Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3275862
Cockerlover schreef:Hier ook een cocker die de ontlasting van de andere ging opeten. Ik ben dan Ascopet gaan bij voeren en dat hielp. Maar owv de jodium durfde ik het niet te lang geven en de hond werd ook te mager. Zonder de Ascopet begon het poep eten opnieuw. Ik ben nu begonnen met veendrenkstof (tip hier op het forum), even afwachten of het helpt.

Ik wissel merken en diersoorten af, maar blijkbaar is dat voor sommige honden toch niet voldoende. Ik word er een beetje onzeker van en heb al een paar keer gedacht om weer brok te gaan geven. Geheel tegen mijn zin, dat wel. :(
Dan ga je er dus vanuit dat de oorzaak van poep eten ligt in tekorten in de voeding.

Stel jezelf dan eens de vraag: waarom doet niet elke hond (bij een gelijkwaardige voeding) dit? Zijn er dan dus wel tekorten? Want dan zou iedere hond op die voeding poep gaan eten toch? Of zijn tekorten niet direct de oorzaak? En als brokken je de oplossing lijken ivm die tekorten: eet er dan geen enkele brokgevoerde hond poep?
Door Cockerlover
#3275874
Waar zou het dan wel aan liggen? :-\ Ik heb zes honden, vier doen het goed en twee eten de ontlasting van de andere honden als ze de kans krijgen. Wel enkel van de eigen honden, dus niet in het bos van vreemde honden. De ene cocker is een ex-fokteefje, daar zou ik nog veronderstellen dat het gedrag is omdat ze vijf nesten gehad heeft en dus altijd ontlasting opgeruimd heeft. Maar van de andere begrijp ik het niet en het was gestopt met de Ascopet. Dan ga ik denken richting voeding. Of het slecht opnemen van voeding. Bij de DA moet ik hier niet mee aankomen, want ik weet al wat ze zal zeggen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3275914
Cockerlover schreef:Waar zou het dan wel aan liggen? :-\ Ik heb zes honden, vier doen het goed en twee eten de ontlasting van de andere honden als ze de kans krijgen. Wel enkel van de eigen honden, dus niet in het bos van vreemde honden. De ene cocker is een ex-fokteefje, daar zou ik nog veronderstellen dat het gedrag is omdat ze vijf nesten gehad heeft en dus altijd ontlasting opgeruimd heeft. Maar van de andere begrijp ik het niet en het was gestopt met de Ascopet. Dan ga ik denken richting voeding. Of het slecht opnemen van voeding. Bij de DA moet ik hier niet mee aankomen, want ik weet al wat ze zal zeggen.
Ik neem aan dat je al je zes honden een vergelijkbaar menu voorzet? Als het aan de voeding zou liggen, dan zouden ze het alle 6 moeten doen.

Ik weet niet waarom het stopte met de ascopet. Ik ken het product niet en ik weet van vele berichten van hondeneigenaren (ook brokgevoerde honden) dat in de regel toevoegingen aan de voeding niet of nauwelijks helpen.

Als het aan de voeding zou liggen en de ascopet daarbij helpt, dan zou het moeten liggen aan een van de ingrediënten. Want bij een opname probleem helpt in de regel het nog meer toevoegen van het nutriënt niet.
Ik heb gegoogeld en ik zie een rijtje B vitaminen en een rijtje mineralen. Ik kan zo snel niet een fatsoenlijk overzicht vinden, dus ik kan ook niet inschatten hoe hoog de dosering van de verschillende vitaminen en mineralen in het product is.
Nu is voedingsleer nooit verschrikkelijk nauwkeurig, de meeste dieren hebben een vrij grote tolerantie in minimale en maximale innames van nutriënten. Maar als je je echt zorgen maakt, dan zou je eens je menu onder de loep kunnen nemen of het een of meer van de vitamines en mineralen uit de ascopet tekort zou kunnen komen. Dit gaat je niet heel nauwkeurig lukken, maar je kunt bijvoorbeeld kijken waar de vitamine of het mineraal in te vinden is (bijvoorbeeld lever bevat veel vitamine A) en of je dat ook voert. In principe bevat een menu volgende de percentages en regels van Barfplaats alle benodigde vitamine en mineralen, maar zo zou je eens kunnen kijken of je niet per ongeluk iets zou missen.

Dat lijkt me zinvoller dan op brok over willen stappen. Dan weet je al helemaal niet meer wat je voert, behalve dan dat je zeker weet dat het nooit zo'n mooie kwaliteit aan voedingsstoffen als vers kan bieden.
Door Cockerlover
#3275920
Klopt, ze krijgen alle zes hetzelfde. Ik wissel dagelijks diersoorten en merken af, ook vis en pens staan op het menu. Ik ga er van uit dat ze dan van alles voldoende binnen krijgen, spiervlees en orgaanvlees. Ascopet is zeewier, dat wordt aangeraden bij coprofagie, maar de ene poepeter kreeg ook een mooiere vacht. (de bruine gloed op het zwart verdween.)
De oudste krijgt sinds haar tiende dagelijks één spirulinatabletje, misschien kan ik dat aan de "poepeters" ook eens geven. Het blijft dus een beetje zoeken en nu eerst afwachten of de veendrenkstof helpt.
Gebruikersavatar
Door pike
#3276129
Nou, mijn honden krijgen hun hele leven al zeewier en die eten ook poep. Brokkendrollen, paardenpoep, koeienpoep, konijnen- en hazenkeutels, ganzen- zwanen- eendenpoep, schapenpoep en helemaal het summum is kattenpoep en mensenpoep. Het maakt allemaal niet uit. Pike was altijd selectief: Het moest wel vers zijn ::) Ze vinden het nou eenmaal gewoon lekker. En ik moet zeggen, ik maak me er tegenwoordig ook niet meer druk om. Want het vergalt anders mijn wandelingen en uit ervaring weet ik dat ze er niet ziek van worden. Wormen hebben ze ook niet. Dus tja. Als ik ze voor kan zijn dan doe ik dat maar als ze snaaien, dan heb ik pech gehad en hun geboft. Wat dat betreft ben ik ook wel blij dat ik verhuisd ben, waar ik nu woon ligt veel minder poep op straat. Dat scheelt weer.
Vroeger had ik een teckeltje die stond op brok, die was ook helemaal hoteldebotel van kattenpoep.
Door Cockerlover
#3276134
Paardenvijgen en konijnenkeutels worden hier genegeerd, alleen de ontlasting van de honden in de eigen tuin wordt door twee cockers opgegeten. Ik spurt nu al zoveel mogelijk mee naar buiten en sta klaar met mijn emmertje... ::). Maar 's morgens om 6u blijft dat lastig. :whistling:
Als ik maar zeker weet dat het niet aan de voeding ligt, ga ik er mij verder ook maar niet te lastig in maken.
Gebruikersavatar
Door pike
#3276171
Barfkeutels worden niet gegeten door die van mij, die vormen de grote uitzondering. Maar volgens mij lusten ze wel alle planteneterpoep, en de kattendrollen vol met geur- en smaakstoffen. ze ruiken ze al vanaf minstens 100 meter.
Door src_esther
#3276176
Hier ook een selectieve poepvreter die vooral dol is op kattenpoep. Soms een brokkenhondendrol, ganzenpoepje, zwanendrol of lik koeienvlaai. Maar vreemd genoeg alleen op eigen terrein(tuin) en bij de weg langs het huis. Op elke andere plek waar ik met hem loop, lijkt hij het niet eens te ruiken/zien liggen.
Door smulpaap
#3276181
Katten en mensenpoep staat hier ook met stip op nummer 1 . Bij alle honden die vers hebben gegeten . Ik had vroeger twee Herders die brok aten , die vraten ook alle soorten poep die ze maar tegenkwamen . En ik heb een aantal honden gehad die er niet naar taalden .
Door smulpaap
#3276184
ggg schreef:Kom je zo op veel plaatsen waar er frank en vrij mensenpoep te vinden is? :o
Hier in de polder, tijdens voorjaar en zomer is er wel mensenpoep te vinden , wandelaars en fietsers die even nodig moeten
Maar ook wel in het bos hoor
Gebruikersavatar
Door pike
#3276195
ggg schreef:Kom je zo op veel plaatsen waar er frank en vrij mensenpoep te vinden is? :o
In de stad ook. Daklozen die in het park poepen, moeders die hun kindje in de berm laten poepen of de poepluier weggooien.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door