Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3286460
Ja maar die kenwood is zen keukenrobot met opzetstuk om te malen. Denk niet dat die bot aankan. Ik weet hoeveel lawaai zo'n ding maakt.
Ale ik zeg het, zou niets voor mij zijn. Geef mij maar mijn compact machientje. Maar als jij het wil, ben ik blij voor jou. ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#3286474
De kenwood die je laat zien is een standmixer, geen vleesmolen. Dat functioneert nooit goed.

Alhoewel je constructie een grotere invoeropening heeft kan hij denk ik geen bevroren konijnenkoppen malen. Te groot, te rond, te bol, te hard. Is toch totaal niet vergelijkbaar met een kippenkop die je gemakkelijk kraakt met een stamper. Dan moet je toch nog eerst je botten gaan staan hakken en dan ben je weer terug bij af. En wat ik zie is dat die opening naar beneden toe smaller wordt en uiteindelijk niet of nauwelijks groter is dan bij een elektrische machine. Dus uiteindelijk is er niet meer doorvoerruimte.


Een Porkert is in beginsel bedoeld als een handmolen en niet om elektrisch mee te gaan malen. Door die grotere invoeropening kan je dus wel met je vingers in de molen komen. Dat is goed te zien bij de visjes. En als je er dan ook nog een grotere snelheid opzet (want zo schiet het niet op natuurlijk) weet je zeker dat je je vingers kwijt bent als die er in komen. De elektrische molens hebben niet voor niets zo'n smalle en hoge invoerbuis.

Het lijkt me ook niet eenvoudig om het motorgedeelte schoon te houden. En de houten plank waarop het geheel gemonteerd is is niet hygienisch.
Gebruikersavatar
Door pike
#3286484
Wat had je niet verwacht, dat je je vingers kwijtraakt of dat het niet hygienisch is of dat hij misschien geen koppen aankan?
Door Martine-Tom
#3286492
Ik heb deze constructie live getest en ik vond het 10x niks. Het voelde heel onveilig, en het kon niks meer of minder dan de goedkope vleesmolen die ik later aanschafte. Voor mij had het geen enkele toevoeging, ik hou ook niet zo heel erg van dit soort gepruts...
Gebruikersavatar
Door pike
#3286534
Zelf iets stevigs construeren is niets mis mee. Daarom bekijk ik dit topic met meer dan gemiddelde aandacht. Maar ik geloof dus niet dat deze constructie, ook al is hij zeker stevig, meer kan dan de elektrische kant-en-klare molens. Want een kippenkop maalt mijn elektrische ook wel. Dan zou ik graag een demo-filmpje zien van die konijnenkoppen. Misschien niet toevallig dat dat er niet is?

Veilig is hij zowiezo niet ("dat overkomt mij niet" en "ik doe dat al jaren zo" heb ik wel vaker gehoord ::)
De snelheid in de demo-filmpjes daar ga je echt niet mee malen. Niet als je 50 kilo bot hebt liggen want dan ben je een week aan het malen. En dat snellere gaat uiteraard hartstikke goed totdat je na 30-40 kilo er een beetje genoeg van gaat krijgen, moe gestaan bent, je graag klaar wil zijn met die klus en het er sneller en sneller doorheen gaat proppen. De eerste keren dat je maalt let je wel op, maar daarna groeit je zelfvertrouwen en dan gaat het toch een keertje mis. En daar kan je om :D maar als je strakjes arbeidsongeschikt bent :D je niet meer .

Als je echt profi wilt kunnen malen moet je naar mijn idee echt voor een ouderwetse Hobart gaan. Kost wat (als je hem kan vinden tenminste) maar dan heb je ook wat. Niet dat die wel op je aanrecht past of in je stopcontact kan ::) . Ik heb ze zien draaien dan weet je echt niet wat je ziet.

Wat hygiene betreft, ik ben niet zo van de benauwde op dat gebied, maar ik zou met deze wel moeite hebben omdat het gewoon niet is schoon te maken. Je zet hem ook niet even op je aanrecht of in je keukenkastje.
Ik heb regelmatig in de garage gestaan om botten klein te hakken, die voldoet ook echt niet aan hygiene voorschriften en daar zit ik heus niet mee, maar de spullen die ik gebruik zijn dan wel hanteerbaar en makkelijk schoon te maken. Maar in de winter is dat wel een berenkoud klusje. Tig kilo bevroren bot hakken in een omgevingstemperatuur van nul graden is geen pretje. Voordeel is wel dat er dan geen vliegen zijn.

Dus ik ben heel blij dat mijn honden al weer een tijdje gewoon hun botten zelf kraken. Maar het is prettig om te weten dat, als het nodig mocht zijn, ik even de machine kan pakken en op het aanrecht zetten, stekker erin en draaien maar. Hij heeft 2kw, worstelt zich daarmee met veel moeite door de kleingehakte karkassen maar hij doet het wonder boven wonder nog steeds.
Door Flappie
#3289607
Iedereen klaar? :D ;D

Deze combinatie staat al even te draaien ondertussen en ik kan het volgende zeggen.

De opening is vrij groot en zeker voldoende voor het meeste.
Hij is heel stil.
Het reinigen gaat simpel en vlot, net zoals bij een 'standalone' Porkert.
De onderkant van een 1,5 liter colafles is net dik genoeg om niet helemaal tot binnenin het mechanisme te gaan.
Dit dient momenteel als veilige stopper.

Hij maalt diepgevroren konijnenkoppen zonder problemen.
Zelfs zonder de aanbevolen schijf, maar met een standaard 10 mm schijf.
Door Anne in Zweden
#3289610
Nou, dat klinkt goed! Hele konijnenkoppen krijgt zelfs mijn Hobart niet naar binnen geslurpt (als ze er eenmaal in zitten, is het verder een koud kunstje)! Hoe gaat je machine om met pezig vlees? Draait dat niet vast om de wokkel?

Fijn dat het op deze manier gelukt is een stevige vleesmolen te bouwen! Ik hoop dat je er nog lang plezier van hebt!
Door Flappie
#3289620
Anne in Duitsland schreef:Hoe gaat je machine om met pezig vlees? Draait dat niet vast om de wokkel?

Fijn dat het op deze manier gelukt is een stevige vleesmolen te bouwen! Ik hoop dat je er nog lang plezier van hebt!
Dank je wel. :)


Tot nu toe heb ik enkel het volgende er in gedaan, alles diepgevroren.
Kippennekken, zalmlijven, konijnenkoppen, sprot, kwartel en kip (4 weken).
De laatste drie als prooidier.

Dit gaf geen problemen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3289686
Klinkt prima :D En die zalmgraten hopen zich niet op achter het mes? Hoeveel kilo's doe je in een maalbeurt?
Een colafles?? Druk je de bodem niet aan gort op een bevroren konijnenkop, ik ken die flessen als slappe dingen die niks kunnen hebben namelijk. Anders moet je wel even doordrinken :biggrin2:

Ik ben wel benieuwd of je ook haaskarkas enzo er door gaat doen? Kip en kwartel zijn natuurlijk wel zachte botjes.
Door Flappie
#3289706
pike schreef:Klinkt prima :D En die zalmgraten hopen zich niet op achter het mes? Hoeveel kilo's doe je in een maalbeurt?
Een colafles?? Druk je de bodem niet aan gort op een bevroren konijnenkop, ik ken die flessen als slappe dingen die niks kunnen hebben namelijk. Anders moet je wel even doordrinken :biggrin2:

Ik ben wel benieuwd of je ook haaskarkas enzo er door gaat doen? Kip en kwartel zijn natuurlijk wel zachte botjes.
Achter het mes blijft enkel een hoop (plusminus 1 cm) gemalen vlees/vis zitten, zoals standaard is.
Tussen het mes en het einde van de wokkel.
Het meeste aantal kilogram dat ik per keer heb gedaan is nog maar 5 kilogram.

De colafles houdt goed stand, hij wordt enkel een beetje ingedeukt na een tijdje.
De onderkant is vrij hard dankzij de vorm.
Ik weet niet welk merk dat jij wil zeggen, maar die van coca-cola zijn toch vrij sterk.
En af en toe eens een nieuwe hé. :)

Momenteel heb ik geen haaskarkas liggen, maar wel fazant.
Dat kan ik nog eens proberen.
Binnenkort ga ik in ieder geval ook wel een volledig konijn er proberen door te jagen, dus met huid en haar.

Kip en kwartel zijn inderdaad zachte botten, maar diepgevroren (van -22° rechtstreeks in de vleesmolen) is dat toch wel een hele brok/blok.
Gebruikersavatar
Door pike
#3289935
Flappie schreef:Achter het mes blijft enkel een hoop (plusminus 1 cm) gemalen vlees/vis zitten, zoals standaard is.
Tussen het mes en het einde van de wokkel.
Het meeste aantal kilogram dat ik per keer heb gedaan is nog maar 5 kilogram.

De colafles houdt goed stand, hij wordt enkel een beetje ingedeukt na een tijdje.
De onderkant is vrij hard dankzij de vorm.
Ik weet niet welk merk dat jij wil zeggen, maar die van coca-cola zijn toch vrij sterk.
En af en toe eens een nieuwe hé. :)

Momenteel heb ik geen haaskarkas liggen, maar wel fazant.
Dat kan ik nog eens proberen.
Binnenkort ga ik in ieder geval ook wel een volledig konijn er proberen door te jagen, dus met huid en haar.

Kip en kwartel zijn inderdaad zachte botten, maar diepgevroren (van -22° rechtstreeks in de vleesmolen) is dat toch wel een hele brok/blok.
Geen idee hoor ik drink geen cola (of andere frisdrank) :biggrin2: . Ik verzamel alleen de lege flessen die ik op straat her en der vind tijdens het wandelen met de honden, de opbrengst aan statiegeld daarvan gaat in het hondenpotje :D en de bodems zijn vaak schadegevallen die uitgedeukt moeten worden, anders pakt de automaat ze niet, vandaar dat ik me dat afvroeg.

Ben blij dat je systeem tot nu toe naar tevredenheid werkt. Met slechts 5 kg te malen zul je inderdaad niet snel last hebben van te veel ophoping. Voor het te veel wordt ben je klaar. En hoe kouder, hoe meer er door het mes gaat trouwens. Dat is een extra voordeel van bevroren spul kunnen malen.
Door Mowgli
#3289971
Met harde en bevroren vleesbotten zou ik in de gaten houden of er geen 'slijpsel' van de wokkel meekomt tijdens het maken. Omdat de machine nogal groot en vooral zwaar is, zet je deze snel scheef in de Porkert als je niet goed oplet. Hierdoor kan de wokkel tijdens het draaien van vleesbotten gaan 'slepen' waardoor er slijpsel van de wokkel in het vlees komt. Ik heb deze ervaring zelf gehad toen ik nog een porkert 32 had. Gelukkig had ik het meteen door, zodat ik het gemalen prakkie kon weggooien. Ik moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren als Mowgli dat had gegeten.

De wokkel van de Porkert is niet gemaakt van hard staal. Waarom ook? Het Is een vleesmolen voor vlees en niet voor (hard bevroren) vleesbotten.

Gesendet von meinem GT-I9295 mit Tapatalk
Door EllyD
#3312639
Ik had, na een discussie met Kenwood, een Kenwood Pro 2000 aangeschaft. Ik heb er op een ochtend 7 kg kip mee gedraaid; 2.5 kg filet, 2.6 kg dijen, 1 kg kippenmagen en ongeveer 800 gr. kippenhart. Ik heb de hele boel 2x uit elkaar moeten halen. De openingen van de schijf konden gewoon het spierweefsel niet aan. Ik heb 'm teruggestuurd en denk nu over plan B.
Er is me gezegd dat alleen een Porkert de hoeveelheid zou aan kunnen, tenzij ik een krachtspanningsmachine zou aanschaffen, als ik persé elektrisch wilde. Ik heb geen zin om duizenden euros uit te geven aan een vleesmolen!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door