Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Onze Sjoes
#3317649
Hallo ik zit met een probleem waar ik niet uit kom.Ik heb in April een reutje gekocht die toen 14 maanden oud was en tot dan altijd 1 en het zelfde merk brok had gegeten bij de fokker.Ik zelf voer al sinds 2003 Carnibest en heb hem direct vanaf dag 1 daarop overgezet en de brokken achterwege gelaten.Dat ging niet direct goed,hij had behoorlijk last van afwisselend diarree en ook had hij veel last van opbraken van het voer.Dat ging na heel wat weken later redelijk goed,maar niet geweldig.Toch ben ik het door blijven voeren,omdat ik in het verleden ook eens een herplaatser had die wat moeilijker kon wennen aan kvv maar dat is ook goed gekomen,dus ik dacht....zal wel goedkomen.Hij had bij aankomst al jeuk en dat is erger en erger geworden,en ook likt hij zijn voetjes en is hij tussen de beentjes helemaal rood en hij stinkt naar zweetvoetjes zelfs na het in bad gaan ruik je hem 2 dagen later weer.Ik baal als een stekker want toen ik hem kocht poepte hij welliswaar als een Sint Bernard(vies is brokkenpoep toch he?)maar hij was spierwit,stonk niet en moest ook niet overgeven.De dierenarts in geschakeld en diagnose Dermatitis Atopie,en daar hebben we wel brokken voor....neehee we willen geen brokken! >:( Dus...aanblijven modderen en omdat het voedsel braken is overgegaan in minstens 3 x per week gal spugen en dan hele golven ben ik 3 dagen geleden toch overstag gegaan.Ik heb de brokken die de fokker ook gaf gevoerd. :'( Ik vind er niks aan,maar ik moet ook eerlijk zeggen dat hij echt serieus een hele andere blik in zijn ogen heeft(blijer,helderder) en voor het eerst de nachten door heeft geslapen(normaal tussen 1-3 uur 's nachts begint hij met smakken en likken en onrustig worden),geen gras meer eet en geen gal meer heeft gespuugd.Jeuk is minder lijkt wel,maar weer die bergen slappe poep....Nu zijn er zat mensen die zeggen je moet hem voeren waar hij het goed op doet en ergens ben ik het daar mee eens,maar in mijn hoofd komt het niet voor dat dit brokken moeten zijn.Ik heb tot nu toe alleen Carnibest Natuur,Lam en Kip en Energique nr.1 gegeven omdat dat het merk is waar ik het meeste vertrouwen in heb gehad altijd.Ook een dagje Renske gestoomd geprobeerd,maar toen reageerde hij met zijn huid alsof hij in de fik stond dat was vreselijk zielig.De brokken wil ik echt niet blijven voeren,maar wat kan ik nog proberen?Ik begrijp dat jullie ook geen kant een klare oplossing kunnen weten maar ik hoop dat jullie met mij mee willen denken?
Door Lizzy
#3317658
Jeetje, wat een verhaal zeg! Wat een narigheid voor jou en je hondje :'( . Doe je zo je best, krijg je dit. Helaas, soms doen hondjes wel eens precies niet zoals jij het graag zou zien!

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom de diagnose atopische dermatitis is gesteld op basis van dit verhaal. En nee, daar zijn ook geen brokken voor..... Die bestaan simpelweg niet, brokken voor atopische dermatitis. Atopische dermatitis is een allergie voor iets van buitenaf zoals stuifmeel van grassen en bomen, huisstofmijt en dergelijke. Je kunt dan brok voeren wat je wilt: daarmee gaat het echt niet over!!! Honden met ernstige atopische dermatitis (wat pas gesteld kan worden na een huidtest in combinatie met een bloedtest!) hebben vaak zware medicatie nodig als Atopica, Apoquel, prednison....

Het is aannemelijker dat jouw hond een voedselallergie heeft, als hij zo slecht op rauwe voeding reageert en wel goed op de brok. Mag ik vragen welke brok je nu geeft en welke grondstoffen daar in zitten?

Het kan namelijk zijn dat jouw hond allergisch is voor kip. Of rund. En dit zit net wel in de Carnibest. En het kan zijn dat dit net niet in de brok zit. En hoppa, dan krijg je dat je hond spontaan beter wordt van de brok die je hem nu voert. Het kan ook dat je hond gewoon niet tegen rauw vlees kan..... Ik heb dit echt niet vaak meegemaakt in de afgelopen 20 jaar heb bezig gehouden maar ik heb het wel een keer of 5 meegemaakt. En dat is op al die duizenden honden natuurlijk weinig, maar het is wel gebeurd. Honden die echt niks rauws konden verdragen. Op zich is het dan wel raar dat hij niet goed op Renske reageerde, want dat is gekookte meuk. Zat daar toevallig ook iets van kip of rund of lam in, dat hij al eerder gegeten heeft met de Carnibest?

Dus tja... Je kunt nu in mijn ogen een paar kanten op. Ik ga de mogelijkheden die ik zie noemen:

1)Je houdt je hond op brokken. Ja, het eten dat je hond eet moet hem natuurlijk niet ziek maken. Je zou nog kunnen kijken of je een brok kunt zoeken waar je hond het en goed op doet en dat behoort tot 'de betere/beste brokken'. En het beste geef je een brok waar zo min mogelijk koolhydraat in zit (rijst, aardappelen, mais, tarwe, etc).

2)Je gaat door middel van een eliminatie dieet (rauw) uitzoeken waar je hond allergisch voor is. Je bent dan met het voeren van 1 diersoort die je hond nog nooit eerder gehad heeft. Gelukkig is dat in jouw geval niet zo moeilijk, aangezien je maar 2 merken hebt gevoerd die een beperkt aantal diersoorten bevatten. Wat heel handig is hiervoor (in jouw geval dus) is konijn. Dat heeft je hond nog niet eerder gegeten, het is makkelijk verkrijgbaar en je kund alle onderdelen van het konijn krijgen. Je gaat dan 6 weken voeren: konijnkarkas, konijnorganen en konijnenspiervlees en verder niks. Hooguit gedroogd konijnenvlees/orgaanvlees als snack maar het vlees niet op hoge temperaturen drogen, niet hoger dan 50 graden. Als de problemen na 6 weken zo goed als weg zijn, kun je er wel vanuit gaan dat iets in de voeding (Carnibest of Energique) je hond heeft ziek gemaakt. Nu ga je eens per 2 weken 1 diersoort toevoegen. En ga je kijken hoe je hond daar op reageert. Het beste houd je een dagboekje bij. Dus stel na 6 weken gaat het goed en je geeft konijn, ga je nu eend toe voegen. En dan voer je 2 weken konijn en eend. En zo voeg je steeds 1 diersoort toe. Net zo lang totdat je hond 4 a 5 diersoorten eet waar hij goed op reageert. Je hebt dus kans dat het moment dat je of kip of rund toe voegt je gelijk weer bingo hebt en je hond weer ziek wordt. KVV is gewoon ongeschikt om te elimineren omdat je nooit weet of daar sporen tussen zitten van andere diersoorten.

3)Je blijft brokken voeren en je gaat daar gezonde verse dingen aan toevoegen om zijn maaltijd te verrijken. En natuurlijk moet je ook dan goed kijken (dagboekje bij houden) hoe hij reageert op wat je hem voert. Gekookte groenten als pompoen, boerenkool, broccoli, blauwe bessen (altijd op nuchtere maag geven en nooit samen met vlees!), sardientjes in water of olijfolie, gefermenteerde groenten (je kunt groenten zelf fermenteren - zuurkool is ook gefermenteerde groenten), kefir, etc.

4)Je gaat naar een goede holistische dierenarts met deze klachten.

5)Je gaat kijken hoeveel rauw je erbij kunt voeren (bij die brokken dus) zodat je hond toch goede voeding binnen krijgt maar zich toch nog prettig voelt. Ik zou dat als volgt doen: je voert brokken en zorgt dat hij helemaal gestabiliseerd is. Hij moet zich gewoon weer 100% voelen. Dan ga je probiotica erbij geven (de beste die er is: Advanced 40+ Acidophilus van Solgar). Je begint met 1/2 capsule per dag. Handig is om een beetje water aan de brok toe te voegen en daar het poeder bij te doen zodat het niet weg stuift. Maar, gebruik geen heet/warm water, want dat doodt de goede bacterieen in de probiotica. Je verhoogt dat in 2 weken naar 1 capsule per dag. Als dat goed gaat, ga je 1 eetlepel rauwe voeding toe voegen, maar dit overgiet je met heet water. Ik zou zelf een KVV zonder kip en zonder rund nemen. Dat kijk je een paar dagen aan. Als je hond direct weer ziek wordt: nou, dan weet je wel genoeg. Einde verhaal optie 5. Maar goed, de kans is behoorlijk aanwezig dat hij dit wel verdraagt. Als dit dus wel goed gaat, ga je 2 eetlepels rauwe voeding toevoegen, met gekookt water. En dan wacht je weer rustig af wat er gebeurt. Langzaam is het devies. En dan ga je de KVV voor de 3/4 overgieten met gekookt water en 1/4 geef je rauw. En dan ga je steeds minder overgieten met gekookt water en steeds meer rauw geven. En dan kijk weer aan hoe dat gaat. En zo probeer je een balans te vinden.

6)Je kunt tegenwoordig ook een bloedtest laten doen om te kijken voor welke voedingsmiddelen je hond allergisch is. Die heet: Nutriscan. Er zit tegenwoordig een dierenarts in Nederland die deze test kan doen, maar ik moet gaan zoeken welke dierenarts dat is. Dit is de snelste manier om erachter te komen waar je hond slecht op reageert. De test is niet goedkoop volgens mij (maar dat moet je informeren bij de betreffende dierenarts). Edit: dat was helaas geen Nederlandse maar een Duitse dierenkliniek: https://www.anidom.de/haustiere-allergi ... rgrundinfo.
Door Onze Sjoes
#3317660
Lizzy schreef:Jeetje, wat een verhaal zeg! Wat een narigheid voor jou en je hondje :'( . Doe je zo je best, krijg je dit. Helaas, soms doen hondjes wel eens precies niet zoals jij het graag zou zien!

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom de diagnose atopische dermatitis is gesteld op basis van dit verhaal. En nee, daar zijn ook geen brokken voor..... Die bestaan simpelweg niet, brokken voor atopische dermatitis. Atopische dermatitis is een allergie voor iets van buitenaf zoals stuifmeel van grassen en bomen, huisstofmijt en dergelijke. Je kunt dan brok voeren wat je wilt: daarmee gaat het echt niet over!!! Honden met ernstige atopische dermatitis (wat pas gesteld kan worden na een huidtest in combinatie met een bloedtest!) hebben vaak zware medicatie nodig als Atopica, Apoquel, prednison.... Dit is vastgesteld omdat hij vergaat van de jeuk en de symptomen denk ik.Maar die zware middelen begin ik echt niet aan,dat heeft zulke nare bijwerkingen las ik op de website van Hella Mentjox.Nog liever brokjes dan dat.Ik kom al meer dan 14 jaar bij deze dierenarts en vertrouw zijn oordeel wel,ik weet er zelf eigenlijk verder niet meer van dan dat ik lees op internet.

Het is aannemelijker dat jouw hond een voedselallergie heeft, als hij zo slecht op rauwe voeding reageert en wel goed op de brok. Mag ik vragen welke brok je nu geeft en welke grondstoffen daar in zitten?Bij de fokker at hij Jarco Kip Adult(kip,rijst,aardappel),maar omdat hij al jeukte en er in iedere cb ook kip zit heb ik gekozen voor Jarco Sensitive lam(rijst,lam,aardappel).

Het kan namelijk zijn dat jouw hond allergisch is voor kip. Of rund. En dit zit net wel in de Carnibest. En het kan zijn dat dit net niet in de brok zit. En hoppa, dan krijg je dat je hond spontaan beter wordt van de brok die je hem nu voert. Het kan ook dat je hond gewoon niet tegen rauw vlees kan..... Ik heb dit echt niet vaak meegemaakt in de afgelopen 20 jaar heb bezig gehouden maar ik heb het wel een keer of 5 meegemaakt. En dat is op al die duizenden honden natuurlijk weinig, maar het is wel gebeurd. Honden die echt niks rauws konden verdragen. Op zich is het dan wel raar dat hij niet goed op Renske reageerde, want dat is gekookte meuk. Zat daar toevallig ook iets van kip of rund of lam in, dat hij al eerder gegeten heeft met de Carnibest?Dat van die kip had ik ook bedacht.Rensk was Kalkoen/konijnsmaak maar daar zit ook peterselie ect in.

Dus tja... Je kunt nu in mijn ogen een paar kanten op. Ik ga de mogelijkheden die ik zie noemen:

1)Je houdt je hond op brokken. Ja, het eten dat je hond eet moet hem natuurlijk niet ziek maken. Je zou nog kunnen kijken of je een brok kunt zoeken waar je hond het en goed op doet en dat behoort tot 'de betere/beste brokken'. En het beste geef je een brok waar zo min mogelijk koolhydraat in zit (rijst, aardappelen, mais, tarwe, etc).Ik vind dit oprecht heel erg moeilijk,ik stond een maand of 2 al voor het zelfde probleem en ging naar de Welkoop en stond daar een beetje schaapachtig in het schap te kijken naar de brokken en ben zonder iets de deur uit gelopen....Er was zovèèl keuze en wat moet je kiezen?Dus maar aan blijven modderen met cb.Ik ben er helemaal niet in thuis,daarom maar het zelfde merk als de fokker gekocht...Ik lag 's nachts wakker en dacht dit kan echt niet langer zo,ik help hem de vernieling in.Ik moet nu iets veranderen omwille van zijn gezondheid.Dus tsja...welke betrouwbare brokken?Geen idee...

2)Je gaat door middel van een eliminatie dieet (rauw) uitzoeken waar je hond allergisch voor is. Je bent dan met het voeren van 1 diersoort die je hond nog nooit eerder gehad heeft. Gelukkig is dat in jouw geval niet zo moeilijk, aangezien je maar 2 merken hebt gevoerd die een beperkt aantal diersoorten bevatten. Wat heel handig is hiervoor (in jouw geval dus) is konijn. Dat heeft je hond nog niet eerder gegeten, het is makkelijk verkrijgbaar en je kund alle onderdelen van het konijn krijgen. Je gaat dan 6 weken voeren: konijnkarkas, konijnorganen en konijnenspiervlees en verder niks. Hooguit gedroogd konijnenvlees/orgaanvlees als snack maar het vlees niet op hoge temperaturen drogen, niet hoger dan 50 graden. Als de problemen na 6 weken zo goed als weg zijn, kun je er wel vanuit gaan dat iets in de voeding (Carnibest of Energique) je hond heeft ziek gemaakt. Nu ga je eens per 2 weken 1 diersoort toevoegen. En ga je kijken hoe je hond daar op reageert. Het beste houd je een dagboekje bij. Dus stel na 6 weken gaat het goed en je geeft konijn, ga je nu eend toe voegen. En dan voer je 2 weken konijn en eend. En zo voeg je steeds 1 diersoort toe. Net zo lang totdat je hond 4 a 5 diersoorten eet waar hij goed op reageert. Je hebt dus kans dat het moment dat je of kip of rund toe voegt je gelijk weer bingo hebt en je hond weer ziek wordt. KVV is gewoon ongeschikt om te elimineren omdat je nooit weet of daar sporen tussen zitten van andere diersoorten. 1x konijn in die Renske gevoerd,meer niet.Ik hou deze optie in gedachte maar zie daar wel tegenop omdat ik niet goed weet hoe ik aan al de ingredienten kan komen.Ik heb ook nog nooit gebarfd oid.

3)Je blijft brokken voeren en je gaat daar gezonde verse dingen aan toevoegen om zijn maaltijd te verrijken. En natuurlijk moet je ook dan goed kijken (dagboekje bij houden) hoe hij reageert op wat je hem voert. Gekookte groenten als pompoen, boerenkool, broccoli, blauwe bessen (altijd op nuchtere maag geven en nooit samen met vlees!), sardientjes in water of olijfolie, gefermenteerde groenten (je kunt groenten zelf fermenteren - zuurkool is ook gefermenteerde groenten), kefir, etc.Dit spreekt mij wel aan,want alleen droge meuk is ook niet alles.Ook al moet ik zeggen dat hij zelf geen problemen heeft met brokjes,hij vind ze lekkerder dan vlees,en staat te kijken alsof hij wil zeggen hèhè eindelijk echt voer....

4)Je gaat naar een goede holistische dierenarts met deze klachten.Staat genoteerd!

5)Je gaat kijken hoeveel rauw je erbij kunt voeren (bij die brokken dus) zodat je hond toch goede voeding binnen krijgt maar zich toch nog prettig voelt. Ik zou dat als volgt doen: je voert brokken en zorgt dat hij helemaal gestabiliseerd is. Hij moet zich gewoon weer 100% voelen. Dan ga je probiotica erbij geven (de beste die er is: Advanced 40+ Acidophilus van Solgar). Je begint met 1/2 capsule per dag. Handig is om een beetje water aan de brok toe te voegen en daar het poeder bij te doen zodat het niet weg stuift. Maar, gebruik geen heet/warm water, want dat doodt de goede bacterieen in de probiotica. Je verhoogt dat in 2 weken naar 1 capsule per dag. Als dat goed gaat, ga je 1 eetlepel rauwe voeding toe voegen, maar dit overgiet je met heet water. Ik zou zelf een KVV zonder kip en zonder rund nemen. Dat kijk je een paar dagen aan. Als je hond direct weer ziek wordt: nou, dan weet je wel genoeg. Einde verhaal optie 5. Maar goed, de kans is behoorlijk aanwezig dat hij dit wel verdraagt. Als dit dus wel goed gaat, ga je 2 eetlepels rauwe voeding toevoegen, met gekookt water. En dan wacht je weer rustig af wat er gebeurt. Langzaam is het devies. En dan ga je de KVV voor de 3/4 overgieten met gekookt water en 1/4 geef je rauw. En dan ga je steeds minder overgieten met gekookt water en steeds meer rauw geven. En dan kijk weer aan hoe dat gaat. En zo probeer je een balans te vinden.Dit onthou ik ook en kan ik me goed in vinden.

6)Je kunt tegenwoordig ook een bloedtest laten doen om te kijken voor welke voedingsmiddelen je hond allergisch is. Die heet: Nutriscan. Er zit tegenwoordig een dierenarts in Nederland die deze test kan doen, maar ik moet gaan zoeken welke dierenarts dat is. Dit is de snelste manier om erachter te komen waar je hond slecht op reageert. De test is niet goedkoop volgens mij (maar dat moet je informeren bij de betreffende dierenarts). Edit: dat was helaas geen Nederlandse maar een Duitse dierenkliniek: https://www.anidom.de/haustiere-allergi ... info.[b]Ik moet morgen met de andere 2 hondjes naar de dierenarts en het reutje gaat uiteraard ook mee en dan wilde ik al om een bloedtest vragen die dingen als mijt ect.test.Maar dit zou ook fijn zijn,ik ga het lezen.Bedankt voor je ontzettend uitgebreide antwoord en vind het heel fijn dat je mee wilde denken want zelf kwam ik er niet meer uit.Ben blij te lezen dat er toch nog opties zijn voor hem.[/b]
Door Lizzy
#3317667
Dit is vastgesteld omdat hij vergaat van de jeuk en de symptomen denk ik.Maar die zware middelen begin ik echt niet aan,dat heeft zulke nare bijwerkingen las ik op de website van Hella Mentjox.Nog liever brokjes dan dat.Ik kom al meer dan 14 jaar bij deze dierenarts en vertrouw zijn oordeel wel,ik weet er zelf eigenlijk verder niet meer van dan dat ik lees op internet.
Ik reageer even snel hier op (ben druk maar ik heb het idee dat ik me slecht heb uit gedrukt waardoor je me niet begrijpt).

Jeuk is ook een symptoom van een voedselallergie. Jeuk + slechte ontlasting wijst NOG meer de kant op van een voedselallergie (overgevoeligheid).

Jouw hond heeft geen atopische dermatitis, want dan zou ie nog steeds jeuk hebben gehad met de brok omdat een brok niks doet bij atopische dermatitis. Atopische dermatitis is een allergie voor bijv pollen of huisstofmijt. Bij atopische dermatitis moet de oorzaak weggenomen worden. En dat is soms heel moeilijk of zelfs onmogelijk. Want pollen hangen in de lucht en huisstofmijten zitten nou eenmaal in huis. Soms helpt een desensibilisatiekuur. Dan spuit je eigenlijk kleine hoeveelheden stofjes in waar je hond allergisch voor is. Daarmee maak je je hond ongevoelig voor hetgeen hij overgevoelig is (pollen, huisstofmijt, etc). Een andere mogelijkheid bij atopische dermatitis is het lichaam niet meer heftig te laten reageren op de stoffen die het lichaam binnen dringen waar de hond allergisch voor is dmv het toedienen van medicijnen (prednison, Apoquel, Atopica).

En ik weet wel dat ik geen dierenarts ben maar met wat jij beschrijft : jouw hond heeft een probleem met voeding, niet met huisstofmijt of pollen of iets. Hij heeft dus een voedselallergie (wat eigenlijk een overgevoeligheid is) en geen atopische dermatitis. En een voedselovergevoeligheid behandel je ook niet met prednison, Apoquel of Atopica. Bij een voedselallergie moet je de oorzaak weghalen door hem niet meer dat te geven qua voeding waar hij niet tegen kan.

Sommige honden hebben de pech dat ze aan beide lijden. Maar vooralsnog lijkt me daar bij jouw hond geen sprake van, aangezien de jeuk over is nu ie brokken eet. En nogmaals (hierna zal ik mezelf niet meer herhalen) : jeuk door atopische dermatitis gaat niet over door het geven van brok.

Ben ik zo duidelijker?
Door Onze Sjoes
#3317669
Lizzy schreef:Ik reageer even snel hier op (ben druk maar ik heb het idee dat ik me slecht heb uit gedrukt waardoor je me niet begrijpt).

Sommige honden hebben de pech dat ze aan beide lijden. Maar vooralsnog lijkt me daar bij jouw hond geen sprake van, aangezien de jeuk over is nu ie brokken eet. En nogmaals (hierna zal ik mezelf niet meer herhalen) : jeuk door atopische dermatitis gaat niet over door het geven van brok.

Ben ik zo duidelijker?
Ja duidelijk,bedankt voor de toelichting.Ik schreef dat de jeuk minder leek,maar ik wil niet te vroeg juichen want ik geef de brokjes pas 3 dagen.Ik hou al 2 maanden een dagboekje bij en er is geen peil op te trekken.De ene dag dacht ik de CB natuur geeft jeuk,en bij lam veel minder.Dus weer 10 kilo CB lam ingeslagen en vervolgens krabt ie net zo hard op de lam variant.Feit is wel dat hij nu lekkerder in zijn vel lijkt te zitten,hij smakt niet meer en is 's nachts tenminste rustig en lijkt minder te krabben.Maar ik zet nu maar even door en als het over een dag of 10 nog steeds allemaal positief is ga ik aan de slag met de adviezen uit je eerste reactie.Nogmaals bedankt voor de adviezen je legt het igg beter uit dan onze dierenarts. ;D Maar ik ga onze dierenarts morgen wel vragen of hij zijn diagnose even uit wil leggen want dan wil ik ook weten hoe hij er toe komt.Ik ben nu ook even de weg kwijt wat het nu precies is.Er is wel een kweek gemaakt van huidschilfers en na 2 weken kregen we de uitslag en daar was niks uitgekomen.Die kweek werd gemaakt omdat ons hondje een enorme kale plek had achter zijn oor en ook een soort van hotspot aan zijn wang.Maar dat is allemaal goed gekomen.
#3317677
Als de rauwe opties van Lizzy niet werken of je hem om een andere reden toch op brok wil zetten, zou ik me eens verdiepen in samenstellingen. Leg gewoon de ingredientenlijst van verschillende brokken naast elkaar en kijk wat erin zit en in welke volgorde. Met wat gezond verstand kom je er wel. Dat weet je echt zelf wel, wat je moet hebben en wat niet.
Belangrijkste verreiste is dat er meer vlees dan graan in zit. Beste is graanvrij dat zijn de koolhydratenarmste brokken. Maar dan nog is er verschil.
Blijf zoveel mogelijk weg van gehydrolyseerde zaken, beender- of vleesmelen en kunstmatige anti-oxidanten.
Maar het vergt wat zoekwerk ja. En persoonlijk deed ik dat liever op internet (zooplus vb) vanuit mn zetel dan in de winkel zelf.

Ik hoop echt dat je iets kan vinden waar zowel jijnals de hond zich goed bij voelen.
#3317679
Onze Sjoes schreef:Ja duidelijk,bedankt voor de toelichting.Ik schreef dat de jeuk minder leek,maar ik wil niet te vroeg juichen want ik geef de brokjes pas 3 dagen.Ik hou al 2 maanden een dagboekje bij en er is geen peil op te trekken.De ene dag dacht ik de CB natuur geeft jeuk,en bij lam veel minder.Dus weer 10 kilo CB lam ingeslagen en vervolgens krabt ie net zo hard op de lam variant.Feit is wel dat hij nu lekkerder in zijn vel lijkt te zitten,hij smakt niet meer en is 's nachts tenminste rustig en lijkt minder te krabben.Maar ik zet nu maar even door en als het over een dag of 10 nog steeds allemaal positief is ga ik aan de slag met de adviezen uit je eerste reactie.Nogmaals bedankt voor de adviezen je legt het igg beter uit dan onze dierenarts. ;D Maar ik ga onze dierenarts morgen wel vragen of hij zijn diagnose even uit wil leggen want dan wil ik ook weten hoe hij er toe komt.Ik ben nu ook even de weg kwijt wat het nu precies is.Er is wel een kweek gemaakt van huidschilfers en na 2 weken kregen we de uitslag en daar was niks uitgekomen.Die kweek werd gemaakt omdat ons hondje een enorme kale plek had achter zijn oor en ook een soort van hotspot aan zijn wang.Maar dat is allemaal goed gekomen.
Omdat voedselallergie met vertraging komt, kan je er inderdaad geen peil op trekken als je elka dag wat anders geeft. Daarom moet je iets weken aan een stuk echt strikt geven.
#3317682
Lizzy schreef:Jeetje, wat een verhaal zeg! Wat een narigheid voor jou en je hondje :'( . Doe je zo je best, krijg je dit. Helaas, soms doen hondjes wel eens precies niet zoals jij het graag zou zien!

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom de diagnose atopische dermatitis is gesteld op basis van dit verhaal. En nee, daar zijn ook geen brokken voor..... Die bestaan simpelweg niet, brokken voor atopische dermatitis. Atopische dermatitis is een allergie voor iets van buitenaf zoals stuifmeel van grassen en bomen, huisstofmijt en dergelijke. Je kunt dan brok voeren wat je wilt: daarmee gaat het echt niet over!!! Honden met ernstige atopische dermatitis (wat pas gesteld kan worden na een huidtest in combinatie met een bloedtest!) hebben vaak zware medicatie nodig als Atopica, Apoquel, prednison....

Het is aannemelijker dat jouw hond een voedselallergie heeft, als hij zo slecht op rauwe voeding reageert en wel goed op de brok. Mag ik vragen welke brok je nu geeft en welke grondstoffen daar in zitten?

Het kan namelijk zijn dat jouw hond allergisch is voor kip. Of rund. En dit zit net wel in de Carnibest. En het kan zijn dat dit net niet in de brok zit. En hoppa, dan krijg je dat je hond spontaan beter wordt van de brok die je hem nu voert. Het kan ook dat je hond gewoon niet tegen rauw vlees kan..... Ik heb dit echt niet vaak meegemaakt in de afgelopen 20 jaar heb bezig gehouden maar ik heb het wel een keer of 5 meegemaakt. En dat is op al die duizenden honden natuurlijk weinig, maar het is wel gebeurd. Honden die echt niks rauws konden verdragen. Op zich is het dan wel raar dat hij niet goed op Renske reageerde, want dat is gekookte meuk. Zat daar toevallig ook iets van kip of rund of lam in, dat hij al eerder gegeten heeft met de Carnibest?

Dus tja... Je kunt nu in mijn ogen een paar kanten op. Ik ga de mogelijkheden die ik zie noemen:

1)Je houdt je hond op brokken. Ja, het eten dat je hond eet moet hem natuurlijk niet ziek maken. Je zou nog kunnen kijken of je een brok kunt zoeken waar je hond het en goed op doet en dat behoort tot 'de betere/beste brokken'. En het beste geef je een brok waar zo min mogelijk koolhydraat in zit (rijst, aardappelen, mais, tarwe, etc).

2)Je gaat door middel van een eliminatie dieet (rauw) uitzoeken waar je hond allergisch voor is. Je bent dan met het voeren van 1 diersoort die je hond nog nooit eerder gehad heeft. Gelukkig is dat in jouw geval niet zo moeilijk, aangezien je maar 2 merken hebt gevoerd die een beperkt aantal diersoorten bevatten. Wat heel handig is hiervoor (in jouw geval dus) is konijn. Dat heeft je hond nog niet eerder gegeten, het is makkelijk verkrijgbaar en je kund alle onderdelen van het konijn krijgen. Je gaat dan 6 weken voeren: konijnkarkas, konijnorganen en konijnenspiervlees en verder niks. Hooguit gedroogd konijnenvlees/orgaanvlees als snack maar het vlees niet op hoge temperaturen drogen, niet hoger dan 50 graden. Als de problemen na 6 weken zo goed als weg zijn, kun je er wel vanuit gaan dat iets in de voeding (Carnibest of Energique) je hond heeft ziek gemaakt. Nu ga je eens per 2 weken 1 diersoort toevoegen. En ga je kijken hoe je hond daar op reageert. Het beste houd je een dagboekje bij. Dus stel na 6 weken gaat het goed en je geeft konijn, ga je nu eend toe voegen. En dan voer je 2 weken konijn en eend. En zo voeg je steeds 1 diersoort toe. Net zo lang totdat je hond 4 a 5 diersoorten eet waar hij goed op reageert. Je hebt dus kans dat het moment dat je of kip of rund toe voegt je gelijk weer bingo hebt en je hond weer ziek wordt. KVV is gewoon ongeschikt om te elimineren omdat je nooit weet of daar sporen tussen zitten van andere diersoorten.

3)Je blijft brokken voeren en je gaat daar gezonde verse dingen aan toevoegen om zijn maaltijd te verrijken. En natuurlijk moet je ook dan goed kijken (dagboekje bij houden) hoe hij reageert op wat je hem voert. Gekookte groenten als pompoen, boerenkool, broccoli, blauwe bessen (altijd op nuchtere maag geven en nooit samen met vlees!), sardientjes in water of olijfolie, gefermenteerde groenten (je kunt groenten zelf fermenteren - zuurkool is ook gefermenteerde groenten), kefir, etc.

4)Je gaat naar een goede holistische dierenarts met deze klachten.

5)Je gaat kijken hoeveel rauw je erbij kunt voeren (bij die brokken dus) zodat je hond toch goede voeding binnen krijgt maar zich toch nog prettig voelt. Ik zou dat als volgt doen: je voert brokken en zorgt dat hij helemaal gestabiliseerd is. Hij moet zich gewoon weer 100% voelen. Dan ga je probiotica erbij geven (de beste die er is: Advanced 40+ Acidophilus van Solgar). Je begint met 1/2 capsule per dag. Handig is om een beetje water aan de brok toe te voegen en daar het poeder bij te doen zodat het niet weg stuift. Maar, gebruik geen heet/warm water, want dat doodt de goede bacterieen in de probiotica. Je verhoogt dat in 2 weken naar 1 capsule per dag. Als dat goed gaat, ga je 1 eetlepel rauwe voeding toe voegen, maar dit overgiet je met heet water. Ik zou zelf een KVV zonder kip en zonder rund nemen. Dat kijk je een paar dagen aan. Als je hond direct weer ziek wordt: nou, dan weet je wel genoeg. Einde verhaal optie 5. Maar goed, de kans is behoorlijk aanwezig dat hij dit wel verdraagt. Als dit dus wel goed gaat, ga je 2 eetlepels rauwe voeding toevoegen, met gekookt water. En dan wacht je weer rustig af wat er gebeurt. Langzaam is het devies. En dan ga je de KVV voor de 3/4 overgieten met gekookt water en 1/4 geef je rauw. En dan ga je steeds minder overgieten met gekookt water en steeds meer rauw geven. En dan kijk weer aan hoe dat gaat. En zo probeer je een balans te vinden.

6)Je kunt tegenwoordig ook een bloedtest laten doen om te kijken voor welke voedingsmiddelen je hond allergisch is. Die heet: Nutriscan. Er zit tegenwoordig een dierenarts in Nederland die deze test kan doen, maar ik moet gaan zoeken welke dierenarts dat is. Dit is de snelste manier om erachter te komen waar je hond slecht op reageert. De test is niet goedkoop volgens mij (maar dat moet je informeren bij de betreffende dierenarts). Edit: dat was helaas geen Nederlandse maar een Duitse dierenkliniek: https://www.anidom.de/haustiere-allergi ... rgrundinfo.
Ongelooflijk Lizzy wat weet jij toch veel! Ik heb ongelooflijk veel respect voor wat jij doet voor onze hondjes op dit Forum!
Dit wilde ik even kwijt!
#3317692
pearlsofpassion schreef:Als de rauwe opties van Lizzy niet werken of je hem om een andere reden toch op brok wil zetten, zou ik me eens verdiepen in samenstellingen. Leg gewoon de ingredientenlijst van verschillende brokken naast elkaar en kijk wat erin zit en in welke volgorde. Met wat gezond verstand kom je er wel. Dat weet je echt zelf wel, wat je moet hebben en wat niet.
Belangrijkste verreiste is dat er meer vlees dan graan in zit. Beste is graanvrij dat zijn de koolhydratenarmste brokken. Maar dan nog is er verschil.
Blijf zoveel mogelijk weg van gehydrolyseerde zaken, beender- of vleesmelen en kunstmatige anti-oxidanten.
Maar het vergt wat zoekwerk ja. En persoonlijk deed ik dat liever op internet (zooplus vb) vanuit mn zetel dan in de winkel zelf.

Ik hoop echt dat je iets kan vinden waar zowel jijnals de hond zich goed bij voelen.
Ik vraag me eigenlijk af waarom jij zo expliciet schrijft dat je weg moet blijven van beendermeel of vleesmeel (als je om een of andere reden brok zou moeten geven)

Overigens zou ik zelf eerder kijken bij food4pets.be of eko4dogs.nl voor goede brokken, keuze is daar uitgebreider en je kunt persoonlijk advies vragen.

Let bij ingrediënten ook op of het eerste ingrediënt 'vlees' is of 'gedroogd vlees' want bv 30% kip (of andere diersoort) is veel minder dan 30% gedroogde kip. De fabrikant mag %% namelijk baseren op de ingrediënten voor verwerking, maar 30% kip bevat veel water en in de uiteindelijke brok zit dan veel minder dan 30% vlees.

Maar goed, hopelijk komt de topic starter eruit met een goede (verse) oplossing ;)
#3317720
Siberienne schreef:Ik vraag me eigenlijk af waarom jij zo expliciet schrijft dat je weg moet blijven van beendermeel of vleesmeel (als je om een of andere reden brok zou moeten geven)

Overigens zou ik zelf eerder kijken bij food4pets.be of eko4dogs.nl voor goede brokken, keuze is daar uitgebreider en je kunt persoonlijk advies vragen.

Let bij ingrediënten ook op of het eerste ingrediënt 'vlees' is of 'gedroogd vlees' want bv 30% kip (of andere diersoort) is veel minder dan 30% gedroogde kip. De fabrikant mag %% namelijk baseren op de ingrediënten voor verwerking, maar 30% kip bevat veel water en in de uiteindelijke brok zit dan veel minder dan 30% vlees.

Maar goed, hopelijk komt de topic starter eruit met een goede (verse) oplossing ;)
Volgens mij bedoel je eko4petz.nl.
#3317724
Siberienne schreef:Ik vraag me eigenlijk af waarom jij zo expliciet schrijft dat je weg moet blijven van beendermeel of vleesmeel (als je om een of andere reden brok zou moeten geven)

Overigens zou ik zelf eerder kijken bij food4pets.be of eko4dogs.nl voor goede brokken, keuze is daar uitgebreider en je kunt persoonlijk advies vragen.

Let bij ingrediënten ook op of het eerste ingrediënt 'vlees' is of 'gedroogd vlees' want bv 30% kip (of andere diersoort) is veel minder dan 30% gedroogde kip. De fabrikant mag %% namelijk baseren op de ingrediënten voor verwerking, maar 30% kip bevat veel water en in de uiteindelijke brok zit dan veel minder dan 30% vlees.

Maar goed, hopelijk komt de topic starter eruit met een goede (verse) oplossing ;)

Omdat de bronnen van zo'n melen op zijn minst dubieus te noemen zijn en de manier waarop ze gemaakt worden zorgt dat het geen product is dat ik in het voer van mijn dieren zou wensen.
Ik denk dat het wel logisch is dat een verse of gedroogde bron, te verkiezen is.
Wel interessant wat je daar zegt over gedroogd of niet, had ik nooit bij stilgestaan...

Die sites die jij noemt zijn misschien beter. Ik ken ze niet... Ik gaf Zooplus ook maar als voorbeeld. Ik heb daar zelf indertijd mijn zoektocht zelf gedaan omdat ik niemands mening gewoon wou overnemen. En ja, toen kwam ik hier terecht en ging er een wereld voor me open. :biggrin2:
Door enya13
#3317735
omdat jij het over een spierwit, klein hondje hebt, denk ik meteen aan een westie. die zijn genetisch belast met een overgevoeligheid voor van alles en nog wat. degene die ik ken zijn allemaal allergisch met rode pootjes, flanken, traanstrepen, matige vacht enz.
als jij een westie hebt, zou ik hier zeker aan denken. het is echt een groot probleem in dat ras.
Door Onze Sjoes
#3317736
De hele nacht weer met een hond op gezeten die erge jeuk had,echt om te janken....Toen om 5 uur uit bed om de hondjes uit te laten en heeft hij zich helemaal onder gepoept,het was geen echte diarree maar mousse ofzo....enfin kon ik op mijn nuchtere maag een poepkont staan wassen.Tot zo veer mijn positieve gevoel....Ik heb een hamburger Energique in de mangetron ontdooid en dat gegeven.Sorry ik weet dat dit niet de juiste keuze was misschien maar met brok jeuk,zonder brok jeuk...dan maar liever vlees.Over vleesmeel in brokken,ik heb zowiezo geen goed gevoel over brokken dus ik kijk misschien ook te sceptisch naar de inhoud.Ze kunnen nog zoveel claims op de verpakking zetten als "natuurlijk"en "puur"ect.maar voor mij is het een pot nat(meuk).Dus merk A of B,als het maar zou werken.Het is en blijft onnatuurlijk voer voor een hond.Ik moet ook zeggen dat ik op dit moment het even allemaal niet meer weet.Om 8 uur moeten we bij de dierenarts zijn maar ik heb een vermoeden dat we daar niet heel veel verder mee komen dan het gebruikelijke.Word vervolgd....
Door Onze Sjoes
#3317737
enya13 schreef:omdat jij het over een spierwit, klein hondje hebt, denk ik meteen aan een westie. die zijn genetisch belast met een overgevoeligheid voor van alles en nog wat. degene die ik ken zijn allemaal allergisch met rode pootjes, flanken, traanstrepen, matige vacht enz.
als jij een westie hebt, zou ik hier zeker aan denken. het is echt een groot probleem in dat ras.
Nee wij hebben stamboom Shih Tzu's.Het reutje is wit met zwart,maar het witte is zo wit niet meer om het zo maar te zeggen. :'(
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door