Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Carmelien
#3224771
Weer terug bij kvv. Ik wil graag biologisch voeren, maar Bandit wordt met vier grote honden wel een erg prijzige zaak. Daarom wil ik Alroda Puur gaan proberen, dat is biologisch en betaalbaar alleen moet ik dan wel zelf een goed weekmenu samenstellen. Ik dacht: 1 dag per week pens/boekmaag/runderhart en 1 dag per week vis? En de overige dagen afwisselen tussen de diersoorten?
Door Parelridder
#3224810
Klopt, vleesbot, orgaan en spiervlees van steeds maar 1 diersoort. Sommige varianten bevatten het hele dier (prooidierverhouding dus) excl. de veren en het darmpakket. Van andere varianten staat geen verhouding vermeld. En waar wel de verhouding vermeld staat, betreft het 15% kaal bot, 10% organen en 75% spiervlees.
Naar wat ik gehoord heb, is de ontlasting er op iig goed en ziet het er - voor wie kvv gewend is - goed uit.
Door Lizzy
#3224811
Mjah OK. Dat heeft dus niets van doen met zelf samenstellen, het is enkelvoudige KVV :) . Ik heb geen idee wanneer je tot de juiste verhoudingen komt met dit prakjes-werk, eerlijk gezegd. Want zit er verder genoeg orgaanvlees in? En vleesbot, welke percentages hanteren ze? Het lijkt me het meest verstandige ja, om zoveel mogelijk diersoorten af te wisselen. En je kunt ook 1 keer per week een zalmkop geven of 2 keer per week 1 sardientje of horsmakreel of panharing.
Door Parelridder
#3224835
Carmelien schreef:Weer terug bij kvv. Ik wil graag biologisch voeren, maar Bandit wordt met vier grote honden wel een erg prijzige zaak. Daarom wil ik Alroda Puur gaan proberen, dat is biologisch en betaalbaar alleen moet ik dan wel zelf een goed weekmenu samenstellen. Ik dacht: 1 dag per week pens/boekmaag/runderhart en 1 dag per week vis? En de overige dagen afwisselen tussen de diersoorten?
Alroda zegt dat je middels voldoende afwisseling compleet voert. Dat het incomplete in deze voeding 'm zit in het bevatten van slechts 1 diersoort per worst. DARF (ander product van hen) is wel compleet, en/want bevat tenminste 4 diersoorten per variant én heeft Eko keurmerk.
Ik zou zelf niet zo gauw kiezen voor een dag in de week extra hart, waarom zou je? Dat hoort in al die varianten te zitten.. Pens zit er niet in (in DARF wel) dus dat kun je eens per week bij geven, idem voor vette vis. Ik zou vooral flink in de (op variatie in diersoorten na) als compleet aangeboden varianten wisselen.
Liever zou ik voor DARF kiezen, als voordeliger Eko voeding. Daarvan zijn de (prima) verhoudingen bekend en alles zit er gewoon in.. En als je daarmee 2-3 flink verschillende varianten afwisselt ben je héél makkelijk op een rijke variatie in diersoorten.
Door Carmelien
#3224861
Ah dat vroeg ik me ook af, of er in de varianten ook al orgaanvlees zit. Ja dus. Maar dan toch nog 1x per week pens of boekmaag bijgeven begrijp ik? En anders zou ik Darf idd ook kunnen overwegen. Bedankt voor de tips!
Door fransbulletje
#3224872
De bullen eten hier Bandit, Darf, Alroda en CarniVoer.
Wil niet op één merk gokken en wissel deze merken af.
Bandit de vleesmix ( rund/kip)
Darf de hert/eend/lam/konijn, wild en haring/pens/eend
Alroda geit, haas , konijn, wilde eend , kip
Carnivoer lam, eend, rund en wild.
Door smulpaap
#3224878
Mijn oudste dame (ex-barfhondje ) eet sinds een tijd ook KVV
Omdat ik ook graag diervriendelijk voer krijgt zij o.a ook Alroda
Ik zou in jouw geval ook geen extra hart voeren dat zit er nl al in

Ik wissel Alroda af met bv Carnivoer . Carnivoer zit weer hoger met de percentages orgaan
En in Carnivoer zit o.a ook weer pens (en boekmaag )
Verder krijgt zij ook nog Bandit

Ik voer van Alroda kip , eend , kalkoen , gans , geit , haas , patrijs , fazant en konijn
Ik voer van Carnivoer de wildmix , eend , rund en lam
En van Bandit lam wildmix en vleesmix ( rund -kip )
Door Parelridder
#3224880
Carmelien schreef:Ah dat vroeg ik me ook af, of er in de varianten ook al orgaanvlees zit. Ja dus. Maar dan toch nog 1x per week pens of boekmaag bijgeven begrijp ik? En anders zou ik Darf idd ook kunnen overwegen. Bedankt voor de tips!
In de Alroda zit geen pens. Dat maakt dat katten het ook lusten, maar dat je voor een hond er pens kunt bijvoeren. Er zit wel ander orgaanvlees in Alroda, maar de percentages verschillen per variant en staan bijna bij geen vermeld.
KVV blijft altijd een kwestie van vertrouwen, je kunt immers niet zien of er in zit wat men zegt, maar zélf zou ik het wel fijn vinden wel te weten wat het 'recept' is. Bij DARF is dat bekend, dus dan kun je checken of dat menu een naar jouw idee volledige maaltijd is (het correspondeert met de verhoudingen en samenstelling zoals hier geadviseerd).
Door frodo quin
#3225165
Alroda is een kvv bedoeld voor hond en kat. Voor de kat moet je nog extra hart toevoegen, voor de hond nog pens en/of boekmaag, verder natuurlijk de diersoorten afwisselen. Ze verkopen zowel hart als pens en boekmaag in rollen apart.

Ik voer het zelf aan de katten voor erbij en in hoeverre je dat met kvv kan zeggen ziet het er goed uit.
Gebruikersavatar
Door Bluey
#3225994
Ik voer ook alroda puur, maar niet de wildvarianten, die lust hij niet. Ik lees over pens cq boekmaag erbij geven, hoeveel zou een hond van 20 kilo per week pens moeten krijgen om het compleet te maken? En geven jullie ook nog groente erbij of is dat niet nodig?
Door frodo quin
#3226119
Voor zover ik begrepen heb hoef je niet perse pens of boekmaag te voeren om compleet te voeren (in tegenstelling tot het extra hart voor een kat), maar is het wel heel nuttig om te geven. In een barfmenu zit doorgaans zo'n 10% pens, dus misschien is dat een mooie hoeveelheid om uit te proberen. Als de ontlasting daarmee te zacht wordt kan je iets minder geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door