Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door pike
#3258965
Boutje schreef:Ik heb vroeger gebarft maar ben er mee gestopt omdat ik het te veel werk vond (ook pijnlijke handen met krachtverlies rechts dus dat werkt neit zo handig) met proportioneren voor 11 honden waarvan een heel stel kleintjes (3 chi's, 5 shelties, 2 borders en een bearded collie) en een aantal die weigeren nier en lever te eten.
Maar nu je het zegt, ze had toen inderdaad minder gewichtsproblemen.

Voeren doe ik dus voor/tijdens de inspanning omdat de ervaring me geleerd heeft dat ze anders "leeg" loopt.

Ik ga eens kijken wat de magerste kvv is die ik kan krijgen...
En misschien wat kwarteltjes kopen voor haar en dat afwisselen met kvv.
Is dat relatief mager?
En dat klopt volgens mij niet. Een hond presteert op een lege maag (vergelijk het met een wolf - of enig ander roofdier - ze gaan pas jagen (en dus presteren) als ze honger hebben. Dus je zou zeggen dat er dan ergens iets schort. En dan kom ik ook op PoP's vraag: is de schildklier en de suiker getest?
Door frodo quin
#3259005
Ik vind dat ze echt heel erg weinig mag eten voor haar activiteitsniveau. Ter vergelijking: ik heb een kat van iets meer dan 5kg en hij wordt snel dik, maar eet toch nog minstens 100 gram per dag en is minder actief dan jouw hond (enige kat en binnen kat). Haar meer voeren en dus dik laten worden en minder voeren vind ik beide geen goede optie.

Ik begrijp dat met alle honden barfen niet evident is, zeker met fysieke beperkingen, maar zou het geen optie zijn om enkel met haar fultime te barfen? Je hebt dan veel meer in de hand wat ze eet en kan het vet en vel voor haar grotendeels wegsnijden, je schrale hond kan dat dan opeten. Mijn ervaring is dat industriedieren heel vet zijn, bio en wild is doorgaans minder vet, maar niet altijd.
Door Boutje
#3259200
Ik geloof niet in ontgiften in die zin dat maagslijmvlies zich om de (ben preciese aantal dagen kwijt) zoveel dagen vanzelf vernieuwd. Afvalstoffen worden idd in vet opgeslagen (denk maar aan pcb's in moedermelk) maar die ga je er niet zo maar uit krijgen door iets als "ontslakkingsmiddelen" te geven. Die komen wel vrij bij vetafbraak, afvallen dus.
Ik heb tot nu toe geen wetenschappelijke manier gelezen waarbij residu's uit vet vrij gemaakt zouden worden in het lichaam maar ik heb utieraard niet alles gelezen wat er is en evenmin kennis van alles ;-).

Suiker heb ik 1 of 2 keer laten prikken toen ze wat trillerig was zonder dat ik wist waardoor (ze is MDR1 lijder) en was toen telkens te laag. Geen idee waar door want ze at normaal, maar omdat dit vlot over ging na drupje honing en extra maaltijd vond de dierenarts het niet nodig verder na te kijken.

dat leeg lopen... ze krijgt op een seminar dag 's morgens haar eten zoals altijd. Dan voormiddag vb anderhalf uur trainen en dan is ze echt moe. uur of 2-3 rust en namiddag volgt er dan nog eens anderhalf uur (niet de hele tijd zij zelf uiteraard, met 4-6 honden in een groep). Die 2e training is ze duidelijk trager en tegen het eind daarvan op. Geef ik na training 1 haar nog eens eten dan is ze tegen de 2e training weer fit. Wedstrijden idem maar minder extreem, de duur van de inspanning is dan ook korter.

Schildklier is nog nooit getest omdat ze voor de rest fit en in orde lijkt.
Zinvol om dit te doen denk je?

Ik heb haar nu even op Duck staan, ga na 2 weken terug wegen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3259441
Ik blijf erbij dat ik voor het trainen niet zou voeren. Ik voer zowiezo nooit 's ochtends vroeg, maar altijd na de grootste dagactiviteit. Het is gewoon niet goed, werken op een volle maag.
Maar als ik jouw verhaal lees, zou het ook kunnen dat 2x trainen op 1 dag gewoon te veel is. Je kan ook overtrainen. Ook al de hond zelf niet continu actief is omdat af en toe een ander aan de beurt is, ze zijn er toch met hun hoofd bij.
Door Boutje
#3260385
Ik train normaal maar 1 keer per dag hoor en dit 2 keer per week. Is alleen op een seminar of drukkere wedstrijddag dat we dat probleem hebben.
1 keer per dag voeren werkt niet hier, noch voor haar noch voor de chihuahua's. De groten wel, denk dat die toch makkelijker wat meer reserve hebben.

Ze is trouwens met duck dynamiek op een week tijd voelbaar afgevallen! En dat met 2 keer 50 gram per dag. Batterij weegschaal is plat dus ik kan het nog niet precies nameten maar haar achterste ribben zijn nu op haar flanken goed voelbaar!
Toch een te vette kvv dan.
Ik ga nog even door tot ik haar goed vind en dan misschien toch regelmatiger barfen als afwisseling.
Half kwarteltje of zo, hoe veel zou een kwarteltje wegen?
Door Too
#3260390
Ik probeer me al tijden te herinneren welke BPers -volgens mij zijn het er twee- het toch waren die met deze zelfde/vergelijkbare vraag zaten.
Bij hen zat uiteindelijk de oplossing en uiteindelijk gewichtsverlies toch in juist wat meer voeren
Zonder citaten ed heb je hier niks aan :grin: ik ha morgen nog s zoeken.
Door Martine-Tom
#3260393
Too schreef:Ik probeer me al tijden te herinneren welke BPers -volgens mij zijn het er twee- het toch waren die met deze zelfde/vergelijkbare vraag zaten.
Bij hen zat uiteindelijk de oplossing en uiteindelijk gewichtsverlies toch in juist wat meer voeren
Zonder citaten ed heb je hier niks aan :grin: ik ha morgen nog s zoeken.
Ik was 1 van die 2 :biggrin2:

Ik voerde op een gegeven moment 100 gram (Tom weegt 7,5/8 kilo) en hij viel niks af. Miik kwam toen met een afwisselend schema waarbij je elke dag ander voerde, dat was niks voor mij. Inmiddels krijgt hij 160/170 gram (Tinlo kennel) en weegt nog steeds hetzelfde. Er zou voor het nette iets vanaf mogen maar dat houd in dat ie van straat gaat vreten als ik minder dan dit voer. Dus ik heb me erbij neer gelegd dat ie wat "fluffy" is. Hoe het werkt weet ik ook niet, want met 100 gram voer woog hij dus exact hetzelfde als wat ie nu weegt. Maar hij zit wel duidelijk beter in zijn vel nu. Eet niet van straat. Bedelt niet. Eet geen gras.
Door Boutje
#3260395
Martine-Tom schreef:Ik was 1 van die 2 :biggrin2:

Ik voerde op een gegeven moment 100 gram (Tom weegt 7,5/8 kilo) en hij viel niks af. Miik kwam toen met een afwisselend schema waarbij je elke dag ander voerde, dat was niks voor mij. Inmiddels krijgt hij 160/170 gram (Tinlo kennel) en weegt nog steeds hetzelfde. Er zou voor het nette iets vanaf mogen maar dat houd in dat ie van straat gaat vreten als ik minder dan dit voer. Dus ik heb me erbij neer gelegd dat ie wat "fluffy" is. Hoe het werkt weet ik ook niet, want met 100 gram voer woog hij dus exact hetzelfde als wat ie nu weegt. Maar hij zit wel duidelijk beter in zijn vel nu. Eet niet van straat. Bedelt niet. Eet geen gras.
Gek he...
Ze heeft dus afgelopen week ook meer gehad, 100 gram per dag ipv 60 (oudste dochter moest voeren en half plakje duck is makkelijk voor haar om te geven, ze had er geen zin in om voor alle honden alles te wegen wat ik op het oog zie ondertussen), maar wel ander en magerder kvv... en dan toch zo te voelen wat afgevallen.
Ben benieuwd hoe het verder gaat!
Door Martine-Tom
#3260397
Boutje schreef:Gek he...
Ze heeft dus afgelopen week ook meer gehad, 100 gram per dag ipv 60 (oudste dochter moest voeren en half plakje duck is makkelijk voor haar om te geven, ze had er geen zin in om voor alle honden alles te wegen wat ik op het oog zie ondertussen), maar wel ander en magerder kvv... en dan toch zo te voelen wat afgevallen.
Ben benieuwd hoe het verder gaat!
Ik heb zelfs een poosje uit gemakzucht 200 gr gegeven (kilorol klakkeloos is 5en delen) en zelfs dat leverde geen gewichtstoename op. Hij is nu wel aangekomen maar dat is dan weer door een kuurtje pred en ab wat ie onlangs kreeg. Dat gaat er wel weer af.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door