Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Nevalyn
#3316983
Hallo

Ik heb een vraag over complete KVV's, en aangezien ik zie dat hier veel mensen zijn met flink wat kennis in huis hoop ik dat iemand hier meer weet. Ik vraag mij namelijk af hoe dat zit met de vetzuren in complete KVV's. Ik weet dat wanneer een KVV écht compleet is dat er dan een premix van vitamine en mineralen bij is gestopt om te zorgen dat het compleet is (uitzondering van bandit), maar wordt er dan verder uberhaupt nog gekeken naar de balans tussen omega 3 en 6 vetzuren? Ik las nu juist op het internet dat dit enorm belangrijk is en zodoende voeg ik ook 5% vis toe aan mijn menu. Maar stel dat je bijvoorbeeld een complete kvv hebt van alleen kip, dan heb je toch nooit genoeg omega 3 vetzuren daar in zitten? Of is het dan verplicht dat ze hiervoor ook iets toevoegen? Of het tegenovergestelde bijvoorbeeld ik heb nu een rol raw4dogs fishmix liggen, waarvan ze zeggen dat je die continu mag blijven geven omdat het compleet is gemaakt. Maar dan voer je toch juist weer veel te veel omega 3 als je een hond zijn hele leven alleen die fishmix geeft? Of zit ik nu helemaal verkeerd?

Ben benieuwd of jullie het weten :???:
Door jon
#3317019
Wel een interessante vraag, in ieder geval wat betreft de schadelijke effecten van overdosering van omega 3. Bij mensen zijn die er namelijk wel, ik dacht dat de inname van meer dan 3 gram visolie per dag effecten kan hebben op o.a de bloedstolling en het afweermechanisme. Geen idee of je daaraan komt als je elke dag een visje eet. Over de negatieve effecten op het hondenlichaam heb ik nog niets kunnen vinden.

Los van de omega 3 vraag lijkt het mij sowieso nooit raadzaam een hond zijn levenlang eenzelfde soort kvv te geven, compleet of niet. Wij willen ook niet elke dag hetzelfde op ons bord, dat is niet goed voor ons, zelfs niet als we dat aanvullen met diverse voedingssupplementen om onze voeding compleet te maken.

Ben wel benieuwd of er mensen zijn die iets weten over een teveel aan omega 3 bij honden dus ik blijf even volgen.
Door sentinel1984
#3317069
Nevalyn schreef: Maar stel dat je bijvoorbeeld een complete kvv hebt van alleen kip,
Ben benieuwd of jullie het weten :???:
Compleet variant kan nooit uit alleen maar kip bestaan. Een compleet variant bestaat altijd uit meerdere diersoorten.
En dan nog vind ik het niet compleet omdat er vaak maar van 1 of 2 dieren een calciumbron aan toe is gevoegd.

Je vraag over de omega 3 (en 6) vind ik wel interessant. Maar ik kies zelf voor de afwisseling. Dan weet je in principe, dat je nooit een zwaar te kort hebt aan vitamines en dergelijke stoffen.
Dit wordt ook wel aangeraden op het forum, meerdere soorten van meerdere merken met af en toe vette vis.
Door Nevalyn
#3317088
Maar ze zijn er toch echt, zoals die fishmix die ik benoemde, die bevat echt alleen maar vis en toch wordt het compleet genoemd en zegt de producent dat je prima enkel deze variant kan blijven voeren een leven lang. Hetzelfde ook voor de KVV van Runner, die heeft bijvoorbeeld een complete kipmix, maar bestaat echt alleen uit kip, samenstelling : Kippenvlees, -organen, -botten, vitamines, mineralen. Ook die producent zegt dus dat je gewoon enkel de kipmix kunt blijven geven omdat het compleet is, maar dat was dus de vraag, hoe kunnen ze zeggen dat je die mixen continu kunt blijven geven kijkende naar de vetzuren? Dat advies dat klopt dan toch helemaal niet, of doen ze er toch nog iets bij waardoor die vetzuren wel ineens in balans zijn?

Ik zou het best raar vinden als producenten hun producten compleet noemen en zeggen dat je het elke dag kunt gaan voeren terwijl er dan niet wordt gekeken naar de vetzuren :-\ van wat ik begrijp is het juist vrij belangrijk dat die in balans blijven
Door jon
#3317099
Niet alles wat in principe kan, is ook goed. Ik ga ook voor afwisseling, ook al heb ik mijn favoriete merk. Mijn hond heeft de eerste zes maanden alleen Bandit in alle smaken gekregen. Raw4dogs is ook prima maar daar had ie net wat minder mooie ontlasting op. Nu ben ik gaan uitbreiden met andere merken en diersoorten. Zolang Qinou geen klachten heeft, goed groeit en zijn vacht er goed uitziet neem ik aan dat het wat betreft voeding ok is.

Je hebt dus volgens mij gelijk als je zegt dat het niet ok is om alle dagen fish (of kip)mix te geven en ook dat je twijfelt aan wat de fabrikanten beweren.
Door Lizzy
#3317101
Nevalyn schreef:Hallo

Ik heb een vraag over complete KVV's, en aangezien ik zie dat hier veel mensen zijn met flink wat kennis in huis hoop ik dat iemand hier meer weet. Ik vraag mij namelijk af hoe dat zit met de vetzuren in complete KVV's. Ik weet dat wanneer een KVV écht compleet is dat er dan een premix van vitamine en mineralen bij is gestopt om te zorgen dat het compleet is (uitzondering van bandit), maar wordt er dan verder uberhaupt nog gekeken naar de balans tussen omega 3 en 6 vetzuren? Ik las nu juist op het internet dat dit enorm belangrijk is en zodoende voeg ik ook 5% vis toe aan mijn menu. Maar stel dat je bijvoorbeeld een complete kvv hebt van alleen kip, dan heb je toch nooit genoeg omega 3 vetzuren daar in zitten? Of is het dan verplicht dat ze hiervoor ook iets toevoegen? Of het tegenovergestelde bijvoorbeeld ik heb nu een rol raw4dogs fishmix liggen, waarvan ze zeggen dat je die continu mag blijven geven omdat het compleet is gemaakt. Maar dan voer je toch juist weer veel te veel omega 3 als je een hond zijn hele leven alleen die fishmix geeft? Of zit ik nu helemaal verkeerd?

Ben benieuwd of jullie het weten :???:
Ik weet weinig van KVV en dat is juist om dit soort redenen. Je hebt geen flets idee van wat je voert :-\ . De ratio omega 3:6 vetzuren in kip: 1:20. Dus dat is "bad news". Dus zonder een KVV met kip en andere plofdieren aan te vullen met omega 3 vetzuren: wederom slecht nieuws! En ik heb geen flets idee hoe het met de kennis van KVV fabrikanten gesteld is. Of ze hier rekening mee houden.

En ik weet ook niet of je zo'n raw4dogs fishmix echt altijd kunt voeren. Zalm bevat geen thiaminase volgens mij (viewtopic.php?f=11&t=135229) maar haring wel. En met die 15% haring overschrijd je de 10% norm al. Dus als je dit permanent voert (100%) en je hond valt op een gegeven moment verlamt neer: dan weet je waar het door komt :-X . Maar niet vanwege de omega 3 vetzuren. Die kun je haast niet teveel voeren. Maar die vismix is in mijn ogen echt volstrekt ongeschikt om dag in dag uit te voeren. Tenzij je dat weer mengt met een kip variant waar geen rauwe vis in zit.

Als je niet bereid bent om dat wat je honden eten in handen te leggen van een voerfabrikant zit er maar 1 ding op.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3317115
Lizzy schreef:Ik weet weinig van KVV en dat is juist om dit soort redenen. Je hebt geen flets idee van wat je voert :-\ . De ratio omega 3:6 vetzuren in kip: 1:20. Dus dat is "bad news". Dus zonder een KVV met kip en andere plofdieren aan te vullen met omega 3 vetzuren: wederom slecht nieuws! En ik heb geen flets idee hoe het met de kennis van KVV fabrikanten gesteld is. Of ze hier rekening mee houden.

En ik weet ook niet of je zo'n raw4dogs fishmix echt altijd kunt voeren. Zalm bevat geen thiaminase volgens mij (viewtopic.php?f=11&t=135229) maar haring wel. En met die 15% haring overschrijd je de 10% norm al. Dus als je dit permanent voert (100%) en je hond valt op een gegeven moment verlamt neer: dan weet je waar het door komt :-X . Maar niet vanwege de omega 3 vetzuren. Die kun je haast niet teveel voeren. Maar die vismix is in mijn ogen echt volstrekt ongeschikt om dag in dag uit te voeren. Tenzij je dat weer mengt met een kip variant waar geen rauwe vis in zit.

Als je niet bereid bent om dat wat je honden eten in handen te leggen van een voerfabrikant zit er maar 1 ding op.
In de Fediaf richtlijnen wordt voor omega 3 geen minimum aanbevolen, alleen voor wat omega 6 vetzuren. Mijn inschatting is dat veel Fabrikanten hun kvv volgens de richtlijnen laten draaien en dat de omega 3 en 6 verhouding hierin dus niet relevant wordt geacht.

Ook bij een complete kvv is hier het advies om merken en smaken af te wisselen. Door meerdere merken te kiezen heb je afwisseling en ben je minder afhankelijk van de visie van één fabrikant. Verschillende diersoorten zijn belangrijk omdat elk dier weer specifieke nutriënten levert.

Over die fish mix heb ik de fabrikant een mail gestuurd.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3317838
Ik heb een reactie van raw4dogs.
Zij adviseren ook om altijd af te wisselen.
Maar in theorie zou je volgens hen de vis kvv wel dagelijks kunnen geven. Er zit met opzet een heel hoge dosis vitamine b1 in die kvv (2mg/kg). Hiermee wordt een eventuele afbraak van vitamine b door thiaminase ondervangen, aldus Raw4dogs.

Ik zou persoonlijk het risico niet nemen om deze kvv dagelijks te voeren.
Door jon
#3317949
pluk schreef:Ik heb een reactie van raw4dogs.
Zij adviseren ook om altijd af te wisselen.
Maar in theorie zou je volgens hen de vis kvv wel dagelijks kunnen geven. Er zit met opzet een heel hoge dosis vitamine b1 in die kvv (2mg/kg). Hiermee wordt een eventuele afbraak van vitamine b door thiaminase ondervangen, aldus Raw4dogs.

Ik zou persoonlijk het risico niet nemen om deze kvv dagelijks te voeren.
Fijn dat je de fabrikant om een reactie hebt gevraagd en deze ook even plaatst! In theorie ja, dan kan er veel.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door