Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Lizzy
#3317738
Onze Sjoes schreef:De hele nacht weer met een hond op gezeten die erge jeuk had,echt om te janken....Toen om 5 uur uit bed om de hondjes uit te laten en heeft hij zich helemaal onder gepoept,het was geen echte diarree maar mousse ofzo....enfin kon ik op mijn nuchtere maag een poepkont staan wassen.Tot zo veer mijn positieve gevoel....Ik heb een hamburger Energique in de mangetron ontdooid en dat gegeven.Sorry ik weet dat dit niet de juiste keuze was misschien maar met brok jeuk,zonder brok jeuk...dan maar liever vlees.Over vleesmeel in brokken,ik heb zowiezo geen goed gevoel over brokken dus ik kijk misschien ook te sceptisch naar de inhoud.Ze kunnen nog zoveel claims op de verpakking zetten als "natuurlijk"en "puur"ect.maar voor mij is het een pot nat(meuk).Dus merk A of B,als het maar zou werken.Het is en blijft onnatuurlijk voer voor een hond.Ik moet ook zeggen dat ik op dit moment het even allemaal niet meer weet.Om 8 uur moeten we bij de dierenarts zijn maar ik heb een vermoeden dat we daar niet heel veel verder mee komen dan het gebruikelijke.Word vervolgd....
Ohhh, wat een ellende :'( . Dit is hetzelfde hondje als waar we het hier boven over hebben, die jeuk leek te hebben van KVV? Mmmm. Met zo'n ernstige jeuk reactie terwijl hij toch op brokken staat is het niet ondenkbaar dat er meer aan de hand is als een voedsel-overgevoeligheid :-\ . Ik snap dat je even helemaal van de rel bent en het niet meer weet.... :-\ . Ik denk dat je gerichte hulp moet gaan zoeken. Zelf zou ik de holistische kant op gaan en een dierenarts zoeken die een holistische denk en werkwijze heeft. Tannetje Koning en Anneke Schellingerhout zitten vol. Maar deze zit niet vol volgens mij en daar hoor ik veel goede verhalen over:

http://www.alternatievediergeneeskunde.nl/team-nl/

En deze ook niet:

https://www.holistischdierenarts.nl/
Gebruikersavatar
Door pluk
#3317742
Ik sta op t punt de deur uit te gaan dus kan hier niet te diep op ingaan. Maar als ik de kvv die je hebt gevoerd (energique en div van Carnibest) en daarnaast de brok dan zie ik overal toevoegingen van rijst of andere tarwe in zitten.
Ik zou per direct alle tarwe in zijn voeding schrappen en eens kijken wat dat doet.
Door Lizzy
#3317749
pluk schreef:Ik sta op t punt de deur uit te gaan dus kan hier niet te diep op ingaan. Maar als ik de kvv die je hebt gevoerd (energique en div van Carnibest) en daarnaast de brok dan zie ik overal toevoegingen van rijst of andere tarwe in zitten.
Ik zou per direct alle tarwe in zijn voeding schrappen en eens kijken wat dat doet.
Ik zou dan ook alle rijst of aardappel uit het menu schrappen. Gewoon nul niks nada koolhydraat.
Door Onze Sjoes
#3317756
Lizzy schreef:Ohhh, wat een ellende :'( . Dit is hetzelfde hondje als waar we het hier boven over hebben, die jeuk leek te hebben van KVV? Mmmm. Met zo'n ernstige jeuk reactie terwijl hij toch op brokken staat is het niet ondenkbaar dat er meer aan de hand is als een voedsel-overgevoeligheid :-\ . Ik snap dat je even helemaal van de rel bent en het niet meer weet.... :-\ . Ik denk dat je gerichte hulp moet gaan zoeken. Zelf zou ik de holistische kant op gaan en een dierenarts zoeken die een holistische denk en werkwijze heeft. Tannetje Koning en Anneke Schellingerhout zitten vol. Maar deze zit niet vol volgens mij en daar hoor ik veel goede verhalen over:

http://www.alternatievediergeneeskunde.nl/team-nl/

En deze ook niet:

https://www.holistischdierenarts.nl/
Ik ga er beslist mee aan de gang!Ik heb je een privebericht gestuurd.
Door Onze Sjoes
#3317757
Lizzy schreef:Ik zou dan ook alle rijst of aardappel uit het menu schrappen. Gewoon nul niks nada koolhydraat.
Lizzy mag ik dan bv wel gekookte spercieboontjes of groentes geven voor de vezels?Zit er in alle varianten van CB rijst?(ga ik zelf nu ook even opzoeken...)Ik vraag dit omdat ik nog wel met het spuugverhaal zit en hij op brok dus niet gespuugd heeft.Ik ga vandaag wel voor het slapen gaan nog wat extra vlees geven zodat hij geen lege maag mee kan krijgen.
Laatst gewijzigd door Onze Sjoes op di 17 okt 2017, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Onze Sjoes
#3317758
pluk schreef:Ik sta op t punt de deur uit te gaan dus kan hier niet te diep op ingaan. Maar als ik de kvv die je hebt gevoerd (energique en div van Carnibest) en daarnaast de brok dan zie ik overal toevoegingen van rijst of andere tarwe in zitten.
Ik zou per direct alle tarwe in zijn voeding schrappen en eens kijken wat dat doet.
Ik dacht dat in beide alleen rijst zat?Ik heb Energique maar af en toe gegeven,het meeste van de tijd geef ik CB(lam,natuur en kip).Bedankt voor het meedenken.
Door Onze Sjoes
#3317759
Even op de zaken vooruit lopen:Als ik nu geen kvv kan vinden die geschikt is en ik zou zelf gaan samenstellen hoe doe ik dit dan met bot?Want kluiven is echt een dikke nee,want dit zijn Shih's met showvachten en dat word een dikke bende.Met kvv heb ik er al mijn handen vol aan,maar voor hun gezondheid neem ik dit op de koop,maar botten kluiven nee sorry.
Door Lizzy
#3317776
Er zijn meerdere KVV's waar geen rijst of tarwe of iets aan toe is gevoegd. Carnibest Diabetes kan, maar je kunt ook DARF, Barfmenu, Kivo (die hebben tegenwoordig ook een lijn zonder koolhydraat).

Je kunt ook zelf gaan samenstellen en het vleesbot zelf malen. Daar heb je dan wel een vleesmolen voor nodig. Of je neemt kleine vleesbotjes en je plet die goed, zodat ze ze zo naar binnen kunnen werken. Ik denk dan aan kippennek, kipkarkas, eendennek, kwartelkarkas, konijnkarkas (in de "puntjes" - die worden regelmatig op Barfplaats in de vraag en aanbodhoek aangeboden). Als je de vleesbotjes dan met een hamer op een flinke dikke houten plank plet, dan eten ze ze vast zo op. Er zijn zoveel honden die in lange showvachten staan en toch zelf vleesbot eten. De Oesjes van Angelique bijvoorbeeld.

Het voordeel van zelf samenstellen is wel dat je weet wat je hond eet. Exact.

Je kunt het proberen, om er groenten bij te geven. Ik zou echter zeker niet alleen sperzieboontjes geven. Dat is veel te eenzijdig. Ik zou zeker gekookte pompoen gaan geven omdat dit een zeer goede werking heeft op het spijsverteringssysteem. Je kunt ook goed gekookte courgette geven. En witlof (ook goed voor de spijsvertering). En venkel. En je kunt ook een klein snufje gember poeder of verse gember aan je hondje gaan geven, dit werkt ook zeer heilzaam op de maag.

Ik weet niet of je wel eens extra visolie hebt gegeven, om te kijken of dit werkt tegen de jeuk? Dat is nog wel de moeite van het proberen waard. Je moet alleen geen gewone zalmolie hebben, dat is van gekweekte zalm en dat is rommel. Beter geef je of de visolie van Doils of Grizzly wilde zalmolie of zelfs krill olie. Dit bevat allemaal omega 3 en dat werkt ontstekingsremmend en anti-allergisch. Ik zou met een lage dosering beginnen. Om ook de maag niet teveel van streek te maken.

Wat ook erg goed werkt bij maagproblemen is Manuka honing. Je hebt dan wel een total activity nodig van minimaal + 10 maar liever + 15. Dit geef je zo aan je hond. Ze vinden het vaak heeeeerlijk en het werkt echt heel erg goed bij maagontstekingen en andere maagproblemen.

Dus even resume: als het mijn hondje was gaf ik : probiotica, visolie, gember en Manuka honing. En nee, je weet dan niet wat wel of niet helpt maar nu zou ik zelf graag zien dat mijn hondje zich beter ging voelen. En ja, ik zou zelf gaan samenstellen maar totdat je al je benodigde ingredienten in huis hebt, kun je heel prima Carnibest diabetes geven. Ze hebben diverse smaken dus dat is prima! Als je niet zelf wilt samenstellen kun je natuurlijk ook voorlopig de Carnibest diabetes blijven voeren. Ik zou daar zelf voorlopig alleen gekookte pompoen en gekookte venkel bij geven als groenten en geen sperziebonen. Sperziebonen zijn zwaar verteerbaar en voegen voor het spijsverteringssysteem weinig (niks) toe.
Door Onze Sjoes
#3317782
Oef wat een hoop informatie om te verwerken,maar echt super dat je zoveel moeite neemt om uitgebreid te antwoorden.Ik ga dit topic uitprinten en alles op een rijtje zetten.Ik denk omdat ik daar aan gewend ben,eerst eens de diabetis ga proberen van CB,dat kan ik morgen al ophalen.Dan nog 1 vraag omdat de dierenarts zei dat het galspugen van de honger komt.Toen ik ons reutje kocht was hij bijna 2 kilo te zwaar,maar hij wandelde ook niet ging alleen naar ringtraining en shows,bij ons wandeld hij ruim 2 uur per dag(verdeeld over 4-5x)en viel dus redelijk snel af.Ik geef hem 200 gram per dag CB en hij weegt nu 8,6 kilo.Het is wel een flinke jongen en erg druk buiten,hij rent wat af.Vind je dit te weinig?Ik voer mijn teefjes die een kilo minder wegen 150 gram per dag.Hij is nu niet te dun maar dunner hoeft niet,dus ik kan indien gewenst het nog wel opschroeven.
Door Lizzy
#3317791
Onze Sjoes schreef:Oef wat een hoop informatie om te verwerken,maar echt super dat je zoveel moeite neemt om uitgebreid te antwoorden.Ik ga dit topic uitprinten en alles op een rijtje zetten.Ik denk omdat ik daar aan gewend ben,eerst eens de diabetis ga proberen van CB,dat kan ik morgen al ophalen.Dan nog 1 vraag omdat de dierenarts zei dat het galspugen van de honger komt.Toen ik ons reutje kocht was hij bijna 2 kilo te zwaar,maar hij wandelde ook niet ging alleen naar ringtraining en shows,bij ons wandeld hij ruim 2 uur per dag(verdeeld over 4-5x)en viel dus redelijk snel af.Ik geef hem 200 gram per dag CB en hij weegt nu 8,6 kilo.Het is wel een flinke jongen en erg druk buiten,hij rent wat af.Vind je dit te weinig?Ik voer mijn teefjes die een kilo minder wegen 150 gram per dag.Hij is nu niet te dun maar dunner hoeft niet,dus ik kan indien gewenst het nog wel opschroeven.
Graag gedaan hoor! En het is ook best veel, al deze info....

Galspugen kan van de honger komen. Maar hoeft niet hoor. Ik heb een hond gehad met een hele zwakke maag en zij spuugde heel vaak gal. Ik weet niet hoe vaak je per dag eten geeft maar hoe gek het ook klinkt, zeker honden met maag problemen zijn het beste af met 1 maaltijd per dag. Je belast de maag dan veel minder, de maag is 1 keer lekker aan het werk, de hond heeft een veel beter voldaan gevoel en zal zich tevredener voelen. Heel veel mensen roepen dan subiet "ja maar mijn hond gaat gal spugen als ie honger heeft". Ik ken heel veel honden die juist veel minder vaak gal spugen met 1 maaltijd per dag.

Met 200 gram voer per dag voer je 2,5% van zijn lichaamsgewicht. Als hij gewoon mooi strak in het pak is, mag je zeker meer gaan voeren want 2,5% is voor een kleine hond niet veel. Ik zou eens opschroeven naar 250 gram per dag. Maar 300 mag ook.
#3317866
Gal spuwen komt van een te lage bloedsuiker, niet van honger. Vaak is dat gelinkt, niet altijd.
Het is een teken dat het lichaam eten verwacht of nodig heeft. Als het enkel verwachten is, wat bij gezonde dieren zo is, dan moet je dat verwachtingspatroon aanpakken. Een lichaam dat je steeds continu eten geeft, gaat dat op den duur ook verwachten. Doe je dat niet, verdwijnt die verwachting. En dus ook het gal spuwen.
Dat is wel op voorwaarde dat de pancreas goed werkt en de hond niet te veel koolhydraten te eten krijgt, anders werkt de energiehuishouding niet goed en kan de hond niet voldoende suiker vrijmaken uit zijn reserves. Op dat moment wordt het 'nodig hebben' ipv ' verwachten'.
Dat is de reden waarom honden op brok doorgaans vaker moeten eten.

Praktisch gezien kan je dus best inderdaad de maaltijden afbouwen naar 1 grote.
Door Onze Sjoes
#3317874
Op brokken voelt hij zich beter en hij is gek op brokjes maar hij heeft een vieze broek omdat de ontlasting echt te dun is/blijft.Vandaag CB Diabetis lam gegeven en zojuist heeft hij letterlijk alles er weer uitgespuugd.Ik begin toch wel een beetje paniekerig te worden want wat moet ik in vredesnaam dan voeren?Energique Speciaal?Gaan koken?Of toch maar hypobrokken?Om gek van te worden....Ik kan het me inbeelden maar hij gedraagd zich ook weer zieligjes hij trekt zich een beetje terug. :'(

Op kvv=voer braken,gal spugen,de ontlasting meestal goed,jeuk,pootjes likken,stinken,oogjes zijn ook een beetje kaal geworden rondom.
Brokken=voelt zich beter in zijn vel,ontlasting is knudde(vla,mousse)ik heb tot nu toe 1x 2 dagen Royal Canin Shih Tzu gegeven,maar weer het dunne poep verhaal,en 3 dagen dan Jarco en dat was dus ook niet voor herhaling vatbaar.Wat brokken op langere termijn bij hem doen kan ik niet zeggen,ik kan alleen weten wat ik zag toen ik hem kocht en hij 14 maanden Jarco had gegeten.Dat was een schone,niet stinkende witte hond,die wel erg krabte en bergen brij-achtige poep neerlegte.

Ondanks dat ik alle tips naast elkaar heb gelegd weet ik niet goed meer waar ik nu mee verder moet.Ik dacht dat CB Diabetis de eerste stap in de goede(?)richting was....
Gebruikersavatar
Door pluk
#3317877
Als je continue wisselt tussen brok en kvv moet de spijsvertering zich elke keer aanpassen.
Ik zou eens twee weken alleen CB lam diabetes geven. Als snack ook alleen iets van lam of kip zonder verdere toevoeging.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door