Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Flappie
#3284716
Ik ben op zoek naar een elektrische (220) vleesmolen/gehaktmolen die ook beenderen/botten (kippen, konijnen, fazant, rat, cavia, duif, ...) kan malen.
Vermoedelijk kan geen enkele bevroren delen aan?

Welke merken zijn aan te raden en ook welke modellen?
Door Anne in Zweden
#3284719
De crux bij alle vleesmolens (ook bij die op krachtstroom bijvoorbeeld, dus de echt sterke machines) is dat de gaten in de schijf waar het vlees/bot doorheen wordt geperst, groot genoeg zijn. De meeste vleesmolens kunnen qua vermogen wel zachte botjes aan, maar doordat de meegeleverde schijven te kleine gaatjes hebben, loopt de boel vast of brandt het apparaat door. Dat is dus iets waar je vooral op moet letten. Gelukkig kun je bij sommige merken wel schijven met grotere gaten als extra kopen. Zelf had ik voorheen een Moulinex waar extra schijven van Porkert (= handmolen) op pasten. Daar kon ik de meeste botten die jij opnoemt wel mee verwerken. Ik heb nu een Hobart Buffalo op krachtstroom, maar ook daar heb ik extra schijven bij gekocht, omdat ook die vastloopt anders.
Door Anne in Zweden
#3284733
Flappie schreef:Is dat zo'n Chopper model?

EDIT:
Ik heb het gevonden.
Dergelijk model?
https://www.groothandelvoordehoreca.nl/ ... cd400.html
Nee, ik heb de Hobart Buffalo Chopper 84145:

Afbeelding

Ik kan geen plaatjes vinden waar het vleesmolen-deel op te zien is, maar er zitten dus een vleesmolen en een groentesnijder bij die op het uitsteeksel links van het apparaat worden geplaatst. Die grote schaal die je ziet mengt alles meteen bij het malen (gooi je dus een handvol orgaan, vlees en bot erin, dan wordt dat tijdens het draaien fijngemalen en vermengd), maar in de praktijk gebruiken wij gewoon de vleesmolen.
Dit is echt een peperduur apparaat (dat ik voor een hééél schappelijk prijsje heb kunnen overnemen van iemand van BP), en ik geloof dat ze ook niet meer eerstehands verkrijgbaar zijn. Gebruikt wel, maar dan zijn ze vaak ook nog meer dan duizend dollar, en dat is dan nog zonder de vleesmolen en de groentesnijder.

De vleesmolen in jouw link ziet er overigens ook wel krachtig uit. Toch geloof ik dat hetzelfde type machine ook wel goedkoper verkrijgbaar is (bijv. http://www.marktplaats.nl/a/huis-en-inr ... ent-8.html) maar zoals gezegd is met name de schijf waar het vlees er aan de voorkant doorheen geperst wordt van groot belang.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3284745
Sommige zaken kan je trouwens wel bevroren of half bevroren malen hoor. Spier en orgaan gaat bevroren veel vlotter maar ook kleine prooien en zachte vleesbotjes gaan bevroren. De iets hardere als vb eendennekken zijn beter deels ontdooit.

Ik heb een Kenwood maar met de schijf die Cindy vroeger maakte. En dat maakt inderdaad het verschil.
Door evelyn02
#3284774
Bij vurenrook.nl kan je schijven kopen. Ook schijven met grote gaten. Je moet alleen even kijken naar de diameter van de pin waar de schijf op moet.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3284788
Ik zou 16 nemen. Ik heb eentje van 18 op mijn handmolen gehad en dat is nog fijn genoeg.
Als je iets alsnog te grof vind kan je het nog eens erdoor doen met de grootste schijf die standaard bij je molen zit. Als het al eens voorgemalen is, lukt dat wel. Maar ik doe dat eigenlijk nooit en de schijf die ik gebruik heeft nog veel grotere gaten. Wel maal ik soms dubbel, als er nog grote stukken in zitten, maar met een 16 ga je dat al niet hebben.

12 is echt de minimum als je bot wil malen. Dat is al erg lastig.
Door Flappie
#3284801
Op die vuurenrook website .. welke vleesmolen haalt jullie voorkeur het meeste weg?
Met uw ervaring.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3285152
Anne in Duitsland schreef:Nee, ik heb de Hobart Buffalo Chopper 84145:

Afbeelding

Ik kan geen plaatjes vinden waar het vleesmolen-deel op te zien is, maar er zitten dus een vleesmolen en een groentesnijder bij die op het uitsteeksel links van het apparaat worden geplaatst. Die grote schaal die je ziet mengt alles meteen bij het malen (gooi je dus een handvol orgaan, vlees en bot erin, dan wordt dat tijdens het draaien fijngemalen en vermengd), maar in de praktijk gebruiken wij gewoon de vleesmolen.
Dit is echt een peperduur apparaat (dat ik voor een hééél schappelijk prijsje heb kunnen overnemen van iemand van BP), en ik geloof dat ze ook niet meer eerstehands verkrijgbaar zijn. Gebruikt wel, maar dan zijn ze vaak ook nog meer dan duizend dollar, en dat is dan nog zonder de vleesmolen en de groentesnijder.


Ooh, dit is zo'n fijne machine :D Daar hebben we urenlang kattenmixen mee staan malen. We hebben hem 8 jaar geleden verkocht aan een BP er omdat we geen kracht stroom hadden in ons nieuwe huis. Achteraf best spijt van gekregen.
Door Flappie
#3285209
Heeft er iemand van jullie ervaring met een frequentie regelaar?

Om bijvoorbeeld een 380v vleesmolen aan te sluiten op 3 x 220.
En hoe zich dat vertaald naar vermogensverlies?
Door Anne in Zweden
#3285211
Laika schreef:Ooh, dit is zo'n fijne machine :D Daar hebben we urenlang kattenmixen mee staan malen. We hebben hem 8 jaar geleden verkocht aan een BP er omdat we geen kracht stroom hadden in ons nieuwe huis. Achteraf best spijt van gekregen.
Waaah, laat me raden, aan Tonny? :D Want die had hem weer doorverkocht aan een andere BP'er en die heeft 'm weer doorverkocht aan mij. Wij zijn er ook reuzeblij mee, het ding jast alles erdoor wat je erin stopt! Ik vond op internet een site waar reserveonderdelen kunnen worden besteld, en heb daar schijven met grotere gaten gekocht. Hij is echt super!
Gebruikersavatar
Door Laika
#3285221
Yep! dat is hem ;D
Wij hebben ook alles erdoorheen gemikt. De grotere delen zoals kippenpoten hakte ik wel eerst doormidden.
Hij maakt herrie voor 10 en het schoonmaken is even een klusje :P maar verder is het een ideaal apparaat.
Blij dat hij weer een enthousiast baasje gekregen heeft (als je hem ooit weg wil doen dan hoor ik het graag van je).
Nu maal ik met een Jupiter. Gaat wel redelijk maar dat gepruts in die kleine opening...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door