Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door MackenLoena
#3285446
Beste allemaal,

Een paar weken geleden vroeg ik om advies over de verschillende kvv soorten. Ik ben inmiddels begonnen met het voeren van kvv (barfmenu) en wil op den duur de verschillende merken gaan afwisselen. Als beginnende kvv-voerder loop ik tegen een aantal zaken aan, waarvan ik graag zou willen weten hoe jullie dit doen:

- Doordat ik altijd brokken gegeven heb ben ik bang dat ik mijn honden tekort doe. Ik lees op internet diverse berichten over het geven van extra dingen zoals een eitje, groenten, pens, supplementen. In hoeverre is dit noodzakelijk? Doordat de samenstelling van het vlees enkelvoudig is, heb ik begrepen dat ik minimaal 4 diersoorten in 3 weken moet geven. Maar waar moet ik nog meer rekening mee houden? Moet ik bijvoorbeeld ook meer bot geven om de tanden schoon te houden?

- Om de honden te laten wennen aan het kvv, heb ik de eerste dagen wat gekookt water eroverheen gegooid. Nu merk ik echter dat Loena geen behoefte heeft om te drinken. Mack daarentegen kan blijven drinken (maar dat heeft hij altijd al gedaan). Wat is jullie ervaring met betrekking tot het drinken? Mack heeft de eerste dagen wel veel meer geplast dan normaal. Anderzijds denk ik dat het wel noodzakelijk is voor Loena om meer te drinken dan enkel het vocht uit het kvv..

- Hoe bewaren jullie de kvv? Ik ga van het weekend mijn schuur opruimen om een extra vriezer neer te zetten. Ik vind het namelijk niet zo fris om de worsten in mijn koelkast te bewaren. Ook het aanzicht van bloed (ik bewaar de kvv momenteel in een bak), laat mijn maag letterlijk draaien. In dat opzicht vond ik de brokken dus wel fijner, maar dat mag geen reden zijn om Mack en Loena de kvv te ontzien. Verdelen jullie de worsten ook in kleinere porties? En zo ja, wat is hier een handig manier voor?

- Mijn laatste vraag heeft betrekking op de hygiëne. Vanzelfsprekend is het van belang om hier rekening mee te houden doordat je werkt met vers vlees.. Ik vroeg mij echter af, het internet staat vol met spookverhalen, in hoeverre de kvv gevaarlijk is voor ons. Voorheen vond ik een lik van mijn hond over bijvoorbeeld mijn gezicht geen probleem, maar nu merk ik dat ik toch wat huiveriger ben.

Bovenstaande dingen zijn hoogstwaarschijnlijk gewoon wennen, maar als nieuwe kvv-voerder kan ik alle tips en tricks goed gebruiken om mijn honden zo gezond mogelijk te houden.
Door sentinel1984
#3285448
- te korten:
Voor tekorten hoef je niet bang te zijn als je 5 soorten in 2 a 3 weken voert. Denk er ook aan om vis te voeren, dit kan als KVV of gewoon los.

-bijvoeren/suplementen:
Bot hoef je niet bij te voeren i.v.m. tandaanslag. Wij hebben werkelijk nog nooit gehoord bij de DA dat onze hond daar last van heeft.
Ik voer groente bij (10% en zelf gemaakt) daarnaast regelmatig een eitje. Pens bijvoeren is niet nodig (zit doorgaans al genoeg in de KVV) mag uiteraard wel.

- Drinken:
Mijn ervaring is dat een hond op KVV dat bijna niet doet. een KVV bevat meer dan 60% vocht en ze halen hier het vocht vandaan en niet uit de waterbak. Af en toe een slokje, met name als er een bak met vers water wordt neergezet.

- bewaren:
Er gaat bij ons 750gram KVV per dag doorheen. Ik haal een kilo worst uit de vriezer op dag 1, aan het einde van de dag een nieuwe worst. Op dag 2 eerst de rest van de oude worst en dan de nieuwe. En het is net hoe het uitkomt is er wat kip over krijgt ze dit erbij en het gebeurd ook wel eens dat ze een maaltijd overslaat.
Bloed wat uit de worsten komt gaat gewoon over het voer heen of over het groentenprutje.
Verder heb ik één grote vrieskast (360L) en sinds dit weekend een vrieskist (300L). Meer dan genoeg ruimte om een grote voorraad KVV en Barf op voorraad te houden.

- Hygiene:
Ik vind het een lachertje als mensen daar mee aan komen. Het is net zo veilig, of onveilig, als bij je eigen eten. Ik bereid ook rauwe Kip, rund en varken. Gewoon de boel goed schoonhouden.
En ook onze hond geeft mij en onze zoon een lik over het gezicht.
What doesn't kill you, makes you stronger.

Er staan op het forum heel wat ervaringen en tips en trucs.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3285453
Extra zaken voeren of vleesbotjes geven, hoeft niet maar is leuk. Je hond komt niets tekort zonder. Vleesbot toevoegen voor de tanden kan wel, maar als je het systematisch doet trek je de verhoudingen van de kvv scheef. Tenzij je een kvv met laag botgehalte voert ( dat zijn ze meestal niet) zou ik er dan ook geregeld wat spier of wat orgazn bij doen. Weer afhankelijk van hoeveel dat al in je kvv zit.
Hetzelfde geldt voor groenten, maar dat zit vaak niet of nauwelijks in kvv.
De tanden zullen op kvv trouwens minder snel plak krijgen dan op brok hoor, maar op barf helemaal niet, dat is nog wel een verschil.

Het kan zijn dat je hond voldoende vocht binnen krijgt van de kvv. Bedenk dat kvv voor 60% uit water bestaat en brok vrijwel geen vocht bevat. Dat wil zeggen dat ze vroeger per 100gr brok al 150ml water moest drinken, gewoon om gelijk te komen met de kvv. Veel kans dat ze toen net minder water binnen kreeg.
Als je er niet gerust op bent geef je toch gewoon altijd een beetje water over haar kvv. Hoeft niet warm te zijn, gewoon kamertemperatuur. Dan ben je gerust.

Het beste is om vlees in een afgesloten bak in de koelkast te bewaren. Dan kan zo laag mogelijk in je eigen koelkast ( laag geeft minder kans op besmetting van andere etenswaren maar met een afgesloten bak is die kans al.vrijwel onbestaande) of in een andere koelkast. Het vocht in de bak is geen echt bloed maar dooivocht. Voer dat maar mee met de kvv aan je honden.
Worsten klein maken kan je het best door ze een paar uurtjes buiten de vriezer te leggen tot de hardste vries er vanaf is maar ze nog niet ontdooien, en dan met een stevig gekarteld mes (vb broodmes) ze door snijden. Dat gaat relatief vlot en anders nog ietsje verder laten ontdooien. De punt van een koksmes erin zetten en met een hamer bovenaan op kloppen kan ook, maar dat is iets gevaarlijker voor je handen... Met een hakmes in stukken hakken kan ook als je daar handigheid in hebt en goed kan mikken.

Qua verdere hygiëne moet je gewoon hetzelfde in acht houden als wanneer je voor jezelf met rauw vlees werkt. Was je handen voor en na, alsook waarmee je werkt. Niet dagenlang hetzelfde dooibakje of dezelfde voerbakken gebruiken zonder deze tussendoor af te wassen. Dat lijkt nogal evident. Verder geen bedorven vlees voeren, ook evident.
Qua zoenen zou ik me niet meer zorgen maken dan voorheen. Je wil niet weten wat voor een bacteriën er in elke hond zijn muil steken, of ze nu brok of rauw eten. Honden nemen nu eenmaal vanalles in hun bek. Als je er voorheen niet van doodviel zal je dat nu ook niet. ;)
Nee serieus, honden die rauw eten hebben echt niet meer of gevaarlijker bacteriën in hun mond dan honden die brok eten. Ik zou zelfs durven zeggen integendeel alleen al omdat ze vaak schonere tanden hebben.
Het is niet zo dat kvv de bacteriebommen zijn die tegenstanders je willen doen geloven. Ga er gewoon verstandig mee om.
Gebruikersavatar
Door pike
#3285615
MackenLoena schreef:Beste allemaal,

Een paar weken geleden vroeg ik om advies over de verschillende kvv soorten. Ik ben inmiddels begonnen met het voeren van kvv (barfmenu) en wil op den duur de verschillende merken gaan afwisselen. Als beginnende kvv-voerder loop ik tegen een aantal zaken aan, waarvan ik graag zou willen weten hoe jullie dit doen:

- Doordat ik altijd brokken gegeven heb ben ik bang dat ik mijn honden tekort doe. Ik lees op internet diverse berichten over het geven van extra dingen zoals een eitje, groenten, pens, supplementen. In hoeverre is dit noodzakelijk? Doordat de samenstelling van het vlees enkelvoudig is, heb ik begrepen dat ik minimaal 4 diersoorten in 3 weken moet geven. Maar waar moet ik nog meer rekening mee houden? Moet ik bijvoorbeeld ook meer bot geven om de tanden schoon te houden?
Bedoel je met enkelvoudig dat het alleen vlees is, dus geen compleet menu?? Zonder calciumbron en/of orgaan? Of bedoel je dat het een complete kvv is waar slechts één diersoort in zit?
Door Martine-Tom
#3285616
pike schreef:Bedoel je met enkelvoudig dat het alleen vlees is, dus geen compleet menu?? Zonder calciumbron en/of orgaan? Of bedoel je dat het een complete kvv is waar slechts één diersoort in zit?
Er staat barfmenu dus ik ga er vanuit de enkelvoudige alsin 1 diersoort per rol :)
Gebruikersavatar
Door pike
#3285617
Martine-Tom schreef:Er staat barfmenu dus ik ga er vanuit de enkelvoudige alsin 1 diersoort per rol :)
Nou dan is het gelukkig goed. Ben zelf niet thuis in de kvv-merken en wat er zoal in zit ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door