minimale hoeveelheden en tekorten

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: pluk

Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Boutje
3-sterren

Berichtdoor Boutje » Wo 26 Okt 2016, 19:27

Ik las op een ander forum dat bij kvv een hond om geen tekorten te krijgen minimum 1,5% van zijn lichaamsgewicht per dag moet krijgen.
Klopt dit?
Wat doe je dan met honden die minder krijgen omdat ze sneller dik worden?

vb Pippa weegt 4,6 kilo en krijgt 50 max 60 gram per dag en is eigenlijk nog net ietsje te dik. Ze krijgt al geen eend en lam omdat dit vettere soorten zijn. Beweging is voldoende, wandelen plus agility.
Moet ze dan iets supplementen?

Jinn krijt ook relatief weinig, 300 tot 400 gram per dag voor 17-18 kg hond.

Het ligt niet aan de soorten kvv die ik voer want Poppy krijgt met haar 19 kg een kilo per dag van het zelfde voer en is nog te dun.
De rest krijgt een gemiddelde hoeveelheid.

Kan toeval zijn, maar beide honden die minder krijgen dan de andere in verhouding hebben ook een wat doffere vacht...
Martine-Tom

Re: minimale hoeveelheden en tekorten

Berichtdoor Martine-Tom » Wo 26 Okt 2016, 19:29

Ik zou nooit beneden de 1,5 gaan zitten inderdaad. Je hebt een minimale hoeveelheid nodig om aan de benodigde voedingsstoffen te komen ga je te weinig voeren kan je idd tekorten oplopen.
En van te weinig voeren kan een hond ook dik worden ;)
pike
5-sterren

Berichtdoor pike » Wo 26 Okt 2016, 20:04

Boutje schreef:Ik las op een ander forum dat bij kvv een hond om geen tekorten te krijgen minimum 1,5% van zijn lichaamsgewicht per dag moet krijgen.
Klopt dit?
Wat doe je dan met honden die minder krijgen omdat ze sneller dik worden?

vb Pippa weegt 4,6 kilo en krijgt 50 max 60 gram per dag en is eigenlijk nog net ietsje te dik. Ze krijgt al geen eend en lam omdat dit vettere soorten zijn. Beweging is voldoende, wandelen plus agility.
Moet ze dan iets supplementen?

Jinn krijt ook relatief weinig, 300 tot 400 gram per dag voor 17-18 kg hond.

Het ligt niet aan de soorten kvv die ik voer want Poppy krijgt met haar 19 kg een kilo per dag van het zelfde voer en is nog te dun.

Kan toeval zijn, maar beide honden die minder krijgen dan de andere in verhouding hebben ook een wat doffere vacht...

Dat is dus, bij een gemiddelde van 55 gram, niet meer dan 1,2%. Ik vind dat bitter weinig, zeker voor zo'n kleine hond. Kleine honden eten altijd meer dan grote wordt gezegd. Ik heb ooit een dwergteckel te logeren gehad, die at ook 3,5% aan barf en werd daarmee niks dikker. Dus vraag ik mij af: wat noem je voldoende beweging? En agility, hoe vaak in de week doe je dat?
Hoe oud is de hond?
pluk
Moderator

Berichtdoor pluk » Wo 26 Okt 2016, 20:12

Ik ga mee met Martine dat 1,5% wel zo'n beetje het minimum is.

Boutje schreef:Het ligt niet aan de soorten kvv die ik voer want Poppy krijgt met haar 19 kg een kilo per dag van het zelfde voer en is nog te dun.

Elke hond is anders dus dat het niet aan de kvv ligt ben ik niet zo zeker van.
Welk merk kvv voer je? Er zijn merken die gewoon wat vetter zijn dan andere, ongeacht de diersoort die er in z
pike schreef:[
Dat is dus, bij een gemiddelde van 55 gram, niet meer dan 1,2%. Ik vind dat bitter weinig, zeker voor zo'n kleine hond. Kleine honden eten altijd meer dan grote wordt gezegd. Ik heb ooit een dwergteckel te logeren gehad, die at ook 3,5% aan barf en werd daarmee niks dikker. Dus vraag ik mij af: wat noem je voldoende beweging? En agility, hoe vaak in de week doe je dat?

Dat kleinere honden meer eten in verhouding heb ik ook al vaak gehoord. De praktijk hier is anders, Scott zit ook maar iets boven 2% en die zet ook aan bij meer.
Boutje
3-sterren

Berichtdoor Boutje » Wo 26 Okt 2016, 20:15

Pippa is 6.
Agility: 2 keer per week training en 1 dag wedstrijd (nu net stop wegens einde buitenseizoen)
beweging: 1 tot anderhalf uur per dag echt wandelen (waarbij ze wel heel veel snuffelt maar ook best wel wat afrent met de anderen) en dan door de dag heen buiten spelen, bankhangen, baasje achtervolgen, overal zijn waar ik ben,...
Niet gesteriliseerd overigens.
Verbaast me ook steeds hoe weinig ze nodig lijkt te hebben en hoe snel ze dikker wordt.
Ze zoekt en pikt wel wat hier en daar, maar alleen maar kleine hoeveelheden, zaadjes die de papegaai ronstrooid, eens wat kruimels,... kan me neit voorstellen dat ze daar dik van wordt.

merken: darf, motherspride, degomeat, duck, carnibest, naturis,... ik wissel af
pearlsofpassion
Moderator

Berichtdoor pearlsofpassion » Do 27 Okt 2016, 04:02

Is het altijd zo geweest dat ze zo ontzettend weinig nodig had?
Hoe lang krijgt ze al kvv?.

Misschien zou ze eens grondig moeten ontgiften. Het kan zijn dat ze ook te dik blijft als ze te veel afvalstoffen heeft die ze niet kwijt kan.
src_esther
5-sterren

Berichtdoor src_esther » Do 27 Okt 2016, 11:06

Zou het kunnen dat het vetaandeel in de KVVs die je geeft relatief hoog is? Misschien dat je voor Pippa opzoek moet naar KVVs met een lager vetaandeel.
Carnibest heb ik een paar keer gegeven en vind ik behoorlijk vet.
Ook Naturis heb ik een keer gegeven, ik - en Ko ook - vond het vieze drap waar volgens mij ook veel vet in zit.
Darf geef ik, maar vind dat soms ook best wel een beetje vet.
De andere merken heb ik zelf nooit gehad, dus dat weet ik niet.
Boutje
3-sterren

Berichtdoor Boutje » Do 27 Okt 2016, 11:14

Vroeger had ze meer nodig, maar dat is toch al een jaar of 3 geleden. Sindsdien is ze altijd wat te dik en is het altijd opletten met hoeveelheden.
Ze krijgt van haar 8 weken zodra ze hier was al kvv.

Ontgiften geloof ik niet in, dit is wetenschappelijk helemaal niet onderbouwd (in tegendeel zelfs).

Net nog eens gewogen omdat ik haar ribben slecht voel (heupbotjes voel ik nog wel dus is niet dramatisch), 4,5 kg (sheltie'tje van 27 cm schofthoogte) dus wel terug iets af, maar nog altijd te dik
Enige wat ik nu kan bedenken is ofwel een of anders suppelement ofwel voeding omhoog tot 1,5% en (veel) meer proberen te bewegen... maar twijfel er aan of me dit lukt eerlijk gezegd.

Komt daarbij dat ze op wedstrijddagen of seminaries "leeg loopt", ze geeft zich zoals altijd 100% en plots is het dan "op". Ik geef haar sinds een maand of zo dan die dagen extra tussendoor en dit voorkomt het wel. Op een rustdag (altijd de maandag na een wedstrijd) geef ik haar dan minder als compensatie.
Tal
1-ster

Berichtdoor Tal » Do 27 Okt 2016, 11:50

Sinds jan. hebben wij een hond die kvv afgespeend is en wij zijn doorgegaan met kvv maar voeren wel goed spiervlees enzovoort bij (van meerdere diersoorten). Onze pup is automatisch ook op vlees gekomen en doet het hier ook erg goed op.

Door jouw verhaal denk ik aan het volgende. Is het een optie dat je mager spiervlees koopt en dat wat bijvoert?
De barfers weten vast wel hoeveel je max kunt bijvoeren hiervan en of dit zou helpen om je hondje toch meer eten te kunnen laten eten en daarbij event. wat af te vallen.

Groetjes en succes met je hondje.
Kaela
5-sterren

Berichtdoor Kaela » Do 27 Okt 2016, 21:06

Boutje schreef:Enige wat ik nu kan bedenken is ofwel een of anders suppelement ofwel voeding omhoog tot 1,5% en (veel) meer proberen te bewegen... maar twijfel er aan of me dit lukt eerlijk gezegd.

Komt daarbij dat ze op wedstrijddagen of seminaries "leeg loopt", ze geeft zich zoals altijd 100% en plots is het dan "op". Ik geef haar sinds een maand of zo dan die dagen extra tussendoor en dit voorkomt het wel. Op een rustdag (altijd de maandag na een wedstrijd) geef ik haar dan minder als compensatie.

Kvv's zijn in de regel redelijk vet. Vet is goedkoop, levert mooi veel calorieën en smaakt de honden ook uitstekend. Er zitten alleen wel heel veel calorieën in en praktisch geen voedingsstoffen.

Als je haar echt te dik vindt (ik heb geen idee van shelties, maar de ribben zul je wel moeten kunnen voelen lijkt mij), dan zou ik magerder gaan voeren. Grote kans dat ze op 1,5% magere barf vlot zal gaan afvallen.
Omhoog gaan in % met de kvv en dan meer gaan bewegen lijkt me niet veel nut hebben. Ze beweegt al netjes zo en je moet echt véél meer beweging gaan geven om de extra calorieën te gaan compenseren. Het moet wel leuk blijven.

Het nadeel van magerder voeren is dat je waarschijnlijk als snel op (grotendeels) barf uit gaat komen. In kvv heb je er nou eenmaal weinig controle op. Voordeel is echter wel dat ze er meer van kan eten en hoogwaardigere voedingsstoffen van binnenkrijgt.
pike
5-sterren

Berichtdoor pike » Do 27 Okt 2016, 21:17

Boutje schreef:Vroeger had ze meer nodig, maar dat is toch al een jaar of 3 geleden. Sindsdien is ze altijd wat te dik en is het altijd opletten met hoeveelheden.
Ze krijgt van haar 8 weken zodra ze hier was al kvv.

Ontgiften geloof ik niet in, dit is wetenschappelijk helemaal niet onderbouwd (in tegendeel zelfs).

Net nog eens gewogen omdat ik haar ribben slecht voel (heupbotjes voel ik nog wel dus is niet dramatisch), 4,5 kg (sheltie'tje van 27 cm schofthoogte) dus wel terug iets af, maar nog altijd te dik
Enige wat ik nu kan bedenken is ofwel een of anders suppelement ofwel voeding omhoog tot 1,5% en (veel) meer proberen te bewegen... maar twijfel er aan of me dit lukt eerlijk gezegd.

Hier wil ik toch graag even op reageren. Voeren doe je in mijn optiek ná de prestatie en niet ervoor, en al zeker niet tijdens. Zit er eigenlijk een koolhydratenbron in je kvv? In dat geval zou ik die eruit gooien.
Eigenlijk zou je bij wijze van proef eens een fatsoenlijk barfdieet moeten geven. Heel waarschijnlijk dat je hondje dan al heel snel af gaat vallen op 1,5%.
Boutje
3-sterren

Berichtdoor Boutje » Do 27 Okt 2016, 23:33

Ik heb vroeger gebarft maar ben er mee gestopt omdat ik het te veel werk vond (ook pijnlijke handen met krachtverlies rechts dus dat werkt neit zo handig) met proportioneren voor 11 honden waarvan een heel stel kleintjes (3 chi's, 5 shelties, 2 borders en een bearded collie) en een aantal die weigeren nier en lever te eten.
Maar nu je het zegt, ze had toen inderdaad minder gewichtsproblemen.

Voeren doe ik dus voor/tijdens de inspanning omdat de ervaring me geleerd heeft dat ze anders "leeg" loopt.

Ik ga eens kijken wat de magerste kvv is die ik kan krijgen...
En misschien wat kwarteltjes kopen voor haar en dat afwisselen met kvv.
Is dat relatief mager?
Boutje
3-sterren

Berichtdoor Boutje » Do 27 Okt 2016, 23:50

Duck Dynamiek lijkt me de meest vetarme en kan ik makkelijk aan geraken en is goed te proportioneren, die ga ik dus halen voor haar.
Mothers Pride wat ik al voer heeft ook enkele vetarme soorten zie ik, dus die krijgt ze ook.
enya13
4-sterren

Berichtdoor enya13 » Vr 28 Okt 2016, 03:50

carnibest heeft ook een light versie.
pearlsofpassion
Moderator

Berichtdoor pearlsofpassion » Vr 28 Okt 2016, 13:13

Ik ga toch mee met Pike, als haar metabolisme juist zou werken en ze koolhydratenvrij eet, zou ze echt niet leeg mogen lopen.
Vlak ervoor of tijdens voeren kan net dat effect versterken omdat je het lichaam aanzet alleen wat ze net gegeten heeft als energie te gebruiken. Terwijl je bij erna voeren de vetverbranding stimuleert. En daarvan zou ze dus genoeg moeten hebben volgens jou en dan niet leeg lopen.
Ik kan ervan meespreken dat je op een lege maag veel beter kan presteren, wanneer je dat een tijdje gewend bent.

Er is wel eeen theorie dat als je te veel ongezonde stoffen binnen krijgt, dat opgeslagen wordt in je vet en dat je lichaam dat vet dan vasthoudt omdat het anders die afvalstoffen niet kwijt kan.
Vandaar dat ik met ontgiften aankwam: eerst afvalstoffen kwijt, dan kan het vet ook weg.
Maar daar geloof je dus niet in...

Ik ga het over een andere boeg gooien: is haar schildklier en suiker recent nog getest?
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”