Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Doortje
#3324989
Hallo,

Ik ben intensief aan het zoeken naar voeding voor mijn hondje met suikerziekte. Dit is 4 weken geleden geconstateerd en we zijn nu bezig met instellen op de insuline. Op goede dagen zit ze op 8 maar op minder goede dagen zit ze vlot op 19.
Ze krijgt nu 2 x daags 125 gr Carnibest diabetes.

Nu mijn vraag. Is het zinvol om extra vezels toe te voegen? Ik heb begrepen dat ze voldoende vezels binnen moeten krijgen, dit om de verteringstijd wat te vertragen (hierdoor minder pieken en een constantere glucosewaarde). Ik krijg alleen niet helder hoeveel vezels in de Carnibest diabetes zit (er zit een hele kleine hoeveelheid bladgroenten in, niet zetmeelhoudend, 1%celstof?) maar is dat voldoende?

En hoe zou ik wat extra vezels toe kunnen voegen? Door extra groenten toe te voegen? En welke dan? Natuurlijk graag iets wat niet haar glucosewaardes omhoog jaagt..

Ik hoor het heel graag als jullie tips hebben! Bedankt alvast! :)
Door Lizzy
#3325058
Doortje schreef:Hallo,

Ik ben intensief aan het zoeken naar voeding voor mijn hondje met suikerziekte. Dit is 4 weken geleden geconstateerd en we zijn nu bezig met instellen op de insuline. Op goede dagen zit ze op 8 maar op minder goede dagen zit ze vlot op 19.
Ze krijgt nu 2 x daags 125 gr Carnibest diabetes.

Nu mijn vraag. Is het zinvol om extra vezels toe te voegen? Ik heb begrepen dat ze voldoende vezels binnen moeten krijgen, dit om de verteringstijd wat te vertragen (hierdoor minder pieken en een constantere glucosewaarde). Ik krijg alleen niet helder hoeveel vezels in de Carnibest diabetes zit (er zit een hele kleine hoeveelheid bladgroenten in, niet zetmeelhoudend, 1%celstof?) maar is dat voldoende?

En hoe zou ik wat extra vezels toe kunnen voegen? Door extra groenten toe te voegen? En welke dan? Natuurlijk graag iets wat niet haar glucosewaardes omhoog jaagt..

Ik hoor het heel graag als jullie tips hebben! Bedankt alvast! :)
Ik denk niet dat het kwaad kan om extra vezels toe te voegen. En dan ook in de vorm van bladgroenten. Dus geen wortel, bataat en dergelijke want daar zit teveel zetmeel in, maar wel waterkers, andijvie, witlof, paksoi, boerenkool, spinazie (niet teveel omdat het zich met calcium bindt), Courgette kan ook. En broccoli ook. Overigens is Chiazaad heel goed voor mensen met diabetes omdat het zoveel vezel bevat en geen koolhydraten. Dat lijkt me ook het overwegen waard om daar een beetje van toe te voegen.
Door Doortje
#3327468
Lizzy schreef:Ik denk niet dat het kwaad kan om extra vezels toe te voegen. En dan ook in de vorm van bladgroenten. Dus geen wortel, bataat en dergelijke want daar zit teveel zetmeel in, maar wel waterkers, andijvie, witlof, paksoi, boerenkool, spinazie (niet teveel omdat het zich met calcium bindt), Courgette kan ook. En broccoli ook. Overigens is Chiazaad heel goed voor mensen met diabetes omdat het zoveel vezel bevat en geen koolhydraten. Dat lijkt me ook het overwegen waard om daar een beetje van toe te voegen.
Bedankt voor je reactie! Heel fijn, ga ik onthouden. Ze krijgt nu nog steeds alleen Carnibest diabetes, we zijn nog steeds aan het instellen. Maar overal komt toch wel duidelijk naar voren dat vezels erg belangrijk zijn. Dus moest ik dat toch ooit willen proberen weet ik wat ik kan geven :)
De groenten moeten die rauw of gekookt?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door