Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Schotsecollie
#3312515
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en zal proberen de situatie kort weer te geven ;-)
Ik heb een kortharige schotse herder en zij heeft altijd KVV gehad. Zij heeft snel last van haar darmen en uiteindelijk deed ze het altijd het beste op Energique. Iets meer dan twee jaar geleden ben ik voor mijn werk verhuisd naar Sint Maarten en later Curacao en hadden wij geen andere keuze dan brok te gaan voeren. Ze krijgt nu ProPlan Lam&Rijst en daar doet ze het darmtechnisch het best op.
Vorige week moest ze naar de dierenarts voor een gebitsreiniging en is er gelijk bloed afgenomen (ze was nuchter). Ze is nu 9 jaar oud en dat hebben we gedaan als algemene check. Hier kwam uit dat haar nieren toch wel problemen hebben, maar dat het nog niet zorgelijk is. Maar brok doet haar geen goed en daardoor gaat ze ook weer meer drinken (en door de warmte) wat een extra belasting is voor haar nieren.
Wij gaan volgend jaar juni 2018 terug naar Nederland en we hebben uiteindelijk besloten dat de hond aankomende december met ons mee gaat naar Nederland en voor het laatste halfjaar bij vrienden van ons gaat wonen tot wij terug zijn. Dan kan ze al op kvv gezet worden wat haar al zal ontlasten en dan zal regelmatig bloedonderzoek moeten aantonen hoe dat gaat.
Maar nu is mijn vraag, zal ik haar in eerste instantie op de Duck of Energique zetten (vrienden voeren zelf Duck aan hun honden dus dat zou voor hun handiger zijn) en kijken hoe ze het daar op doet vwb de nieren of zal ik gelijk beginnen met iets als Medipetfood?

Alvast bedankt!
Door Lizzy
#3312520
Nou, ik vind het een goede samenvatting! Maar, ik zou best wel graag willen weten hoe de bloeduitslagen waren, wat het Ureum en Creatinine % waren. Heb je enig idee?

Ik zou zelf gewoon het KVV geven dat makkelijk voor handen is en dan na een paar weken opnieuw bloed laten prikken. Om even te checken hoe het er voor staat.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3312524
Bedenk wel dat nieren die stillaan aftakelen, niet meer herstellen. En dat het dus goed kan zijn dat de nierwaarden hetzelfde blijven. Dat wil echter niet zeggen dat het geen beter voer is. Niet verder verslechteren is al heel wat. ;)
Waarschijnlijk ga je wel een verbetering in gedrag en evt lichaamsbouw of vacht zien. Je merkt dus wel dat ze beter in haar vel zal zitten.
Als ze dan goed blijft op de kvv, is er geen reden om een speciaal dieet te volgen, als ze toch echt symptomen blijft vertonen of de nierwaarden slechter worden, kan je ook een rauw nierdieet gaan geven.

Verder viel me iets op in je tekst: ik weet niet of je het zo bedoelde of het er een beetje gek staat, maar het is niet het vele drinken dat haar nieren belast he. Door slechte nieren gaat ze veel drinken, maar dat is net goed en nodig. Veel vocht is voor nierpatiënten heel belangrijk want het helpt hen de afvalstoffen in het bloed kwijt te raken en de nieren schoon te spoelen. Dat is ook al een groot voordeel van rauw tov brok, brok is eigenlijk uitermate slecht voor nierpatienten omdat ze zoveel vocht nodig hebben en daar bij brok niet tegenop kunnen drinken.
Door Lizzy
#3312525
pearlsofpassion schreef:Bedenk wel dat nieren die stillaan aftakelen, niet meer herstellen. En dat het dus goed kan zijn dat de nierwaarden hetzelfde blijven. Dat wil echter niet zeggen dat het geen beter voer is. Niet verder verslechteren is al heel wat. ;)
Waarschijnlijk ga je wel een verbetering in gedrag en evt lichaamsbouw of vacht zien. Je merkt dus wel dat ze beter in haar vel zal zitten.
Als ze dan goed blijft op de kvv, is er geen reden om een speciaal dieet te volgen, als ze toch echt symptomen blijft vertonen of de nierwaarden slechter worden, kan je ook een rauw nierdieet gaan geven.

Verder viel me iets op in je tekst: ik weet niet of je het zo bedoelde of het er een beetje gek staat, maar het is niet het vele drinken dat haar nieren belast he. Door slechte nieren gaat ze veel drinken, maar dat is net goed en nodig. Veel vocht is voor nierpatiënten heel belangrijk want het helpt hen de afvalstoffen in het bloed kwijt te raken en de nieren schoon te spoelen. Dat is ook al een groot voordeel van rauw tov brok, brok is eigenlijk uitermate slecht voor nierpatienten omdat ze zoveel vocht nodig hebben en daar bij brok niet tegenop kunnen drinken.
Toch kunnen slechte nierwaarden ook prima verbeteren. Kijk maar naar Linga. Zeven jaar geleden had zij een verhoogd CREA en UREA. Iets van 6 maanden later waren de waardes weer normaal en zijn ze 7 jaar lang normaal (goed dus) gebleven.

En verder ben ik helemaal met je eens hoor!
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3312529
Welkom op Barfplaats. Wat bijzonder dat je je meisje een halfjaar vooruit stuurt voor haar gezondheid, knap! Ik hoop dat het zijn vruchten af zal werpen :)
Door frodo quin
#3312544
Ik zou ook eerst naar een goede kvv gaan (imo is duck dat niet, energique heb ik geen mening over, want ken ik qua samenstelling niet) met eventueel een beetje lauw water erdoor voor extra vocht. Persoonlijk vind ik biologisch of wild wel belangrijk, zeker als het om een nierpatiënt gaat, want hoe minder zooi erin zit hoe beter voor de nieren. Moest het niet helpen zou je ook een nierdieet kvv kunnen voeren, zoals die van bandit.

Fijn dat ze hier bij vrienden terecht kan. Het moet geen makkelijke beslissing zijn om je hond een half jaar te missen.
Door Lizzy
#3312550
Als aanvulling op wat ik hierboven schreef: Ik vraag me af hoeveel er is gedaan om de oorzaak te achterhalen. En als het gebleven is bij een bloedonderzoek dan denk ik wel dat het nuttig is om in NL dat alsnog te laten onderzoeken. Eerst beginnen met opnieuw bloedprikken. Om te bepalen wat de waardes nu zijn. En zijn deze te hoog, dan bijv. echo van de nieren, testen op bijv. de ziekte van Addison en Cushing. Dat soort dingen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3312572
Lizzy schreef:Toch kunnen slechte nierwaarden ook prima verbeteren. Kijk maar naar Linga. Zeven jaar geleden had zij een verhoogd CREA en UREA. Iets van 6 maanden later waren de waardes weer normaal en zijn ze 7 jaar lang normaal (goed dus) gebleven.

En verder ben ik helemaal met je eens hoor!
Tuurlijk hoor. Maar als het niet zo is, wil dat niet zeggen dat het slecht is.

Was dat bij Linga chronisch of acuut? Want bij acuut nierfalen moeten ze net snel beteren. Das even een sterke belasting waardoor de bloedwaarden de hoogte inschieten. Maar mits voldoende vochtopname ( bij voorkeur infuus) en spoelen van de nieren gaan die weer omlaag en als dat snel genoeg gebeurt is er vaak geen blijvende schade.
Door Schotsecollie
#3313267
Lizzy schreef:Nou, ik vind het een goede samenvatting! Maar, ik zou best wel graag willen weten hoe de bloeduitslagen waren, wat het Ureum en Creatinine % waren. Heb je enig idee?

Ik zou zelf gewoon het KVV geven dat makkelijk voor handen is en dan na een paar weken opnieuw bloed laten prikken. Om even te checken hoe het er voor staat.
Ja dat weet ik: Creatine 115 en Ureum 5.31 bij een hond van 20 kilo. Is nog niet schokkend maar zou onder de 100 moeten zijn volgens de dierenarts (volgens mij 85) en boven de 200 zei hij was pas echt slecht en spreken ze pas over acuut nierfalen. Maar ik wil het nu proberen te stoppen/verbeteren en idd meer onderzoek in Nederland.

Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties!
Door Lizzy
#3313618
pearlsofpassion schreef:Tuurlijk hoor. Maar als het niet zo is, wil dat niet zeggen dat het slecht is.

Was dat bij Linga chronisch of acuut? Want bij acuut nierfalen moeten ze net snel beteren. Das even een sterke belasting waardoor de bloedwaarden de hoogte inschieten. Maar mits voldoende vochtopname ( bij voorkeur infuus) en spoelen van de nieren gaan die weer omlaag en als dat snel genoeg gebeurt is er vaak geen blijvende schade.
Acuut. Ze is aan het infuus gelegd en dagen achter elkaar gespoeld. Alle denkbare onderzoeken zijn gedaan, geen oorzaak te vinden. Er is ook een echo gemaakt, waarop geen afwijking te zien was. Uiteindelijk duurde het behoorlijk lang voordat de nierwaarden weer normaal waren. Volgens mij heeft dat langer dan 6 maanden geduurd. Ik denk dat het feit dat zij aan het infuus is gelegd misschien wel eens haar leven heeft gered.
Door Lizzy
#3313619
Schotsecollie schreef:Ja dat weet ik: Creatine 115 en Ureum 5.31 bij een hond van 20 kilo. Is nog niet schokkend maar zou onder de 100 moeten zijn volgens de dierenarts (volgens mij 85) en boven de 200 zei hij was pas echt slecht en spreken ze pas over acuut nierfalen. Maar ik wil het nu proberen te stoppen/verbeteren en idd meer onderzoek in Nederland.

Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties!
Nee, dit is niet schokkend. Ik weet niet of je deze link hebt gezien? https://www.mcvoordieren.nl/ureum-en-creatinine. Daar staat het wel goed uitgelegd. Wat misschien ook wel het overwegen waard is is om je hond extra visolie te geven (wel een goede visolie!) en Solidago tabletten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3313620
Lizzy schreef:Acuut. Ze is aan het infuus gelegd en dagen achter elkaar gespoeld. Alle denkbare onderzoeken zijn gedaan, geen oorzaak te vinden. Er is ook een echo gemaakt, waarop geen afwijking te zien was. Uiteindelijk duurde het behoorlijk lang voordat de nierwaarden weer normaal waren. Volgens mij heeft dat langer dan 6 maanden geduurd. Ik denk dat het feit dat zij aan het infuus is gelegd misschien wel eens haar leven heeft gered.
Daar kan je zeker van zijn.

Maar bij chronisch nierfalen werkt het dus anders.
Dan takelen de nieren beetje bij beetje af in de loop van jaren. En dan worden waarden volgens mij niet zoveel beter, ook niet na betere voeding of na infuzen. Het wordt gewoon ook niet meer erger... en de hond kan zich wel beter gaan voelen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door