Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3264062
Ik wil voor Ean graag zelf snacks gaan drogen (hert), want het is anders niet te betalen...Droger is besteld (komt vandaag binnen), maar ik heb geen idee welke hoeveelheden ik moet bestellen. Ik weet dat er veel volume verdwijnt bij het drogen, maar hoeveel?
Verder: wat is handig om te drogen als snack (van hert/ree dus...)?
#3264063
Hoeveel volume er verdwijnt is afhankelijk van wat je droogt. Van long hou je denk ik 1/3 over, nekspier slinkt daarentegen amper.
Ik heb ooit hertelong gekocht om te drogen, volgens mij ging dat per stuk en niet per kilo, daar heb ik zeker twee keer de droger mee vol gelegd.

Ik zou long nemen en evt spiervlees.
#3264070
Je kunt heel veel drogen: long, hart, lever, spiervlees, pezen, piemels, oren, lippen, huid, luchtpijp. Het enige waar ik niet zeker van ben (omdat ik het zelf nog niet geprobeerd heb) is nier en tong.
Van long hou je het minste over: van een kilo hou je tussen de 200 en 300 gram over. Zorg dat je zo min mogelijk vet eraan laat zitten: dat droogt niet en bederft sneller.

Wat voor droger heb je aangeschaft?
#3264075
MillyMol schreef:Je kunt heel veel drogen: long, hart, lever, spiervlees, pezen, piemels, oren, lippen, huid, luchtpijp. Het enige waar ik niet zeker van ben (omdat ik het zelf nog niet geprobeerd heb) is nier en tong.
Van long hou je het minste over: van een kilo hou je tussen de 200 en 300 gram over. Zorg dat je zo min mogelijk vet eraan laat zitten: dat droogt niet en bederft sneller.

Wat voor droger heb je aangeschaft?
Tong lukt wel, maar is vrij vet. Dus lang drogen en snel genoeg opvoeren. Ik vond het niet zo'n succes als beloningssnoepjes, omdat je er enorm vieze vette handen van krijgt.
#3264105
Ik heb de Rommelsbacher DA750 gehaald (uit Duitsland komt ie, donderdag binnen).

Dingen met bot/kraakbeen (zoals luchtpijn) laat ik even omdat ik die geheel onverteerd terug vond (misschien dat het helpt dat we nu met de omeprazol gestopt zijn) maar bv. huid gaat wel heb ik gemerkt. Ik wil primair drogen om makkelijk beloningsvoertjes te hebben, dat is dan het handigst met long denk ik? Hoe verwerk ik dat het beste (of is daar ergens een document van bv?)? En dan gewoon spiervlees?
Als ik aanhou (muv long) dat ik een derde tot de helft overhou, is dat een redelijke richtlijn (komt ook niet op wat gram aan natuurlijk, maar dat ik niet 1 kilo haal met de illusie dat ik daar weken mee door kan ;) )
#3264111
monique.bladder schreef:Ik heb de Rommelsbacher DA750 gehaald (uit Duitsland komt ie, donderdag binnen).

Dingen met bot/kraakbeen (zoals luchtpijn) laat ik even omdat ik die geheel onverteerd terug vond (misschien dat het helpt dat we nu met de omeprazol gestopt zijn) maar bv. huid gaat wel heb ik gemerkt. Ik wil primair drogen om makkelijk beloningsvoertjes te hebben, dat is dan het handigst met long denk ik? Hoe verwerk ik dat het beste (of is daar ergens een document van bv?)? En dan gewoon spiervlees?
Als ik aanhou (muv long) dat ik een derde tot de helft overhou, is dat een redelijke richtlijn (komt ook niet op wat gram aan natuurlijk, maar dat ik niet 1 kilo haal met de illusie dat ik daar weken mee door kan ;) )
Long snij je best wanneer het nog bevroren is. Anders is het zulke glibberige drilpudding.

Ik vond long best meevallen, zoveel leverde het niet in op volume (wel op gewicht, maar ik heb liever een iets groter licht snoepje dan een kleine zware). Ik kon net geen hele kilo kwijt in de bomann en kon daar toch altijd wel een week mee toe in de periode dat ik nog veel deed.
#3264222
Ik droog voor (belonings)snoepjes ook vooral long, gewoon omdat dat goedkoop is. Vanwege het verlies wordt het anders al gauw een duur snoepje. En ze zijn er gek op dus waarom duurder vlees kopen. 1/3 houd ik er zo ongeveer van over. Voordeel van long is ook dat het snel droogt (vanwege al die luchtvaatjes die er in zitten). En inderdaad, snijden als het nog bijna bevroren is. Dat gaat prima.
Verder vind ik konijnenoren als je er voor een goede prijs aan kunt komen perfect voor een wat grotere snack. Gewichtsverlies van deze weet ik niet, ik droogde een x-aantal oren en hield er evenveel over :biggrin2:
Geelhaar, oftewel nekpees, dat is wel lekker hard, het duurt lang voor het goed gedroogd is, maar was hier helaas bepaald geen succes. Pike schrokte dat compleet zo naar binnen.
Dingen met kraakbeen zoals luchtpijp worden hier trouwens ook niet verteerd.
#3264428
Hey Monique, fijn dat ik je hier tegen kom. Ik volg jou al lang.

Ik droog gewoon alles. Je honden vinden het echt niet erg als je enkele keren 100 kg (? overdrijven doet geen pijn) bestelt... en het blijft goed. Dan heb je ook variatie. Ik bestel van 10 tot 50 kg en droog alleen in het voorjaar. Dan heb je geen last van vliegen. Mijn jaarvoorraad is enorm. Nu heb je nog last van vliegen tot het 1 keer goed heeft gevroren. Vorig jaar was dit half januari.

Het vette van de tong los ik op door korte tijden op hogere temperaturen te drogen, dan komt het vet er uit. Dan leg ik het in zuivere schalen en doe ik verder en dat herhaal ik indien nodig.

Nier kan ook.

Ik droog in alle maten, van ini-mini-hondenschoolsnoepjes, beloningssnoepjes tot grote snacks.

Voor de trainingen neem ik een handvol kleine snoepjes uit een (5 à) 10-tal bakken en zo vul ik 1 bak, die nog mengen en uit die bak mijn zak vullen. Werkt beter dan 1 soort.
#3264496
De droger staat aan! Om te proberen eerst een rol KVV in stukjes gesneden, morgenochtend maar eens zien hoe het eruit komt ;)
Variatie moet ik juist niet hebben, qua eiwitbron tenminste... want Ean mag alleen hert. Maar ik ga vast variëren in wat we dan van het hert/ree gaan gebruiken :biggrin2:
#3264520
Ik vind long ideaal om te drogen. Ik snijd het wanneer het nog licht bevroren is, dan glibberd het niet zo.
Ik snijd hele dunne plakken, die laat ik drogen en dan breek ik daar stukjes van om te trainen. Long wordt zó knapperig dat het echt makkelijk te breken is.

Tong vind ik niet handig omdat het vanwege het vetgehalte zo enorm land duurt voor het echt mooi droog is.

Verder droog ik weinig orgaan omdat ik de verhoudingen niet teveel uit balans wil halen en bij een training gaat er zomaar een flinke portie doorheen. Je verliest met drogen wel voedingswaarde maar toch lang niet alles. Ik droog daarom juist datgene wat niet in mijn menu zit. Zeker als je kvv voert is het percentage orgaan al vaak vrij hoog en zou ik met bijvoorbeeld lever toch wel oppassen.

Verder droogt luchtpijp ook leuk als snack. En huid, als je daaraan kan komen.
Je schrijft verder hert/ree. Is je hond allergisch? Hert en ree liggen dicht bij elkaar maar zijn twee verschillende diersoorten. Ik zou het jammer vinden als je bijvoorbeeld aan het elimineren bent op hert en je hond gaat allergisch reageren op ree. Maar misschien vertel ik nu wel oud nieuws :biggrin2:
#3264589
Ik vind het nu al leuk! Vanmorgen mijn eerste portie bekeken en ik ben enthousiast. Er gaat zo wel weer een nieuwe portie in om te drogen ;)
Het snijden (half ontdooid) vind ik wel een gedoetje, nog tips (bv. een elektrisch mes of is dat zonde van de investering?)
Hope schreef:Ik vind long ideaal om te drogen. Ik snijd het wanneer het nog licht bevroren is, dan glibberd het niet zo.
Ik snijd hele dunne plakken, die laat ik drogen en dan breek ik daar stukjes van om te trainen. Long wordt zó knapperig dat het echt makkelijk te breken is.
Ik heb inderdaad long besteld, dat gebruik ik voor Griffin (andere hond) ook maar dan van rund om mee te trainen.
Hope schreef:Verder droog ik weinig orgaan omdat ik de verhoudingen niet teveel uit balans wil halen en bij een training gaat er zomaar een flinke portie doorheen. Je verliest met drogen wel voedingswaarde maar toch lang niet alles. Ik droog daarom juist datgene wat niet in mijn menu zit. Zeker als je kvv voert is het percentage orgaan al vaak vrij hoog en zou ik met bijvoorbeeld lever toch wel oppassen.[/quote[
Dank voor de tip!

Waarschijnlijk een opgebouwde intolerantie voor rund en kip, of een auto-immuunreactie. We weten het niet zeker. Ik ben niet van de generatie veel diersoorten afwisselen :biggrin2: dus hij heeft in zijn leven eigenlijk geen hert/ree gehad. Ik verwacht daar dus eigenlijk geen problemen mee (de combinatie bedoel ik) al is het inderdaad niet helemaal zuiver als eliminatie. Maar voorlopig waag ik de gok ;)
#3264605
Een snijmachine vond ik niet handig. Dat is ideaal bij grote rechte hompen vlees. Een klein slap stuk kun je geen mooie plakken van snijden.
Was de long al zacht? Misschien was het net teveel ontdooit.
Hoe dan ook, het is gewoon veel werk. Vooral voertjes maken, dat kost veel tijd. De reden waarom mijn droger nog amper aan staat. :biggrin2:
#3264649
monique.bladder schreef:
Waarschijnlijk een opgebouwde intolerantie voor rund en kip, of een auto-immuunreactie. We weten het niet zeker. Ik ben niet van de generatie veel diersoorten afwisselen :biggrin2: dus hij heeft in zijn leven eigenlijk geen hert/ree gehad. Ik verwacht daar dus eigenlijk geen problemen mee (de combinatie bedoel ik) al is het inderdaad niet helemaal zuiver als eliminatie. Maar voorlopig waag ik de gok ;)
Klinkt prima! Als je niet perse hoeft te elimineren is het natuurlijk een mooie combi, je hebt toch twee diersoorten en weinig kans op reactie als één van de twee goed gaat.
#3277822
monique.bladder schreef:Ik wil voor Ean graag zelf snacks gaan drogen (hert), want het is anders niet te betalen...Droger is besteld (komt vandaag binnen), maar ik heb geen idee welke hoeveelheden ik moet bestellen. Ik weet dat er veel volume verdwijnt bij het drogen, maar hoeveel?
Verder: wat is handig om te drogen als snack (van hert/ree dus...)?
Mij werd ook steeds gezegd dat je 300 tot 500gram over houdt van een kilo. Maar tot nu toe blijft het eerser tegen de 20%. Het blijft wel goedkoper als in de winkel natuurlijk, maar bij mij scheelt het (+ elektriciteit) niet veel met waar ik ze gedroogd kocht
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door