Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3257861
Op 11 augustus dit jaar is bij mijn hond (teef, herder/collie kruising uit Spanje, wordt in januari 12 jaar) een behoorlijk ernstig nierprobleem vastgesteld nav bloedonderzoek. Ik heb bloed laten prikken omdat ze opeens veel slomer was. Haar nierwaarden waren heel hoog:

creatinine 380
ureum 35.3
gewicht 20.6 (te mager)

Op advies van de da begonnen met Hills K/D. (Hiervoor at ze Orijen Senior.) Na 10 dagen kreeg ze ongelooflijke jeuk onder haar oksels en aan haar buik, later ook aan haar poten, onder haar bek en in haar oren. 4 dagen later ben ik begonnen met KVV Buddy's nierdieet. Ik had hier nog nooit van gehoord en ook niets over gelezen op barfplaats en het hondenforum. Hier om de hoek zit een dierenwinkel met een enorm aanbod KVV. Zij vertelden mij over Buddy's Nierdieet toen ik eigenlijk Bandit Nierdieet wou halen. Buddy's Nierdieet schijnt pas sinds dit jaar verkocht te worden. In Buddy's Nierdieet zitten nog minder eiwitten dan in Bandit en het is vele malen goedkoper (€ 2,20 voor 500 gram en € 3,90 voor een kilo terwijl Bandit € 4,50 voor 500 gram is). Na 2 weken Buddy's Nierdieet begon de jeuk te verminderen en na een maand was de jeuk vrijwel weg. Sascha haar huid is zich volledig aan het herstellen. Ik geef ook extra zalmolie door het Buddy's Nierdieet. Sascha krijgt ook Fortekor sinds 11 augustus.

Gister is er opnieuw bloed geprikt en de dierenarts was verbluft:
creatinine 212
ureum 18.9
gewicht 23 kg (perfect)

Toen ik na het prikken vertelde dat ik gestopt was met Hills K/D en overgestapt was op Buddys Nierdieet was de da niet zo enthousiast, maar toen ze de uitslagen had zei ze verbluft te zijn en dat ik vooral moest doorgaan met wat ik deed :)

Ik wil deze ervaring delen omdat ik ook op barfplaats niets heb kunnen vinden over Buddy's Nierdieet.

Toegevoegd op 20-11-16:

Buddy's Nierdieet:

INGREDIËNTEN:
Kippenvlees, rundvlees, hart, lever, zalm, lamsvlees, 24% groente/fruit: andijvie, wortelen en appels

ANALYSE:
Eiwit 6.7% Vet 6.8% Celstof 1.5% Ruwe as 1.3% Fosfor 0,15% Calcium 0,35%
Laatst gewijzigd door Aurelia op zo 20 nov 2016, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
#3257878
Martine-Tom schreef:Weet jij wat erin zit?

Ah gevonden:
Kip, bloed-steekvlees, lever en hart, zalm, lamsvlees, andijvie, wortel, appel

Vet en eiwit idd laag, Ca/F verhouding kon ik zo snel nog niet vinden.
Maar met dit ingredientenlijstje weet je toch nog niks? Hoe komt de hond aan vitamine A, D en E bijvoorbeeld? Want ik zie geen orgaanvlees staan... En kip, is dat kipkarkas? Zo niet, hoe haalt de hond dan calcium uit deze voeding? En wat on earth is bloed-steekvlees?

Persoonlijk denk dat dit voer vergelijken met Bandit een beetje een biologische appel met een peer vergelijken is (Bandit is dus ook bio, vandaar de bio appel).
Door Martine-Tom
#3257881
Lizzy schreef:Maar met dit ingredientenlijstje weet je toch nog niks? Hoe komt de hond aan vitamine A, D en E bijvoorbeeld? Want ik zie geen orgaanvlees staan... En kip, is dat kipkarkas? Zo niet, hoe haalt de hond dan calcium uit deze voeding? En wat on earth is bloed-steekvlees?

Persoonlijk denk dat dit voer vergelijken met Bandit een beetje een biologische appel met een peer vergelijken is (Bandit is dus ook bio, vandaar de bio appel).
Klopt, verder dan dit kwam ik ook niet zo 123
#3257882
Natuurlijk beweer ik niet dat Buddy's beter is dan Bandit. Bandit is biologisch en Buddy's niet. Ik heb het alleen genoemd omdat Bandit niet voor iedereen te betalen. Vitaminen A, D en E zijn toegevoegd. Dit lijstje vond ik op een andere website:

Geschikt voor:
Hond
Ingrediënten:
Kip (19,4%), rund(12,8%), organen rund (5%), zalm (19,4%), lam (19,4%), Andijvie-wortel-appel(24%), vitamine A 6300 I.E., vitamine D3 660 I.E., Vitamine E 22 I.E.
Analyse:
Eiwit (6,7%), Vet (6,8%), Celstof (1,5%), Ruwe as (1,3%), Fosfor (0%), Calcium (0%)

Op de website van Buddy's zelf staat:

Ingrediënten

Kip, Bloed-steekvlees (rund), Lever en Hart, Zalm, Lam, Andijvie, Wortel, Appel

Analyse:
Eiwit :6.7%
Vet :6.8%

Op de rollen KVV staat:
Ingrediënten: kippenvlees, rundvlees, hart, lever, zalm, lamsvlees, andijvie, wortelen en appels.
#3257883
Aurelia schreef:Natuurlijk beweer ik niet dat Buddy's beter is dan Bandit. Bandit is biologisch en Buddy's niet. Ik heb het alleen genoemd omdat Bandit niet voor iedereen te betalen. Vitaminen A, D en E zijn toegevoegd. Dit lijstje vond ik op een andere website:

Geschikt voor:
Hond
Ingrediënten:
Kip (19,4%), rund(12,8%), organen rund (5%), zalm (19,4%), lam (19,4%), Andijvie-wortel-appel(24%), vitamine A 6300 I.E., vitamine D3 660 I.E., Vitamine E 22 I.E.
Analyse:
Eiwit (6,7%), Vet (6,8%), Celstof (1,5%), Ruwe as (1,3%), Fosfor (0%), Calcium (0%)
Al stop je geen bot of calciumsupplement in je voer: calcium en fosfor kan natuurlijk nooit 0% zijn van beide.... Van de analyse klopt niet zoveel als je het mij vraagt.
Op de website van Buddy's zelf staat:

Ingrediënten

Kip, Bloed-steekvlees (rund), Lever en Hart, Zalm, Lam, Andijvie, Wortel, Appel

Analyse:
Eiwit :6.7%
Vet :6.8%

Op de rollen KVV staat:
Ingrediënten: kippenvlees, rundvlees, hart, lever, zalm, lamsvlees, andijvie, wortelen en appels.
Ik vind het voor jou heel fijn hoor, dat het zo goed met je hond gaat en je hier blij mee bent! Maar ik zou mijn paarden niet op dit voer wedden, om je de waarheid te zeggen....
#3257886
Lizzy schreef:
Maar met dit ingredientenlijstje weet je toch nog niks? Hoe komt de hond aan vitamine A, D en E bijvoorbeeld? Want ik zie geen orgaanvlees staan... En kip, is dat kipkarkas? Zo niet, hoe haalt de hond dan calcium uit deze voeding? En wat on earth is bloed-steekvlees?

Persoonlijk denk dat dit voer vergelijken met Bandit een beetje een biologische appel met een peer vergelijken is (Bandit is dus ook bio, vandaar de bio appel).
Er staat toch lever en hart bij?

Volgens site van de fabrikant:
"Bloedvlees is het vlees uit de halsstreek wat eigenlijk het mooiste vlees is. Ze noemen het bloedvlees daar het relatief veel bloed bevat."
#3257902
Allereerst wat fijn dat de waardes zo verbeterd zijn.
Zelf heb ik ( helaas ) ook ervaring met een hond met ernstig nierfalen. Afgelopen maart is hij hieraan overleden. Nieren die kapot zijn, worden niet meer beter.
Ik heb zelf samengesteld n.a.v. wat Lizzy hier op het forum gezet heeft en Bandit nierdieet gegeven op het laatst. Buddy's ken ik niet.
Denk er wel aan dat het belangrijker is om een laag fosfor te hebben, dit is belangrijker dan laag eiwit! Je kan beter een hoogwaardig eiwit hebben dan minder eiwit en dan van mindere kwaliteit. Daarom heb ik zelf gekozen voor biologisch destijds en Bandit.
Er staat inderdaad calcium en fosfor 0%. Dat lijkt me niet de bedoeling want ook nierpatientjes hebben natuurlijk wel wat hiervan nodig lijkt me.
Fijn dat je hond het er zo goed op doet, maar ik denk niet dat ik dit zou voeren zelf, dan zou ik er wel een mailtje aan wagen eerst aan de fabrikant over hoe en wat precies met het fosfor en calciumgehalte.
#3258077
Lizzy schreef:Maar met dit ingredientenlijstje weet je toch nog niks? Hoe komt de hond aan vitamine A, D en E bijvoorbeeld? Want ik zie geen orgaanvlees staan... En kip, is dat kipkarkas? Zo niet, hoe haalt de hond dan calcium uit deze voeding? En wat on earth is bloed-steekvlees?

Persoonlijk denk dat dit voer vergelijken met Bandit een beetje een biologische appel met een peer vergelijken is (Bandit is dus ook bio, vandaar de bio appel).
Orgaanvlees staat er gewoon tussen.

Calciumbron kan kip zijn, gehalte calcium en fosfor zal nog niet gepubliceerd zijn maar kun je vast krijgen met behulp van een mailtje. Als ik het met Bandit vergelijk vind ik dit nou niet direct slechter, bevat beide twee diersoorten en Buddy's ingrediëntenlijst is specifieker.
#3258080
Bandit: Biologische kip, pens hart, nieren, lever en rundvlees met een hoger vetgehalte, 15% groente 8% vette vis.

Buddy's: Kip (19,4%), rund(12,8%), organen rund (5%), zalm (19,4%), lam (19,4%), Andijvie-wortel-appel(24%), vitamine A 6300 I.E., vitamine D3 660 I.E., Vitamine E 22 I.E.
Analyse:
Eiwit (6,7%), Vet (6,8%), Celstof (1,5%), Ruwe as (1,3%), Fosfor (0%), Calcium (0%)
#3258268
kakocavi schreef:Orgaanvlees staat er gewoon tussen.

Calciumbron kan kip zijn, gehalte calcium en fosfor zal nog niet gepubliceerd zijn maar kun je vast krijgen met behulp van een mailtje. Als ik het met Bandit vergelijk vind ik dit nou niet direct slechter, bevat beide twee diersoorten en Buddy's ingrediëntenlijst is specifieker.
Ja, inderdaad, daar heb ik overheen gelezen.

En van Bandit kun je dit gewoon van Internet afplukken:

Bandit nierdieet:

Analyse:
Eiwit 11,2%
Vocht 64%
Vet 16%
As 0,5%
Ruwe celstof 4,5%
Laag fosfor gehalte, glutenvrij

En daar staat calcium en fosfor ook niet gespecificeerd en dat is net zo raar als bij dat Buddy. Dus het enige verschil is dat Bandit biologisch is en is samengesteld door Tannetje Koning. Zij is dierenarts dus zeker als het om zoiets gaat als nierfalen vertrouw ik erop dat Tannetje haar huiswerk maakt en een kloppende voeding in mekaar draait.

Voor TS is het heel fijn dat haar hond het goed op de voeding doet en dat deze voeding ook nog eens een beetje betaalbaar is! Ik zou haar wel willen adviseren toch bij de leverancier even navraag te doen over het Ca/F gehalte in de voeding (en dat geldt dus niet alleen voor Buddy maar ook voor Bandit).
#3258270
Ik vond trouwens dit op de website van Farmfood:
Als een koe geslacht wordt dan moet het bloed worden verwijderd. Op de plek waar de slagaders zijn doorgestoken bevindt zich vlees dat beschadigd is. Dit wordt allemaal weggesneden en wordt dan aangeboden onder de naam “steekvlees”.
Daar is dus niks mis mee (het klinkt wel goor, bloed en steekvlees).
#3258272
Diego schreef:Allereerst wat fijn dat de waardes zo verbeterd zijn.
Zelf heb ik ( helaas ) ook ervaring met een hond met ernstig nierfalen. Afgelopen maart is hij hieraan overleden. Nieren die kapot zijn, worden niet meer beter.
Ik heb zelf samengesteld n.a.v. wat Lizzy hier op het forum gezet heeft en Bandit nierdieet gegeven op het laatst. Buddy's ken ik niet.
Denk er wel aan dat het belangrijker is om een laag fosfor te hebben, dit is belangrijker dan laag eiwit! Je kan beter een hoogwaardig eiwit hebben dan minder eiwit en dan van mindere kwaliteit. Daarom heb ik zelf gekozen voor biologisch destijds en Bandit.
Er staat inderdaad calcium en fosfor 0%. Dat lijkt me niet de bedoeling want ook nierpatientjes hebben natuurlijk wel wat hiervan nodig lijkt me.
Fijn dat je hond het er zo goed op doet, maar ik denk niet dat ik dit zou voeren zelf, dan zou ik er wel een mailtje aan wagen eerst aan de fabrikant over hoe en wat precies met het fosfor en calciumgehalte
.
Nou, dit bedoel ik dus. Dat is raar, om erop te zetten dat er 0% calcium en 0% fosfor in zit. Want buiten dat een percentage van 0% niet goed/gezond is kan het ook niet. Vlees bevat altijd fosfor, dus dat percentage kan gewoon geen 0% zijn. En verder ben ik het met je eens dat fosfor bij nierpatienten een dingetje is. Dus daar zou ik dan graag gewoon percentages willen zien en niet zo'n raar getal als nul. Of helemaal geen getal zoals bij Bandit. Ik vind beide feitelijk niet kunnen......
#3258346
Lizzy schreef:Nou, dit bedoel ik dus. Dat is raar, om erop te zetten dat er 0% calcium en 0% fosfor in zit. Want buiten dat een percentage van 0% niet goed/gezond is kan het ook niet. Vlees bevat altijd fosfor, dus dat percentage kan gewoon geen 0% zijn. En verder ben ik het met je eens dat fosfor bij nierpatienten een dingetje is. Dus daar zou ik dan graag gewoon percentages willen zien en niet zo'n raar getal als nul. Of helemaal geen getal zoals bij Bandit. Ik vind beide feitelijk niet kunnen......
Ik moet even toevoegen dat het lijstje waarin staat dat Buddy's Nierdieet 0% fosfor en 0% calcium zou hebben niet van de website van Buddy's zelf komt. Ik las het hier:

http://www.hondenvoedingtexel.nl/produc ... nierdieet/

De info van Buddy's zelf is:

Hun website:

Ingrediënten: Kip, Bloed-steekvlees (rund), Lever en Hart, Zalm, Lam, Andijvie, Wortel, Appel

Analyse:
Eiwit :6.7%
Vet :6.8%

Op de rollen KVV staat:
Ingrediënten: kippenvlees, rundvlees, hart, lever, zalm, lamsvlees, andijvie, wortelen en appels.

Naar aanleiding van jullie reacties ga ik zeker informeren naar het Calcium/Fosfor gehalte bij zowel Buddy's als Bandit. Zodra ik meer weet zal ik dat hier posten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door