Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Hylos
#3260732
Lastig te zien wat het echt is.
Wij hadden hier op het werk laatst vlees met kogel er in. Dat zijn koeien die in de bergen lopen.. tsja kan zo door een jager beschoten zijn (per ongeluk). Maargoed, metaaldetectoren zijn verplicht bij voedsel voor menselijke consumptie dus zulke dingen worden altijd gevonden.
Ik verbaas me er echter niet over. We vinden jaarlijks regelmatig metaal in vlees. Opgegeten dingen, dingen die in de mond ergens zijn blijven haken, traceerchips (zoals bij honden). Dus zo raar is het niet..
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3260745
In barf materiaal zit inderdaad vaker iets wat er niet in hoort, zeker in pens vind je van alles terug. Ook in kvv komt het vaker voor dat er een stuk plastic in zit, of korreltjes hagel (zeker bij wild), maar dit soort grote voorwerpen ben ik nog niet tegen gekomen in een rol kvv.

Dat Naturis niet reageert verbaast me absoluut niet. Enigste wat je kan doen is ze bellen in de hoop dat ze je te woord willen staan. Op de foto kan ik niet duidelijk genoeg zien of het om een kogel gaat of om een afgebroken weet ik veel wat gaat. In ieder geval hoort het niet in je vlees.
Door trulla
#3267735
Wild wat geschoten wordt kan natuurlijk altijd resten van de kogel of hagel bevatten, maar bij geit.. vond ik het wel vreemd, hoewel ik mij kon herinneren dat ik eens bij een boer geroepen ben om met mijn metaal detector te kijken of een geit iets van metaal had opgegeten en dat bleek inderdaad zo te zijn.
Gebruikersavatar
Door pike
#3267858
trulla schreef:Wild wat geschoten wordt kan natuurlijk altijd resten van de kogel of hagel bevatten, maar bij geit.. vond ik het wel vreemd, hoewel ik mij kon herinneren dat ik eens bij een boer geroepen ben om met mijn metaal detector te kijken of een geit iets van metaal had opgegeten en dat bleek inderdaad zo te zijn.
Maar metaal eten of geschoten worden is toch wel iets anders. Het komt vaak voor dat vee in het land dingen opeet die daar niet voor bedoeld zijn. Vaak plastic maar ook stukken prikkeldraad of ijzerdraad. Koeien hebben daarom nog wel eens een magneetje in hun maag :-X om te voorkomen dat het in hun darmen komt. Wat barfers dan soms weer in hun pens terugvinden ::) En daarom moet je je pens ook altijd goed nakijken op rare voorwerpen. En mocht je al kvv hebben van een geit die metaal gegeten heeft, en dat metaal zit ook nog eens in je kvv, dan betekent dat dus wel dat maag en/of darmen door je kvv gedraaid zijn.
Gebruikersavatar
Door pike
#3267882
Het ligt niet voor de hand dat een wilde geit in een Belgische kvv terecht komt. Wilde geiten komen voor in de Himalaya, Tibet, West-Azie, de Kaukasus, verweggie. De Steenbok behoort ook tot de wilde geitensoorten en komt in de Alpen en in Spanje voor maar die zie ik echt niet hier in de kvv terecht komen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3267927
trulla schreef:klopt helemaal tis vreemd dat dit bij geit. voorkomt, misschien een wilde geit :)

Nou zo gek is het niet. Geiten vreten van alles op. En ook in de leefomgeving van een vleesgeit is genoeg te bedenken waardoor ze zoiets op kunnen eten. Denk alleen al aan alle vreemde voorwerpen die in het hooi/kuil kunnen zitten.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3267941
Kaela schreef:Nou zo gek is het niet. Geiten vreten van alles op. En ook in de leefomgeving van een vleesgeit is genoeg te bedenken waardoor ze zoiets op kunnen eten. Denk alleen al aan alle vreemde voorwerpen die in het hooi/kuil kunnen zitten.
Precies.
In hooi, stro en kuilgras kom je vreemde dingen tegen. Blikjes, flesjes, stukken glas, plastic... Er komt steeds meer zwerfafval in de natuur en dus ook in voeder voor dieren. Ik kijk eigenlijk nergens meer van op.
Gebruikersavatar
Door pike
#3267971
Kaela schreef:Nou zo gek is het niet. Geiten vreten van alles op. En ook in de leefomgeving van een vleesgeit is genoeg te bedenken waardoor ze zoiets op kunnen eten. Denk alleen al aan alle vreemde voorwerpen die in het hooi/kuil kunnen zitten.
Inderdaad daar had ik nog niet eens aan gedacht. Kapotgemaaide blikjes bijv., vlijmscherp :-X Bermhooi is een drama wat dat bereft (en ook in andere opzichten natuurlijk) maar ook hooi van bijv. de IJsselmeerdijk. Sigarettendoosjes, shagpakjes, kunnen nog aan het rijtje van Hope toegevoegd worden. Iedereen laat overal zijn troep achter.
Op stal hadden we vroeger een tijdje hooi van natuurlijke graslanden uit de Eiffel. Mooier, geuriger, kleuriger en bloemrijker heb ik nooit gezien/geroken.
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3267996
pike schreef:Maar metaal eten of geschoten worden is toch wel iets anders. Het komt vaak voor dat vee in het land dingen opeet die daar niet voor bedoeld zijn. Vaak plastic maar ook stukken prikkeldraad of ijzerdraad. Koeien hebben daarom nog wel eens een magneetje in hun maag :-X om te voorkomen dat het in hun darmen komt. Wat barfers dan soms weer in hun pens terugvinden ::) En daarom moet je je pens ook altijd goed nakijken op rare voorwerpen. En mocht je al kvv hebben van een geit die metaal gegeten heeft, en dat metaal zit ook nog eens in je kvv, dan betekent dat dus wel dat maag en/of darmen door je kvv gedraaid zijn.
Dat hoeft niet, het blijft ook wel eens in de bek ergens hangen.. in de tong of het wang bijvoorbeeld. Of dat ze ergens tegenaan lopen en het komt onder de huid vast te zitten. Je kunt het zo gek niet bedenken, ik zie het wel voorbij komen.
Door inni
#3276050
Hoe komt zo'n stukje metaal door de vleesmolen? ik denk eerder aan een stukje van de molen zelf of van een andere machine bij 't verpakken ofzo.
Gebruikersavatar
Door pike
#3276099
inni schreef:Hoe komt zo'n stukje metaal door de vleesmolen? ik denk eerder aan een stukje van de molen zelf of van een andere machine bij 't verpakken ofzo.
Nou, mijn molen zou er waarschijnlijk op vastlopen, maar als je een maal een professionele molen gezien hebt - en die hebben kvv-producenten uiteraard, dan begrijp je dat dat geen enkel probleem is. Echte kvv producenten (daarmee bedoel ik dus niet de slager om de hoek maar echte bedrijven) die hebben molens die zijn groter dan je zelf bent.
Door inni
#3276188
pike schreef:Nou, mijn molen zou er waarschijnlijk op vastlopen, maar als je een maal een professionele molen gezien hebt - en die hebben kvv-producenten uiteraard, dan begrijp je dat dat geen enkel probleem is. Echte kvv producenten (daarmee bedoel ik dus niet de slager om de hoek maar echte bedrijven) die hebben molens die zijn groter dan je zelf bent.

Wel door de molen maar ook door het rooster? het lijkt mij een groter stuk dan de stukken bot die erdoorheen komen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door