Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Bella79
#3318197
Hallo ben ik weer ;D

Ik heb een puppy van bijna 6 maanden en ik heb begrepen dat met 6 maanden ze naar 2 keer per dag mogen overgaan. Hij weegt nu 4.5kg en krijgt 210gram per dag over 3 maaltijden. Kan ik dan in 1 keer overgaan naar 2 x eten? En dus gewoon 105gram per keer? Of rustig opbouwen door iets meer in de ochtend/avond te geven en in de middag steeds beetje bij beetje minder te geven? Ik heb ook altijd het gevoel dat hij hongerig is. Zou ik hem meer kunnen geven dan 210gram per dag? Lees overal wat anders namelijk.

Ik voer volledig KVV sinds een paar weken en dat gaat heel erg goed. Enige wat ie nu erg heeft, is best veel jeuk. Is er nog iets waar ik mij zorgen om moet maken mbt de jeuk? Ik geef barfmenu icm smuldier maar smuldier is eigenlijk maar 2 x in de week. Rest is barfmenu rollen. Ook geen Carnibest omdat daar weer rijst in zit.

Ik had bijv. menu zo

Maandag Lam
Dinsdag Konijn
Woensdag eend + ei
Donderdag Smuldier pens
Vrijdag 1 x vis en rest kalkoen
Zaterdag Smuldier Kip
Zondag wat ik nog over heb in de vriezer

Of zijn dat teveel diersoorten?
Door jon
#3318262
Bella79 schreef:Hallo ben ik weer ;D

Ik heb een puppy van bijna 6 maanden en ik heb begrepen dat met 6 maanden ze naar 2 keer per dag mogen overgaan. Hij weegt nu 4.5kg en krijgt 210gram per dag over 3 maaltijden. Kan ik dan in 1 keer overgaan naar 2 x eten? En dus gewoon 105gram per keer? Of rustig opbouwen door iets meer in de ochtend/avond te geven en in de middag steeds beetje bij beetje minder te geven? Ik heb ook altijd het gevoel dat hij hongerig is. Zou ik hem meer kunnen geven dan 210gram per dag? Lees overal wat anders namelijk.

Ik heb mijn tibbie direct overgezet van 3 naar 2 maaltijden. Dat heeft eigenlijk geen problemen gegeven. Hij had wel altijd een kauwbotje tot zijn beschikking.Maar elke hond is anders. Je kunt ook best nog wat langer drie maaltijden per dag geven. En als je denkt dat ie hongerig is geef hem rustig wat meer. Ik heb altijd tussen de 40 en 60 gram per kilogram lichaamsgewicht gegeven. Je pup is immers nog in de groei.
Ik weeg Qinou 1 maal per week en gebruik ook mijn ogen en handen om te bepalen of hij goed op gewicht is en pas gewoon de hoeveelheid voeding aan als het nodig is. Jouw hond is nu 4,5 kg dus je kunt rustig verhogen naar 225-250 gram per dag en kijken hoe hij dat gaat. Soms worden ze door 2 maal per dag een grotere maaltijd te geven ook wat minder hongerig.

Ik voer volledig KVV sinds een paar weken en dat gaat heel erg goed. Enige wat ie nu erg heeft, is best veel jeuk. Is er nog iets waar ik mij zorgen om moet maken mbt de jeuk? Ik geef barfmenu icm smuldier maar smuldier is eigenlijk maar 2 x in de week. Rest is barfmenu rollen. Ook geen Carnibest omdat daar weer rijst in zit.

Jeuk kan erg veel oorzaken hebben en voeding is niet altijd de boosdoener. Het wisselen/groeien van de vacht bijvoorbeeld. Soms heeft een pup vlooien. Qinou had ook een tijdje erge krabneigingen in ik ben hem toen tweewekelijks in gaan smeren met Stop! een natuurlijk middeltje tegen vlooien en teken op basis van etherische olie. Ook al had ik nog geen vlo gezien. Ik ben veel met hem in het bos geweest en in het tekenseizoen vond ik dat ik zo twee vliegen in één klap sloeg. De jeuk in ieder geval beduidend minder
Ik had bijv. menu zo

Maandag Lam
Dinsdag Konijn
Woensdag eend + ei
Donderdag Smuldier pens
Vrijdag 1 x vis en rest kalkoen
Zaterdag Smuldier Kip
Zondag wat ik nog over heb in de vriezer

Of zijn dat teveel diersoorten?Teveel diersoorten kun je in mijn ogen niet geven, afwisseling is juist goed.
Door Lizzy
#3318264
Bella79 schreef:Hallo ben ik weer ;D

Ik heb een puppy van bijna 6 maanden en ik heb begrepen dat met 6 maanden ze naar 2 keer per dag mogen overgaan. Hij weegt nu 4.5kg en krijgt 210gram per dag over 3 maaltijden. Kan ik dan in 1 keer overgaan naar 2 x eten? En dus gewoon 105gram per keer? Of rustig opbouwen door iets meer in de ochtend/avond te geven en in de middag steeds beetje bij beetje minder te geven? Ik heb ook altijd het gevoel dat hij hongerig is. Zou ik hem meer kunnen geven dan 210gram per dag? Lees overal wat anders namelijk.

Ik voer volledig KVV sinds een paar weken en dat gaat heel erg goed. Enige wat ie nu erg heeft, is best veel jeuk. Is er nog iets waar ik mij zorgen om moet maken mbt de jeuk? Ik geef barfmenu icm smuldier maar smuldier is eigenlijk maar 2 x in de week. Rest is barfmenu rollen. Ook geen Carnibest omdat daar weer rijst in zit.

Ik had bijv. menu zo

Maandag Lam
Dinsdag Konijn
Woensdag eend + ei
Donderdag Smuldier pens
Vrijdag 1 x vis en rest kalkoen
Zaterdag Smuldier Kip
Zondag wat ik nog over heb in de vriezer

Of zijn dat teveel diersoorten?
Van 3 naar 2 maaltijden doe ik in 1 keer. Van twee naar 1 doe ik langer over.

Het is een klein hondje. Die mag je als ze pup zijn tussen de 5% en 10% van zijn lichaamsgewicht voeren. En voor kleine hondjes geldt altijd dat ze meer eten dan grote. In verhouding. Natuurlijk gaan ze op een gegeven moment (als ze ouder worden) minder eten. Zijn ze volwassen, voer je honden 2% tot 5% van het lichaamsgewicht. Je zit daar met een pup van 6 maanden een beetje tussen. Ik zou zelf 5% a 6% van zijn huidige lichaamsgewicht voeren. Dat is ergens tussen de 225 en 270 gram. Natuurlijk wel op het oog voeren. Als hij te dik wordt, moet hij minder eten.

Dat is jammer, dat hij jeuk heeft! Sinds wanneer is dat? Wat voor vacht heeft hij eigenlijk? Waar krabt hij? Hoe vaak per dag? Krabt hij dan langdurig?

Nee hoor, dat zijn zeker niet teveel diersoorten. Ik zou wel zorgen dat je 2 diersoorten waar je wel makkelijk aan kunt komen niet gaat voeren aan je hondje. Mocht je namelijk ooit een eliminatiedieet moeten doen (om te kijken of hij jeuk heeft van de voeding) is het toch wel heel makkelijk wanneer je makkelijk aan een diersoort kunt komen dat hij nog niet eerder gegeten heeft.
Door Hanny
#3318274
Even iets over de hoeveelheid voer.
Een pupje van 6 maanden, dat nu 4,5 kilo weegt is dus een pupje van een kleiner ras.
Deze pup zal nu wel over de helft van zijn volwassen gewicht zitten en kan dan echt met minder toe. De grote groei is er toch wel af.
Gewoon iets om rekening mee te houden, zo veel heftige groei zal er niet meer zijn en daar kan de hoeveelheid op aangepast worden.
Lastig, hè, al die verschillende adviezen. Maar mijn ervaring is toch, dat het percentage voer, dat geadviseerd wordt, wat aan de hoge kant is.
Jeuk vind ik echt helemaal verkeerd, maar dat is een ander onderwerp.

Hanny
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door