Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door pike
#3286213
Ik heb hier dus absoluut geen verstand van, maar het type aandrijving dat je dan creëert (cardan?) is dat dan sterker dan die van een "normale" elektrische vleesmolen? Waarom een dergelijke constructie? Is dat kostentechnisch of vanwege de sterkte (of combinatie?).
Door Flappie
#3286219
Beide.

De combinatie is goedkoper en krachtiger.
Normaal gezien kan je hier zonder problemen beenderen mee malen.

Als de motor stuk is, kan je deze ook eenvoudiger en goedkoper vervangen.
Alsook met de molen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3286303
Ik hoop voor je dat de pockert die kracht dan aankan. 32 is al wat natuurlijk... maar bij mijn handmolen heb ik al zowel de wokkel als het handvat stuk gedraaid... ::)
En toen heb ik een elektrische gekocht. :biggrin2:

Kan je de snelheid wel voldoende regelen zo?
Door Flappie
#3286348
Er komt een 'reducer' tussen die het aantal rpm omvormt naar 70 tot 90 (moet ik nog kiezen).
Door Flappie
#3286424
Afbeelding
Zo zal het er uitzien.
Voor de prijs van een Jupiter n8 heb je dan een Porkert 32.
Door Anne in Zweden
#3286426
Flappie schreef:Afbeelding
Zo zal het er uitzien.
Voor de prijs van een Jupiter n8 heb je dan een Porkert 32.

Ziet er robuust uit, maar wat is het voordeel van deze constructie boven een Jupiter 8? Heeft jouw constructie meer power dan een Jupiter? Of is de invoeropening groter, zodat je minder hoeft te hakken?
Ben benieuwd naar je ervaringen hiermee! Maak vooral ook foto's van het resultaat!
Door Flappie
#3286431
De invoeropening zal groter zijn.
De juiste afmeting kan ik nergens vinden, maar ik denk toch wel minstens dubbel zo groot als bij de Jupiter n8.
Persoonlijk vind ik dat een groot voordeel.

En bovendien zal het een stuk steviger, robuster zijn.
Een Porkert 32 kan wel wat aan.

Ook vind ik het wel fijn om alle onderdelen apart te hebben (zelf vervangbaar bij schade).

Foto's nemen is niet echt nodig, want dit zal waarschijnlijk exact zo zijn als bovenstaande foto. :)
Iemand verkoopt deze setup (alles nieuw, Pools bedrijf) voor een prijs die € 200 minder is dan alle losse onderdelen samen (in de Benelux gekocht).

Er zijn voorbeelden waar dergelijke combinatie met gemak volledige konijnenkoppen maalt.
Door Anne in Zweden
#3286433
Flappie schreef:De invoeropening zal groter zijn.
De juiste afmeting kan ik nergens vinden, maar ik denk toch wel minstens dubbel zo groot als bij de Jupiter n8.
Persoonlijk vind ik dat een groot voordeel.

En bovendien zal het een stuk steviger, robuster zijn.
Een Porkert 32 kan wel wat aan.

Ook vind ik het wel fijn om alle onderdelen apart te hebben (zelf vervangbaar bij schade).

Foto's nemen is niet echt nodig, want dit zal waarschijnlijk exact zo zijn als bovenstaande foto. :)
Iemand verkoopt deze setup (alles nieuw, Pools bedrijf) voor een prijs die € 200 minder is dan alle losse onderdelen samen (in de Benelux gekocht).

Er zijn voorbeelden waar dergelijke combinatie met gemak volledige konijnenkoppen maalt.
Ik bedoelde foto's van alles wat je gemalen hebt. ;) Vinden we altijd leuk om te zien hier. En het is leuk om te weten hoe lang iets heeft geduurd, welke ingrediënten snel gingen en welke langzaam, de algemene ervaring, zeg maar.

Konijnenkoppen, worden die wel door de wokkel naar binnen getrokken? Ik kan me daar nog niet zo veel bij voorstellen.

De grotere invoeropening is inderdaad een groot voordeel, dat je minder hoeft te hakken van tevoren.
Door Flappie
#3286436
Anne in Duitsland schreef: Konijnenkoppen, worden die wel door de wokkel naar binnen getrokken? Ik kan me daar nog niet zo veel bij voorstellen.
Mits moeite. :)

Ik haalde het maar aan om te illustreren wat een Porkert 32 zou aankunnen.

Hieronder is een voorbeeld van bevroren kippenkoppen.


Hij heeft het draaien op 28 rpm.
Ik vermoed dat bij een hoger aantal rpm (75 of 90) de koppen vlotter naar binnen worden getrokken.
(In de veronderstelling dat het geen blokkage geeft.)

Visjes:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3286444
Ik ben nog maar eens blij met mijn kenwood.
Srr, ik vind het omslachtig. En nog steeds zwaar werk zo'n kop naar binnen duwen. Dan liever even in twee hakken zodat de molen grip heeft.
Ik vind het ook handig om eenvoudig in snelheid te kunnen veranderen. Kan deze wel achteruitdraaien? Want dat is wel extreem handig bij lichte blokkage. En wat als hij blokkeert? Wat doet die motor dan?
Verder is het een groot en lomp machine en waarschijnlijk ook wat lastiger te demonteren om schoon te maken.

Enfin, prima als jij er blij mee bent, maar ik zou het dus niet willen. ;)
Door Anne in Zweden
#3286446
Qua power zal een Porkert de konijnenkoppen wel kunnen verwerken, maar je ziet in de eerste video al het probleem met koppen in het algemeen: ze zijn te dik en te kort om door de wokkel te kunnen worden 'gegrepen', er zit niet een reepje vlees oid aan waarmee de wokkel grip krijgt op de kop (vanwege die min of meer ronde vorm van een kop). Wat wij met de Hobart doen (want die heeft ondanks zijn vermogen natuurlijk hetzelfde probleem), is de konijnenkoppen met een bijltje over de lengte doormidden hakken.en daarna de helften verwerken. Zo'n halve kop is slanker en biedt meer grip voor de wokkel.

Verder ziet het er wel patent uit allemaal, zo'n Porkert op steroïden. :biggrin2:
Door Flappie
#3286447
pearlsofpassion schreef:Ik ben nog maar eens blij met mijn kenwood.
Srr, ik vind het omslachtig. En nog steeds zwaar werk zo'n kop naar binnen duwen. Dan liever even in twee hakken zodat de molen grip heeft.
Ik vind het ook handig om eenvoudig in snelheid te kunnen veranderen. Kan deze wel achteruitdraaien? Want dat is wel extreem handig bij lichte blokkage. En wat als hij blokkeert? Wat doet die motor dan?
Verder is het een groot en lawaaierig machine en waarschijnlijk ook wat lastiger te demonteren om schoon te maken.

Enfin, prima als jij er blij mee bent, maar ik zou het dus niet willen. ;)
Of je nu een Kenwood hebt staan of deze kant-en-klare combinatie, dat is precies hetzelfde (esthetisch gezien niet natuurlijk).
Deze kan achteruitdraaien.

Het is niet omdat er bevroren koppen in zijn volledigheid in kunnen, dat je dat ook moet doen hé. ;)
De machine is niet lawaaierig, toch niet de combinatie die ik op het oog heb.
Er zijn vele Kenwood's die meer lawaai maken, zo ook diegene die ik heb staan.

Demontage en montage is poepsimpel.
Laatst gewijzigd door Flappie op di 28 feb 2017, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Flappie
#3286449
Anne in Duitsland schreef:Qua power zal een Porkert de konijnenkoppen wel kunnen verwerken, maar je ziet in de eerste video al het probleem met koppen in het algemeen: ze zijn te dik en te kort om door de wokkel te kunnen worden 'gegrepen', er zit niet een reepje vlees oid aan waarmee de wokkel grip krijgt op de kop (vanwege die min of meer ronde vorm van een kop). Wat wij met de Hobart doen (want die heeft ondanks zijn vermogen natuurlijk hetzelfde probleem), is de konijnenkoppen met een bijltje over de lengte doormidden hakken.en daarna de helften verwerken. Zo'n halve kop is slanker en biedt meer grip voor de wokkel.

Verder ziet het er wel patent uit allemaal, zo'n Porkert op steroïden. :biggrin2:
Inderdaad.
Of even een klop op de kop. :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door