Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Breezer
#3310350
Vorig jaar tijdens onze vakantie in Kroatië wilde ik gaan barfen ipv kvv geven. Koelkast met vriezer gehuurd zodat ik niet elke dag vers in hoefde te slaan. Maar ook wat in de vriezer kon doen. Echter onze Seven wilde waarschijnlijk door de warmte het vlees niet eten en viel na een aantal dagen zienderogen af. Fokster gebeld en gevraagd wat Seven bij hun voor brok had gehad en dit was Proplan Zalm. Dierenwinkel opgezocht dit was nog een uur rijden ook een daar zak brokken gehaald zodat we een bak met voer konden laten staan en ze zelf kon bepalen wanneer ze wilde eten.

Om hetzelfde tafereel dit jaar te voorkomen ik mezelf een beetje ingelezen in de wereld van de brokken. Al snel kwam ik bij Orijen fish uit. Dit overlegd met Tannetje, want Seven heeft jeuk en we weten niet waarvan, maar dit zou de beste oplossing zijn.
Afijn onze reu dan ook maar over op deze brokken in de vakantie gedeelde smart is halve smart. Een aantal dagen voor we weg gingen langzaam laten wennen aan het voer en ze aten het met smaak. De ontlasting was wel een hoop meer dan we gewend zijn maar goed het is maar voor 3 weken.

Na 3 weken zie ik nu mijn reu er enorm goed bij staan. Z'n bespiering zie je heel goed. Hij staat er super strak bij een glimt als een spiegel. Op de kvv glimt hij ook wel maar niet zo bling bling als nu. Maar vooral die bespiering is echt wauw.

Seven deed het ook heel goed erop ook zij zit een stuk strakker in d'r vel en zelfs haar vacht begint te glimmen. Helaas nog steeds jeuk, dus er moet een andere trigger zijn dan voer maar dat ter zijde.

Inmiddels zijn we weer thuis en krijgen ze weer lekker kvv.
Maar iets blijft aan me knagen, wat heeft Orijen in het voer wat ze bij kvv dus blijkbaar te kort komen om er zo uit te zien?
Zou het iets met eiwitten en proteïnen te maken hebben. Sporters krijgen daar ook betere bespiering van.

Ik ben echt wel pro vers maar door deze ervaring ga ik echt twijfelen of kvv wel voldoende is.

Iemand een idee?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3310352
Voor hier iets zinnigs over te zeggen is, is t wel handig te weten welke kvv ze normaal krijgen? En wat krijgen ze aan extra's of aanvullingen?
Door Lizzy
#3310365
Ja, in principe zou dat andersom moeten zijn. Tenzij je 1 merk KVV voert van misschien net het type dat niet goed genoeg is voor jouw hond.... Ik ben dus ook wel benieuwd naar wat je voert.
Door Breezer
#3310391
Ik voer verschillende merken kvv. Maar in hoofdzaakTinlo, Kiezebrink en Tammenga. Vis versie krijgen ze 1x per week er verder wissel ik alle diersoorten af.
Door Breezer
#3310393
Verder krijgt Seven 2x per dag blokje kokosvet bij haar voer. En Gabber krijgt zalmolie erdoor.

Snacks krijgen ze gedroogd vlees en vis wat ik zelf droog.
Door Lizzy
#3310401
Ik zou er eerlijk gezegd geen verklaring voor hebben, waarom ze het op brokken beter doen. Al deze KVV's bevatten een uitstekende hoeveelheid eiwit en vet. Maar kijkende naar Orijen Fish.... Ai ai, daar zit wel heel veel eiwit en vet in :-X

De vraag is of je hond(en) het hier op lange termijn ook goed op blijven doen, op die brok. Dat is altijd iets dat de toekomst weer uit moet wijzen.
Door Breezer
#3310429
Ok dus waarschijnlijk door de hoge concentratie eiwitten zie je de bespiering nu een stuk beter. Net als bij sporters die eiwit shakes nemen. En het vet zal zijn aandeel hebben in de glans van de vacht.
Zou het dan zo kunnen zijn dat ze te weinig vet binnen krijgen? Dat ik bijvoorbeeld meer zalm olie en/of kokosvet moet geven?
Door Siberienne
#3310431
Meer bespiering, dan denk ik, heeft je hond niet ook meer gesport op vakantie? En gezwommen? Mijn wuppen hebben na een vakantie ook met spieren en vaak een mooiere vacht, vooral ais ze naar de sneeuw zijn geweest. Dan zijn ze een stuk schoner :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door cath
#3310434
Lizzy schreef:Ik zou er eerlijk gezegd geen verklaring voor hebben, waarom ze het op brokken beter doen. Al deze KVV's bevatten een uitstekende hoeveelheid eiwit en vet. Maar kijkende naar Orijen Fish.... Ai ai, daar zit wel heel veel eiwit en vet in :-X

.
niet goed dan?

Zijn toch dierlijke eiwitten..
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3310437
Breezer schreef:Ok dus waarschijnlijk door de hoge concentratie eiwitten zie je de bespiering nu een stuk beter. Net als bij sporters die eiwit shakes nemen. En het vet zal zijn aandeel hebben in de glans van de vacht.
Zou het dan zo kunnen zijn dat ze te weinig vet binnen krijgen? Dat ik bijvoorbeeld meer zalm olie en/of kokosvet moet geven?
Van eiwitten eten krijg je geen betere bespiering. Daarvoor moet je sporten en dat is in de regel wel wat we op vakantie meer met de hond doen als thuis. Als je enkel meer eiwitten eet, gebeurd er niets zolang er niet voldoende (extra) gesport wordt om die eiwitten in spieren om te zetten.

Je kan proberen wat meer visolie te geven. Geef je een goede zalmolie? Die zijn nogal eens ondermaats van kwaliteit.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3310441
Lizzy schreef:Ik zou er eerlijk gezegd geen verklaring voor hebben, waarom ze het op brokken beter doen. Al deze KVV's bevatten een uitstekende hoeveelheid eiwit en vet. Maar kijkende naar Orijen Fish.... Ai ai, daar zit wel heel veel eiwit en vet in :-X

De vraag is of je hond(en) het hier op lange termijn ook goed op blijven doen, op die brok. Dat is altijd iets dat de toekomst weer uit moet wijzen.
Orijen is in mijn ogen wel nog steeds het beste merk brok. Blijft brok, maar als je dan toch geen vers zou voeren, is dat het merk dat ik zou kiezen.
Het is logisch dat er zoveel eiwit en vet in zit want het is laag aan koolhydraten (dat wil je zo) en aangezien het brok is zit er ook zo goed als geen vocht in. Dan is eiwit en vet het enige wat overblijft dat erin kan zitten.
Als ik het goed heb zit er een kleine 40% eiwit in, das gezien het verschil in vochtgehalte gelijk aan 20% in rauw. Van rauw eten ze ook bijna het dubbele, dus krijgen ze bij ern rauw menu met 20% eiwit evenveel eiwit binnen als een brok van 40%. Ruw geschat dus.
Hetzelfde geldt voor vet.
Gebruikersavatar
Door cath
#3310442
pearlsofpassion schreef:Orijen is in mijn ogen wel nog steeds het beste merk brok. Blijft brok, maar als je dan toch geen vers zou voeren, is dat het merk dat ik zou kiezen.
Het is logisch dat er zoveel eiwit en vet in zit want het is laag aan koolhydraten (dat wil je zo) en aangezien het brok is zit er ook zo goed als geen vocht in. Dan is eiwit en vet het enige wat overblijft dat erin kan zitten.
Als ik het goed heb zit er een kleine 40% eiwit in, das gezien het verschil in vochtgehalte gelijk aan 20% in rauw. Van rauw eten ze ook bijna het du

bbele, dus krijgen ze bij ern rauw menu met 20% eiwit evenveel eiwit binnen als een brok van 40%. Ruw geschat dus.
Hetzelfde geldt voor vet.
Zo dacht ik er eigenlijk ook over.
Door Lizzy
#3310445
Het kan aan mijn rekenskills liggen hoor, die zijn een beetje roestig op het moment. Maar volgens mij heeft deze brok een eiwitfractie van 38% en diverse smaken KVV zitten rond de 25%. Een prooidier rond de 20%. PoP, jij kunt beter rekenen dan ik dus als het niet klopt lees ik het vast :-*
Door Lizzy
#3310447
(en ik zou zelf toch rauwe eiwitten en vetten niet willen vergelijken met verhitte - ik ben en blijf dan ook anti-brok).
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3310468
Lizzy schreef:Het kan aan mijn rekenskills liggen hoor, die zijn een beetje roestig op het moment. Maar volgens mij heeft deze brok een eiwitfractie van 38% en diverse smaken KVV zitten rond de 25%. Een prooidier rond de 20%. PoP, jij kunt beter rekenen dan ik dus als het niet klopt lees ik het vast :-*
In een brok zit 10% vocht, in rauw vlees zo'n 60% als ik het goed heb. Vocht is uiteraard heel belangrijk, maar het bevat geen eiwitten, vet of calorien. Dat heeft als gevolg dat ze van brok minder eten in gewicht. Net zoals wanneer je vlees droogt, dan weegt het ook minder, maar er zit nog steeds evenveel eiwit en vet in.
Om dus eiwit en vet in vlees en brok te vergelijken moet je dat vocht er dus bij het vlees aftrekken. Of bij de brok bij doen, maar dat vind ik moeilijker rekenen.
Als we vb rekenen met droge stof is dat bij brok zo'n 90%, bij vlees maar 40%. Voor het gemak houdt ik met 45% droge stof en 55% vocht in vlees rekening, dan is het aandeel droge stof in vlees net de helft van in brok. Dat wil zeggen dat voor elke kg vlees er 550gr vocht bij is en 450gr droge stof. Bij brok is dat per kg brok 900gr droge stof. En die droge stof bevat de eiwitten en vetten. Dubbel zoveel dus. Maar de hond eet er uiteraard ook maar minder van. Als een hond 500gr brok eet, heeft diezelfde hond 1kg vlees nodig, om dezelfde hoeveelheid droge stof binnen te krijgen.
20% eiwit in een kg is evenveel als 40% eiwit in 500gr, nl 200gr.

Uiteraard is niet letterlijk de droge stof van belang maar wel de calorie-inhoud, en dat is afhankelijk van het eiwit en vetgehalte maar als je het op deze manier uitrekent ontloopt Orijen een goed barfmenu niet veel.
Maar het blijft brok. Uiteraard. En dat het dus een onnatuurlijk gegeven is, verhit en zonder vocht en altijd met een aandeel koolhydraat, dat blijft. Niet erg gezond dus. Ik ben er ook niet voor niets vanaf gestapt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door