Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3311690
Krullebol schreef:Hmm. Ik ben nog geen ster in foto's plaatsen. Ze draaien, terwijl ze wel goed staan op mn telefoon? Chihuahua in tuigje was een pup van ook 12 weken die we gister tegen kwamen. Die was overigens te mager. Dus tis een beetje de dikke en de dunne samen :p Luca zijn oogjes waren wat vies (dus ziet er wat sneu uit).
Niet de beste foto's maar hij zit natuurlijk amper stil.
Hij heeft wel nog taille zeg maar. Maar een dikke bolle buik (dikste deel van zn lijf) en 1-2 rollen bij zn nek/schouders.
Ik zie op de foto's bijzonder weinig verschil tussen de twee pupjes. Kan aan de foto's liggen, maar "de dikke en de dunne" haal ik er echt niet uit.

Het is een pup he, die horen een bolle(re) buik te hebben. Ik zou je toch echt willen adviseren een goede dierenarts eens te laten kijken, of iemand in het echt. Want op basis van jou beschrijving en deze foto's, zet ik ernstige twijfels aan hem terug in voeding zetten.
#3311692
Ik snap je terughoudendheid ja. Tis soms ook lastig te zien en hangt beetje van zn pose af. Kan het zijn dat hij vooral veel los vel heeft dan? Dat buikje boeit me niet zo. Was meer om aan te geven :)
Andere pup was flink mager, de helft van Luca zn gewicht bleek. Zag je ruggengraat en heupbotjes van. Luca zag je rolletjes.

Hij slaapt nu, kan zn velletje dus zo vastpakken zonder hem te knijpen of moeite te doen (anders deed ik dat niet, doh). En hij rimpelt bij zn nek. Beetje sharpei look haha.
Bijlagen
DSC_0308.JPG
DSC_0308.JPG (2.7 MiB) 2551 keer bekeken
DSC_0309.JPG
DSC_0309.JPG (2.96 MiB) 2551 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3311696
Volgens mij is los vel heel normaal. De pups die ik gister gezien hebben hadden dat nog veel meer en die waren echt niet te dik.

Ik blijf er bij, laat iemand die er verstand van heeft in het echt naar kijken. En hopelijk reageren er hier ook nog meer mensen, want wat ik er van vind is nu wel duidelijk ;)
Door eelke
#3311705
Ik zie geen moddervette pup hoor. En ik was er heel makkelijk in tijdens het opgroeien; zo waren ze twee weken aan de dikkige kant, en dan groeiden ze ineens weer de hoogte in en waren het magere slungels. Dan kregen ze weer meer voer, en werden het weer dikkies etc etc.

Ze moeten letterlijk in hun vel groeien dus los vel is wel normaal. En ik zou me ook niet te vast wegen op 3 kilo, dat vererft nu eenmaal niet precies hetzelfde als het gewicht van de ouders. Als er in de lijn achter paps of mams een grotere of kleinere hond zit, kan de jouwe zo maar anders uitvallen.

Was de andere pup niet toevallig een teef?
#3311709
eelke schreef:Ik zie geen moddervette pup hoor. En ik was er heel makkelijk in tijdens het opgroeien; zo waren ze twee weken aan de dikkige kant, en dan groeiden ze ineens weer de hoogte in en waren het magere slungels. Dan kregen ze weer meer voer, en werden het weer dikkies etc etc.

Ze moeten letterlijk in hun vel groeien dus los vel is wel normaal. En ik zou me ook niet te vast wegen op 3 kilo, dat vererft nu eenmaal niet precies hetzelfde als het gewicht van de ouders. Als er in de lijn achter paps of mams een grotere of kleinere hond zit, kan de jouwe zo maar anders uitvallen.

Was de andere pup niet toevallig een teef?
Ah kijk, dat wist ik niet,dat hij groter kon worden. Omdat pa wel raszuiver Chi is en moeder een kruising tussen 2 raszuivere ouders: Chi x dwergpincher en Luca dus 75% Chi is, beide ouders 3 kg en voor beide rassen 3-3,5 werd opgegeven als volwassen gewicht, dacht ik dus dat hij dat ook zou worden. Maar hij kan dus nog zwaarder worden?

Ander hondje was een bijzonder dominant reutje. Ze gaf zelf al aan dat haar moeder het hondje te dun vond en dat vond ik zelf ook. Maar foto's vertekenen wat. Irl zag het er heftiger uit, maar met 1 hand en 2 rennende puppys fogos maken met je smartphone valt niet mee ;)

Dacht trouwens dat rauw gevoerde dieren veel gelijkmatiger groeide? Met al mn katten heb ik, op Casimir na, nooit een spekkige periode gezien bij ze of los vel. Luca is echt het evenbeeld van Cas: bodemloze put. De enige reden waarom hij niet zou eten, is als het te spannend is buiten.

Ik vind het niet erg om hem wat dikker te laten zijn, maar als ik dat later moet recht trekken, is dat lastiger. Ik doe niet moeilijk over wat spekjes, maar vind het lullig als ik hem overvoer en hij last krijgt van gewrichten. Dat was meer mn zorg :)
Overigens, heb ik nergens gezegd dat hij moddervet zou zijn. Alleen te dik in verhouding en erg groot voor zn leeftijd (which is fine, elk dier is uniek, zolang het hem niet benadeelt interesseert gewicht/grootte me niet).
Door eelke
#3311713
Krullebol schreef:Ah kijk, dat wist ik niet,dat hij groter kon worden. Omdat pa wel raszuiver Chi is en moeder een kruising tussen 2 raszuivere ouders: Chi x dwergpincher en Luca dus 75% Chi is, beide ouders 3 kg en voor beide rassen 3-3,5 werd opgegeven als volwassen gewicht, dacht ik dus dat hij dat ook zou worden. Maar hij kan dus nog zwaarder worden?

Ander hondje was een bijzonder dominant reutje. Ze gaf zelf al aan dat haar moeder het hondje te dun vond en dat vond ik zelf ook. Maar foto's vertekenen wat. Irl zag het er heftiger uit, maar met 1 hand en 2 rennende puppys fogos maken met je smartphone valt niet mee ;)

Dacht trouwens dat rauw gevoerde dieren veel gelijkmatiger groeide? Met al mn katten heb ik, op Casimir na, nooit een spekkige periode gezien bij ze of los vel. Luca is echt het evenbeeld van Cas: bodemloze put. De enige reden waarom hij niet zou eten, is als het te spannend is buiten.

Ik vind het niet erg om hem wat dikker te laten zijn, maar als ik dat later moet recht trekken, is dat lastiger. Ik doe niet moeilijk over wat spekjes, maar vind het lullig als ik hem overvoer en hij last krijgt van gewrichten. Dat was meer mn zorg :)
Overigens, heb ik nergens gezegd dat hij moddervet zou zijn. Alleen te dik in verhouding en erg groot voor zn leeftijd (which is fine, elk dier is uniek, zolang het hem niet benadeelt interesseert gewicht/grootte me niet).
Ja tuurlijk kan dat wel, bij mensen zie je toch ook wel lange ouders met kortere kinderen en andersom? Het dna van je pup is het dna-mengsel van alle voorouders natuurlijk. Als ik ff snel google zie ik trouwens dat dwergpinchers tot 5 kilo kunnen wegen, dus het kan natuurlijk meer die kant op gaan, hoeft niet :)

Ik zou even kijken hoe het gaat, en of hij weer naar zijn gewicht groeit. Ik weet nog dat ik vanaf een maand of 4 niet meer steeds meer ben gaan voeren, het gewicht wat ze toen kregen, bleef lange tijd goed. Naar verhouding kregen ze dan natuurlijk steeds minder. Het verhaal gaat inderdaad dat pups op vlees gelijkmatiger opgroeien, maar ik voerde niet zo precies. Toen nog smuldier (...) en dat zat in pakjes van 400 gram. Dus ik verhoogde hun dagelijkse voer dan steeds met 100 gram ofzo. Dat was dan eigenlijk even te veel voor ze, en werden ze wat dikker, maar dat trok dan na een week of 2 weer bij omdat ze zelf ook groter werden.

Maar verder gaat alles goed toch? Een blije pup die graag wil bewegen en spelen?
#3311722
Ja daar zeg je wat, dat je in verhouding steeds minder voert naarmate ze groeien. Zo had ik het nog niet bekeken :)
Ik had eigenlijk gewoon op gevoel hetzelfde gevoerd als de katten.
Ik denk dat hij wel blij is ja. Hij slaapt uiteraard veel. Maar raced in zn eentje door de woonkamer, besokt de katten :D en vermaakt zich met zn stok/knuffel.
Door eelke
#3311723
Nu ging het groeien bij mij natuurlijk wel wat anders dan bij jou, want mijn pupje moest naar de 75 kilo ;D maar het idee blijft wel ongeveer hetzelfde, en ik zou het dus even aankijken. Opletten dat hij niet nog dikker wordt, en dan groeit ie vanzelf weer naar zijn gewicht toe lijkt mij :)
#3311730
Haha klein verschilletje :p (jeetje, wist niet eens dat er honden waren die zo zwaar waren :o)
Ben in elk geval gerustgesteld mbt groeipijn en te snel groeien. Dat spekkige rent hij er vanzelf wel af, eens hij wat langer mag wandelen. Raced dan als een dolle over het grasveld nu. Soort duracelletje :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door