Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door sonia
#3319448
Vind altijd moeilijk om te weten hoeveel kvv men moet geven aan een hond die gesteriliseerd is
Moet men net zoals bij brok daar 20 % af doen?
Bv : hond van 44 kilo zou normaal 2 % per kilo moeten krijgen, dat is dan 880 gram - 20 % = 700 gram per dag
Hoe berekenen jullie de hoeveelheid per hond?
Kweet dat best is gewoon op zicht af te gaan maar blijf het moeilijk vinden
Zelf geef ik aan een hond van 47 kilo die naar 44 moet 600 gram per dag kvv, Duck, omdat dat mager is
En een hond van 43 kilo die goed staat krijgt 700 gram kvv per dag, smuldier of rodi omdat ze dat graag eet

Ik ken dan mensen die op en gewicht van 35 kilo 1 kg kvv geeft
Op gewicht van 42 kg slechts 500 gram kvv, beide mensen geven degomaet

Als ik 600 gram geef van een mager kvv, zou het dan kwaad kunnen als ik nog minder geef van een vette kvv?

Wat zijn eigenlijk bij jullie de hoeveelheden per gewicht van de hond?

Zijn 2 nieuwe honden, al mijn vorige zijn overleden, ben met deze honden altijd zo onzeker in verband met hun voeding omdat ik ze gezond wil houden, zijn 2 berner teven van 1 en 3 jaar en dit ras staat dan al heel bekend om ongezond te zijn, ik twijfel niet in het soort voeding, maar wel in de hoeveelheid, geef ik te veel worden ze moddervet, geef ik te weinig dan waar ben ik bang dat hun lichaam gaat verzwakken en spieren gaat opvreten door te weinig, misschien wat vergezocht maar het blijft altijd een dilemma bij me
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3319457
Ik probeer altijd een hoeveelheid, zeg 550 gram per dag voor een actieve hond van 21 kg.
Dan voel ik regelmatig zijn ribben. Ken je dat? Met je vlakke hand over de ribben voelen. Je kunt dan ongeveer voelen of er veel of weinig vet op zit. Voel je de ribben niet, dan is je hond te dik. Voel je alleen ribben met een velletje erover, dan mag je hond een beetje aankomen.
Als je bv 1 x per week zo voelt, merk je vanzelf of je hond afvalt of aankomt. In het eerste geval ga je iets meer voeren, in het tweede iets minder. ;)
Meer- of minder voeren doe ik dan met 10 of 20 gram extra/minder voor zeker 1 week en dan weer de ribben voelen. Geen grote schommelingen in hoeveelheid zeg maar.

Zo doe ik het altijd.
In de winter vind ik het wel prettig als er een beetje vetreserve is i.v.m. de kou.

Maar ik weet niet of je de ribben kunt voelen bij een berner, die hebben veel haar. ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#3319459
[quote="sonia"

Wat zijn eigenlijk bij jullie de hoeveelheden per gewicht van de hond?

[/quote]

Denk niet dat je aan mij wat hebt:

ik geef 500 gram aan een hond van 9 jaar oud en 17 kg, dus ca. 3% (barf)

en 420 gram aan een hond van 12 jaar oud en 11,5 kg, dus dik 3,6% (kvv)
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3319477
Bij ons is degene die relatief het minst krijgt 21 kilo, en krijgt 700 gram, dus dat is 3.3%. En degene die het meest krijgt (maar die mag nog wel wat zwaarder worden) 24 kilo en krijgt 1200 gram, dus dat is 5%. De rest (nog 3 honden) zit daar ergens tussenin. Iedereen is gecastreerd/gesteriliseerd.
Door Zuzanna
#3319486
Border Bandit schreef:Ik probeer altijd een hoeveelheid, zeg 550 gram per dag voor een actieve hond van 21 kg.
Dan voel ik regelmatig zijn ribben. Ken je dat? Met je vlakke hand over de ribben voelen. Je kunt dan ongeveer voelen of er veel of weinig vet op zit. Voel je de ribben niet, dan is je hond te dik. Voel je alleen ribben met een velletje erover, dan mag je hond een beetje aankomen.
Als je bv 1 x per week zo voelt, merk je vanzelf of je hond afvalt of aankomt. In het eerste geval ga je iets meer voeren, in het tweede iets minder. ;)
Meer- of minder voeren doe ik dan met 10 of 20 gram extra/minder voor zeker 1 week en dan weer de ribben voelen. Geen grote schommelingen in hoeveelheid zeg maar.

Zo doe ik het altijd.
In de winter vind ik het wel prettig als er een beetje vetreserve is i.v.m. de kou.

Maar ik weet niet of je de ribben kunt voelen bij een berner, die hebben veel haar. ;)
Ja, je hoort de ribben op dezelfde manier te kunnen voelen. Ziva heeft ook lekker veel haar (Australische Herder x Berner Sennen). Dus ik dacht ook; ik zal als ze op goed gewicht is, minder ribben voelen dan bij een hond met minder haar. Tot ik bij de dierenarts stond met een hond die moeilijk at, en de da me vertelde dat ze slecht at omdat ze ab-so-luut geen honger had. Oeps! Sindsdien ben ik op cursus ook gaan voelen bij verschillende honden. Hoeveel vacht ze hebben maakt niets uit voor hoe goed je de ribben voelt. Dus ook bij honden met veel haar: handen plat op de ribbenkast en hoe goed voel je de ribben dan? Ook hoor je gewoon een taille te zien.

TS: ze worden niet van de ene op de andere dag moddervet of graatmager. Begin op een bepaald gewicht en hou het per week even in de gaten. Afvallen is meer geven, aankomen is minder geven. Al zou ik bij een grote hond gerust met stapjes van 50 gram durven werken.
Door sonia
#3319539
Dan hou ik de 600 gram per dag aan en bekijk wat het doet, voel haar achterste rib goed, de rest iets minder maar ze heeft wel een opgetrokken buik en flank die wat in valt
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3319576
Mijati schreef:opgetrokken buik en invallen bij de flank, dan is ze magertjes, denk ik.
Opgetrokken buik en invallen bij de flank is zoals het hoort. Afhankelijk van het model hond en niet te, maar een hond hoort een taille te hebben.

Als je enkel de eerste rib goed voelt, lijkt ze me alles behalve magertjes. Je angst dat het lichaam kan verzwakken en spieren op gaat eten is dan echt niet nodig. Om op het punt te komen dat het lichaam spieren op gaat eten moet je alle ribben heel goed voelen, ga je de ruggegraat en heupbotten heel goed voelen en zal ook een berner er allang echt mager uitzien.
Door sonia
#3319616
Ken iemand met een berner die al een hele tijd op rauw staat, moest afvallen, nu zag ik die hond vorige week en vond dat hij aan de achterhand zo mager was geworden, ging voelen aan zijn billen en daar zat dus amper nog spieren in, de voorkant was breed, achterkant dus heel smal, door eenzijdige voeding denk ik dat lichaam zen spieren op eet, hond zag er in ieder geval niet goed uit, en heb dit al meer gezien bij honden die op rauw staan maar weinig krijgen, dat die hun achterhand zo smal is in vergelijking met de rest
Door Siberienne
#3319618
sonia schreef:Ken iemand met een berner die al een hele tijd op rauw staat, moest afvallen, nu zag ik die hond vorige week en vond dat hij aan de achterhand zo mager was geworden, ging voelen aan zijn billen en daar zat dus amper nog spieren in, de voorkant was breed, achterkant dus heel smal, door eenzijdige voeding denk ik dat lichaam zen spieren op eet, hond zag er in ieder geval niet goed uit, en heb dit al meer gezien bij honden die op rauw staan maar weinig krijgen, dat die hun achterhand zo smal is in vergelijking met de rest

Ik vraag me dan ook af hoeveel die honden bewegen, want niet actief zijn leidt pas echt snel tot minder spieren
Gebruikersavatar
Door pike
#3319635
Siberienne schreef:
Tja, een fatsoenlijk barfmenu is toch bepaald niet eenzijdig.

Een hond die rauw eet en aan de magere kant is, maar wel gezond is en volop beweegt, heeft nog altijd zijn bespiering is mijn ervaring.
Ziekte kan ook de bespiering opvreten. Dan kan je voeren wat je wilt, maar de voeding wordt door iets anders opgesoupeerd. Wat dat bij de Berner kan zijn dat hoef ik denk ik niet te vertellen.

Misschien moet je eens een paar foto's plaatsen. Foto's zeggen zo veel meer dan een beschrijving.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3319667
sonia schreef:Ken iemand met een berner die al een hele tijd op rauw staat, moest afvallen, nu zag ik die hond vorige week en vond dat hij aan de achterhand zo mager was geworden, ging voelen aan zijn billen en daar zat dus amper nog spieren in, de voorkant was breed, achterkant dus heel smal, door eenzijdige voeding denk ik dat lichaam zen spieren op eet, hond zag er in ieder geval niet goed uit, en heb dit al meer gezien bij honden die op rauw staan maar weinig krijgen, dat die hun achterhand zo smal is in vergelijking met de rest
Ik heb dit nog nooit gezien.

Voeren doe je op het oog. Voer je teveel, dan wordt je hond dik, voer je te weinig, dan wordt je hond dun. Is er een probleem met bespiering, dan voer je of een heel belabberd menu, of de hond beweegt veel te weinig, of er speelt iets ernstigers.

Het is hier al sinds jaar en dag onderwerp van gesprek hoeveel er gevoerd moet worden en telkens blijken grote verschillen. Tussen rassen, tussen individuen, maar ook in de levensperioden van 1 individu.
Zo hebben wij onze mechel van 31 kilo tijden 1,5 kilo moeten geven omdat ie een gratenpakhuis was. Na zijn heupoperatie werd ie van 700 gram dik, toen ie ouder werd heeft ie het tijden goed gedaan op 900 gram per dag. Het is en blijf kijken naar de hond, de omstandigheden. En dan bijstellen.

In mijn ogen heb je een hond liever wat aan de slanke kant, dan te dik. Zeker honden als berners, die al zo gevoelig zijn voor skeletproblemen. Een hond heeft niets aan een vetlaag, het belemmerd en belast alleen maar.
Door sonia
#3319769
Hierbij foto van mijn berner, maar met de vacht is moeilijk te zien hoe dik of mager ze is, men mag natuurlijk dit ras niet vergelijken met bv een vizla of mechelaar, deze type honden hebben een heel andere lichaamsbouw

Had via mail nog contact met een fokker van berners die enkel kvv geeft en ze zei dat ze goed staat, haar teven wegen over de 50 kg maar denk dat die dan toch te dik zijn
Bijlagen
NISHA GEKNIPT.jpg
NISHA GEKNIPT.jpg (199.61 KiB) 4050 keer bekeken
Laatst gewijzigd door sonia op di 07 nov 2017, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door