Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door PollekeD
#3324334
Ik heb de nieuwe kb binnen. Op de etiketten staat nu dat er maar heel weinig vlees in zit, en veel bot / organen. Dit komt toch helemaal niet overeen met de richtlijnen voor wat betreft gezonde verhoudingen? Of lees ik het verkeerd?

Ben overigens een tijdje van de kb af geweest, en zag (nadat ik weer kb besteld had) dat de zwarte huiduitslag in de liezen van mn hond weg waren. Ben benieuwd wat er gebeurt nu ik tijdelijk weer volledig kb voer.

Ik zou graag foto's van de etiketten bij voegen, maar dat lukt me niet.
Door eelke
#3324335
Kiezebrink is bij mijn weten dan ook geen kvv, maar dat zijn botmixen. Dus dat klopt wel, er moet nog spiervlees en/of orgaan bij.

Foto's kun je plaatsen door ze op je computer op te slaan, en dan even de beschrijving te volgen die onder het typvlak staat als je een nieuw bericht aan het maken bent, bijlagen en dan plaats inline.
Gebruikersavatar
Door pike
#3324360
eelke schreef:Kiezebrink is bij mijn weten dan ook geen kvv, maar dat zijn botmixen. Dus dat klopt wel, er moet nog spiervlees en/of orgaan bij.
Op hun website schrijven ze

Kiezebrink mixen bevatten gemalen spiervlees, orgaan en bot. De samenstelling van deze mixen is gebaseerd op de BARF methode (Biologically Appropriate Raw Food). Dat wil zeggen:
Vlees: 50-55%, bot: 20-25%, orgaan: 20-25%, in de soorten met pens: 15-30%

Jakkie heeft onlangs Kiezebrink kalkoen gegeten, en dat was zeker niet enkel een botmix. Dan had hij niet meer kunnen poepen, zoveel bot kan hij namelijk niet meer verwerken.
#3324371
Ik dacht ook dat ze van die botmixen afgestapt waren. Nog niet zo lang geleden was het wel nog zo, maar nu zouden ze logischere samenstellingen hebben.

Wat staat er precies op de etiketten? Staat er een datum bij?
Gebruikersavatar
Door pike
#3324379
MIjn rollen zijn in elk geval 8 november geleverd.

Of de vermelde verhouding voor elke mix opgaat weet ik niet. Een voorbeeld:

Bij de lammix staat GEEN bot vermeld (100% Lam; Pens, buiklap, vlees, hart, lever, long en vet) maar de mix heeft wel een calciumgehalte van 0,53% :-\
Hetzelfde geldt voor de paardmix: 100% Paard; Vlees, buiklap, hart en lever, Calciumgehalte 0,43%.
En in de rund zitten botjes (wat dat dan al niet voor botjes mogen zijn) en orgaan maar er wordt geen vlees genoemd (of zou dat aan de botjes zitten? 100% Rund; Botjes, pens, hart, nier en lever, Calciumgehalte 0,52%)

Op de site zelf staan ook de etiketten afgebeeld. Goed leesbaar als je op de foto klikt om te vergroten. En op die etiketten staat precies hetzelfde als dat bij de info van de mix vermeld wordt.

Het lijkt me dat als je kvv voert je gedegen de info moet lezen en dan je keuze moet bepalen. En dan maar hopen dat er in zit wat op de verpakking staat.
Door PollekeD
#3324409
Op de website staan nog de oude etiketten. Ik heb de getallen van de nieuwe etiketten opgeschreven :

%Vlees : %botten : %organen : %overige

Konijn = 38 :24 :28 :10
Rund = 18 :18 : 65 : 0
Eend = 57 : 19 : 25 : 0
Kip = 49 : 21 : 30 : 0
Lam = 28 : 12 : 60 : 0

Uiteraard lees ik etiketten. Ik ben er van uit gegaan dat het voer dat ik een half jaar geleden bestelde nog het zelfde zou zijn, met 50 - 55% vlees ::)

Fotos plaatsen lukt niet. Evt wil ik ze wel naar iemand mailen, als iemand ze wil zien / plaatsen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3324410
PollekeD schreef:Op de website staan nog de oude etiketten. Ik heb de getallen van de nieuwe etiketten opgeschreven :

%Vlees : %botten : %organen : %overige

Konijn = 38 :24 :28 :10
Rund = 18 :18 : 65 : 0
Eend = 57 : 19 : 25 : 0
Kip = 49 : 21 : 30 : 0
Lam = 28 : 12 : 60 : 0

Uiteraard lees ik etiketten. Ik ben er van uit gegaan dat het voer dat ik een half jaar geleden bestelde nog het zelfde zou zijn, met 50 - 55% vlees ::)

Fotos plaatsen lukt niet. Evt wil ik ze wel naar iemand mailen, als iemand ze wil zien / plaatsen.
Maar het botpercentage varieert van 12-24%. Dat is dan toch niet verkeerd lijkt me.
Verder is algemeen bekend dat in kvv veel orgaan zit en minder spiervlees (of spiervlees van mindere kwaliteit). In de "oude" rund en lam zat volgens opgave ook al geen spiervlees. Want spiervlees is duur. En Kiezebrink mixen zijn niet duur als je ze vergelijkt met kvv's waar (volgens zeggen) wel fatsoenlijk spiervlees in zit. Alle waar naar zijn geld dus.

Misschien hebben ze hun etikettering verbeterd, klopt het nu beter met wat er altijd al in heeft gezeten? Want per mix stond er voorheen niet zo'n percentuele verdeling op.

Maar, als op jouw rollen nu iets anders staat dan dat ze in hun webshop zeggen, kan je natuurlijk wel reclameren. Je moet wel krijgen wat ze zeggen te verkopen natuurlijk. Het is een groot, internationaal bedrijf. Daarvan mag je verwachten dat ze de informatie over hun produkten in de webshop up to date houden.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3324414
De kvv wordt ook onder een nieuwe naam geleverd : KB Raw.
http://www.kbraw.eu/
Op deze site staan de nieuwe samenstellingen zo te zien.

-
PollekeD schreef:Op de website staan nog de oude etiketten. Ik heb de getallen van de nieuwe etiketten opgeschreven :

%Vlees : %botten : %organen : %overige

Konijn = 38 :24 :28 :10
Rund = 18 :18 : 65 : 0
Eend = 57 : 19 : 25 : 0
Kip = 49 : 21 : 30 : 0
Lam = 28 : 12 : 60 : 0
Gemiddeld bevat een kvv:
- Bot (15-25%)
- Spiervlees (60-70%)
- Orgaanvlees (10-30%)

Kiezebrink bevat dus in sommige mixen echt fors meer orgaan en minder Spiervlees dan andere kvv. In deze smaken zal het aandeel pens erg hoog zijn denk ik.
Gebruikersavatar
Door pike
#3324417
pluk schreef:De kvv wordt ook onder een nieuwe naam geleverd : KB Raw.
http://www.kbraw.eu/
Op deze site staan de nieuwe samenstellingen zo te zien.
Aha die had ik nog niet gezien!

Maar of de samenstelling ook veranderd is, of de etikettering betere informatie levert? Zo te zien het laatste.
Ik heb niet alle mixen vergeleken, maar als ik naar de paardmix en de rundmix kijk:

Paardmix:
was 100% Paard; Vlees, buiklap, hart en lever, Calciumgehalte 0,43%.
en nu is dat
100% Paard: 60% vlees, 20% buiklap (met rib), 15% hart, 5% lever. Calciumgehalte 0,43%.

En de rundmix:
Er stond: 100% Rund; Botjes, pens, hart, nier en lever, Calciumgehalte 0,52%

nu is dat: 100% Rund: 35% tongbot, 35% pens, 20% hart, 5% nier, 5% lever, calciumgehalte 0,52%

Oftewel: Precies dezelfde mix maar nu met een meer gespecificeerde omschrijving. Veranderd aan de samenstelling is er dan dus niets, er zit evenveel vlees, bot en orgaan in de mixen als voorheen.

Er zit dus net zo veel of zo weinig vlees in als voorheen.
Ik neem aan dat dat voor de andere mixen die ik nog niet bekeken heb ook geldt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door