Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Kuikuhnek
#3275104
Beste leden,

De naam zegt het eigenlijk al.
Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben een 43 jarige honden gek. Heb een tijd voor mijn werk met een hond gewerkt en zelf privé ook divers honden gehad.
De laatste was een Bullmastiff die wij helaas vorig jaar hebben moeten laten inslapen.
Hij kreeg met 7 maanden aan beide poten ED, bleek dat hij te snel is gegroeid. Zijn calcium fosfor waarden waren veel te hoog.
Hij groeide als pup 3 kilo in de week. Vanaf het begin op brokken gezet, wij wisten niet beter.
In die tijd wel overgestapt op KVV maar hij kreeg alleen de natuur van Carnibest.

Eind februari krijgen wij een pup, een Engelse Mastiff teef.
Maar nu willen wij het heel anders gaan aanpakken.
Helaas is barfen geen optie, zoontje van drie en beide aan het werk dus simpelweg geen tijd om dat er bij te doen.
Dus KVV is de volgende optie. Ben me aan het inlezen hier en er gaat een wereld voor mij open.
Ik weet inmiddels dat ik 4 dieren en vis in het menu moet hebben, prima. Ik wil de kiloprijs rond de 3,50 euro gaan houden.

Mijn vraag, ik heb al een aantal merken op het oog om af te wisselen. Kiezebrink, Darf, carnibest, en Barfmenu. Daarnaast wil ik van Smulders ook wat gaan aanschaffen om de gemiddelde prijs iets te drukken.

Mijn vraag, indien ik van al die merken goed afwissen qua dieren, dus bv het start pakket van Kiezebrink bv en dat van alle merken zo doe, heb ik dan voldoende qua afwisselen? Ik heb al aardig wat gelezen maar zie af en toen door het vlees de brokken niet meer ;-)

Dus graag wat hulp en eventuele aanvullingen.
Alvast bedankt hiervoor.
Ben overigens ook op de hoogte van de calcium fosfor percentages, dat gaat me niet nog een keer gebeuren.
Door smulpaap
#3275189
Hoi welkom ;)

Als ik heel eerlijk mag zijn dan zou ik met een dergelijk groot ras geen euro bezuinigingen op goede voeding
Ik zou dus kiezen voor merken waarvan de samenstelling bekend is , en niet onbekend of wisselend van samenstelling
Een pup kan maar eenmaal goed groot worden

Carnibest is een betrouwbaar merk , daar zijn al heel wat pups op groot geworden
Kiezebrink is volgens mij wisselend van samenstelling
Smulders ken ik niet
Darf en Barfmenu kan je middels de zoekfunctie opzoeken op het forum

En verder is het idd afwisselen , ook qua merken omdat elke kvv anders is van samenstelling ( bv het spiervlees )
Er zijn merken die zeggen een goede kwaliteit spiervlees in de kvv te verwerken , een voorbeeld is bv Carnivoer

Verder kan je je hond groenten gaan geven , en zelf bv een groentemix maken
Let er wel op dat je niet teveel koolsoorten voert , dat is niet zo goed voor de schildklier en sommige honden krijgen ook last van hun spijsvertering bij een teveel aan koolsoorten

En natuurlijk eieren . Liefst bio -eieren , die bevatten meer Omega -Drie , dat is weer goed voor o.a de gewrichten

Er zijn ook merken KVV die wild in het assortiment hebben . Als de hond het lust zou dat ook fijn zijn
Ook wild bevat een betere Omega drie /zes verhouding dan dieren uit de bio-industrie
En wild is zeker een meerwaarde bij een jonge opgroeiende hond
Door sentinel1984
#3275213
Ik heb net een pup (Oudduitse herder - 12 weken oud) en ben erg opzoek geweest naar de merken die ik wil voeren.
Mijn "kernpunten" waren daarbij niet te veel bot (rond de 15%), geen groente (geef ik zelf), geen andere toevoegingen zoals rijst en graan en de samenstelling moet bekend zijn.

In mijn zoektocht heb ik een shortlist gemaakt van de primaire merken Darf, Meat4Dogs, Tinlo Barfmenu.
Daarnaast om de kosten enig sinds te drukken en voor de afwisseling Lotering en eventueel Kiezenbrink.
Uiteraard verschillende soorten van ieder merk.

En daarbij wil ga ik ook Barf gaan geven. Dit zal echt als toevoeging zijn en niet volledig.
Door Kuikuhnek
#3275220
Bedankt zover, Smulders moet Smuldier zijn, autocorrectie >:(
Lotgering heb ik een tijdje gehad maar ik vond het erg stinken en ik begreep dat ook hier de samenstelling niet zo vast van is.
Carnibest afwisselen met Kiezebrink zal het wel gaan worden dan denk ik.
En ik las tevens hele goeie dingen over Darf.
Dat groentemixje, is dat wekelijks? Evenals de eieren?
Door sentinel1984
#3275228
Kiezebrink viel voor mij af door het hogere percentage bot (20 a 25%). Er was nog een reden waardoor die voor mij afviel alleen kom ik daar zo niet meer op. Volgens mij had het met de samenstelling te maken.

Carnibest is geen slecht merk en onze vorige hond is er groot mee geworden. Ik ben regelmatig bij de fabrikant in Ermelo geweest.


Groentemix is ongeveer 10% van het totaal per dag. Bij ons houd het in dat ze deels uit de pot eet en deels maak ik het zelf.
1 a 2 eieren er week.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3275232
Welkom!

Ik ga mee met Smulpaap. Voor een groot ras zeker niet besparen op goed voer.
sentinel1984 schreef:Ik heb net een pup (Oudduitse herder - 12 weken oud) en ben erg opzoek geweest naar de merken die ik wil voeren.
Mijn "kernpunten" waren daarbij niet te veel bot (rond de 15%), geen groente (geef ik zelf), geen andere toevoegingen zoals rijst en graan en de samenstelling moet bekend zijn.

In mijn zoektocht heb ik een shortlist gemaakt van de primaire merken Darf, Meat4Dogs, Tinlo Barfmenu.
Daarnaast om de kosten enig sinds te drukken en voor de afwisseling Lotering en eventueel Kiezenbrink.
Uiteraard verschillende soorten van ieder merk.

En daarbij wil ga ik ook Barf gaan geven. Dit zal echt als toevoeging zijn en niet volledig.
Dit zijn prima merken. Bij Kiezebrink moet je wel opletten, niet alle smaken bevatten vleesbot, spiervlees en orgaan. Een pup voer je liefst wel elke dag compleet.
Kuikuhnek schreef:Bedankt zover, Smulders moet Smuldier zijn, autocorrectie >:(
Lotgering heb ik een tijdje gehad maar ik vond het erg stinken en ik begreep dat ook hier de samenstelling niet zo vast van is.
Carnibest afwisselen met Kiezebrink zal het wel gaan worden dan denk ik.
En ik las tevens hele goeie dingen over Darf.
Dat groentemixje, is dat wekelijks? Evenals de eieren?
Groente mix voer je wanneer je wil en kan zeker dagelijks. Hou 10-15% van je menu aan qua hoeveelheid. Lees vooral ook dit door http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... -en-fruit/
een eitje kun je zeker 2-4 keer per week geven, als ze wat groter is nog vaker als ze t lekker vind

Voeg ook zeker vis toe aan je menu http://www.barfplaats.nl/handleiding-tot-barf/vis/
Door Parelridder
#3275251
sentinel1984 schreef:Ik heb net een pup (Oudduitse herder - 12 weken oud) en ben erg opzoek geweest naar de merken die ik wil voeren.
Mijn "kernpunten" waren daarbij niet te veel bot (rond de 15%), geen groente (geef ik zelf), geen andere toevoegingen zoals rijst en graan en de samenstelling moet bekend zijn. (...)
Waarom wil je een botpercentage van 15% Oftewel niet meer dan pakweg 30% vleesbot?
Zelf-samenstellers geven in principe 45-50% dus ik vind het weinig, zeker voor een pup..
Door Kuikuhnek
#3275265
Dus ik,kan de pup voorlopig elke dag gewoon een compleet worst geven, nu spreken de botpercentages elkaar een beetje tegen in dit bericht. Welke compleet raden jullie mij nog meer aan naast Carnibest en Darf?
Ik ben overigens superblij met de antwoorden.
Door Parelridder
#3275267
Tav DARF zou ik zeker ook de div. varianten onderling afwisselen. Er zijn varianten die qua diersoorten sterk van elkaar verschillen, zodat je zelf met het afwisselen van 2-3 varianten al een enorme variatie biedt op dat gebied. Bijv. de 'Hert, eend, konijn, lam' afwisselen met 'kvv' of 'Kalkoen' (= kip/kalkoen, rund, lam, geit). Geef je middels 2 varianten als 7 diersoorten!
Door Kuikuhnek
#3275269
Ik denk dat ik Carnibest ga gebruiken als hoofdvoedsel en daarnaast ga afwisselen met diverse dieren.
Ik lees veel goeie dingen over Carnibest en heb er vanuit het verleden ook goeie ervaringen mee.
Door sentinel1984
#3275276
Parelridder schreef:Waarom wil je een botpercentage van 15% Oftewel niet meer dan pakweg 30% vleesbot?
Zelf-samenstellers geven in principe 45-50% dus ik vind het weinig, zeker voor een pup..
Ik moet eerlijk bekennen dat ik zo niet meer weet waar ik het heb gelezen. Maar ik heb gelezen dat in KVV het percentage "bot" niet te hoog moet zijn, juist met een opgroeiende pup.
Als ik naar de KVV merken kijk die in mijn selectie zaten, zitten de meeste rond de 15%. (beetje afhankelijk van het diersoort).
Wellicht is het te weinig en dan zal ik vleesbot moeten bijvoeren en sta open voor wijzigen in het menu :D
Gebruikersavatar
Door pluk
#3275438
sentinel1984 schreef:Ik moet eerlijk bekennen dat ik zo niet meer weet waar ik het heb gelezen. Maar ik heb gelezen dat in KVV het percentage "bot" niet te hoog moet zijn, juist met een opgroeiende pup.
Als ik naar de KVV merken kijk die in mijn selectie zaten, zitten de meeste rond de 15%. (beetje afhankelijk van het diersoort).
Wellicht is het te weinig en dan zal ik vleesbot moeten bijvoeren en sta open voor wijzigen in het menu :D
Je moet opletten met een teveel aan toegevoegde calcium bij een opgroeiende pup. Maar lees vooral ook http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=48632, een teveel aan calcium wordt uitgescheiden. Zorg dus dat je altijd een kvv met bot als natuurlijke calciumbron neemt.

Het botpercentage zegt weinig over het gehalte calcium. Dit is afhankelijk van de diersoort en de leeftijd bij slacht.

Een geschikte kvv voor pups heeft een calcium percentage van 0,5 tot 0,8%, het fosfor percentage moet lager zijn dan de calcium.
Door sentinel1984
#3275440
Ik weet niet meer wat ik waar heb gelezen en ik denk dat ik inderdaad dingen door elkaar heb gehaald in de schat van informatie van barfplaats (en internet).
Soms is te veel informatie niet goed voor mensen ;)

In ieder geval neem ik het wel mee in het voeren van onze pup
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door