Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Cait_ie
#3266280
Hoi allemaal!

Ik lees hier al een tijdje mee maar dit is mijn eerste echte 'interactie' met het forum.
Ik zal mezelf eerst even voorstellen: Ik ben Caitlin, 24, en woon samen met mijn vriend, onze hond Mellow en onze drie katten Maud, Figaro & Boris in het kleine dorpje Berlaar-Heikant (België).

Mellow is een Aussie van 19 maanden en sinds zo'n vier maanden krijgt hij KVV. We zijn bij KVV terechtgekomen omdat hij had beslist geen enkele brok langer dan 2 dagen te eten (echt met sterk gewichtsverlies tot gevolg). Ik ben me dan wat meer gaan verdiepen in de opties die er zijn en kwam zo bij KVV/BARF en ook dit forum uit. Met ons drukke schema en onervarenheid zijn we aan de KVV gegaan en dat bevalt ons heel erg! BARFen houden we als optie voor de toekomst ^^

Nu mijn vraag: Ik lees op verschillende plekken over het houden van een pensdag, ten behoeven van darmflora etc.
Wij voeren momenteel enkel Alaska, wel zo goed als alle smaken (met uitzondering van eend & konijn). We zijn nu ook net begonnen met de introductie van HaaksBarf.
Dit wil dus zeggen dat de enige pens die hij momenteel krijgt verwerkt zit in de smaak "rund" van Alaska. Deze smaak maakt momenteel ongeveer 1/6e van zijn dieet uit.

Is het nodig om extra pens toe te voegen in zijn dieet? Hoe 'logisch' is het om een echte pensdag te houden?

Dankjewel alvast voor jullie reactie!

Groetjes,
Caitiln
Door Lizzy
#3266304
Ik persoonlijk vind een pensdag helemaal niet logisch. Pens maakt "in het wild" ook maar een klein onderdeel uit van het menu en een wilde carnivoor zal niet gauw (of eerder nooit) 1 dag alleen maar pens eten. Ik ken overigens meerdere honden die na zo'n dag aan de slingerpoep zouden gaan maar dat is wel hond persoonlijk.

Een hond heeft pens niet eens perse nodig. Het is wel een mooie aanvulling, tenminste, als je het over echt vuile pens hebt. Want echt vuile pens stikt van de goede gezonde bacterieen. De meeste pens die je vandaag de dag koopt is gespoeld. En eigenlijk al een stuk minder gezond dan ooit van oorsprong (toen je nog echt echt echt vuile pens mee kreeg (met een goed deel pens-inhoud en dat was toentertijd ook nog eens van koeien die buiten stonden en grassen aten, de meeste koeien eten vandaag de dag kuilgras en runderbrok).

Dus moet je meer pens voeren? Nee. Moet je een pensdag inlassen? Nee. Maar het mag wel.
Door hannabelgje
#3266308
Ik zie een pensdag voor de hond hier als een frietdag voor mezelf. Niet persee heel gezond maar wel lekker. Hier eentje die er niet van aan de slinger gaat en het wel bijzonder waardeert. Ik doe het zo 1x per 2 of 3 weken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Hope
#3266424
Hier geen pensdag. Af en toe krijgt meneer pens omdat hij er dol op is, maar nooit als hele maaltijd. Een penslap gaat naar binnen als een haring (slurp, slik, klaar) en de volgende dag spuit de diarree eruit.
Geen pensdag dus. Wel 1x per twee weken een portie gesneden, vuile, pens.
Door Lizzy
#3266433
hannabelgje schreef:Ik zie een pensdag voor de hond hier als een frietdag voor mezelf. Niet persee heel gezond maar wel lekker. Hier eentje die er niet van aan de slinger gaat en het wel bijzonder waardeert. Ik doe het zo 1x per 2 of 3 weken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Ik zou zelf pens niet willen vergelijken met friet. Friet is niet gezond. Pens wel. Alleen andijvie is ook gezond maar er gaan toch weken voorbij dat ik niet 3 kroppen andijvie op een dag eet (en verder niks) :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pike
#3266479
Ik houd ook nooit een pensdag. Pens maakt wel vast onderdeel uit van het menu van mijn honden, in de vorm van 10% (de helft van het orgaanvlees). Als ik kvv zou geven dan zou ik daar geen pens aan toevoegen. Kvv bevat over het algemeen al veel orgaanvlees en om dan nog eens extra pens toe te voegen... Dat zou wel eens verkeerd kunnen uitpakken.
Door hannabelgje
#3266527
Lizzy schreef:
Ik zou zelf pens niet willen vergelijken met friet. Friet is niet gezond. Pens wel. Alleen andijvie is ook gezond maar er gaan toch weken voorbij dat ik niet 3 kroppen andijvie op een dag eet (en verder niks) :biggrin2:
Ik bedoel het meer dat ik het geef uit het oogpunt dat ze het heel erg lekker vindt, niet omdat ik vind dat een pensdag persee goed is. Het is zeker gezonder dan frietjes, hoewel ze die trouwens ook wel smakelijk vindt. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Lizzy
#3266896
hannabelgje schreef:Ik bedoel het meer dat ik het geef uit het oogpunt dat ze het heel erg lekker vindt, niet omdat ik vind dat een pensdag persee goed is. Het is zeker gezonder dan frietjes, hoewel ze die trouwens ook wel smakelijk vindt. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Ja OK, ik snap wat je bedoelt :-* . En als je het op die manier bekijkt is het natuurlijk prima!
Gebruikersavatar
Door Cait_ie
#3267198
Lizzy schreef:
Dus moet je meer pens voeren? Nee. Moet je een pensdag inlassen? Nee. Maar het mag wel.
Ok, dankje voor de bevestiging!
pike schreef:Kvv bevat over het algemeen al veel orgaanvlees en om dan nog eens extra pens toe te voegen... Dat zou wel eens verkeerd kunnen uitpakken.
Daar zat ik dus ook wat mee in mijn maag... :-\ Stel ik geef de pens gewoon als extraatje tussendoor, wat is dan het maximum dat ik kan geven?
Kan het om 1 maaltijd te vervangen door pens (op sporadische basis, bv. 1x per maand)?
Lizzy schreef:
De meeste pens die je vandaag de dag koopt is gespoeld.
Hoe komen jullie aan "goede" pens? KVV-beginner zijnde heb ik eerlijk gezegd geen idee waar zelfs te beginnen zoeken ::)
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3267226
Ik voer Flow regelmatig kvv. Zij krijgt 1 x per 2 weken een lap pens om haar tanden te poetsen, om haar bezig te houden en omdat ze dat gewoon super lekker vind. Dat houd in de praktijk in dat ze s morgens een klein beetje kvv krijgt en dan eind van de middag die penslap met wat groentemix en vaak ook een eitje of wat yoghurt oid.

Wel goed opletten dat je pens neemt en geen boekmaag. Dat krijgt ze hier alleen nog maar gemalen aangezien ze altijd eerst wil schudden met een penslap of boekmaag stuk. :o :-X
Gebruikersavatar
Door chery
#3267228
Hier wordt naast kvv wel pens gevoerd. Ik voer lamspens erbij. Ik gebruik enkelvoudige kvv zonder pens. Ik voer alleen kvv en pens van biologische oorsprong. Maar ik voer geen 10%. Hij krijgt 2x per week voor de lekker erbij.
Gebruikersavatar
Door pike
#3267249
Lizzy schreef:Dat is lastig. Heel lastig. Maar vaak is de pens van bijv. Dogmeat nog best vuil.
Hmmm ik vind de pens van Dogmeat anders aardig schoon.
Els&Flow schreef:Ik voer Flow regelmatig kvv. Zij krijgt 1 x per 2 weken een lap pens om haar tanden te poetsen, om haar bezig te houden en omdat ze dat gewoon super lekker vind. Dat houd in de praktijk in dat ze s morgens een klein beetje kvv krijgt en dan eind van de middag die penslap met wat groentemix en vaak ook een eitje of wat yoghurt oid.

Wel goed opletten dat je pens neemt en geen boekmaag. Dat krijgt ze hier alleen nog maar gemalen aangezien ze altijd eerst wil schudden met een penslap of boekmaag stuk. :o :-X
Dat gaat hier niet lukken. Een penslap heb ik maar een keer ooit gegeven. Dat was sllluuurrrppp en weg pens in een paar seconden :-X Geweldige tandenpoetser was dat ;D

Eigenlijk vind ik boekmaag waardevoller dan pens. Omdat boekmaag (nog?) nooit schoon is en pens tegenwoordig eigenlijk altijd wel. Gewoon buiten voeren dan kunnen ze schudden wat ze willen. Dweilen doen ze dan zelf wel. Maar boekmaag zou ik dan wel het liefst van biologisch gehouden runderen nemen of van natuurgrazers. Valt ook niet altijd mee om daar aan te komen.
Cait_ie schreef: Daar zat ik dus ook wat mee in mijn maag... :-\ Stel ik geef de pens gewoon als extraatje tussendoor, wat is dan het maximum dat ik kan geven?
Kan het om 1 maaltijd te vervangen door pens (op sporadische basis, bv. 1x per maand)?
Aangezien niet elke hond overal hetzelfde op reageert is er maar 1 manier om daar achter te komen: Uitproberen.
Zoals gezegd heb ik het 1x ooit gedaan, heel lang geleden. Het had geen negatieve gevolgen voor Pike. De reden dat ik het niet meer gedaan heb is dat die lap in een ademtocht in luttele seconden naar binnen werd gezogen, hij er dus helemaal niet lekker mee bezig was geweest en zijn tanden en kiezen er helemaal niets aan hadden.
Door Mijati
#3275794
Lizzy schreef:Dat is lastig. Heel lastig. Maar vaak is de pens van bijv. Dogmeat nog best vuil.
Ook bij dogmeat is het tegenwoordig opletten, ik had laatst een met chloor gespoelde pens (jeetje, wat een gore lucht, als of het een openbaar urinoir inloopt, waar iemand net een fles chloor heeft geleegd). Die kreeg uiteraard een enkeltje kliko. Na wat rondmailen blijkt dat alleen lotgering durft te garanderen dat de pens alleen met water is gespoeld.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door