij haar 1 eitje per week geven.
Maar omdat onze pup 10 weken is moeten wij nog wat fosfortekort krijgt met dit menu moeten wij hier rekening mee houden. Hoe is dit aan te vullen.

Jullie tips en of aanvullingen?
#3326334
Hubie80 schreef:Hallo,

Wij hebben op 1 januari onze labrador pup opgehaald, genaamd Fiep!!
Gefeliciteerd! Wat een geweldige naam, Fiep! Ik wens jullie heel veel plezier en geluk met Fiep!
Na een paar dagen wennen willen wij gaan beginnen met KVV.
Goed plan :)
Omdat dit onze eerste hond Twijfelen wij behoorlijk.
Dierenspeciaalzaak in de buurt is “ tegen” KVV ivm hygiëne.
Ja, lekker laten lullen zou ik zeggen. Dierenspeciaalzaken zijn nou in de regel niet bepaald de adresjes waar je goede informatie krijgt omtrent hondenvoeding. De meeste zijn brok georiënteerd. Dus, vergeet het maar!
Fokker heeft er ook nooit over gesproken. Wij zijn dus zelf op onderzoek uit gegaan.
Hier de afgelopen weken veel gelezen en ook op voerwijzer.

Nu hebben wij Alaska KVV gezien op http://www.voerwijzer.com
Dit is een KVV die binnen ons budget valt en goed staat aangeschreven.

Omdat dit onze eerste hond twijfelen wij behoorlijk.
Het volgende menu willen wij geven, volgens voerwijzer.com

Voorbeeld menu voor pups van grote rassen
Dit menu is geschikt voor alle pups (en volwassen honden), maar dit is een menu met een lager calciumgehalte wat specifiek geschikt is voor pups met risico op groeipijn.

4x puppymix
1x lam
1x konijn
1x eend
56% vlees en bot (ong 20% bot)
16% hart
12% groenten
6,5% pens
5% lever
1,5% nier
3% overige
6% zalm
0,5% calcium en 0,35% fosfor
15% eiwit en 12% vet
Pups
Voor pups onder de 14 weken bevat de puppymix te weinig fosfor volgens de richtlijnen van de Fediaf. Er zit namelijk 1,75 gram fosfor per 1000 kcal in en 2,25 gram is de minimum-aanbeveling voor pups jonger dan 14 weken. Dit betekent niet dat een fosfortekort gegarandeerd is, maar ik zou er wel rekening mee houden. Voor pups ouder dan 14 weken is het wel geschikt, voor hen is het aanbevolen minimum 1,75 gram. Het is sowieso beter om het aan te vullen met andere mixen, van Alaska zelf of van andere merken.

Tevens gaan wij haar 1 eitje per week geven.
Maar omdat onze pup 10 weken is moeten wij nog wat fosfortekort krijgt met dit menu moeten wij hier rekening mee houden. Hoe is dit aan te vullen.

Jullie tips en of aanvullingen?
Fosfor zit in vlees en orgaanvlees (behalve pens, daar zit natuurlijk wel fosfor in, maar ook een hoger gehalte aan calcium). Waarom maak je het jezelf niet gewoon makkelijk door tot 14 weken dan wat anders te voeren, iets dat dan volgens de voerwijzer wel geschikt is? Je hebt het over 6 weekjes. Want anders moet je de KVV op goed geluk gaan zitten aanvullen. Nou, aangezien je toch nooit 100% zeker weet wat er in de gemalen prak zit, lijkt mij dat niet de meest logische keuze, eerlijk gezegd.
#3326364
Gefeliciteerd met Fiep!

Waarom zou je gokken op 1 merk?
Dan ben je dus volkomen afhankelijk van wat Alaska in z'n kvv stopt.
Het advies hier op BP is dan ook om juist meerdere merken af te wisselen. Als je budget Alaska toelaat dan zijn er echt diverse goede merken te vinden die je kunt afwisselen.

Puppy kvv is voor een pup van 10 weken overigens pertinente onzin. Het is doorgaans erg fijn gemalen en daardoor geschikt voor afspenen van pups. Maar voor een pup van 10 weken is het echt niet nodig. Die kan gewoon de normale kvv eten.

In dit topic vind je meer info over starten met kvv viewtopic.php?f=5&t=134715
#3326367
Ik voer Alaska aan mijn volwassen hond, ik vind het op zich wel een mooie KVV. Het enige is wel; de zalm KVV is erg vet en mijn hond verdraagt dat niet zo goed. Ik zou die of mengen met bv de kip of ipv de KVV af en toe echte vis voeren. Ik heb nu voor dat laatste gekozen omdat ik het zelf ook nogal, Uh, stinkende derrie vindt :biggrin2: Vis KVV is vaak wat slapper en mijn man maakte de rol wat enthousiast open waardoor de vis zowat op het plafond zat... .
Ik geef nu zalmolie (Grizzly) en af en toe makreel of haring of de vismix van meat-4-dogs.

Voor wat betreft de fosfor kan ik je niet helpen, toen mijn honden nog pup waren voerde ik nog geen KVV ;) (kende het nog niet)

Andere merken die ik ook voer zijn Carnibest, meat4dogs en DARF, soms ook kivo.
#3326599
Bedankt voor jullie reactie's.
Ik ga nog even goed naar de verschillende kVV kijken en deze wellicht afwisselen.

Nog een vraag, als wij een dag bv 1,1% calcium geven en de dag erna 0,6%, mag je dit dan optellen om onder de 0,8% te blijven of is het noodzakelijk om elke dag onder de 0,8% calcium te blijven?

Wat betreft de hoeveelheid voeding per dag.
Op Voerwijzer en ook hier kom ik voor de labrador, nu 8kg, op 400 gram.
Straks als Fiep volwassen is en rond de 30kg. zou dat neer komen op 900 gram.

Als ik echter op de website van Bandit kijk is dit hun voeradvies:
volwassen honden: 12,5-15 gram per kilo lichaamsgewicht per dag.
pups en zogende honden: 25-30 gram per kilo lichaamsgewicht per dag.
Door fransbulletje
#3326652
Oliver, engelse bulldog, is groot geworden op Carnibest.
Niet iedereen is enthousiast over carnibest vanwege de toegevoegde premix en wat rijst.
Echter het is een merk wat al zo lang op de markt is, stabiel van kwaliteit en compleet door de premix.
Voor mij dus juist een reden om Oliver dat als pup te voeren.
De basis was voor hem Carnibest biologisch en daarnaast ben ik gaan afwisselen met andere merken als carnivoer, bandit, darf en Alroda.
Als pup at Oliver 60-70 gram per kg lichaamsgewicht, nu is hij bijna 3 jaar en krijgt hij 20 gram per kg lichaamsgewicht.
#3326666
Hubie80 schreef:Bedankt voor jullie reactie's.
Ik ga nog even goed naar de verschillende kVV kijken en deze wellicht afwisselen.

Nog een vraag, als wij een dag bv 1,1% calcium geven en de dag erna 0,6%, mag je dit dan optellen om onder de 0,8% te blijven of is het noodzakelijk om elke dag onder de 0,8% calcium te blijven?

Wat betreft de hoeveelheid voeding per dag.
Op Voerwijzer en ook hier kom ik voor de labrador, nu 8kg, op 400 gram.
Straks als Fiep volwassen is en rond de 30kg. zou dat neer komen op 900 gram.

Als ik echter op de website van Bandit kijk is dit hun voeradvies:
volwassen honden: 12,5-15 gram per kilo lichaamsgewicht per dag.
pups en zogende honden: 25-30 gram per kilo lichaamsgewicht per dag.
Als je het mij vraagt is het geen enkel probleem om dat af te wisselen. Pups eten niet iedere dag hetzelfde. Wolvenpups niet en BARF etende pups ook niet. Als ik vandaag kippennekken aan pup geef en morgen parelhoenkarkas krijgt hij op dag 1 meer dan 2 keer zoveel calcium binnen (ongeveer he) als op dag twee omdat kippennekken heel rijk zijn aan calcium. Daar is echt nog nooit 1 pup van scheef opgegroeid.

Bandit adviseert al zo lang het merk bestaat een lagere hoeveelheid voeding dan alle andere merken KVV. En ik heb dat nooit begrepen. Ik heb ooit wel eens iemand horen schrijven dat het is omdat het biologisch is en honden minder daarvan nodig hebben maar heel eerlijk? Dat lijkt me onzin. Mijn honden eten voor een groot deel biologisch maar hebben toch echt als pup 5% tot 7% van hun gewicht (van dat moment) nodig. Een Dalmatierpup weegt ongeveer 7 kg als ze op 8 weken bij je komen wonen en dan eten ze echt 70 gram per dag per kg lichaamsgewicht hoor. Voer ik dat niet, vallen ze van hun graatje. Nou zijn Dalmatiers iets actiever dan Labrador pups en hebben wat meer energie nodig maar 400 gram is voor een Labje ook echt wel minimaal hoor (je moet zelfs nog kijken of Fiep daar niet te dun op wordt en zo ja: meer voeren!!!). Als Fiep volwassen is, eet ze beduidend minder voer dan als ze pup is. En dan moet je eerder denken aan 20 gram per kg lichaamsgewicht dus dat is volgens mijn rekenmachientje 20 x 30 = 600 gram. Zou ze heeeeel actief zijn, zou het kunnen dat ze 3% (of 30 gram) nodig heeft en dan zit je aan de 900 gram. Dus ergens daar tussen (tussen de 600 en 900 gram) moet je rekenen voor als ze volwassen is.
#3326672
Lekker afwisselen!!!
En let wel op, want alaska is veranderd qua inhoud. Er zit nu meer orgaan in. En daar ben ik persoonlijk niet blij mee.
Bandit geef ik ook gewone hoeveelheid net al de andere, want ander krijg ik botjes op poten!!
#3327289
Heel fijn deze reacties.

Wij zijn afgelopen zaterdag gestart met Barfmenu. Begonnen met de vis menu. Bevat: Makreel, zalm, kippenvlees en kippenbotten. Verrijkt met dierlijke vezels, zalmolie, vitaminen en mineralen.
Achteraf vraag ik mij af of wij niet beter een vlees menu hadden moeten geven. Mevrouw zit behoorlijk aan de diarree.

Maar valt heel goed in de smaak. Eten is echt heel snel op, waar ze op de brok nog behoorlijk liet staan.

Toch nog wat vragen voor de zekerheid.

Kunnen wij ook 3 dagen achter elkaar bv kip geven? De afwisseling is toch genoeg diersoorten in de 5/6 weken?
Of moet er elke dag een ander menu voor mevrouw in haar bakje liggen?
En kunnen wij bv de kip die over is in de ochtend geven en de middag beginnen met paard?

Ik wil wat andere soorten kvv gaan bestellen. En zit te denken om deze rollen KVV:
BARFmenu® – Eend Bevat: Eendenvlees, eendenbotten en eendenorganen. Verrijkt met dierlijke vezels, zalmolie, vitaminen en mineralen.
Haaks BARF Vers Vlees Kip Samenstelling: 55% kippenspiervlees, 15% kippenorgaan, 15% kippenbot en 15% groente
Haaks BARF Vers Vlees Paard 55% paardenspiervlees, 15% paardenorgaan, 15% paardenbot en 15% groente
Alaska Vers Vlees Lam Samenstelling 85% Lam: pens (40%), bevleesde ribben (10%), hart (10%), lever (10%), vlees (5%), vet (5%), long (5%), 15% groentemix: wortel (5%), spinazie (5%), bloemkool (5%).
Alaska Vers Vlees Zalm 85% Zalm: lijven (55%), koppen (30%), 15% groentemix: wortel (5%), spinazie (5%), bloemkool (5%).
Alaska Vers Vlees Rund 85% Rund: pens(30%), bevleesde tongbotjes (30%), hart (15%), nier (5%), lever (5%), 15% groentemix: wortel (5%), spinazie (5%), bloemkool (5%).

Graag jullie opmerkingen en/of aanvulling
#3327298
Krijgt ze nu al 4 dagen die vismenu?
Dat mag je niet doen hoor! Dat is veel te veel vis! Waarom start je met maar 1 smaak? Je moet ze afwisselen om een compleet menu te krijgen.

Dus haal zo snel mogelijk iets anders dat je kan geven. Liefst kvv maar desnoods wat anders.
Teveel vis kan vitB tekort geven en dat geeft afwijkingen aan het zenuwstelsel. Geef de eerste week maar even helemaal geen vis.
#3327320
Nee, ze heeft 1 dag het vis gekregen.
Wij hebben het barfmenu compleet gekocht.
Dit bestaand uit,
BARFmenu – NATUURLIJK!,
BARFmenu – KIP,
BARFmenu – EEND,
BARFmenu – LAM,
BARFmenu – VIS.

Maar ik wil dus van verschillend merken wat halen zodat ik wat kan wisselen van merk. Of is een merk bestellen, die op maken, dan een ander merk bestellen voor de afwisseling?

Tot nu toe was haar menu dus als volgt.

Zaterdag Vis
Zondag Kip
Maandag eend
Dinsdag lam.

Ze weegt iets minder dan 8kg. Wij geven haar nu ongeveer 400gr. De rollen zijn 500gr, gooien nu 100 Gr weg per dag.
Kunnen wij die 100gr de volgende dag weer geven en aanvullen met het volgende menu?
#3327323
Ja, die BarfMenu Compleet is aardig, maar ik vind dat daar in verhouding heeel veeel kip in zit. Want die kip zit dus niet alleen in Kip maar ook in Natuurlijk!, Vis en Lam. Dus als je een ander merk gaat nemen, vermijd kip.
Haaksbarf Geit, Lam en Rund zijn misschien een optie? Alaska Fazant, Rund, Lam?

Begrijp ik goed dat je Konijn niet wilt voeren om achter de hand te kunnen houden voor als je ooit een eliminatiedieet moet starten? Verstandig!

Edit: Oja, die 100 gr kan je uiteraard de volgende dag geven, zonde om weg te gooien!
#3327326
Oké Thanks, gaan wij de kip vermijden bij de andere merken. En wat van Alaska en Haaksbarf aanschaffen.

Hoe moeten wij dat doen met het vis menu? Kan dit dan wel op 1 dag in de week of toch anders geven?

Wat betreft konijn, idd geven wij dit niet ivm elementendieet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door