Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Mijati
#3316912
Op een van de facebook-pagina's is er al een tijdje discussie over het toevoegen van rijst aan kvv (voor het invriezen), omdat zonder rijst bij het invriezen anders vitamine B verloren zou gaan.
Ik heb er zelf niet over kunnen vinden op internet. Geen wetenschappelijk onder ofzo.
Ik weet dat hier veel kennis zit.
Nu is dus de vraag is het echt zo dat bij gemalen vlees, wat ingevroren word, vitamine B verloren gaat? En helpt rijst daar dan bij? En geld het dan ook voor BARF, grote stukken vlees? Kortom is het onzin of zinvol om aan kvv rijst toe te voegen.
Door Lizzy
#3316917
Genoeg leesvoer als je op goegel intikt: vitamin b lost due to freezing. Er staat dan 1 voorbeeld van wat er in een boek geschreven staat over het verlies van B vitamines, dat heet: Freezing Effects on Food Quality en ik kan die tekst niet copy/pasten.

Maar met andere woorden: valt allemaal ernstig mee hoor, met dat verlies aan vitamine B's.

Volgens mij komt dit verhaal van Bandit of van Carnibest of van beide. En is dat voor hun de reden om (volkoren)rijst in hun product te stoppen. Dus als je wilt weten wat de mening is van Bandit, dan kan ik je het best adviseren denk ik om contact te leggen met Huub van de Lang van Bandit of met Carnibest. Huub is een ontzettende aardige man die wat graag bereid is om hoe/waarom uit te leggen.

Hier nog een oud topic-je over deze rijst bewering: viewtopic.php?f=5&t=114716&p=2691730&hi ... s#p2691730
Door Lizzy
#3316918
Goh, wat zullen mijn 4de generatie BARF gevoerde honden een vitamine B gebrek hebben zeg :g:. Die hebben namelijk geen van de vier generaties rijst gegeten.
Door Mijati
#3316921
Lizzy schreef:Genoeg leesvoer als je op goegel intikt: vitamin b lost due to freezing. Er staat dan 1 voorbeeld van wat er in een boek geschreven staat over het verlies van B vitamines, dat heet: Freezing Effects on Food Quality en ik kan die tekst niet copy/pasten.

Maar met andere woorden: valt allemaal ernstig mee hoor, met dat verlies aan vitamine B's.

Volgens mij komt dit verhaal van Bandit of van Carnibest of van beide. En is dat voor hun de reden om (volkoren)rijst in hun product te stoppen. Dus als je wilt weten wat de mening is van Bandit, dan kan ik je het best adviseren denk ik om contact te leggen met Huub van de Lang van Bandit of met Carnibest. Huub is een ontzettende aardige man die wat graag bereid is om hoe/waarom uit te leggen.

Hier nog een oud topic-je over deze rijst bewering: viewtopic.php?f=5&t=114716&p=2691730&hi ... s#p2691730
De mening van Bandit word op FB als heilig gezien, dus vandaar dat ik hier graag meer over wil weten. Mijn honden krijgen al bijna 3 jaar geen rijst (logisch als een van de 2 er allergisch op reageert) en ze vertonen geen symptomen van vitamine tekort.
Helaas is mijn concentratie en Engels niet goed genoeg op in het Engels artikelen te lezen.

Mijn idee is ook dat het reuze meevalt met het verlies, maar dat is meer mijn gevoel.
Door Lizzy
#3316925
http://www.vitamine-info.nl/nieuwsartik ... mines-350/

Bij het invriezen van vlees, vis en gevogelte gaan nauwelijks vitamines verloren, omdat de vitamines in deze voedingsmiddelen (vitamine A en D) niet gevoelig zijn voor lage temperaturen. Bij het ontdooien zullen naast het verlies aan water ook wateroplosbare vitamines verloren gaan. Bij het invriezen en ontdooien van gepureerd of fijngesneden voedsel gaan er veel meer vitamines verloren dan bij onbewerkt voedsel. Tijdens het bewaren van ingevroren voedsel blijven de vitamines over het algemeen goed bewaard, mits de verpakking luchtdicht is afgesloten.

(ik zou zeggen "blij dat ik BARF en geen gemalen prakken geef" - overigens is het de vraag of alleen vitamine B's verminderen bij fijnsnijden/pureren :g:).

https://eten-en-drinken.infonu.nl/diver ... delen.html
Door Mijati
#3316928
In het onderste artikel word vermeld dat vit B1 afneemt met 20% in zes maanden tijd. Maar dat rijst vooral vit. B6 bevat (welke overigens ook afneemt met ongeveer 8% in 6 maanden tijd). Daarmee zie ik het nut van rijst toevoegen in zijn geheel niet meer. Gewoon je gemalen prak niet te lang in de vriezer bewaren en het dooivocht ook aan de hond geven.

Ik blijf ook maar bij mijn BARF-hap voor de schatten en ook die maar niet te lang in de vriezer bewaren, dan komt het wel goed.
Gebruikersavatar
Door pike
#3317201
Mijati schreef:In het onderste artikel word vermeld dat vit B1 afneemt met 20% in zes maanden tijd. Maar dat rijst vooral vit. B6 bevat (welke overigens ook afneemt met ongeveer 8% in 6 maanden tijd). Daarmee zie ik het nut van rijst toevoegen in zijn geheel niet meer. Gewoon je gemalen prak niet te lang in de vriezer bewaren en het dooivocht ook aan de hond geven.

Ik blijf ook maar bij mijn BARF-hap voor de schatten en ook die maar niet te lang in de vriezer bewaren, dan komt het wel goed.
Ja maar, als je kvv koopt ligt die al vanaf de productie in de vriezer en weet je dan hoe lang dat is? Dus wat is dan niet te lang bewaren? Er staat als het goed is toch een houdbaarheidsdatum op de verpakking van kvv, zou dat geen indicatie moeten zijn mbt de vitamines?
Ik denk dat een kwalitatief goede kvv ook na een vriesperiode en ontdooien nog voldoende vitamines bevat. Maar als er bagger/afval inzit, vrees ik dat er in beginsel al niet veel aan vitamines in gaat, en of je hem dan kort of lang bewaart dat maakt dan ook niet zoveel uit. Te weinig is het dan toch. :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door