Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door devillovesangel
#3319261
Goedemorgen allemaal,

Het is een lang verhaal geworden, maar ik hoop dat jullie het toch willen lezen :)

Hoewel ik in 2006 al lid ben geworden en toen een paar berichtjes heb geplaatst stel ik mij toch maar opnieuw voor. Het ging toen over het voeren van KVV aan de hond van mijn vader.
Ik ben Natasja, inmiddels 35 jaar jong en woonachtig op de Utrechtse Heuvelrug. Na die paar berichten in 2006 ben ik gaan samenwonen en was er al die tijd geen hond in huis waar ik mij mee mocht bemoeien wbt de voeding. Gelukkig komt daar nu verandering in en halen wij volgende week onze Astor(Boxer) op, hij is dan 9 1/2 week oud.

Op het moment dat het zeker werd dat wij een pup mee naar huis zouden nemen kwam ik hier weer terecht. De afgelopen weken vooral veel gelezen om kennis op te doen, maar vond het nu wel tijd worden om zelf wat te plaatsen :)
Toen ik het voeren van KVV aan mijn partner voorstelde was hij verbazingwekkend positief, maar ik heb hem helaas nog niet zover dat we 7 dagen in de week KVV gaan voeren of Barfen :( . Op dit moment vind hij het prima als we in de weekenden KVV gaan voeren en doordeweeks brok, ik hoop dat ik dit in de loop van de tijd uit kan breiden zodat we helemaal geen brok meer voeren...helaas ik hij erg koppig en zal het een lange weg worden(denk ik). Maar alle beetje helpen denk ik dan maar, en hopelijk gaat hij inzien dat KVV/Barf uiteindelijk veel beter is voor onze hond.

Omdat zijn ouders altijd happy dog hebben gevoerd wil hij daar ook mee beginnen :( Ondanks mijn pogingen om te laten zien dat Acana uiteindelijk goedkoper is(want minder nodig) en hij normaalgesproken erg gevoelig is voor dit soort berekeningen :P . Hij is vooral bang dat de hond het er niet goed opgaat doen, hij kent het merk niet en Happy dog is altijd goed bevallen...zucht. Maar hij staat er wel voor open, dus ik hoop dat ik de Happy dog snel kan vervangen voor Acana :)

Na deze lange inleiding gaat mij vraag dus over het voeren van de combinatie brok doordeweeks en KVV in het weekend en het voeren van zachte vleesbotten zoals eendennek, kwartel, kippenkarkas etc waar hij dan lekker op kan knagen. Ik snap dat dit geen forum is waar men brok toejuicht, dat doe ik zelf ook niet, maar ik hoop dat jullie mij toch advies kunnen geven

Als ik het goed heb begrepen mag de hoeveelheid calcium/bot voor een pup niet te groot zijn, en moet ik dus opletten dat hij niet te veel bot krijgt. Ik had zelf bedacht om dan op de zaterdagen een compleetmix te geven en dan op zondag een kvv met een laag calcium percentage zodat ik er een deel vleesbot bij kan geven.
Kan dat en als het kan hoe kan ik dit dan het beste combineren?
Ik dacht bijvoorbeeld om op zaterdag Alaska puppy te geven en dan op de zondag een deel KVV te geven(Alaska lam en paard hebben de laagste percentages calcium zag ik op voerwijzer.com)een deel vleesbot? Wat is dan een goede verhouding? 50/50 of 60(KVV)/40(vleesbot) of?
Uiteraard wil ik ook gaan afwisselen met merken.

Alvast bedankt voor jullie tijd :)
Door Lizzy
#3319264
Je zou ook op zaterdag een gewone KVV kunnen geven en op zondag een zelf samengestelde maaltijd met kwalitatief heel goed spiervlees, wat gekookte of rauw gepureerde groenten, een zacht vleesbotje en daarbij een rauw eitje of een rauw sardientje. Dus 1 KVV dagje en 1 simpel BARF dagje. Ik zou zelf niet te ingewikkeld gaan doen met studeren welke KVV's wel/niet veel calcium bevatten en daar nog wat bij frommelen. Dat maakt het alleen maar ingewikkeld.
#3319297
Bedankt voor je antwoord lizzy :) Ik ga zo eens kijken of mijn partner dit ook ziet zitten...

Mag de kvv op zaterdag ook uit 1 diersoort bestaan en die natuurlijk wel afwisselen of kan ik beter een kvv met verschillende diersoorten erin geven?

Nog een klein vraagje...ik vroeg mij af of kippennekken niet te klein zijn voor een boxer van 10 weken? Misschien kan ik beter met kippenruggen of eendennekken beginnen?
Door Lizzy
#3319338
devillovesangel schreef:Bedankt voor je antwoord lizzy :) Ik ga zo eens kijken of mijn partner dit ook ziet zitten...

Mag de kvv op zaterdag ook uit 1 diersoort bestaan en die natuurlijk wel afwisselen of kan ik beter een kvv met verschillende diersoorten erin geven?

Nog een klein vraagje...ik vroeg mij af of kippennekken niet te klein zijn voor een boxer van 10 weken? Misschien kan ik beter met kippenruggen of eendennekken beginnen?
Voor die 2 daagjes per week komt het allemaal niet zo krap. Eén diersoort is prima, meerdere diersoorten is ook prima. Merken afwisselen is ook prima.

Kippennekken zullen door een Boxer pup direct in 1 keer worden doorgeslikt. Dus die kun je beter of flink gemept geven (geldt ook voor eendennek trouwens) of je geeft iets van kipkarkas, parelhoenkarkas, konijnkarkas ofzo.
Door Siberienne
#3319358
Onze Sjoes schreef:Als je 2 dagen vers kan voeren,moet 7 dagen toch ook geen probleem zijn? ;)

Dat ligt er maar aan wie de bak moet vullen. Ik heb ook zo’n meneer thuis die dat hele kvv gebeuren ‘yuk’ vindt. Hij gaat er ook echt van over zijn nek. Heel gevoelige neus. Ik zet het nu vast klaar zodat hij de bak alleen maar voor de hond hoeft te schuiven. Dat lukt ...
#3319365
Onze Sjoes schreef:Als je 2 dagen vers kan voeren,moet 7 dagen toch ook geen probleem zijn? ;)
Helaas zit mijn partner dat nog niet zitten, maar ik hoop dat ik hem wel zover ga krijgen :) Ik ben al lang blij dat ik hem in het weekend vers kan geven...
#3319366
Nikass schreef:Kan je wel vleesbot geven als je hond voor het grootste deel op brok staat?
Ik heb begrepen dat zachte "beginners" botten geen probleem zijn, maar dat de rest inderdaad geen goed idee is. Daarom wil ik ook pas op zondag vleesbot geven en op zaterdag alleen kvv...zodat die overgang hopelijk beter is.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3319367
devillovesangel schreef:Helaas zit mijn partner dat nog niet zitten, maar ik hoop dat ik hem wel zover ga krijgen :) Ik ben al lang blij dat ik hem in het weekend vers kan geven...
de eerste keer dat ie moppert bij het opruimen van een hoop brokkenpoep gewoon zeggen dat een hond bij vers veel minder poept :biggrin2:
of je hebt een heel slim pupje dat het gaat vertikken om brokjes te eten als hij op andere dagen wel vers krijgt ;D
Door Onze Sjoes
#3319385
devillovesangel schreef:Helaas zit mijn partner dat nog niet zitten, maar ik hoop dat ik hem wel zover ga krijgen :) Ik ben al lang blij dat ik hem in het weekend vers kan geven...
Maar waarom weegt zijn stem zwaarder dan die van jou?Ik zou het omdraaien,laat hij jou maar zover krijgen om 5 dagen brok te gaan voeren....
Door Onze Sjoes
#3319387
Siberienne schreef:Dat ligt er maar aan wie de bak moet vullen. Ik heb ook zo’n meneer thuis die dat hele kvv gebeuren ‘yuk’ vindt. Hij gaat er ook echt van over zijn nek. Heel gevoelige neus. Ik zet het nu vast klaar zodat hij de bak alleen maar voor de hond hoeft te schuiven. Dat lukt ...
Tsja....Ik heb laatst 3 dagen brok gevoerd uit een soort van wanhoop en die vond ik pas stinken inclusief wat er van achter uitkwam. :-X
Door Zuzanna
#3319501
Ik wil niet doemdenken... maar ik zie iedereen zeggen 'als ie eenmaal het verschil in drollen merk, piept hij wel anders'. Ik denk dat dat helemaal niet zo hoeft te zijn...

Want wat zijn veelvoorkomende dingen die we zien als een hond moet wennen aan kvv/barf? Diarree en mogelijk braken. Stel dat je pup er niet goed mee om kan gaan dat hij telkens twee dagen kvv/barf krijgt? Dan ziet je vriend alleen maar dat hij ieder weekend opnieuw moet overgeven en slechte ontlasting heeft. Ik denk niet dat dat hem gaat overtuigen...

Ik heb zelf ook een vriend die het een beetje overdreven vindt, hoe ver ik bereid ben te gaan voor Ziva. Kvv, oké, dat kon hij nog wel begrijpen. Ziva had ook giardia op een gegeven moment, en de voordelen van kvv ten opzichte van brok waren overduidelijk. Dat is ook het moment dat we geswitcht zijn (ik dacht eerst nog dat voor een pup brok beter was ivm de specifieke nutrienten en verhoudingen die zij nodig hebben - nu weet ik wel beter). Groentemix maken? Kom op hé. Als jij daar je tijd aan wilt verdoen... Barfen? No way, er zit toch hetzelfde in als in kvv?!
Als ik hem over moest halen om van brok naar kvv te gaan, zou ik denk ik eerst een tijdje brok geven. En dan eens twee weken kvv. Zodat het verschil goed te zien is, want niet alle verschillen merk je na twee dagen al.
#3319516
Zuzanna schreef: Als ik hem over moest halen om van brok naar kvv te gaan, zou ik denk ik eerst een tijdje brok geven. En dan eens twee weken kvv. Zodat het verschil goed te zien is, want niet alle verschillen merk je na twee dagen al.
Dank voor de tip....mocht hij inderdaad niet goed tegen het steeds switchen kunnen dan ga ik dit zeker voorstellen :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door