Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Lizzy
#3328515
pike schreef:Ik ben het er wel mee eens dat ze niet altijd hetzelfde poepen, maar een deel derrie vind ik toch niet normaal eerlijk gezegd. Zal dat eens voorkomen, heus wel, ze vreten ook links en rechts wel eens rommel van de straat, maar toch niet met de regelmaat van de klok een deel wat je liever niet ziet. Op barf poepten mijn honden vrij constant. Ik voerde dagelijks compleet, dus alle dagen bot, spier, orgaan en groente in 1 maaltijd. En lever en vis zorgden meestal voor wat zachtere ontlasting, maar geen derrie. Dat waren altijd nog drolletjes die je fatsoenlijk kon oppakken. Ook op gemalen bot zie ik dat niet. En ik draai nu proef met verschillende soorten kvv en hier zie ik tot nu toe ook geen slechte ontlasting. De kvv is uiteraard wel geselecteerd op bot- en orgaanpercentage en met name ook op vetgehalte.
Stress (bijvoorbeeld door bezoek aan de dierenarts) had bij Duc tot gevolg dat er na het verlaten van de kliniek binnen 10 minuten gepoept moest worden en dan was dat dun. Dat was eenmalig, en ook heel duidelijk gerelateerd.
Goed, ik hoop dat het met ander voer dan toch beter gaat. En er verder niets aan de hand is. ;)
Ja, ik sluit me hier bij aan. Mijn vier honden hebben heus heel af en toe wel eens blubberpoep. Meestal zijn dat Linga en Biscuit want die vuile viezeriken vreten vieze dingen in het bos en met name poep van brok-etende honden. En ze lopen ook heus wel eens een virusje op dat echt diarree geeft. De "kleintjes" hebben vrijwel nooit blubberpoep en ook geen diarree. Maar eigenlijk is de poep hier altijd keurig constant, mooie vaste keuteltjes. En ik voer dan niet eens elke dag compleet (wel elke dag vleesbot met groenten maar ze krijgen hier of orgaanvlees of spiervlees). Ik kan zelfs bladgroenten, lever en een rauw ei in de bakken gooien en ze hebben niet eens dunne poep. Dus ik vind ook dat als de ontlasting chronisch blubber is: dan moet je daar wat mee. Nou komt dit lieve schatje van brokjes, dus ik denk ook dat het wel even duurt voordat het spijsverteringssysteem op een echt goed niveau draait. Dat heeft wel tijd nodig. Maar als het blubberig blijft (diarree vind ik als het er echt als dunne vla of zelfs water uit loopt) dan denk ik dat je verder moet gaan zoeken ja.

Denk trouwens wel dat honden die afgespeend zijn op rauwe voeding, hun hele leven rauwe voeding hebben gegeten mogelijk een voorsprong hebben qua spijsverteringssysteem dan honden die met brok zijn afgespeend of altijd brok hebben gegeten en ik vraag me zelfs af of dat ooit in te halen is.
Gebruikersavatar
Door Does72
#3328524
Lizzy schreef:Ja, ik sluit me hier bij aan. Mijn vier honden hebben heus heel af en toe wel eens blubberpoep. Meestal zijn dat Linga en Biscuit want die vuile viezeriken vreten vieze dingen in het bos en met name poep van brok-etende honden. En ze lopen ook heus wel eens een virusje op dat echt diarree geeft. De "kleintjes" hebben vrijwel nooit blubberpoep en ook geen diarree. Maar eigenlijk is de poep hier altijd keurig constant, mooie vaste keuteltjes. En ik voer dan niet eens elke dag compleet (wel elke dag vleesbot met groenten maar ze krijgen hier of orgaanvlees of spiervlees). Ik kan zelfs bladgroenten, lever en een rauw ei in de bakken gooien en ze hebben niet eens dunne poep. Dus ik vind ook dat als de ontlasting chronisch blubber is: dan moet je daar wat mee.
Het is gelukkig niet chronische blubber poep. Het is ook een tijd gewoon goed geweest.
Nou komt dit lieve schatje van brokjes, dus ik denk ook dat het wel even duurt voordat het spijsverteringssysteem op een echt goed niveau draait. Dat heeft wel tijd nodig. Maar als het blubberig blijft (diarree vind ik als het er echt als dunne vla of zelfs water uit loopt) dan denk ik dat je verder moet gaan zoeken ja.
En het is 1 a 2 dagen vla en waterig geweest, de derde dag had het al weer de vorm van een drol maar nog wel zacht. En vandaag had hij een keurige harde drol. Dus ik hou het op iets verkeerd gegeten.

Denk trouwens wel dat honden die afgespeend zijn op rauwe voeding, hun hele leven rauwe voeding hebben gegeten mogelijk een voorsprong hebben qua spijsverteringssysteem dan honden die met brok zijn afgespeend of altijd brok hebben gegeten en ik vraag me zelfs af of dat ooit in te halen is.
Dat vraag ik me ook af. Bij de fokker kreeg hij brok en wij hebben hem geprobeerd op vlees te zetten maar dan had hij ook diarree en slappe ontlasting. Daarom toch maar weer op brok gezet. Nu wil ik het graag volhouden, omdat ik ervan overtuigd ben dat vers vlees beter is voor hem.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3328529
Ik vind het lastig uitleggen via tekst, want echt diarree achtige derrie structureel is niet een goed teken. Maar in de periode dat Oscar volledig BARF at (en nog niet aan de pijnstillers), was zijn ontlasting echt niet constant. Ondanks dezelfde manier van voeren als Lizzy (vleesbot + orgaan of spier en groente). Hondje van mijn moeder op kvv idem. Bij de franse bullen waar ik mee wandelde hetzelfde. "een lekker satesausje over de drol" zeiden we dan. En ja, wanneer is dat teveel derrie en wanneer niet, geen idee.

Ik bedoel ook niet dat je je per definitie geen zorgen zou maken. Maar de verwachting dat er dag in, dag uit een perfecte harde barfdrol uit komt vind ik dus niet per see een realistische verwachting. En er zit wat mij betreft wel een heel acceptabel gebied tussen die harde barfdrol en het punt waarop je je zorgen moet maken.

Hoop dat ik me zo beter uitgelegd heb.
Door Siberienne
#3328530
Af en toe wat derrie valt bij mij ook onder ‘shit happens’

Wat bij Spot echt een duidelijk verschil was bij zowel de giardia als de colitis daarna; dan had hij eerst gewoon, dan dunner er overheen en dan slijm en bleef hij krampen houden en loze aandrang. Soms kwam er dan nog een flats water uit ook, Dan was hij ook echt niet lekker en wilde niet eten.

Nu heeft hij soms nog een dag met wat slechtere pjoep, soms zonder duidelijke oorzaak, soms omdat hij idd iets gegeten heeft, maar dan stuitert hij verder vrolijk rond en eet goed. De interniste zei daarover ‘soms een keer slijmpoep is geen drama’

En als je voeding rigoureus omgooit, duurt het soms wel maanden voordat de darmflora zich daarop aangepast heeft. Ik heb bij Spot op advies natuurgeneeskundige de phytonics lang gebruikt, echt maanden. Niet zozeer vanwege bindend effect van de psyllium maar wel om de darmflora te helpen aanpassen. Daarbij spelen FOS een belangrijke rol, zitten ook in groentes.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door