Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door pluk
#3301472
Rodi bedoel je.

Wat bedoel je met betrouwbaar? Je hond zal er niet van dood neervallen of zo, maar kwalitatief zijn er betere kvv. Alle waar naar z'n geld natuurlijk.

Net zoals ik zelf weleens snel iets afhaal bij de pizzeria, zo haal ik ook weleens snel wat Rodi (of Smuldier). Dat is het voor mij: makkelijk voor het geval dat.
Gebruikersavatar
Door Questionmark
#3356441
Beste forumgebruikers,

Na een tijdje afwezig te zijn geweest en een erg lange wachttijd, krijgen we nu eindelijk onze pup.
Het heeft ruim een jaar op zich laten wachten, aangezien de fokker een mislukte nest had, hierna waren er een keer te weinig pups in een nest geboren, maar nu is het eindelijk rond.

Nu ben ik weer in de wereld van KVV vs brok gedoken. Ik ben een aantal nieuwe ontwikkelingen tegen gekomen en na gesprekken met diverse dierenartsen en kenners op het gebied van voeding, zijn wij bij ons besluit om (grotendeels) KVV te voeren gebleven.

We zijn na wikken en wegen op Karnibest uitgekomen als beste KVV producent die goed verkrijgbaar is. Als jullie hierover andere/betere ideeën hebben (over KVV) zie ik jullie reacties graag tegemoet.
Praktisch gezien zitten we wel met een uitdaging. Als wij op vakantie met de hond willen, hoe kunnen wij het beste organiseren dat we de KVV kunne blijven geven, zonder dat we afhankelijk zijn van dierenwinkels in het buitenland. Zijn er ook goede KVV merken die gestoomd vlees leveren, zodat we niet afhankelijk zijn van een vriezer, respectievelijk koelkast, en het makkelijk mee te nemen is?

Ik zie jullie reacties graag tegemoet.

Groet,

?
Door Siberienne
#3356443
Carnibest heb ik ook gevoerd, ik was er tevreden over maar het bevat wel wat rijst. Verder zou ik altijd merken afwisselen. Ik geef nu voornamelijk DARF en Alroda, maar da's ook omdat het biologisch vlees is en ik er makkelijk(er) aan kan komen.

Op vakantie geef ik K9natural (gevriesdroogd voer).
Door src_esther
#3356459
Niet op 1 paard wedden en dus merken afwisselen.
Zelf was ik niet zo tevreden over Carnibest o.a. vanwege de rijst maar ook omdat er premix in zit én ik het erg vet vond.
Ik wissel tussen Darf, Alroda, Carnivoer en sinds kort ook Bandit. Heel soms iets van Kiezebrink of Haaksbarf. BarfMenu ben ik mee gestopt nadat ze premix zijn gaan toevoegen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3356474
Vakanties kun je op diverse manieren oplossen. Indien een vriezer aanwezig kun je rollen in een koelbox meenemen. Je hebt ook koelboxen die via de sigarettenaansteker stroom kunnen krijgen en koelen. Dan kom je wel in zuid-Frankrijk!

Je kunt ook voor de eerste dagen wat meenemen en dan in het buitenland BARF in de winkels kopen. Overal zijn wel hele kippen verkrijgbaar en als spiervlees kip of rundvlees erbij. Tijdelijk eenzijdig voeren is geen probleem.

Er bestaan ook rollen "kvv" die ongekoeld mee kunnen. Dat is natuurlijk geen echte kvv, die prakjes zijn verhit geweest om houdbaar te maken. Is voor op vakantie ook een prima mogelijkheid.

En er bestaat gevriesdroogde voeding. Dat is voeding die er heel apart uitziet en eerst in water moet weken, maar qua voedingswaarde nog het meeste op vers voeren lijkt. Het is vrij prijzig, maar dan heb je dus wel kwaliteit.

Voor alle opties geld: eerst thuis uitproberen of het smaakt en goed gaat. Je wilt op vakantie niet met een hond aan de diarree zitten.

Qua merken, ik ga mee met mijn voorgangers dat afwisseling aan te raden is. Carnibest is een bekend merk dat al lange tijd bestaat en dat is goed. Ze zijn wel belachelijk veel duurder geworden de laatste tijd.
Ik zou zeker 2 a 3 merken erbij zoeken, om mee af te wisselen. Ik ben niet meer zo thuis in de merken, maar zoek merken uit die al langer bestaan, bot als calciumbron hebben en bij voorkeur geen premix bevatten.
Gebruikersavatar
Door Questionmark
#3356530
Super fijne tips! Mijn dank is groot.

Ik zie echter dat er kritische noten zijn rondom 'premix'. Wat is dat nu precies? En wat maakt dat jullie hier negatief kritisch tegenover staan?

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk
Door Lizzy
#3356532
Questionmark schreef:Super fijne tips! Mijn dank is groot.

Ik zie echter dat er kritische noten zijn rondom 'premix'. Wat is dat nu precies? En wat maakt dat jullie hier negatief kritisch tegenover staan?

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk
Het is een vitamine/mineralenmix. Ik vergeet nooit meer wat Bertus Vlug er over zei (de maker/bedenker van Bibi diervoeding) "het is zulke tinnef, het brandt een gat in je roestvrijstalen aanrechtblad". Nou hield Bertus wel van een beetje overdrijven :biggrin2: maar er zat altijd wel een kern van waarheid in wat hij zei. Toch zullen er steeds meer merken overgaan tot het toevoegen van premix voorspel ik. Want ze zijn bezig met een keurmerk en een KVV mag zo meteen pas compleet worden genoemd als het ook echt compleet is en als je dag in dag uit dezelfde prak kunt voeren. Je moet of echt ontzettend achter de rekenmachine en de boeken in (zoals o.a. Bandit dat heeft gedaan) of je moet er een premix aan toe gaan voegen, want de meeste merken kunnen dat echt niet waarmaken, alle vitamines/mineralen bevatten......

Wat is nou het nadeel? Nou, het bestaat eigenlijk altijd uit onnatuurlijke synthetische vitamines en mineralen. En die zijn simpelweg minder goed opneembaar dan vitamines en mineralen uit voeding. Ik heb zelf dus geen bezwaar tegen supplementen van natuurlijke oorsprong (ik geef mijn honden bijv. regelmatig chlorella, spirulina, zee-algen, groentenmixen met spruit-groenten zoals alfalfa, tarwekiemolie, wilde zalmolie, etc.) maar ja, ik denk dus dat synthetische gewoon niet het ideale benaderen.

Maar een KVV moet in mijn ogen dus de optimale hoeveelheden orgaanvlees en vleesbot bevatten. Om maar eens wat te noemen. Maar de meeste bevatten bijv. geen groenten. En dat begrijp ik ook wel want rauwe groenten zijn echt maar heel kort in de vriezer houdbaar en zo'n worst moet toch wel driekwart jaar goed te houden zijn... Maar al die extra voedingsstoffen komt een KVV in mijn ogen al wel tekort. En in mijn ogen zijn er ook zat KVV's die gewoon niet de juiste verhoudingen in de voeding stoppen. Nou, deze kunnen aan het eind van de dag misschien maar beter een premix toevoegen dan dat honden dit dag in dag uit te eten krijgen en gewoon niet genoeg voedingsstoffen binnen krijgen :-\

Mijn mening.
Gebruikersavatar
Door Questionmark
#3356533
Lizzy schreef:
Het is een vitamine/mineralenmix. Ik vergeet nooit meer wat Bertus Vlug er over zei (de maker/bedenker van Bibi diervoeding) "het is zulke tinnef, het brandt een gat in je roestvrijstalen aanrechtblad". Nou hield Bertus wel van een beetje overdrijven :biggrin2: maar er zat altijd wel een kern van waarheid in wat hij zei. Toch zullen er steeds meer merken overgaan tot het toevoegen van premix voorspel ik. Want ze zijn bezig met een keurmerk en een KVV mag zo meteen pas compleet worden genoemd als het ook echt compleet is en als je dag in dag uit dezelfde prak kunt voeren. Je moet of echt ontzettend achter de rekenmachine en de boeken in (zoals o.a. Bandit dat heeft gedaan) of je moet er een premix aan toe gaan voegen, want de meeste merken kunnen dat echt niet waarmaken, alle vitamines/mineralen bevatten......

Wat is nou het nadeel? Nou, het bestaat eigenlijk altijd uit onnatuurlijke synthetische vitamines en mineralen. En die zijn simpelweg minder goed opneembaar dan vitamines en mineralen uit voeding. Ik heb zelf dus geen bezwaar tegen supplementen van natuurlijke oorsprong (ik geef mijn honden bijv. regelmatig chlorella, spirulina, zee-algen, groentenmixen met spruit-groenten zoals alfalfa, tarwekiemolie, wilde zalmolie, etc.) maar ja, ik denk dus dat synthetische gewoon niet het ideale benaderen.

Maar een KVV moet in mijn ogen dus de optimale hoeveelheden orgaanvlees en vleesbot bevatten. Om maar eens wat te noemen. Maar de meeste bevatten bijv. geen groenten. En dat begrijp ik ook wel want rauwe groenten zijn echt maar heel kort in de vriezer houdbaar en zo'n worst moet toch wel driekwart jaar goed te houden zijn... Maar al die extra voedingsstoffen komt een KVV in mijn ogen al wel tekort. En in mijn ogen zijn er ook zat KVV's die gewoon niet de juiste verhoudingen in de voeding stoppen. Nou, deze kunnen aan het eind van de dag misschien maar beter een premix toevoegen dan dat honden dit dag in dag uit te eten krijgen en gewoon niet genoeg voedingsstoffen binnen krijgen :-\

Mijn mening.
Maar betekent dit volgens jou dat alle kvv ontoereikend is als dagelijkse voeding?

En stel dat ik kvv alsnog volledig kan optimaliseren, wat zou ik er dan sowieso aan toe moeten voegen?
Ik heb ergens gelezen dat een rouw ei met al dan niet het schaal wel eens wordt toegevoegd.

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk
Door src_esther
#3356536
Questionmark schreef:Maar betekent dit volgens jou dat alle kvv ontoereikend is als dagelijkse voeding?

En stel dat ik kvv alsnog volledig kan optimaliseren, wat zou ik er dan sowieso aan toe moeten voegen?
Ik heb ergens gelezen dat een rouw ei met al dan niet het schaal wel eens wordt toegevoegd.
Voor Ko (20-21 kg) maak ik zelf een groentemix voor circa 2 weken.
Rauw eitje (50-60 gram) krijgt Ko 2 à 3 dagen in de week, zonder schaal want die wil hij niet.
Eens in de 2-3 weken krijgt hij een zalmkop. Meestal in een keer, behalve als ze zwaarder zijn dan 600 gram, dan snijd ik een stuk af dat hij de volgende dag krijgt.
Door Lizzy
#3356538
Questionmark schreef:Maar betekent dit volgens jou dat alle kvv ontoereikend is als dagelijkse voeding?

En stel dat ik kvv alsnog volledig kan optimaliseren, wat zou ik er dan sowieso aan toe moeten voegen?
Ik heb ergens gelezen dat een rouw ei met al dan niet het schaal wel eens wordt toegevoegd.

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk
Nee, want heel veel KVV's bevatten een premix. En andere KVV's schrijven ook op hun rol of website dat je er minimaal 4 diersoorten van moet voeren om tot een compleet menu te komen. Maar stel dat zo'n merk 1% lever in z'n prak doet en 0% nier: dan kun je 20 diersoorten afwisselen: wordt zo'n KVV nooit compleet. Maar ja goed, ik ga er vanuit dat er geen merken zijn die zo stom zijn en er te weinig of geen lever en nier in stoppen. Ik ken wel merken die en veel te veel lever EN daarbovenop ook nog eens een vitamine A, D en E preparaat gooien :-X . Teveel is ook niet goed en misschien nog wel schadelijker, maar die begrijpen dat kennelijk nog niet :-X

Ik vraag me wel eens oprecht af hoe KVV fabrikanten zonder premix of toevoeging van plantaardige olie voldoende vitamine E in hun prak krijgen, al wisselen ze 10 diersoorten af :g:

Maar ja, als je kant en klaar voer aan je hond geeft (rauw, blik of brok) : dan heb je de verantwoordelijkheid over de voeding uit handen gelegd en in handen van een fabrikant. Daar zul je je toch enigszins aan over moeten geven dan. Maar wij zeggen hier daarom wel: wissel merken en diersoorten af. En kies ook vooral voor merken die zich al langere tijd hebben bewezen.

Als je een KVV voert zonder vis, dan is het verstandig om eens per week een vet visje zoals een sardientje te geven. Geef je een KVV waar ook vis in zit, dan is het juist geen goed idee om extra rauwe vis te geven (omdat als meer dan 10% van het totaal aan voer uit vette vis bevat, kan je hond een vitamine B tekort krijgen en daar verlammingsverschijnselen van krijgen). Een of twee rauwe eieren per week is prima. Groentenmix of restjes van je eigen groenten is ook prima. Geef alleen geen prei en ui. Maar witlof, courgette, waterkers, andijvie, pompoen, bietjes, broccoli, etc. : allemaal heel gezond en een goede toevoeging op de KVV. Af en toe wat gemalen rauwe ongezouten noten: ook niet verkeerd want daar zit veel vitamine E in. Macademia's zijn alleen wel giftig voor honden, dus geen macademia's. Voor de vitamine E kun je ook af en toe een scheutje tarwekiemolie geven, tenzij je hond allergisch is voor tarwe.
Gebruikersavatar
Door Questionmark
#3356568
Lizzy schreef:
Nee, want heel veel KVV's bevatten een premix. En andere KVV's schrijven ook op hun rol of website dat je er minimaal 4 diersoorten van moet voeren om tot een compleet menu te komen. Maar stel dat zo'n merk 1% lever in z'n prak doet en 0% nier: dan kun je 20 diersoorten afwisselen: wordt zo'n KVV nooit compleet. Maar ja goed, ik ga er vanuit dat er geen merken zijn die zo stom zijn en er te weinig of geen lever en nier in stoppen. Ik ken wel merken die en veel te veel lever EN daarbovenop ook nog eens een vitamine A, D en E preparaat gooien :-X . Teveel is ook niet goed en misschien nog wel schadelijker, maar die begrijpen dat kennelijk nog niet :-X

Ik vraag me wel eens oprecht af hoe KVV fabrikanten zonder premix of toevoeging van plantaardige olie voldoende vitamine E in hun prak krijgen, al wisselen ze 10 diersoorten af :g:

Maar ja, als je kant en klaar voer aan je hond geeft (rauw, blik of brok) : dan heb je de verantwoordelijkheid over de voeding uit handen gelegd en in handen van een fabrikant. Daar zul je je toch enigszins aan over moeten geven dan. Maar wij zeggen hier daarom wel: wissel merken en diersoorten af. En kies ook vooral voor merken die zich al langere tijd hebben bewezen.

Als je een KVV voert zonder vis, dan is het verstandig om eens per week een vet visje zoals een sardientje te geven. Geef je een KVV waar ook vis in zit, dan is het juist geen goed idee om extra rauwe vis te geven (omdat als meer dan 10% van het totaal aan voer uit vette vis bevat, kan je hond een vitamine B tekort krijgen en daar verlammingsverschijnselen van krijgen). Een of twee rauwe eieren per week is prima. Groentenmix of restjes van je eigen groenten is ook prima. Geef alleen geen prei en ui. Maar witlof, courgette, waterkers, andijvie, pompoen, bietjes, broccoli, etc. : allemaal heel gezond en een goede toevoeging op de KVV. Af en toe wat gemalen rauwe ongezouten noten: ook niet verkeerd want daar zit veel vitamine E in. Macademia's zijn alleen wel giftig voor honden, dus geen macademia's. Voor de vitamine E kun je ook af en toe een scheutje tarwekiemolie geven, tenzij je hond allergisch is voor tarwe.
Super goede uitleg Lizzy! Mijn dank is groot.

Vandaag zijn we bij een verantwoorde, kleinschalige dierenwinkel geweest en deze heeft ook aangegeven dat variatie het sleutelwoord is.
Hij kwam verder met deze twee alternatieve merken die volgens hem aardig zijn om mee af te wisselen.

Lico nature en Jarco (100% natuurlijk)

Iemand hier enige ervaringen mee?



Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk
Door src_esther
#3356574
Questionmark schreef:Lico nature en Jarco (100% natuurlijk)

Iemand hier enige ervaringen mee?
Beide nog nooit van gehoord. Even op de websites gekeken.

Jarco heeft een gelikte website maar geeft nul (0!) informatie over de samenstelling van een worst, ik zou het niet geven.
Lico nature geeft uitgebreide informatie over de samenstelling. Tja, euhmm... Nouja, de Lamm "ALL-IN-ONE" (Basic) met 20% lamsstrotten vind ik bijvoorbeeld niet zo'n goed idee. Er zijn groenten toegevoegd, maar zoals Lizzy aangeeft, behouden die niet lang de voedingswaardes wanneer het bevroren is... Er zijn erg veel verschillende smaken, met en zonder premix, compleet en niet compleet... Misschien dat er een paar aardige tussen zitten. Wat mij betreft niet iets dat ik vaak/langdurig zou durven geven.
Door Lizzy
#3356614
Waar zien jullie dan dat Jarco een diepvriesvoer heeft? Ik zie alleen worsten voor buiten de vriezer (en da's gewoon bagger en bevat simpelweg niet wat diepvriesvoer bevat).

Ik ging voor een paar merken die zich al langere tijd bewezen hebben en dat zijn niet deze twee.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door