Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3258376
Diego schreef:Allereerst wat fijn dat de waardes zo verbeterd zijn.
Zelf heb ik ( helaas ) ook ervaring met een hond met ernstig nierfalen. Afgelopen maart is hij hieraan overleden. Nieren die kapot zijn, worden niet meer beter.
Ik heb zelf samengesteld n.a.v. wat Lizzy hier op het forum gezet heeft en Bandit nierdieet gegeven op het laatst. Buddy's ken ik niet.
Denk er wel aan dat het belangrijker is om een laag fosfor te hebben, dit is belangrijker dan laag eiwit! Je kan beter een hoogwaardig eiwit hebben dan minder eiwit en dan van mindere kwaliteit. Daarom heb ik zelf gekozen voor biologisch destijds en Bandit.
Na de diagnose heb ik het stukje 'zelf samenstellen bij nierproblemen' op dit forum gelezen. Hieruit concludeerde ik dat er bij Sascha sprake was van uremie op dat moment. Om die reden had ik een goed gevoel over Buddy's, vanwege het nog lagere eiwitpercentage, en heb ik toen Buddy's ipv Bandit meegenomen, naast het feit dat de prijs enorm scheelt natuurlijk.
#3258776
Ik heb een kat gehad met een nierafwijking. Wat ik daar ton over leerde was dat zijn voeding idd een lager eiwitgehalte moest bevatten, maar VOORAL hoogwaardiger eiwit. Je kunt eiwitten bij wijze van spreken uit sperziebonen leveren, daar kan je hond heel veel minder mee dan uit kipfilet. Maar zo is er ook een flink verschil tussen de eiwitten uit diverse vleesproducten.
Ik ken Buddy's niet, dus heb er ook niks tegen, maar deel de verwachting van Lizzy dat Tannetje geen dieetvoeding zal ondersteunen wat eigenlijk niet voldoende van kwaliteit is voor de betreffende, serieuze, aandoening.
Ik weet ook niet wat Buddy's kost, dus misschien gaat dit niet voor deze kvv op, maar ik zie wel vaak kvv's passeren waarvan je letterlijk kunt narekenen dat het geen kwaliteit kán bevatten: de slachter/vleesverkoper wil er op verdienen, de producent van het verpakkingsmateriaal idem dito, de producent van de kvv natuurlijk óók, de winkel die de kvv verkoopt.. Allemaal maken ze kosten (materiaal, pand, personeel, vervoer..) en allemaal willen ze én dat terug én winst maken. Kortom, als een kvv echt goedkoop is, dan kán er geen hoge kwaliteit ingrediënten gebruikt zijn.
En het gaat natuurlijk niet alleen om het dalen van de diverse nierwaardes, hoe belangrijk ook, tegelijk moet de hond geen tekorten oplopen. Die balans bereiken is in een nierdieet gewoon lastiger dan middels reguliere voeding.
#3259458
Lizzy schreef:Ja, inderdaad, daar heb ik overheen gelezen.

En van Bandit kun je dit gewoon van Internet afplukken:

Bandit nierdieet:

Analyse:
Eiwit 11,2%
Vocht 64%
Vet 16%
As 0,5%
Ruwe celstof 4,5%
Laag fosfor gehalte, glutenvrij

En daar staat calcium en fosfor ook niet gespecificeerd en dat is net zo raar als bij dat Buddy. Dus het enige verschil is dat Bandit biologisch is en is samengesteld door Tannetje Koning. Zij is dierenarts dus zeker als het om zoiets gaat als nierfalen vertrouw ik erop dat Tannetje haar huiswerk maakt en een kloppende voeding in mekaar draait.

Voor TS is het heel fijn dat haar hond het goed op de voeding doet en dat deze voeding ook nog eens een beetje betaalbaar is! Ik zou haar wel willen adviseren toch bij de leverancier even navraag te doen over het Ca/F gehalte in de voeding (en dat geldt dus niet alleen voor Buddy maar ook voor Bandit).
Van Bandit heb ik ondertussen antwoord gekregen wat betreft het fosfor en de calcium:

Bandit bevat 1,2 % fosfor en Ca = 3,2% -- Ca5(PO4)3(OH). Ca5(PO4)3(OH) is de natuurlijke vorm van Ca uit bot (zo heeft Bandit mij gemaild).
#3259460
Parelridder schreef:Ik heb een kat gehad met een nierafwijking. Wat ik daar ton over leerde was dat zijn voeding idd een lager eiwitgehalte moest bevatten, maar VOORAL hoogwaardiger eiwit. Je kunt eiwitten bij wijze van spreken uit sperziebonen leveren, daar kan je hond heel veel minder mee dan uit kipfilet. Maar zo is er ook een flink verschil tussen de eiwitten uit diverse vleesproducten.
Ik ken Buddy's niet, dus heb er ook niks tegen, maar deel de verwachting van Lizzy dat Tannetje geen dieetvoeding zal ondersteunen wat eigenlijk niet voldoende van kwaliteit is voor de betreffende, serieuze, aandoening.
Ik weet ook niet wat Buddy's kost, dus misschien gaat dit niet voor deze kvv op, maar ik zie wel vaak kvv's passeren waarvan je letterlijk kunt narekenen dat het geen kwaliteit kán bevatten: de slachter/vleesverkoper wil er op verdienen, de producent van het verpakkingsmateriaal idem dito, de producent van de kvv natuurlijk óók, de winkel die de kvv verkoopt.. Allemaal maken ze kosten (materiaal, pand, personeel, vervoer..) en allemaal willen ze én dat terug én winst maken. Kortom, als een kvv echt goedkoop is, dan kán er geen hoge kwaliteit ingrediënten gebruikt zijn.
En het gaat natuurlijk niet alleen om het dalen van de diverse nierwaardes, hoe belangrijk ook, tegelijk moet de hond geen tekorten oplopen. Die balans bereiken is in een nierdieet gewoon lastiger dan middels reguliere voeding.
Buddy's nierdieet kost € 2,20 per 500 gram en € 3,90 per kilo. Het is sowieso goedkoper dan Bandit omdat het niet biologisch is. Daarnaast zit er meer groenten/fruit in (24%) wat natuurlijk goedkoper is dan vlees/vis. Ik heb geen idee wat andere KVV soorten kosten.

Het is zeker belangrijk dat Sascha geen tekorten gaat oplopen.
#3260125
BELANGRIJK: het ingrediëntenlijstje van Buddy's Nierdieet waarop staat dat er geen calcium en fosfor in zou zitten is onjuist! Er zijn ook geen vitaminen aan toegevoegd. Het juiste ingrediëntenlijstje, inclusief fosfor en calciumpercentage, is:

Buddy Nierdieet geschikt voor honden met nierproblemen.

INGREDIËNTEN:
Kippenvlees, rundvlees, hart, lever, zalm, lamsvlees, andijvie, wortelen en appels

VOEDINGSWAARDE:
Eiwit 6.7% Vet 6.8% Celstof 1.5% Ruwe as 1.3% Fosfor 0,6% Calcium 0.9% (zie correctie hieronder)

CORRECTIE (toegevoegd op 10-11-16): Fosfor is 0.15% en Calcium is 0.35%

Ik heb uitgebreid contact gehad met Buddy's Diervoeding.
Er zitten inderdaad kippennekken en karkassen in Buddy's Nierdieet die voor calcium zorgen.
Laatst gewijzigd door Aurelia op do 10 nov 2016, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
#3260392
Aurelia schreef:BELANGRIJK: het ingrediëntenlijstje van Buddy's Nierdieet waarop staat dat er geen calcium en fosfor in zou zitten is onjuist! Er zijn ook geen vitaminen aan toegevoegd. Het juiste ingrediëntenlijstje, inclusief fosfor en calciumpercentage, is:

Buddy Nierdieet geschikt voor honden met nierproblemen.

INGREDIËNTEN:
Kippenvlees, rundvlees, hart, lever, zalm, lamsvlees, andijvie, wortelen en appels

VOEDINGSWAARDE:
Eiwit 6.7% Vet 6.8% Celstof 1.5% Ruwe as 1.3% Fosfor 0,6% Calcium 0.9%

Ik heb uitgebreid contact gehad met Buddy's Diervoeding.
Er zitten inderdaad kippennekken en karkassen in Buddy's Nierdieet die voor calcium zorgen.
Als ik de fosfor waarden vergelijk met die van andere producten van het merk volgens
http://www.voerwijzer.com/buddys-diervoeding dan is 0,6% best veel, twee keer zoveel als in andere soorten.

In die link staat trouwens ook dat alle mixen een premix bevatten.
#3260404
pluk schreef:Er staat toch lever en hart bij?

Volgens site van de fabrikant:
"Bloedvlees is het vlees uit de halsstreek wat eigenlijk het mooiste vlees is. Ze noemen het bloedvlees daar het relatief veel bloed bevat."
Steekvlees is slachtafval en altijd cat. 3 vlees wat niet voor humane consumptie mag worden verkocht (iets voor de Partij voor de Dieren ::) ). Steekvlees is het vlees rond de plaats waar de slagader van het dier wordt doorgestoken om het te laten leegbloeden. Daarom zit er veel bloed in en vandaar de benaming bloed/steekvlees. Het is dus eigenlijk niet het mooiste vlees.
#3260471
pike schreef:Steekvlees is slachtafval en altijd cat. 3 vlees wat niet voor humane consumptie mag worden verkocht (iets voor de Partij voor de Dieren ::) ). Steekvlees is het vlees rond de plaats waar de slagader van het dier wordt doorgestoken om het te laten leegbloeden. Daarom zit er veel bloed in en vandaar de benaming bloed/steekvlees. Het is dus eigenlijk niet het mooiste vlees.
Niet het mooiste in uiterlijk, maar het is goed vlees en het bevat nog bloed. Rijk aan voedingsstoffen en mits goed verwerkt prima geschikt.
#3260521
Er is nog een alternatief voor Bandit, ik kan het nl ook niet betalen, mijn nierpatientje krijgt nu half zelf samengesteld en half het nierdieet van Medipetfood (van bij dogmeat)
prijs: 2,95 euro voor 500gr
samenstelling:
Groente/kruiden/zadenmix (groenten en kruiden 28%, biologische zaden 1%), kalkoenvlees (20%), parelhoenkarkas (20%), vuile lamspens (20%), vette vis (5%), kippenhart (2,5%), kippenlever (2,5%), biologisch kokosvet (1%).
#3260551
Larshann schreef:Er is nog een alternatief voor Bandit, ik kan het nl ook niet betalen, mijn nierpatientje krijgt nu half zelf samengesteld en half het nierdieet van Medipetfood (van bij dogmeat)
prijs: 2,95 euro voor 500gr
samenstelling:
Groente/kruiden/zadenmix (groenten en kruiden 28%, biologische zaden 1%), kalkoenvlees (20%), parelhoenkarkas (20%), vuile lamspens (20%), vette vis (5%), kippenhart (2,5%), kippenlever (2,5%), biologisch kokosvet (1%).
Ziet er ook niet gek uit!
#3260858
kakocavi schreef:Als ik de fosfor waarden vergelijk met die van andere producten van het merk volgens
http://www.voerwijzer.com/buddys-diervoeding dan is 0,6% best veel, twee keer zoveel als in andere soorten.

In die link staat trouwens ook dat alle mixen een premix bevatten.
De hogere fosforwaarde bij het nierdieet klopt inderdaad niet volgens mij, ik denk dat er ergens iets fout is gegaan. Ik vraag het na bij Buddy's. Op voerwijzer staat momenteel nog dat er geen fosfor en calcium in Buddy's Nierdieet zouden zitten. Op de nieuwe website van Buddy's staat dat alle mixen een premix bevatten, BEHALVE het nierdieet.
#3260859
Larshann schreef:Er is nog een alternatief voor Bandit, ik kan het nl ook niet betalen, mijn nierpatientje krijgt nu half zelf samengesteld en half het nierdieet van Medipetfood (van bij dogmeat)
prijs: 2,95 euro voor 500gr
samenstelling:
Groente/kruiden/zadenmix (groenten en kruiden 28%, biologische zaden 1%), kalkoenvlees (20%), parelhoenkarkas (20%), vuile lamspens (20%), vette vis (5%), kippenhart (2,5%), kippenlever (2,5%), biologisch kokosvet (1%).
Bedankt voor de tip!!!
#3261321
Aurelia schreef:BELANGRIJK: het ingrediëntenlijstje van Buddy's Nierdieet waarop staat dat er geen calcium en fosfor in zou zitten is onjuist! Er zijn ook geen vitaminen aan toegevoegd. Het juiste ingrediëntenlijstje, inclusief fosfor en calciumpercentage, is:

Buddy Nierdieet geschikt voor honden met nierproblemen.

INGREDIËNTEN:
Kippenvlees, rundvlees, hart, lever, zalm, lamsvlees, andijvie, wortelen en appels

VOEDINGSWAARDE:
Eiwit 6.7% Vet 6.8% Celstof 1.5% Ruwe as 1.3% Fosfor 0,6% Calcium 0.9%

Ik heb uitgebreid contact gehad met Buddy's Diervoeding.
Er zitten inderdaad kippennekken en karkassen in Buddy's Nierdieet die voor calcium zorgen.
BELANGRIJK: bovenstaand lijstje klopt toch niet wat fosfor en calcium betreft, er was iets fout gegaan met het doorgeven van de getallen.
Hierbij de juiste percentages:
Fosfor 0.15 %
Calcium 0.35 %
http://buddysdiervoeding.nl/product/bud ... -compleet/
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door