Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3319880
Ik vind haar zeker niet dik. Maar ik ken misschien weinig van honden...
Ik vind haar best mooi maar ik hoop dat het een golving is in de vacht die wat bedriegt en dat dat niet heel erg ingevallen flanken zijn. ;)
Door sonia
#3319890
pearlsofpassion schreef:Ik vind haar zeker niet dik. Maar ik ken misschien weinig van honden...
Ik vind haar best mooi maar ik hoop dat het een golving is in de vacht die wat bedriegt en dat dat niet heel erg ingevallen flanken zijn. ;)
De vacht golft wat maar ze is daar ook beetje ingevallen, als ik de foto zo bekijk vind ik haar ook niet te dik eigenlijk, ook al weegt ze 47.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3319893
Je moet echt leren naar je hond te kijken en je niet blind te staren op de cijfers. Gewicht kan helpen om in het oog te houden of ze dikker wordt of afslankt, maar je moet niet vooraf vaststellen hoeveel een hond mag wegen of moet wegen. Dat moet je voelen en zien.
Door Kuikuhnek
#3319907
Onze pup wegen we amper nog, een keer in de zoveel weken om te kijken of hij de curve een beetje volgt en uit pure nieuwsgierigheid.
Wij voeren op zicht.
Ik gok dat hij nu rond de 62 kilo weegt en we voeren hem afwisselend tussen de 1300 en 1500 per dag.
Ook hier dus een voorstander van het voeren op zicht.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3319979
Kuikuhnek schreef:Onze pup wegen we amper nog, een keer in de zoveel weken om te kijken of hij de curve een beetje volgt en uit pure nieuwsgierigheid.
Wij voeren op zicht.
Ik gok dat hij nu rond de 62 kilo weegt en we voeren hem afwisselend tussen de 1300 en 1500 per dag.
Ook hier dus een voorstander van het voeren op zicht.
dat dit over dezelfde hond gaat :o
op de foto's ziet hij er ondanks zn formaat nog wel echt als een pup/puber uit

maar ben het eens met m'n voorgangers: voeren doe je op het oog
mijn hond zou volgens de schema's zo'n 4% mogen, maar krijgt uiteindelijk maar zo'n 2-2,5%
Door Kuikuhnek
#3320003
pluk schreef:dat dit over dezelfde hond gaat :o
op de foto's ziet hij er ondanks zn formaat nog wel echt als een pup/puber uit

maar ben het eens met m'n voorgangers: voeren doe je op het oog
mijn hond zou volgens de schema's zo'n 4% mogen, maar krijgt uiteindelijk maar zo'n 2-2,5%
Ik gok het hoor, kan ook minder zijn.
Maar hij heeft aardig wat spiermassa erbij gekregen.
Deze week even wegen dan laat i, het weten.
Door KimD
#3322720
Ik vind dit altijd erg interessant en ben er zelf ook veel mee bezig, onze honden krijgen vooralsnog KVV.

Border intacte reu van 24 kilo krijgt 500/550 gram per dag
Border gesteriliseerde teef van 17 kg krijgt 250/300 gram per dag
Border pup van 6 maanden, nu ongeveer 16 kg krijgt 400 gram per dag
Sheltie gesteriliseerde teef van 19 kg krijgt 200 gram per dag
Schotse collie pup van 6 maanden, nu ongeveer 14 kg krijgt 400 gram per dag

Voor onze volwassen honden vind ik het altijd makkelijk, dat is rekenen en kijken. Maar vooral bij de pups vind ik het lastig wanneer het teveel of te weinig is. We hebben een tijdje gevoerd wat 'standaard' is, maar beide pups werden er ontzettend pappig van en dat heeft überhaupt geen toegevoegde waarde.

Op dit moment heb ik het idee dat we voor nu goed zitten qua hoeveelheid. :)
Door src_esther
#3322734
KimD schreef:Ik vind dit altijd erg interessant en ben er zelf ook veel mee bezig, onze honden krijgen vooralsnog KVV.

Border intacte reu van 24 kilo krijgt 500/550 gram per dag
Border gesteriliseerde teef van 17 kg krijgt 250/300 gram per dag
Border pup van 6 maanden, nu ongeveer 16 kg krijgt 400 gram per dag
Sheltie gesteriliseerde teef van 19 kg krijgt 200 gram per dag
Schotse collie pup van 6 maanden, nu ongeveer 14 kg krijgt 400 gram per dag

Voor onze volwassen honden vind ik het altijd makkelijk, dat is rekenen en kijken. Maar vooral bij de pups vind ik het lastig wanneer het teveel of te weinig is. We hebben een tijdje gevoerd wat 'standaard' is, maar beide pups werden er ontzettend pappig van en dat heeft überhaupt geen toegevoegde waarde.

Op dit moment heb ik het idee dat we voor nu goed zitten qua hoeveelheid. :)
Dat is minder dan 1,5% en lijkt me veel te weinig om essentiele voedingsstoffen binnen te krijgen. Geen idee welke KVV je voert, maar die bevat(ten) misschien te veel vet (voor haar).

Mijn intacte reu van ca. 21 kg krijgt 450/550 gram per dag en daarnaast een bijna ongelimiteerde hoeveelheid beloninkjes waardoor hij soms minder van zijn KVV eet. Pafferig is hij zeker niet.
Door KimD
#3322740
src_esther schreef:Dat is minder dan 1,5% en lijkt me veel te weinig om essentiele voedingsstoffen binnen te krijgen. Geen idee welke KVV je voert, maar die bevat(ten) misschien te veel vet (voor haar).

Mijn intacte reu van ca. 21 kg krijgt 450/550 gram per dag en daarnaast een bijna ongelimiteerde hoeveelheid beloninkjes waardoor hij soms minder van zijn KVV eet. Pafferig is hij zeker niet.
Nee, voor haar is het echt perfect. Ze kreeg eerst meer maar werd daar direct moddervet van. Ze krijgt nu al bijna 8 maanden deze hoeveelheid en dat gaat echt prima! :biggrin2:

Edit: kleine toevoeging die ik vergeten ben te vermelden, zij krijgt in de middag nog brok. De sheltie doet het goed op drie keer per dag eten in deze hoeveelheid.
Gebruikersavatar
Door pike
#3322742
KimD schreef:Nee, voor haar is het echt perfect. Ze kreeg eerst meer maar werd daar direct moddervet van. Ze krijgt nu al bijna 8 maanden deze hoeveelheid en dat gaat echt prima! :biggrin2:
Ik geloof best dat die hoeveelheid voor haar (voedingstoestand) perfect is, maar dan kan het wel haast niet anders dan dat die kvv te vet is. En dat ze te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt wat op de langere termijn tot tekorten gaat leiden. :-\ Mag ik vragen welke kvv je geeft?
Door Svejo
#3322745
O jee, dan zit ik extreem laag....
Kooikerhondje 10,8 à 11,2 kg
Hij kreeg tot voor kort 100 gram KVV of 100 gram vlees/pens/of combi bot met vlees.
Wel krijgt hij hééél veel (zelf gedroogde) beloningen.
Hij wil niet lopen en doet dit ook niet. Dmv belonen krijg ik hem in beweging.
Door Siberienne
#3322747
Husky 1 krijgt 500 gram KVV maar dat mag binnenkort wel weer wat omhoog (hij was wat aangekomen op 750 gram, mag denk ik weer naar de 600 gram). Hij woog 24 kilo, nu 25 en mag terug naar de 24. Op het moment Carnibest Lam, Alaska div varianten en Meat4Dogs kip.

Husky twee, 29 kilo, mag eigenlijk nog iets bij, krijgt 500 gram spiervlees, of 400 gram blikvoer (Hermanns) of 600 gram Trovet "worst" met mineralen en vitamine supplement en krill olie: totaal dus 900-1100 gram voer.

Oh ja, beiden krijgen er nog een groentemix bij.
Beide honden krijgen evenveel beweging, moet wel zeggen dat nummer 2 dus ietwat drukker is.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3322775
Svejo schreef:O jee, dan zit ik extreem laag....
Kooikerhondje 10,8 à 11,2 kg
Hij kreeg tot voor kort 100 gram KVV of 100 gram vlees/pens/of combi bot met vlees.
Wel krijgt hij hééél veel (zelf gedroogde) beloningen.
Hij wil niet lopen en doet dit ook niet. Dmv belonen krijg ik hem in beweging.
Ik vind toch een zorgelijke post.
Ten eerste is de hoeveelheid voer wel heel laag. Maar goed, dit vul je aan met zelf gedroogd vlees begrijp ik. Heb je ook rekening gehouden met de verhoudingen in je menu? Want als je 100gr kvv geeft en de rest gedroogd spiervlees dan geef je in verhouding dus veel te veel spiervlees en te weinig vleesbot.

Ten tweede vraag ik me af of je hond lichamelijk in orde is. Bij een hond die niet wil lopen maar dit wel doet voor voer gaan er toch wel wat alarmbellen af bij me. Weet je zeker dat er niets mis is? Door hem letterlijk voor voer te laten lopen dwing je hem misschien over zijn grenzen te gaan.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3322777
Gedroogd vlees mist toch ook voedingswaarde tov rauw. Ik zou nog steeds bang zijn voor tekorten.
Is hij altijd zo geweest? Niet willen lopen? Of wordt het steeds erger?
Want misschien wil hij wel net niet lopen omdat hij tekorten heeft en daardoor geen energie... Anders denk ik ook aan pijn oid.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door