Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3299236
@ jullie allemaal ;D

ZO FIJN! Jullie hebben me echt geholpen. Ik zit al weken te dubben.

Ik ga naar de DA om uit te sluiten dat ze iets van een parasiet heeft of wat dan ook. Ik luister niet naar evt. voedselallergie adviezen en prednison komt er niet in tenzij ik al het onderstaande heb uitgevoerd en de klachten haar welzijn belemmeren.

Qua voer ga ik eerst afwisselen in KVV's en de lotgering opmaken. Fijn dat ik nu wat verschillende goede merken bij naam weet.

Tegelijk ga ik eens beginnen met wat BARF menuutjes, simpel. Even opzoeken wat gangbaar is.

Mocht dit geen effect hebben na een week of 4 (of langer?) dan voeg ik er omega 3 aan toe (ik las ook iets over algenolie voor honden? En DARF zelf heeft ook een wilde zalm variant zie ik, schotse wilde zalm, hebben jullie hier nog ervaringen mee of advies? Ik las Grizzlly en Doils Skin, wat vinden jullie van degenen die ik noem?).

Mocht dit allen niks doen, dan zal ik het eliminatiedieet proberen met konijn of parelhoen. Die ik in de tussentijd dus niet voer!

Vielen dank Ladies!
Laatst gewijzigd door Maxime26 op di 16 mei 2017, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
#3299241
Mag ik toch nog 1 andere vraag stellen:

Stel ik het goed als ik zeg dat de reden dat graan en rijst gemeden moet worden uit het voedsel is omdat koolhydraten moeilijker te verteren zijn voor carnivoren?
Kunnen jullie mij vertellen hoe dit werkt in hun spijsverteringsstelsel? Dan begrijp ik het wat beter.
#3299263
Lotgering is inderdaad in mijn ogen niet de beste kvv....
Er zijn voldoende alternatieven, ook goedkopere lijnen van biologische merken zoals hierboven beschreven.
Tja en het is net wat past bij je hond.
Mijn pup is afgespeend op energique en ik ben verder gegaan met verschillende merken en ze heeft geen enkele dag een probleem gehad. Het enige wat ik hier merk is dat zij op darf erg gaat vreten van straat en probeert poep te eten(ik geef dat dus niet meer) nu op andere merken geen probleem.

Staar je niet blind op een brok erbij, want een GOEDE brok is net zo duur als een goed kvv merk. Dan denk ik aan bijv. acana. En als er geen reden is om een hond (tijdelijk) brok te geven zal ik het niet doen...

Een bezoekje aan de DA kan geen kwaad, maar bij sommige zal je wel sterk in de schoenen moeten staan.....
#3299266
Maxime26 schreef:Mag ik toch nog 1 andere vraag stellen:

Stel ik het goed als ik zeg dat de reden dat graan en rijst gemeden moet worden uit het voedsel is omdat koolhydraten moeilijker te verteren zijn voor carnivoren?
Kunnen jullie mij vertellen hoe dit werkt in hun spijsverteringsstelsel? Dan begrijp ik het wat beter.
Simpel.
Een hondenlichaam is gebouwd op vet en eiwitten als energiebron. Als je te veel koolhydraten voert moet de hond andere enzymen aanmaken dan wat zijn lichaam graag doet. Er moet op een andere manier afvalstoffen worden afgevoerd en vooral de energiehuishouding raakt in de war.
Eiwit en vet kan je lichaam afbreken wanneer het ze nodig heeft, beetje per beetje. Koolhydraten worden in de vertering afgebroken tot suikers die eigenlijk ongevraagd in het bloed terechtkomen en de bloedsuiker verhogen terwijl het lichaam dat niet verwacht. Gelukkig heb je nog een pancreas die in actie kan schieten om de schade te beperken maar het lichaam functioneert op die manier natuurlijk niet optimaal. Zeker bij een dier dat in oorsprong er niet op gebouwd is om daarmee om te gaan. Dat zet druk op het hele lichaam.

Verder zijn de eiwitten in gedomisticeerde granen ( vb gluten) niet meer als in natuurlijke zaden en moeilijker voor een lichaam om mee om te gaan. Zowel voor honden als mensen geldt dat.
#3299268
Hi Maxime welkom hier

Voordat je heel ingewikkeld gaat doen eerst naar de dierenarts om parasiet, gist, schimmel oid uit te sluiten ( loopt ze veel door hoog gras, struikjes, brandnetel? Er bloeit nu heel veel kan ze daar op reageren) en daar ga je het nog even helemaal niet hebben over voedselallergie en elimineren
Desgevraagd zeg je "we voeren vers, kvv, diepvries worsten -punt-"
Alle opties in de richting van hypoallergeen voer daar ga je over nadenken en voor pred vind je het nu nog te vroeg , dat zou mijn tactiek ws zijn als ik dacht dat het een oeverloze discussie zou worden :biggrin2:

Misschien is een keertje goed wassen fijn

Qua voeding is al heel veel geschreven : varieer in smaken èn merken om mogelijke manco's in receptuur te ondervangen. Kvvs met zo min mogelijk rare toevoegingen hebben de voorkeur .
Houd als het nog kan tenminste 1 diersoort achter de hand voor eventuele eliminatie, voer die dan ook echt niet ( ook niet als snack)
En als je dan toch gaat elimineren doe het dan heel secuur en grondig: 1 diersoort die ze nooit eerder heeft gegeten en helemaal niks anders ( geen beloningsbrokje, kluif, vitaminepreparaat, olietje niks) gedurende enkele weken. Dat gaat in de praktijk het allereenvoudigst wanneer je zelf samenstelt, je weet dan welke produkten en welke kwaliteit je voert.
Maar zover is het nog niet, eliminatie staat echt bijna onderaan het lijstje als je huidklachten onderzoekt

Succes, jeuk is soms vreselijk lastig te tackelen
#3299363
@ ttjes
Ja klopt ik gaf lijnzaadolie. Ben ik nu ongeveer 2 weken mee gestopt.

@too
Bedankt! Wel even spannend hoor, zo'n eerste keer op zo'n forum. Ik heb dat nog nooit gedaan!

Ja ze loopt zeker door veel hoog gras en verschillende gebieden! Ze mijdt wel altijd de dicht op elkaar staande brandnetels. Het gekke is die plekjes zijn tot nu toe alleen op haar front, bij de borstkas.

Ik heb een afspraak gemaakt bij een alternatieve dierenarts. Hij is werkt ook regulier maar ook met chinese kruiden enzo. En is pro rauwe voeding! Een andere reguliere dierenarts, die ik op heb gezocht in tijden wanneer expertise nodig is, raadt ook rauwe voeding aan, verkopen ze ook. Bij beiden artsen heb ik wonderlijke resultaten behaald met mijn vorige hond vd behandeling van epilepsie, supplementen en kruiden.
Kruiden in dit geval ook nog niet doen denk je?

Ik heb haar nog nooit gewassen. Vanuit het idee in de natuur doen dieren dit ook niet. Mijn vorige honden deed ik dat wel eens in het half jaar of zo, maar ik vind het eigenlijk iets heel erg menselijks. Zelfs wij mensen krijgen continue vet haar omdat het lichaam reageert op de stimulatie van de producten. Blijkt als een kind vanaf jongs af aan slechts met water wast, ook haren, blijft het haar gewoon schoon en geen producten nodig. Heb ik zelf geen ervaring mee haha. Wel met zeep en azijn dan.
Ik borstel haar vacht wel soms als ze erg verhaart.

Jaaaa huidklachten, oh ik heb er zelf ervaring mee. Wens het niemand toe! (Ook bij mij, als mens, chinese kruidenthee (jak!) enige remedie trouwens!)

Mocht ik eliminatiedieet doen ga ik het inderdaad heel secuur doen.

@pearlofpassion
Dat is helder. :) Top.

Wat bedoel je precies met gedomesticeerde granen versus natuurlijke zaden? Dat ze genetisch gemanipuleerd worden bv? Of dat er nu minder eiwitten in zitten?

@fransbulletje
heb gekeken naar de website, ja dat is inderdaad ook een goede optie. Fijn.

@chery
Deze DA's zijn wel sympathiek tegenover dit onderwerp. Ik vind het wel apart hoor al die reacties. Ik noemde het eerder al in mijn berichten; over hondenscholen en de felheid waarop de brok verdedigd wordt. Producten zoals ei of zuivel wordt van gezegd dat een hond het niet eens op kan nemen... Op dat moment had ik er geen tegenantwoord op. Ik was de enige in een groep van 30 (infoavond)


Thx wederom!!!

Ennnn:

Wat vinden jullie van de wilde schotse zalmolie van DARF en het gebruik van algenolie? Begreep dat algenolie het voor honden opneembaar is.

Kan het lichaam van een hond de stof DHA omzetten naar EPA? Ik ben in een gesprek verwikkeld met de leverancier van algenolie, artic blue, en die blijft verwijzen naar de website waarop het antwoord door een voedingsdeskundige voor ménsen omschreven staat. Nu hebben lichamen veel gemeen, maar er zijn allemaal voorwaardes aan verbonden wil een stof opgenomen kunnen worden.

Ik ben nu bezig met de rekenhulp op deze website en aan het zoeken waar ik het beste in de buurt of internet al die dierlijke onderdelen kan kopen van goede afkomst. Bv. runderpens en lamsribben, fazant, runderhart, dat weet ik wel te vinden. Maar als ik ga denken aan geitenhart/pens, hersenen, nieren, longen van welk dier dan ook dan weet ik het nog niet. Spiervlees....(uhhh?) of rund wellicht bij de lokale zorgboerderij. Wel mega kostbaar. Rond de €40 ofzo.
En waar laten jullie deze spullen allemaal? Praktisch gezien dan. Ik heb een vriezer gekocht voor haar voedsel en snacks met 3 ruime lades (gepropt en nog wat bij mij in de vriezer haha én een vrieslade ingenomen bij mijn moeders huis...)
#3299369
Nee geen genetisch gemanipuleerd, gewoon gedomesticeerd. Net als een koe geen buffel meer is en een varken geen everzwijn, zijn granen helemaal anders dan de wilde graszaden. Ze zijn door de mens geselecteerd om zoveel mogelijk graan per oppervlak en met zo weinig mogelijk voeding te produceren en zoveel mogelijk zetmeel te bevatten ten koste van de goede voedingsstoffen.
Dat verandert het graan ten gronde en de voedingswaarde en samenstelling dus ook. En vaak maakt dat ook dat het steeds moeilijker verteert. Het is steeds minder natuurlijk.

Ik zou je afraden om vlees voor menselijke consumptie te kopen voor je honden als je inzit met het dierenleed. Als je vlees uit het barfcircuit koopt, is de kans nl een stuk kleiner dat er een dier meer gestorven is dan zowiezo al stierf. Je kan proberen zoveel mogelijk de restjes te voeren van de dieren die toch al voor menselijke consumptie geslacht werden. Zo gaat dat vlees niet verloren.
#3299390
Ik zat alleen hardop te denken..omdat het op haar borst zit. zou het kunnen dat ze ergens doorheen loopt wat irriteert: brandnetel, berenklauw of iets dergelijks

En dat wassen net zo'n denkerijtje: honden die bv jeukerig zijn vanwege de rui , als je die wast en de shampoo even goed laat intrekken zijn daarna vaak heel veel jeuk kwijt ( en een berg haar)
En Hope hier op het forum heeft een extreem allergische hond die veel verlichting ervaart van regelmatig wassen met een milde shampoo.

Chinese kruiden... waarom niet, mijn allergie zit vooral bij artsen die bij wijze van spreken niet verder denken dan hypoallergeen brokje en een klots prednison om de jeuk weg te nemen. Als deze dierenarts samen met jou op zoek gaat naar de oorzaak dan is dat toch helemaal prima.

Wat de olie betreft daar is op 't forum al heel heel veel over geschreven...kan je een regenachtige zondag aan besteden qua leeswerk ::)
#3299394
Overigens je barf- onderdelen zijn op heel veel verschillende manieren te vergaren : zelf op speurtocht, webshops die het hele spulletje thuisbezorgen of de welbekende bp-lijntjes/groepsbestellingen
Voor de lijntjes en aanbod van allerhande lekkers houd je 'vraag en aanbod' in de gaten, evt meld je je daar ook bij het draadje van je eigen provincie om gezamenlijk iets te kunnen doen.

Over herkomst, dierenwelzijn, ethiek, bio, scharrel, blij daar zul je voor jezelf een afweging moeten maken en een weg in vinden.
Net als Pop schrijft is het heel goed mogelijk om een prachtig menu samen te stellen met bv eendenruggen, -karkassen, idem voor parelhoen waar de filets en bouten vanaf zijn. Of bv ( dat kan even slikken zijn) geitenbokjes.. die hebben voor de geitenhouder geen economisch waarde, ganzen die in het kader van schadebestrijding geschoten worden.

En persoonlijk denk ik dat je helemaal niet èn geitenhart èn schapenhart èn kalkoenhart èn kippenharten tegelijk hoeft te voeren.. goede kwaliteit is wel van belang.
Maak het jezelf niet te moeilijk door meteen 17 diersoorten te willen voeren al is het wel heel verleidelijk :biggrin2:
#3299438
@ pearlsofpassion
Oh op die fiets. Dat lijkt me een logisch gevolg inderdaad. Pff af en toe weet ik zelf ook niet meer wat te eten! Heb nu een groente aandeel bij de zorgboerderij in de buurt. Onbewerkte grond en geen genetisch gemodificeerde gewassen. Bedankt voor je uitleg!

Ik zit zeker in met het dierenleed. Het vlees kopen wat toch al geslacht werd tegen de verspilling. Ja dat lijkt me een zeer geslaagd plan. Daar kan ik mee leven. En dan let ik op de omstandigheden waarin het geleefd heeft zoveel ik kan. Ik ga eens kijken tussen vraag en aanbod of ik iets kan vinden. Kwaliteit lijkt mij ook voorop staan en dan gedurende de weken afwisselen, zodat het nog net aan in alle vriesvakken past haha.

@Too
Ja ik snap je helemaal, ik denk met je mee;-) Ik vind het sowieso fantastisch dat wildvreemden (in feite haha) mij zo willen helpen. Gaat een wereld voor me open ;D
Het zou kunnen hoor irritatie... We gaan het meemaken...

Dan ga ik wassen toch eens proberen. Heb wel eens wat gelezen over Aleppo-zeep met hoger gehalte laurierolie die wonderlijke resultaten behaalde bij dieren ook.

Agossie geitenbokjes...kijk zolang ik hun lieve koppies maar niet zie kan ik het denk ik wel voeren (met een lichte knoop in mijn maag maar goed). Ze zijn dan toch ook gewoon uitgebeend enzo? Ik heb hier dus ecccccccht geen verstand van! Ken alleen KVV en barfen in wat verhalen...Vaak de mannelijke geitjes toch, die gelijk worden geslacht. Ze geven geen melk en geen nageslacht. Ik geloof dat wij in europa ook best weinig geitenvlees eten, geen markt voor, ooit in Jamie Oliver kookprogramma gezien.

De omega3 olie discussie heb ik ondertussen doorgelezen tot zover ik kwam, lang stuk wow ;D haha! Alles wat ik noemde kan ik dus geven. Het enige wat ik niet gevonden heb (misschien niet ver genoeg gelezen, of verkeerd onderwerp kan hoor) is of een hond uit DHA zelf EPA kan maken?

Ik deel jouw allergie met dat soort artsen. Zonde.

@Thea

Ik woon in Noord Holland, vlakbij Amsterdam. Gezien dit toch het openbare internet is vind ik het een beetje riskant om exact te noemen. Rare mensen op de wereld.. Mocht je tips hebben, geef ik mijn exacte woonplaats wel even via priveberichtje goed? :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door